m
Foto: Bobby Green

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den

Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Bil / Chevrolet

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den.

Försnack
Alltså, på riktigt. Ta vilken superskurk som helst från film, TV eller serietidning - det här är deras firmabil. Det borde stå "Hårde Harrys Handgemäng" utmed sidan på bilen följt av ett telefonnummer som går till en telefonsvararröst som väser med en stämma mörkare än Morgan Freeman en söndagmorgon efter en blöt whiskyprovning tillsammans med James Earl Jones, Sam Elliott och Michael Clarke Duncan. Den här bilen är arg, riktigt arg och det är verkligen en utmaning att hoppa in i den och köra iväg utan att känna sig som en douchebag. Utseendet, ljudet och hela rasket osar kaxighet och inte direkt svärmorsdröm som går i kyrkan om söndagarna. En del rycker säkert på axlarna och fnyser att en Tesla minsann har mer effekt och går snabbare till 100, men med en sådan går det inte att starta så att rutorna på femte våningen skallrar och den arga damen med hunden hytter ju inte ens med näven. Ibland måste man bara få ha lite kul, och då är Z06 där för att bidra med det. Fullständigt vansinnig och enligt vissa lika idiotisk. Tur att man får bestämma själv vilken bil man köper, om man har pengarna vill säga.

Körkänsla
På pappret ser ju allt bra ut, väldigt bra faktiskt. Men hur är allt det i praktiken egentligen? Vanliga C7 var ju väldigt trevlig att köra och verkligen ett snäpp upp från föregångaren, så det här kan ju bara vara bättre. Lite styvare chassi, mer pulver, hårdare sättning och mer attityd. C7:an känns stabilt byggd men någonstans är det ju ändå läskigt med såpass mycket effekt på bakhjulen, man vill ju ogärna hamna i ett dike det första man gör. Så turen började som alltid försiktigt. Ett tryck på startknappen, lyssna lite på motorn och sedan iväg genom att dra spaken till Drive eftersom bilen var utrustad med automatisk växellåda. Åtta steg, ingen dubbelkoppling. En sjustegad manuell version finns om man så vill, den satt i vanliga Stingray som jag körde förra året. Bilen startar alltid i det snällaste läget Eco vilket ändå är lite humoristiskt i den här typen av bil. Som tur är har den i alla fall inte start/stopp vilket bara hade varit löjligt. Då får man i och för sig ett härligt uppstartsljud oftare vilket man såklart inte tackar nej till.

Bilens humör styr man via ett vred bakom växelspaken och det finns fem stycken olika lägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track. Tyvärr inte jättesnabba reaktioner från det här systemet alla gånger, ibland fick man vrida både en och två gånger för att det skulle hända något. När det väl gör det ändras instrumentpanelen beroende på vad man valt för att berätta att även hela bilen har bytt skepnad, typ. Rejsigt värre när man väljer Track-läget, och lite snällare när man väljer Eco alltså. Ganska snygg grafik, tyvärr ganska svåravläst när taket är av och solen ligger på. Då hjälper heads-up-displayen till så att man i alla fall har koll på hur fort man kör. Eco bjuder hur som helst på en ganska så harmonisk bil. Avgassystemet låter inte så mycket och bilen känns mjuk och följsam. Z06 har Magnetic Ride som standard. Det är ett system som var 10-15 millisekund justerar dämparna för att de alltid ska prestera sitt allra bästa, oavsett om du kör lugnt på sköna vägar eller pressar hårt på bana. Gaspedalen är mjuk när man trampar på den och svarar visserligen men vill helst att man behandlar den med ömhet. Så här kan vi ju inte ha det. Det här är ju en råbarkad sportbil som borde vilja att man smiskade igång den. Sagt och gjort, med lite temp i motorn vågar jag flippa över till Tour. Lite för lite skillnad från Eco, bilen blir något styvare och känns väl kanske lite mer på tårna men inte så mycket mer. Dags för Sport alltså. Nu händer det grejer må jag säga. Varvräkaren blir ännu tydligare på displayen, motorn morrar till, växellådan vill växla ned och hela bilen blir hård som brödet du hittar i affären på söndagskvällarna.

Direkt fattar jag vad det handlar om. Den här bilen vill inte att jag ska köra den, den vill att en erfaren racerförare tar ut den på bana och bombar järnet. Smackar i nästa växel som att det vore en high-five med bästa polaren, snabbt rattande genom en chikan och sen fullt mos på bromspedalen så att den nästan går genom golvet. Det kan jag tyvärr inte erbjuda kära bil, så du får snällt hålla dig till vanliga vägar, och helst hålla dig på dem. Det går om man vill, är bestämd och vet när man ska och inte ska gasa. Det finns tyvärr lite för många klipp på YouTube som visar folk som tydligt inte vet detta, och då slutar det snabbt illa. Håller man bara tungan rätt i mun och hårt i ratten så går det, typ. Allt detta betyder på klarspråk att man ska köra som en gubbe med keps ungefär. Riktigt så illa var det dock inte men man måste ha respekt för maskineriet. Vill bilen bita ifrån så kommer den att göra det. Under den intensiva testperioden var det torrt och fint på backen vilket självklart underlättar om man inte vill bjudas på oväntade överraskningar. Det är inte så att det känns som att bilen ska släppa i varje böj men de ofantligt breda bakdäcken kan nog ha en tendens att vilja börja dansa om det är mycket regn på asfalten.

Fortfarande Sport-läget, ärligt talat så vågar jag inte vrida över till Track. Lite osäker på vad som skulle hända då, men det verkade för läskigt. Lite aggressivare på gasen nu och börjar bli varm i kläderna, och det börjar gå undan. Bilen är verkligen sinnessjukt snabb. Det går inte att trycka gasen i botten, då kommer jag att flyga av vägen. Man sugs fast mot marken och det går att pressa mer än man tror, man absolut inte så mycket som bilen egentligen vill. Jag känner hur den nästan garvar åt mig där jag tycker att jag mosar på men det finns så mycket mer att hämta. Det är helt omöjligt att utnyttja allt på vanliga vägar. Det går snabbt väldigt för snabbt, och bilen behöver mer plats där den dundrar fram. Det är ingen bjässe det handlar om men den tar ändå sin plats på vägen och känns till en början inte som världens smidigaste pjäs, men man vänjer sig snabbt. När man väl har gjort det kan man vifta runt bilen ganska så mycket utan att den säger ifrån. Börjar det släppa, vilket det gör så fort man trycker på lite mer än vanligt, så är det bara att fortsätta gasa och styra så reder det hela ut sig utan att bli allt för dramatiskt.

Styrningen är väldigt fin och även när man flyger fram känns det ändå aldrig obehagligt eller oroligt. Asfalten kunde ju vara betydligt bättre på sina ställen häromkring vilket givetvis gör sitt för komforten och balansen, men när det väl var slätt kändes det verkligen stabilt och bra. Det är väldigt tydligt att kraften kommer bakifrån och hjulen vill väldigt gärna spinna när man är lite för het på gasen. Alltid kontrollerat de tillfällen jag testade dock, och efter lite kort svansföring är det bara att mosa vidare. Växellådan sköter sig bra men är givetvis inte lika snabb som de allra modernaste dubbelkopplingslådorna. Vill man växla själv gör man det via paddlarna bakom ratten och drar man växelspaken ända bak hamnar man i det helmanuella läget som gör att lådan inte växlar automatiskt om du nu inte skulle röra paddlarna. Skönt när man inte vill att tekniken ska ta över direkt utan gärna ligger lite längre på växlarna. När det är dags att sakta ned bromsar man, och det går också alldeles utmärkt i den här bilen. Doningarna bettar på rejält och det märks att man anpassat stoppförmågan till effekten.

Men. Den här bilen borde verkligen bo på bana, den är helt enkelt för vass för gatan. Jag kan inte släppa lös den, hela tiden är det vägar, trafik och hastighetsbegränsningar och annat mög som sätter käppar i hjulen. Den förtjänar inte att plöja stadskörning och gasa mellan rödljusen, den är värd så mycket mer än så.

Motor
I vanliga Corvette C7 heter motorn LT1. I Z06 heter den istället LT4. I grunden är det samma aluminium-V8:a på 6,2 liter det handlar om. Men eftersom man på den senare även hängt dit en kompressor har motorn anpassats för just detta. Det resulterade i 200 hästar till. Chevrolet anger siffran 659 men den verkar till och med högre när bilen bänkats av utomstående. Effekt så att det räcker och blir över alltså. Maskinen är placerat långt bak för bästa viktfördelning, men den är inte så rolig att titta på när man lyfter på kolfiberlocket faktiskt.

Avgasljudet är verkligen ett kapitel för sig. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här men Jaguar F-Type R har fått sig en rejäl utmanare i Z06, jisses alltså. Ligger man och såsar i Eco-läget och inte gör några hastiga rörelser med gaspedalen fiser det mest, men kuggar man istället ned manuellt efter att man växlat över till Sport-läget brakar allt lös. De yttersta av de fyra piporna där bak har klaffar som öppnar sig och det är verkligen som att öppna en lucka ner till Lucifer när de väl gör det. Man ser dessa tydligt om man lägger sig ned bakom bilen och det är av eller på som gäller - det är verkligen som ett par portar till helvetet. Det blöddrar, skriker, slamrar och väsnas något fruktansvärt, och ibland vill man ju det. Motorn svarar extremt snabbt på torrvarvning och det här med att amerikanska V8:or är trötta finns inte alls. Det är ett riktigt rivigt ljud som sprider sig och man mår bra ända in i själen efter att ha duttat lite (mycket) på gasen ibland (hela tiden). Kör man iväg och lastar på lite blir man bara gladare, det låter mycket och det låter hela tiden. Kompressorn är dock väldigt maskerad så något vinande från den får man tyvärr inte, inte inifrån i alla fall. V8:ans jättebröl kompenserar ändå rätt så bra för detta.

Exteriör
Kaxigt värre. Åtta centimeter bredare än en vanlig Stingray, 800 gånger coolare. Aggressivare front, feta sidokjolar och ett bakparti som Kim avundas. Där på toppen sitter en vinge med flärpar på sidorna som utmärkt blockerar sikten bakåt och gör att det blir helt omöjligt att upptäcka något i döda-vinkeln. Men den ser sjukt cool ut i alla fall. Väljer man till Performance Package får man även en något högre vinge med en mittsektion som manuellt går att justera upp och ned. Den är genomskinlig och får mig direkt att tänka på TVR Sagaris - som är ungefär universums ballaste bil. Helrätt hela vägen. Det här paketet ger även breddning i synligt kolfiber och kolfiberkeramiska bromsar. Ett showpaket med funktion kan man säga.

Interiör
Här trivs jag lika bra som i vanliga Stingray, fast lite bättre till och med. Stolarna är precis lagom skålade men vill man vara hardcore finns det även skalstolar att köpa till. Standardpjäserna duger dock finfint och är troligtvis de man kan leva med mest i längden, även om jag som sagt tycker att bilen borde köras på bana ofta och där vill man nog ha mer av en sitta-still-stol. Kvaliteten känns riktigt bra och kupén som omsluter en känns genomarbetad och tight. Det är precis så där lagom med plats, varken för lite eller för mycket.

Solen släpper man lätt in genom att plocka bort det lätta taket som är i kolfiber. Ett par snabba handtag bara sen så lyfter man ledigt bort det själv och placerar det i bagageluckan. Väl på plats stjäl det dock massa plats men vad gör det när solen skiner - då är ju humöret automagiskt på topp ändå.

En supersmart grej som fler tillverkare borde få till är att man kan köra ned displayen och gömma sin telefon där bakom. Där finns även en USB-ingång så det är bara att plugga in och slippa bekymra sig för plats att förvara eller att luren kommer att dö. Bilen har dessutom CarPlay så kör man iPhone blir livet så mycket enklare. Grafiken på skärmen är fortfarande rätt så trött och inte den snabbaste i världen, men den fungerar. Man blir lite bortskämd dock med snabba saker så här behövs en uppdatering. Skärmen blir dessutom väldigt snabbt svår att läsa när man petat på den en stund. Speciellt när det är ljust ute. Instrumenteringen framför näsan är dock snygg att titta på hela tiden, även om den också är känslig för solljus.

Avslutning
Om man undrar varför det är sommar i oktober så har man svaret här. Den här bilen är verkligen inte 2016 om man frågar de som tänker på miljön, men den är ju så förbannat rolig så jag förstår att folk väljer att hålla för öronen och bete sig som barn. För man skrattar verkligen som ett litet barn så fort man kör den här bilen. Det sjukaste av allt är nästan att det kommer en ännu värre version 2017 - nästa upplaga av värstingen ZR1. Den är just nu under utveckling och det sägs att den skippar kompressorn och istället får dubbelturbo och över 700 hästar. Var ska galenskapen sluta egentligen?! En vanlig Stingray duger gott om man vill köra Corvette, men vill man hänga på bandagar känns Z06 som ett mycket vettigare alternativ. Även om jag inte har kört den på bana så är jag (och alla andra som har gjort just det) övertygad om att den presterar där. Vad man ska göra med ZR1 vet jag faktiskt inte, flyga till månen?

Z06 är för dig som har en slant över och som verkligen älskar amerikanska muskler. För dig som är trött på surret från elmotorer och som inte har något emot att hänga på macken ofta. Och för dig som kör bana, för snälla, köper du en så måste du köra den på bana. Tänk dig för innan du stämplar på bara, så att bilen inte biter dig i stjärten.

Fakta Chevrolet Corvette Z06
Motor: V8, 6,2 liter, kompressor, 659 hästkrafter, 881 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,2 sekunder, toppfart 300 km/h
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 335/25 ZR20 bak, 285/30 ZR19 fram.
Bromsar: 371 millimeter skivor fram, 365 millimeter skivor bak. Keramiska skivor finns som tillval.
Mått: Hjulbas 2,71 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,88 meter, höjd 1,24 meter, vikt 1 598 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1,41 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 322 gram per kilometer.
Pris: 1 280 000 kronor.

Läs mer
Det ska göras sex stycken filmer om grottbarnen i Thailand
Stort intresse för händelsen 
11.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC2018 Trailer till Shazam
Ännu en DC-hjälte dyker upp på vita duken 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nintendo stämmer ROM-tjänster
Tjänster som distribuerar ROM:s till emulatorer 
27.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Så här har du aldrig tidigare sett Saturnus måne Titan
13 år av data i en bild 
41.8°
+
Roger Åberg
0
SDCC2018 Ny trailer för Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald
Premiär i november 
42.4°
+
Roger Åberg
0
Man ska köra sin Lamborghini, inte stå på den
Det klarar den tydligen inte 
28.6°
+
Roger Åberg
0
SDCC2018 Ordentlig trailer för Glass
Har premiär i januari 
50.9°
+
André Stray
0
Disney avbryter samarbete med James Gunn
På grund av skämtinlägg på Twitter 
2.0°
+
André Stray
0
Nu finns det 487 stycken elbilstillverkare i Kina
Det är ett gäng det 
44.9°
+
Bobby Green
0
Enorm dammstorm täcker hela Mars
NASA visar före- och efter-bilder 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Telemark blir ingen OS-sport
Norge besvikna 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Företag på Nya Zeeland har testat 4-dagarsvecka
Ansåg att det var en succé 
73.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Booking.com fällda i Patent- och Marknadsdomstolen
Ska inte blanda sig i hotells prissättningar 
60.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Link kommer till Mario Kart 8 Deluxe
Från Zelda - Breath of the Wild 
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Pay verkar vara på ingång i Sverige
Ännu en betallösning! 
47.7°
+
André Stray
0
Google, Facebook, Microsoft och Twitter i stort samarbete
Ska bli enklare att flytta data mellan plattformar 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu lämnar den siste Siri-grundaren Apple
Hejdå Tom Gruber 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Politiker kritiska till affären mellan Telia och Bonnier
Socialdemokrater och Moderater är båda kritiska 
45.8°
+
Roger Åberg
0
Ordentlig trailer för Nightflyers
George RR Martins nya sci-fi-serie 
44.8°
+
André Stray
0
Ny bepansrad dinosaurie-art hittad i USA
Säg hej till Akainacephalus johnsoni 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du lukta cannabis utan att använda det
Cannabis-baserad parfym lanserad 
22.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsofts senaste kvartal gick bra
Surface, Azure och Xbox går finemang 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Andra säsongen av Iron Fist släpps 7 september
Här är en teasertrailer för den 
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon fixar AR-funktion för att hitta skruvar
Slipp leta själv 
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trump dissar EU:s rekordböter mot Google
Var väl inte helt oväntat 
17.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Telia köper Bonnier Broadcasting
TV4 får ny ägare 
19.3°
+
Wille Wilhelmsson
0