Regeringen vill skynda på forskning om antibiotika
Kan komma att ge pengar till läkemedelsindustrin 
43.4°
+
Emmy Zettergren
0
Ny version av AlphaGo tar över rollen som mästare i spelet Go
Har dessutom lärt sig själv 
41.8°
+
Emmy Zettergren
0
Skaparen av Hamdog vill öppna restaurang
Tar hjälp av crowdfunding 
77kg
+
Bobby Green

BMW presenterar nya 5-serie

En försiktig utveckling av föregångaren

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

I går sipprade ett par bilder på nya BMW 5-serie ut på nätet och i dag är bilen i sedan-utförande som utlovat officiell. Som tidigare nämnt anammar femman en del av sjuans utseende och växer till sig lite grann. Förändringarna utseendemässigt från föregångaren är inte astronomiska men det är lite renare linjer här och var. Insidan är i princip sig lik men BMW lovar att det har skett mycket under skalet. Bland annat har bilen bantat 100 kilo, 70 av dessa kommer från chassiet som numera bygger på CLAR-plattformen.

Ingenjörerna har bland annat byggt om fjädringen och använt sig mer av aluminium än tidigare, allt för att förbättra både komforten och vägegenskaperna. Det finns fyra olika versioner att välja mellan när det kommer till fjädring - standard, sport, elektroniska dämpare och det sistnämnda plus aktiva krängningshämmare. Under huven kommer det från start att finnas två bensinare och två dieslar. 530i är den minsta bensinaren och den har en tvålisters fyra på 248 hästar. 540i har istället en rak sexa på 3.0 liter och 335 hästar. Vill man bränna diesel är det 520d med tvålitersmotor eller 530d med trelitersmotor som gäller. Senare kommer även 530e som är en plug-in hybrid som kombinerar en turbomatad tvålitersfyra med en elmotor. Den får en total effekt på 249 hästar oh 420 Newtonmeter och ska nöja sig med 0,2 liter per mil. Vill man ha kraftigare doningar är det M550i xDrive som gäller. Den har en V8:a på 4,4 liter som lämnar 455 hästar. 0-100 km/h går här på raska fyra sekunder blankt, vilket faktiskt är snabbare än dagens M5. Sent 2017 kommer nya M5 som väntas få omkring 600 hästar och fyrhjulsdrift. I övriga versioner är alltid bakhjulsdrift standard men drivning på alla fyra finns som tillval. På den listan finns även möjligheten att få Integral Active Steering som på BMW-språk betyder fyrhjulsstyrning. Åttastegad automatlåda är standard till alla motorer förutom 520d som får en sexpetad manuell låda.

Nya femman är 36 millimeter längre, sex millimeter bredare och två millimeter högre än föregångaren. Hjulbasen har även vuxit med sju millimeter. De nya måtten har bland annat gjort att bagagerummet har vuxit med tio liter, där går det numera in 530 liter. Det ska även vara lite bättre benutrymme i baksätet. I övrigt får bilen ungefär samma instrumentpanel som i 7-serien och även en del teknik hämtas därifrån, möjligheten att kontrollera mittkonsolen med gester är en sådan. Det finns även lite självkörande teknik som gör det möjligt för bilen att följa andra trafikanter och den ska även klara av att köra om på egen hand. Precis som hos storebror kan den även parkera in i ett garage själv genom ett knapptryck på nyckeln.

Försäljningen drar igång i februari nästa år. Priser och mer information hittar ni på länken nedan.