Adblockers förbjuds inte i Tyskland
Många mediaföretag hade hoppats på det 
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Volvo tar fram solskydd till solförmörkelsen
Kolla in ball händelse från bilen 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här durkslaget är fantastiskt
Ett spaghettimonster! 
84kg
+
Roger Åberg

Uber kommenterar Volvo-samarbetet

Men vad menar de egentligen?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

I går berättade vi att Uber och Volvo ska börja samarbeta och tidigare i veckan berättade vi att Ford lovar masstillverkning av autonoma bilar inom fem år. Att slippa köra bilen själv är något som kanske är härligt för oss med egen bil, men de som är mest intresserade av detta är taxibolaget Uber. Om ingen behöver köra bilen behövs ingen förare och det blir en mindre att betala lön till. För Uber betyder det troligen större marginaler och för oss användare troligen billigare resande.

Nu kommenterar Uber Norden gårdagens tillkännagivande.

- Självkörande bilar har potential att drastiskt reducera antalet dödsfall i trafiken och göra transporter ännu billigare. Av en rad tekniska, regelmässiga och praktiska skäl kommer det dock att dröja innan en övergång till självkörande bilar kan ske i större skala, säger Uber i ett meddelande.

Att det inte kommer att ske över en natt är ganska självklart men det kommer nog att påverka taxibranschen från dag ett. Taxibranschen är knappast en bransch med fantastiska marginaler så om ens några procent av marknaden "försvinner" kommer det att märkas. Den kraft som lades på att få Uber Pop att försvinna är ett starkt tecken på det.

- Förarpartners kommer därför fortsatt att ha stora möjligheter inom Uber, långt efter att självkörande bilar finns på våra vägar. Dessutom innebär den tid övergången kommer att ta möjligheter att överväga hur den här förändringen kommer påverka förarpartners i praktiken, fortsätter Uber meddelandet.

Om man försöker lugna eller hota förarna med det där sista är mycket oklart. Man behöver förarna i dag för att finnas till och vara starka när autonoma bilar verkligen är en verklighet, men man säger samtidigt att de inte kommer att vara största prioritet hur länge som helst.

Den dagen som Uber har ett bättre alternativ än att förlita sig på mänskliga förare så kommer man att ta det alternativet.

Ubers kraft är som bokningsbolag men vad hindrar egentligen tjänster som Car2Go eller DriveNow att fungera på samma sätt som Ubers lösning kommer att göra? Jag vill ju bara ha en bil som kör mig från punkt A till punkt B, om det är ett taxibolag som äger bilen eller om jag "hyr" bilen är helt oviktigt för mig. Om jag hyr bilen av Uber eller någon annan är också oviktigt. Då blir bara tillgänglighet och pris det som är intressant.

Förhoppningsvis kommer tillgängligheten och priserna bli fantastiska för oss användare i framtiden. Redan i dag kan jag hyra en bil som tar mig till Arlanda från Stockholms innerstad för 150 spänn*. Att den pengen kommer att minska känns inte som en vild gissning. Och vem kommer då att vilja betala 500 kronor för en taxi?

* Exklusive en extra avgift på 90 kronor för Car2Go och 100 kronor för DriveNow. Men eftersom autonoma bilar inte behöver stå still på en dyr parkering när de inte används räknar jag inte med detta i exemplet.

Uppdatering
Kommentarerna ovan visade sig inte alls vara gjorda av Oliver Carrà på Uber Norden utan var en global kommentar från Uber.