Första trailern för Isle of Dogs
Av Wes Anderson 
42.3°
+
Frode Wikesjö
0
Världen kan få en global digitalskatt
Om EU-kommissionen får som den vill 
43.3°
+
Emmy Zettergren
0
Chris Forsberg sladdar på en bilskrot
Med en ganska vass Nissan 370Z 
84kg
+
Bobby Green

Tesla uppdaterar mjukvaran

Bland annat autopiloten

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Tesla

I Teslas nya mjukvaruuppdatering Software 8.0 har man bland annat tagit ett större grepp om autopilotfunktionen som nu ska bli säkrare. Den kommer nu att primärt använda sig av radarsensorn för att skanna av omgivningen och med hjälp av ett radareko ska denna kunna upptäcka bilen som ligger framför den bilen som är framför dig. Detta för att körningen ska bli smidigare och för att det inte ska bli en lika stor överraskning om bilen framför dig plötsligt bromsar in till följd av att bilen framför den gör det.

Förutom detta ska uppdateringen innebära att bilarna (Model S och Model X) nu själva ska kunna svänga av en motorvägsavfart om föraren slår på blinkersen. När version 8.1 kommer ska bilen även kunna göra det om navigationssystemet vill det. Fungerar än så länge endast i USA. Vidare ska den adaptiva farthållaren bromsa snabbare än den gör nu och om en krock är på väg att ske ska bilen själv kunna styra undan hindret. Varningarna på skärmen ska ha blivit tydligare och om du som förare struntar i dessa kommer autopilotfunktionen att avaktiveras helt och du måste ta över körningen. För att kunna återuppta autonom körning efter något sådant måste bilen stannas och växelväljaren ställas i P-läget.

Läs mer om nyheterna i Elon Musks blogginlägg nedan.

Visa
Pressmeddelande
Upgrading Autopilot: Seeing the World in Radar

Software 8.0 unlocks access to six times as many radar objects with the same hardware with a lot more information per object: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/upgrading-autopilot-seeing-world-radar

Additional Autopilot Release Notes

· TACC braking max ramp rate increased and latency reduced by a factor of five

· Now controls for two cars ahead using radar echo, improving cut-out response and reaction time to otherwise-invisible heavy braking events

· Will take highway exit if indicator on (8.0) or if nav system active (8.1). Available in the United States initially

· Car offsets in lane when overtaking a slower vehicle driving close to its lane edge

· Interface alerts are much more prominent, including flashing white border on instrument panel

· Improved cut-in detection using blinker on vehicle ahead

· Reduced likelihood of overtaking in right lane in Europe

· Improved auto lane change availability

· Car will not allow reengagement of Autosteer until parked if user ignores repeated warnings

· Automatic braking will now amplify user braking in emergencies

· In manual mode, alerts driver if about to leave the road and no torque on steering wheel has been detected since Autosteer was deactivated

· With further data gathering, car will activate Autosteer to avoid collision when probability ~100%

· Curve speed adaptation now uses fleet-learned roadway curvature

· Approximately 200 small enhancements that aren’t worth a bullet point