m
r
Om man kör på någon och smiter fångar tomten en
Rättvisa skipad! 
54.3°
+
Roger Åberg
0
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tyler, The Creator kör kontorskonsert
Det svänger ju 
97kg
+
Bobby Green
Foto: Bobby Green

Inte alls tråkig, digital och känslolös

Jag har kört Nissan GT-R

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nissan

2001 släpptes filmen The Fast and the Furious och hela världen visste helt plötsligt vad en Toyota Supra var. 2003 kom uppföljaren 2 Fast 2 Furious och i den fick vi istället se huvudpersonen köra omkring i en silvrig Nissan GT-R. Nu visste alla även vad det var för bilmodell. Folk blev som tokiga och importerade högerstyrda japanare till höger och vänster. Bilarna trimmades till flera hundra hästar och den vars bil nyste högst vann, typ. Turbostinna BMW och Audi fick snällt börja dela streetracen med dessa skapelser och mig veterligen ser det likadant ut i dag. R34 som versionen som var med i 2 Fast 2 Furious heter såldes aldrig i Sverige, men efterträdaren R35 som presenterades 2007 gjorde det. Sedan dess har Nissan hela tiden finslipat och optimerat bilen för att den ska prestera så bra som möjligt, och visst har dess siffror imponerat genom åren. Dock har jag alltid tyckt att den har varit lite tråkig. Utan att ha kört eller ens suttit i en kändes det som att den var för bra. Känslan saknades och även om det gick att åka riktigt fort så var det mer som att spela ett TV-spel än att köra bil. Men man kan ju alltid ändra sig, speciellt efter att man har bildat sig en riktig uppfattning. Och det kan man endast göra om man testar grejerna själv, så det gjorde jag. Trots ett mycket hastigt möte måste jag ändå säga att den här bilen visade sig vara bra mycket roligare än vad jag tidigare hade trott. Även om den påminner lite om min mammas tio år gamla X-Trail.

Körkänsla
Nissan har visserligen byggt GT-R från grunden och upp men tanken har aldrig varit en superbil med noll funktion utanför racerbanan. Det har alltid varit en sportcoupé med baksäte och möjligheten att faktiskt lasta några kassar med matvaror och i nödfall även barn i baksätet. Bilen går att köra hur lugnt som helst och faktiskt även utan att behöva stanna vid pumpen stup i kvarten. En funktionell sportbil alltså. Däremot blir jag lite förvånad när jag för första gången kliver in i bilen och inser att man inte alls sitter på backen, utan att det känns som om man sitter i vilken personbil som helst. Visste finns det ett par mätare och ett par skålade stolar som skvallrar om att fallet inte är så men den där känslan av att man tråcklar in sig i en tight sportbil finns inte. Men det ändrar sig snabbt efter att man har kört iväg.

Det första man märker när man har tryckt på startknappen är... ingenting. Är bilen igång? Var inte det här en GT-R? Sitter det bananer i de fyra piporna där bak? Var är det vrålande motorljudet som hela YouTube är fyllt av? Jag får gå ut och titta under huven om det är en symaskin man stoppat in istället för motorn, men den sitter faktiskt där. Vacker skapelse och kul att Nissan valt att inte dölja den under massa fula plastkåpor. Men den låter knappt någonting. Detta vet vi ju sedan tidigare att man relativt enkelt kan åtgärda med ett eftermarknadssystem, men jag trodde faktiskt att bilen från fabrik skulle låta lite mer än så här. Det sitter ju trots allt ett system i titan monterat. Lite bättre blir det när man är ute och kör och trycker på, men det mesta av ljudet drunknar faktiskt i turbosuset och det faktum att man väldigt snabbt kommer upp i en väldigt snabb hastighet där vindbruset istället tar över.

Ingenjörerna har jobbat mycket för att få den senaste upplagan av GT-R att vara bekvämare än tidigare. Både när det gäller ljudnivån inne i kupén och åkkomforten. Att köra den som vilken annan bil som helst är inga problem och speciellt mycket oväsen tycker jag inte att det är, så jag antar att de har lyckats. Visst är bilen inget man gasar på med när man närmar sig vägbulor men man glömmer ändå snabbt bort att det är en sportbil man rattar, om man inte trycker på vill säga. Gör man det händer det grejer. För även om bilen inte ger ifrån sig några vårdslösa avgasljud så finns det en motor med ursinneskraft där fram som gärna rastas. Nissan har alltid fått beröm för att de lyckas få ned kraften i backen, något som 0-100 km/h på bara 2,8 sekunder är ett bevis på. När man trycker till så planterar verkligen bilen sig mot underlaget och gör allt för att inte tappa greppet. I mitt huvud har jag alltid trott att den här manövern i en GT-R skulle vara som att köra på räls, men det är det faktiskt inte. Även om bilen gör det mesta jobbet så lär du inte släppa ratten när du gasar. Den lever om ordentligt och även om baken inte dansar iväg okontrollerat så rör den sig verkligen samtidigt som den gör allt för att du inte ska hamna i diket. Det finns faktiskt lite känsla här och det är inget dataspel, bara massa effekt och datorer som försöker samarbeta.

Växellådan har sex steg och dubbelkoppling. Det finns paddlar bakom ratten att hålla på med men som vanligt är det bäst om lådan får jobba på det sättet den själv tycker är bäst. Växlingarna sker sjukt snabbt och nästan utan att man märker det. Som vanligt bara att hålla i ratten och gasa som gäller, ibland även använda bromsarna. De sistnämnda nyper åt riktigt bra och även om de inte fick jobba särskilt hårt under testperioden så märker man att bettet finns där. Givetvis var vädret inte på min sida så strax efter att bilderna togs öppnade sig himlen. Inte optimalt för att testa hur många G mätaren på skärmen kan visa, men desto bättre om man vill känna på vad fyrhjulsdriften sysslar med. Inte en gång under den korta perioden kändes bilen ostabil på grund av blöt vägbana. Visst blinkar det till lite i instrumenteringen ibland så man förstår att systemen har gått in och hjälpt till, men det märks liksom aldrig på körningen. Prestandan stryps ju såklart om man försöker trycka fullt när det är halt men det går fortfarande att ta sig fram ruskigt snabbt utan att det känns läskigt. Det blev till en inre tävling att se hur bilen skulle reagera när jag gasade på på ställen man kanske inte helst ska göra det på när det ösregnar, men det var ingen match. Ut ur böjar matar kraften bara på och man slungas iväg. Ratten blir det man håller i sig i för att hänga med på åkturen, inte för att svänga med.



Med lite värme i motor och kläder känns den stora och relativt tunga bilen helt plötsligt lätthanterlig och som att det går att kasta omkring den lite hur som helst. Det var verkligen inget jag hade trott innan jag körde den. För mig har GT-R alltid varit ett lok som bestämmer över dig, inte tvärtom. Nu kom jag på mig själv med att tycka att det var riktigt kul att köra, och att kraften den här bilen besitter inte på långa vägar går att utnyttja utanför banan. Det är ingen idé att hålla på och trycka på alla prestandaknappar på allmän väg, det blir liksom aldrig bra. Lådan i automatläge och inget annat är det som gäller, det räcker gott och väl för att man ska kunna ha roligt, köra fort och utnyttja en del av det som man har lärt sig genom åren av bilkörning. Ratten svarar på dina direktiv och styr bilen dit du vill, samtidigt som motorns kraft aldrig tycks sina. Det roligaste var att komma ut ur en kurva med rätt växel, trycka på och nästan skutta fram på turbovågen. Hade man en växel för mycket ilagd var det bara att trycka ännu lite hårdare på gaspedalen så löste detta sig snabbt. Både upp- och nedväxlingarna sker blixtsnabbt och fokus kan istället läggas på själva körningen. Det viktigaste.

Moder natur ville ju som sagt inte vara min vän under denna period så saker som launch control och toppfartstest kunde tyvärr inte tillämpas. Jag tror dock att grejerna fungerar som det är sagt ändå. Att manövrera en GT-R i fullständigt hällregn är också en kul grej att ha testat, även om jag såklart föredrar slingriga asfaltsvägar som är torra. Det är dock lite mer spänning att pressa en bil när underlaget inte är optimalt, speciellt när den presterar så bra som GT-R gör. Hade bilen däremot varit som mina förutfattade meningar, det vill säga rätt trist och digital, hade det varit en helt annan femma. Det är inte ofta jag har rätt och inte denna gången heller, vilket bara var bra.

Exteriör
Den senaste uppdateringen av GT-R kom i våras vilket gav den ett lite annat utseende och lite mer effekt. Bilen ser nu bredare ut än tidigare och det är inte mycket som skiljer den från att vara en Nismo (den sportigaste av dem alla). Grillen och fronten har fått en ny form och även om det ser tufft ut med stora luftintag så faller det pladask när man inser att en del av dem inte är äkta. De två stora intagen på sidorna som man skulle kunna tro matar bromsarna med kall luft är inget annat än plastbitar utan funktion. Ser bra ut på håll men rätt så snik när man kommer nära om ni frågar mig. R35 har väl aldrig vunnit några priser i snyggast ansikte men denna ser ändå bäst ut i mina ögon. Den väldiga munnen och den bulliga huven gör att intrycket blir ganska maffigt. Baktill är de fyra runda lyktorna givetvis på plats och precis som tidigare lyser de mycket vackert i mörkret. Det går inte att ta miste på att det är en GT-R som rullar förbi när man ser dessa. Även här har bilen fått sig en bredare siluett vilket tillsammans med de fyra feta avgaspiporna samspelar rätt så bra. I profil ser allt nästan ut som tidigare och har man inte gillat hur GT-R sett ut tidigare ändrar man sig nog inte nu.

Interiör
Efter att ha öppnat de rätt så tunga och otympliga dörrarna som har ytterhandtag i Aston Martin-stil hittar man en kupé som är ganska intetsägande. Plast och skinn som inte direkt ser ut som skinn dominerar. Däremellan har man tryckt in lite kolfiber bara för att. Inget som gör en avsevärd skillnad i en bil som är såpass tung som denna är. Den treekrade ratten är både trevlig att hålla i och snygg att se på, men resten av instrumenteringen är inte så mycket att hurra för tyvärr. Det är en salig blandning av design på grejerna och inget matchar med något. Får du även för dig att använda skärmen på mittkonsolen får du vara beredd på att resa bakåt i tiden ett par år. Pekskärmen är extremt segjobbad och jag tror inte ens Christofer Columbus hade blivit imponerad av kartorna till GPS:en. Saker som dock är bra är all infografik man kan få upp. Den är tydlig, lättläst och snabb. Här listas precis hur du har kört, hur bilen mår och hur många G-krafter du utsattes för när du blåste om den där lastbilen i den där långa vänsterkurvan. En del saker är givetvis överflödiga medan andra faktiskt kan visa dig vettiga saker - åtminstone om du är en sån som loggar tider och liknande på bana. Under skärmen sitter kontrollpanelen som styr bilens humör. Den ser inte så kul ut men den fungerar. Det är tydligt att funktion har fått före form även här.

När jag väl bekantat mig med allt från förarplatsen och får för mig att justera stolen händer något. Det går inte att köra den bakåt och jag funderar på om den är trasig. Men det är då jag upptäcker det - det finns ett baksäte i bilen! Det kan man inte tro vid en första anblick, men så är det faktiskt. Det är inte helt oväntat ett skämt, och det är nog bäst om de som får straffet att sitta där inte har några ben. Det enda som får plats är de två stora högtalarna i mitten, och eventuellt lite packning om den är mjuk. Det finns faktiskt en bagagelucka också och lyfter man på den går det ner en hel del grejer, dock inga människor. Och precis när ni inte trodde att det kunde bli värre än stökig interiör, trist plast och onödigt baksäte kommer droppen - knappen för sätesvärmen. Pengarna måste ha tagit slut hos Nissan och det var då någon av montörerna på eget bevåg spatserade bort till lådan med kvarglömda saker och fiskade upp knappen som sedan monterades. Den ser nämligen exakt likadan ut som den som sitter i min mammas X-Trail från 2007. Helt sant. Inte okej.

Avslutning
GT-R är en vardagsbil med superbilsprestanda och så kommer det alltid att vara. Den senaste uppdateringen är troligtvis den bästa och bilen är långt ifrån den trista perfektionist jag först hade trott. Här har vi istället en monstermaskin som finslipats år efter år till perfektion - i alla fall när det kommer till prestanda. Få bilar för de här pengarna kommer i närheten, men där GT-R har fina siffror har konkurrenterna istället fina interiörer. Det kan tyckas lite barnsligt att snacka om materialval, skinntyper och användarvänlighet när det kommer till infotainment, men det är också saker som betyder mycket. Köper man en sån här bil kommer man ju att spendera en hel del tid på insidan av den, och då är det ju trevligt om man trivs. GT-R är ju trots allt en sådan bil man kan köra med för egen maskin till racerbanan, och heter den banan Nürburgring är det ju en bit att åka. Men som vanligt får man vad man betalar för. Prislappen som börjar på strax under en miljon är inte på något vis låg, men för den prestandan man får är det ändå hyfsat konkurrenskraftigt. Om nu bara Nissan kunde byta ut sätesvärmarknappen och pekskärmen till nästa version kommer paketet att bli komplett.

Fakta Nissan GT-R
Motor: V6, 3,8 liter, dubbelturbo, 570 hästkrafter, 637 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad automatlåda med dubbelkoppling.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 2,8 sekunder, toppfart 315 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 255/40 ZR20 fram, 285/35 ZR20 bak.
Bromsar: 390 millimeter med sexkolvsok fram, 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Mått: Hjulbas 2,77 meter, längd 4,7 meter, bredd 1,89 meter, höjd 1,36 meter, vikt 1 784 kilo, bensintank 74 liter, förbrukning 0,98 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 275 gram per kilometer.
Pris: 969 000 kronor.

Läs mer
Om man kör på någon och smiter fångar tomten en
Rättvisa skipad! 
54.3°
+
Roger Åberg
0
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
FBI ska sälja sina bitcoins
Lagens långa arm cashar in 
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Renault släpper Star Wars-modell av Zoe
En hyllning till Han Solo 
26.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hesa Fredrika är Hesa Fredrik i mobilen
Håll koll på Viktigt Meddelande till Allmänheten 
61.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Norge stängt ner FM-nätet
Första landet i världen som gör det 
21.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu börjar vi bädda in information från Wikipedia
Mer kunskap åt folket 
62.0°
+
Roger Åberg
0
Tysta autospelande video med Google Chrome
Ny funktion i senaste betaversionen 
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gymnasieelever får privata duschar
För de som vill byta om lite mera privat 
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
George Clooney gör tv-serie om Watergate
Kommer att visas på Netflix 
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi använder allt mer sömnmedel
Har vi svårare för att somna nu för tiden? 
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
I Norge bygger man skilsmässolägenheter
För att barnen ska få det mindre stökigt 
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spoiler!
Disney släpper minispelet Porg Invasion
Star Wars-spel på Facebook 
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Energidrycker kan få lagstadgad åldergräns
Livsmedelsverket ska utreda 
60.6°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 får en egen OpenSSH-app
Slipp installera Putty 
56.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Källa på Postnord: Personal länsar paket
Grejer skickas inte tillbaka till Kina 
-1.9°
+
Bobby Green
0
Dansk hockeyspelare får betalt i bitcoin
Och kommer att få spela matcher i Bitcoin Arena 
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Alphabet bygger laserinternet i Indien
Varför lägga kablar när man kan skjuta laserstrålar 
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
31.6°
+
Roger Åberg