m

Det här är Volkswagens elbil I.D. Concept

Börjar tillverkas 2020

Bil / Volkswagen

Volkswagen har redan eldrivna bilar i sin modellflora men nu presenterar man den första som är byggd som en elbil från grunden och upp. Den heter I.D. Concept och är en försmak på vad Volkswagen har på gång när det gäller framtida elbilar. Som vi vet tar det ofta ett tag innan ett koncept blir verklighet och i Volkswagens fall kommer det tyvärr dröja till 2020 innan I.D. Concept går över till produktionsform och börjar tillverkas.

Konceptbilen har en elmotor på 168 hästar och enligt rykten en räckvidd på 40 mil. Den ska även vara utrustad med ett självkörande system som ska vara redo för vägarna 2025. Tyvärr är Volkswagen trots att bilen snart visas upp på bilmässan i Paris väldigt hemliga. Vi får varken reda på vad den har för prestanda, hur lång tid det tar att ladda den eller om den har några smarta funktioner vi inte visste fanns än. Vi får inte heller så många bilder på hur bilen ser ut på insidan, något som är märkligt eftersom man skrutit om att den ska vara liten som en Golf på utsidan men stor som en Passat inuti.

Vad tror ni om den?

Visa
Pressmeddelande
Avstamp för en ny Volkswagen-era - världspremiär för helt eldrivna I.D.

I.D. är först ut bland Volkswagens nya utbud av elbilar
Visionära I.D. väntas rulla ut på vägarna år 2020
I.D. har en räckvidd på 400-600 km
Konceptbilen visar upp ett helautomatiskt läge för år 2025
Nyckelfakta om I.D.

I.D. är namnet på första bilen ut i Volkswagens helt nya utbud av innovativa elbilar med lång räckvidd.
Det nyutvecklade formspråket för elbilar avslöjar redan vid ett första ögonkast att I.D. är en utsläppsfri bil.
Elmotorn i I.D. har en effekt på 170 hk och räckvidden ligger på 400-600 km.
Interiören i I.D. bjuder på en helt ny rumslig layout och upplevelse: Open Space.
I.D. kommer att lanseras som en kompakt elbil 2020.
Som konceptbil ger I.D. oss en första mer handgriplig bild av en helt självkörande bil – helautomatiskt läge införs 2025.
När I.D. går över i helautomatiskt läge (”I.D. Pilot”), försvinner multifunktionsratten in i instrumentpanelen. Interaktiva belysningsdetaljer ändrar bilens look och känsla beroende på vilket läge I.D. körs i.
Ständigt uppkopplad med personligt Volkswagen-ID.
Om ägaren inte skulle vara hemma, kan I.D. ta emot paket tack vare en ny utdelningstjänst.
Volkswagens mål: 1 000 000 sålda elbilar 2025.
Think New. – Volkswagen lägger upp kursen för framtiden

Med världspremiären för visionära I.D. på bilsalongen i Paris, stakar Volkswagen ut sin riktning för framtiden. I.D. är en högautomatiserad elbil som klarar 400 till 600 km på en laddning. Serieversionen av I.D., som är beräknad att lanseras 2020, kommer att kosta ungefär som en välutrustad dieseldriven Golf med jämförbar prestanda.

Men siktet är längre inställt än så för denna konceptbil: i läget ”I.D. Pilot” kör denna elbil sig själv, helt automatiskt. Serietillverkningen av den självkörande versionen är planerad till 2025. Volkswagen har också satt upp målet att sälja 1 miljon elbilar per år 2025. Tillverkningen av I.D. kommer att bidra starkt till detta mål under e-mobilitetens inledningsskede.

I.D. kombinerar eldrift med den digitalt uppkopplade världen och kan vid behov köra helt själv. Den visionära karaktären avspeglar sig i designen för morgondagens elbilar. Här är det individualitet som står i fokus: den är positiv, genuin och fascinerande att titta på.

Med sin innovativa design låter Volkswagen eldrift och helautomatisk körning – de faktorer som kommer att förändra mobiliteten totalt – skina igenom även invändigt. Här har den traditionella kupémiljön ersatts av en öppen lounge som fungerar som ett interaktivt och mångsidigt utrymme – ”Open Space”. Den generösa rymligheten och de intuitiva funktionerna gör att man upplever mobiliteten på ett helt nytt sätt.

Nutid och morgondag smälter samman

I.D. representerar världen som den ter sig ”i övermorgon”. Men den senaste generationen av e-Golf, som kan köras utsläppsfritt upp till 300 km och också bjuder på geststyrning, kommer vi att kunna se redan ”imorgon”. ”I dag” har vi bilar som toppmoderna nya Tiguan som med sin Active Info Display och head-up-display börjat digitaliseringen av interiören. Tiguan, e-Golf och konceptbilen I.D. representerar alltså tre tidsmässiga eror som tillsammans pekar från nutid till framtid och strålar samman i Volkswagens monter i Paris.

I.D. är den första bil som visar upp Volkswagens nya ikoniska designspråk för kompakta elbilar. Den rena designen in- och utvändigt – som har fokus på individualitet och utsläppsfri körning – ger en försmak om 2020. I dag är I.D: en konceptbil – men I.D. är en bil som kommer. Inom de närmaste fyra åren kan vi förvänta oss se I.D. på våra vägar, och den helt självkörande funktionen ger oss en föraning om 2025.

Allt detta gör I.D. till en förgrundsgestalt för Volkswagens progressiva, framtidsinriktade märkesstrategi ”Think New.”. Denna strategi är baserad på fyra centrala innovationsområden, som också finner uttryck i Volkswagens formspråk för elbilar, och därför också i I.D.:

Smart hållbarhet – Volkswagen intensifierar utvecklingen av innovativa elbilar för högvolymsproduktion
Självkörande bilar – med denna teknik gör Volkswagen bilarna ännu säkrare och bekvämare
Intuitivt och användarvänligt – Volkswagen har fokuserat på bilar som är intuitiva att använda och försedda med nya display- och reglagekoncept
Uppkopplat samhälle – Volkswagen vill i framtiden länka samman människor, bilar och den omgivande miljön med ett VW-ID.
I.D. – eldriven potentiell storsäljare

I.D. är den första kompakta Volkswagen-modell som är baserad på MEB-arkitekturen. MEB står för ”Modularer Elektrifizierungsbaukasten” (”Eldriftsmodulsats”) som tagits fram speciellt för eldrivna fordon. Banbrytande MEB kan därför leva upp till de viktiga krav som framtidens mobilitet kommer att ställa. Detta är anledningen till att den nya fordonsarkitektur som I.D. är ett exempel på, betraktas som en milsten för bilutvecklingen inom Volkswagen-koncernen samtidigt som den utgör en grund för kommande elbilar.

Konceptet bakom I.D. garanterar bästa möjliga åkkomfort, optimalt utnyttjande av utrymmena, maximal säkerhet och banbrytande hållbarhet. Med andra ord omdefinierar den begrepp som ”körning”, ”utrymme” och ”komfort”. Detta framgår bl.a. av:

den långa hjulbasen, med mycket korta överhäng
en frontstruktur som inte bara erbjuder säkerhet på högsta nivå utan också tillåter en hög styrvinkel vilket möjliggör en vändradie på endast 9,9 m.det platta litiumjonbatteriet som sitter monterat i golvet och därför sänker bilens tyngdpunkt och resulterar i en idealisk axelbelastnings-/viktfördelning
en flerlänkad bakaxel med integrerad drivenhet och avskild subram, denna konstruktion borgar för optimal kördynamik och idealiska ljudförhållanden.
I.D. har vad som krävs för att skriva historia

För Volkswagen markerar världspremiären i Paris för I.D. ett vägskäl. Denna bil är lika revolutionerande som ”folkabubblan” var då den först dök upp för över 70 år sedan, eller första generationens Golf för över 40 år sedan – två modeller som kom att bli två av världens mest framgångsrika bilar någonsin.

I.D. har också det som krävs för att skriva historia. Den är designad som en kompakt tusenkonstnär som kommer att bidra till att göra elbilen till det naturliga valet, inte minst med sin imponerande räckvidd och sin attraktiva prislapp. En bil där allt föraren behöver göra för att aktivera det helautomatiska körläget ”I.D. Pilot” är att trycka lite på VW-logon på ratten. Den elektriskt inställbara ratten försvinner då in i instrumentpanelen. Det här förstärker den lounge-artade känsla som Open Seat-konceptet ger.

Det som gjort den helt nya layouten i I.D. möjlig är drivlinans uppbyggnad (med en elmotor på bakaxeln och ett högspänningsbatteri i golvet) som frigör mer utrymme, åstadkommer mer ljus och skapar bättre flexibilitet och frihet än vad som någonsin tidigare varit möjligt för en bil med en längd på strax över fyra meter.

I.D. är positionerad som en kompakt elbil med vilken Volkswagen vill bredda sitt utbud av högvolymsmodeller parallellt med befintliga globala storsäljare som Polo, Golf, Tiguan och Passat.

Uppkopplat samhälle – nya Volkswagen ID

Tanken är att alla som kör en Volkswagen i framtiden kommer att få sitt personliga Volkswagen-ID. Detta ID är en individuell profil där de personliga inställningarna för sätet, klimatanläggningen, favoritradiostationerna, favoritlåtarna, navigationssystemet och orienteringsbelysningen liksom kontaktuppgifterna till förarens vänner och kollegor finns lagrade. Profilen kan på ett säkert sätt läggas i molnet. Detta gör det möjligt för I.D. att identifiera behöriga användare via deras smartphone – den digitala nyckeln – och på så sätt veta vem det är som sätter sig bakom ratten.

Tack vare Volkswagen Home-Net, som kopplar upp bilen och hemmet med varandra, kommer det att kännas som hemma också i I.D.. Exempel: Med hjälp av kameror placerade i huset kan du kontrollera att allt är OK därhemma direkt från bilen. Och skulle någon i familjen glömt sin nyckel och råkat låsa sig ute, är det något som snabbt går att lösa. Ring upp och titta in i kameran, så skickar I.D. bilden till den digitala instrumenteringen ”Active Info Display” så att föraren kan öppna ytterdörren via en app.

Snart kan det dessutom höra till vanligheterna att ta emot paket i bilen. Den nya utdelningsservicen gör bagageluckan i bilen till din brevlåda. För att se det i ett större sammanhang: Undersökningar har visat att miljontals av de paket som skickas i Europa lika gärna skulle kunna levereras till bagageluckan på en Volkswagen – hela vägen från Lissabon till Helsingfors. Om bilägaren inte är hemma, kan I.D. smidigt och effektivt ta emot paketet, eller godkänna att det hämtas.

Paketbudet kan lokalisera bilen via GPS, och får ett tillfälligt tillstånd att öppna bagageluckan via en app. Bilägaren får ett meddelande via en app eller ett e-postmeddelande så snart paketet levererats och bagageluckan åter är låst. Volkswagen samarbetar för närvarande med internationella logistikföretag för att omsätta detta innovativa koncept i praktiken.
Telenor lanserar tv-tjänst för mobilen
Påverkar inte surfpotten 
24.2°
+
Roger Åberg
0
Apple börjar dela positionsdata med SOS-operatörer
Kan rädda liv 
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
VAR hjälpte till att fixa svensk seger i VM-premiären
Nu är Fotbolls-VM igång på riktigt! 
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
McDonalds Sverige börjar testa sugrör i papper till hösten
Kan bli standard nästa år 
57.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sveriges tåg går långsammare idag än för 15 år sedan
Börjar bli trångt på spåren 
16.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
ICA fimpar engångsgrillar på grund av brandrisken
Tillfälligt försäljnings-stopp 
58.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Large Hadron Collider ska uppgraderas
För 8,5 miljarder kronor 
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Dr. Alban gör inofficiell uppföljare till Tio små moppepojkar
Reklamfilm för elmopeder 
46.3°
+
Bobby Green
0
VAR-systemet avgjorde straffbedömning i VM
Första gången någonsin i ett fotbolls-vm 
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Falsk jordbävning efter Mexikos mål mot Tyskland i VM
Bra drag i Mexico City igår 
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Audis vd gripen
Misstänks för bedrägeri 
49.7°
+
Bobby Green
0
Sällsynt McLaren F1 LM till salu
En av endast två stycken tillverkade 
42.4°
+
Bobby Green
0
Ta en titt på invigningen av Dreamhack Summer 2018
Pompa och ståt! 
45.8°
+
André Stray
0
Telefonen som har 93,8 procent skärm!
Oppo Find X presenteras i morgon 
45.0°
+
Roger Åberg
0
E3 2018 Cyberpunk 2077-demo kördes på kraftfull dator
Community Manager delar med sig av specs 
41.1°
+
André Stray
0
World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12
Är den bästa representationen av Vanilla-WOW 
45.4°
+
André Stray
0
Mercedes-AMG GLE 63 välter i rondell
Ny Vältklasse? 
45.8°
+
Bobby Green
0
Nu kan även båten parkera själv
Volvo Penta presenterar världsnyhet 
48.0°
+
Roger Åberg
0
Regeringens rökningsförbud skjuts upp
EU-kommissionen har synpunkter  
15.7°
+
Bobby Green
0
Nya Audi A1 läcker ut
Läcker? 
41.3°
+
Bobby Green
0
Så här borde man se 3D Touch
Fixa detta Apple! 
50.7°
+
Roger Åberg
0
Första Model 3 med dubbla motorer har rullat av bandet
Snabbare och med fyrhjulsdrift 
44.7°
+
Roger Åberg
0
Vulkan har förvandlat ö på Hawaii till helvetet
Lava-flod flyter över ön 
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Portugal legaliserar marijuana
För medicinskt bruk 
68.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kinas Queqiao-satellit framme vid månen
Skickar hem fin bild på jorden 
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0