m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Instagram börjar fylla flödet med "tips"
Inlägg som dina vänner gillat 
22.7°
+
André Stray
0
EU har skickat upp fyra Galileo-satelliter till
Ger ännu bättre positionering 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Chili Klaus ger gosskör Ghost peppers
Så tokigt! 
81kg
+
Bobby Green

Lynk & Co försöker starta en revolution

Och kanske lyckas de faktiskt!

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Lynk & Co

I dag har jag varit i Berlin på lanseringen av ett nytt bilmärke. Och en ny tanke. Också en ny bilmodell, men det var verkligen någonting sekundärt. Ni som har följt oss på instagram har märkt att eventet var minst sagt udda. På dryga tre timmar pratade man inte om bilen, visade knappt bilen. För det man lanserade var som sagt inte en bil, utan ett varumärke. Produkten då? En smartphone on wheels. Klyschigt, möjligen, men det som är positivt är att man har förstått att bilindustrin som knappt har ändrats på 100 år kommer att förändras och är man inte på tå då så kommer man att förlora.

När Alain Visser (marknadschef på Geely) och David Green (chief digital officer) pratade om varför Lynk har startats och varför man gör det man gör så kändes det på riktigt som att man ville förändra något och trodde att man kunde förändra något. Framförallt så kändes det som att de hade förstått att de måste förändra hur de arbetar för att inte hamna hundra år efter. Det kändes helt enkelt inte som att man läste ett manus som en konceptbyrå hade utvecklat.

Tittade man på ungas önskelistor för ett antal år sedan så låg "att äga en bil" på plats nummer ett eller två. I dag finns den önskan inte ens på topp tio. De som växer upp i dag, och som snart kommer att börja använda bilar, har inte ens varit med om att äga musik eller filmer. Än mindre har man varit med om en verklighet utan internet.

Man vill helt enkelt inte äga en bil och man bryr sig väldigt lite eller inte alls om hästkrafter. Man vill inte äga, man vill betala för en upplevelse. Och det är som ni förstår en väldigt annorlunda produkt. Man är van att köpa en ny telefon vartannat år och betala för tjänsten att använda den.

Man är också van att en sak kostar lika mycket för alla. En iPhone kostar olika mycket i olika delar av världen, men i alla länder med samma valuta så kostar den samma peng. Det här med att man ska gå till en bilhandlare och hustla och pruta och ha sig är något som ingen vinner på. Oavsett hur mycket rabatt man kan få så tänker man att man nog kunde få ett lite bättre pris. Lynks tanke är att man ska ha ett pris och det är det som gäller för alla. Nu är inte det priset satt ännu. Anledningarna till det är flera. Dels så kommer man att börja sälja bilen i Kina och innan man har fått ut den i Europa så har växelkursen mot euron garanterat förändrats. Det andra är att man troligen inte är klar med de olika varianterna som man kommer att erbjuda. Man håller på priset så länge man kan, fegt men säkert klokt.

En annan sak som man har förstått är att alternativ är bra, för många alternativ är dåligt. Att beställa en bil i dag är en upplevelse med miljoner val och oavsett hur duktig beställare man än är så finns alltid tanken att man gjort fel när man nått slutet av processen. Därför kommer man att erbjuda ett antal få teman. Man kommer inte heller att erbjuda årsmodeller utan snarare kollektioner. Tanken är hämtad från modebranschen men det kommer mer att handla om att man vill slå sig fri från det gamla tänket än att man vill lansera en piffig vårkollektion.

Att bry sig om sina kunder, eller snarare användare, är något som blir allt viktigare. När en bil har sålts via en bilhandlare så är det de som har relationen och det är inte helt optimalt. Med en uppkopplad bil så kan kunden begära en service, ge Lynk access till bilen vid ett visst datum och så kommer de och hämtar bilen och kör den till servicefirman. När bilen är klar kör man hem den till dig igen. Enkelt men briljant.

Man kommer att koppla upp alla delar av bilen och erbjuda tredjepartstillverkare att använda dessa saker via ett API. Precis som du installerar appar på din telefon och sedan ger dem access till kameran så kommer du att installera appar i din bil och ge apptillverkarna access till funktioner i din bil. Det kan vara access till att öppna bakluckan när du vill få något levererat eller att Waze får access till din GPS, din hastighet och hur du bromsar. Eller att SMHI får access till hur mycket du använder vindrutetorkarna.

Att dela sin bil med andra är så klart en app som kommer att finnas där från start. Tjänsten liknar på de bilder vi har sett mycket Airbnb. Först berättar man vilka tider som bilen är tillgänglig och sedan godkänner man folk som vill hyra bilen under de tider som du inte behöver bilen. Enkelt och om det blir populärt rätt lönsamt. Eller lönsamt, det kan göra bilägandet mindre dyrt.

Personligen så tror jag att det kommer att bli rätt ovanligt med Lynk-bilar i exempelvis Stockholms innerstad, främst på grund av parkeringen. Men säg att du bor i en bostadsrätt med eget garage, eller i en radhuslänga. Varför inte köpa en bil och låta grannarna använda den när du inte använder den? I teorin kan ju en firma köpa in 01:or och bara göra dem tillgängliga för exempelvis de som bor i en bostadsrättsförening som har ett eget garage.

Vem som tar hand om problemen som lär kunna uppstå fick jag inget klart svar på. Men har man ingen lösning på det faller hela konceptet, så jag tror att någon sitter och kliar sig i huvudet runt detta.

Lynk pratade mycket i dag om att man vill vara de som skapar en förändring. Kanske blir de faktiskt det. De har mixen av att vara ett nytt märke som inte behöver följa gamla regler med återförsäljare och tradition, men man har samtidigt en klar plattform som är skapad av Volvo och som inte är skit direkt. Kombinationen kan vara fantastisk. Eller så kan det falla platt.

Klart är att Geely i alla fall är först ut och att framtidens bilägande kommer att vara annorlunda. Kanske kommer den generation som i dag inte fattar att det fanns telefoner med sladd som satt fast i väggen också se ut som fågelholkar när vi berättar att vi ägde en bil, att man inte kunde låna grannens bil, att man behövde en nyckel för att låsa upp bilen och framförallt att man behövde styra och gasa och bromsa helt själv.

Läs mer
Instagram börjar fylla flödet med "tips"
Inlägg som dina vänner gillat 
23.0°
+
André Stray
0
EU har skickat upp fyra Galileo-satelliter till
Ger ännu bättre positionering 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Förbjudet med energidrycker på skoltid
Flera skolor i Dalarna sätter ned foten 
50.7°
+
Bobby Green
0
Så här använder man snabb leverans till något bra
Det är kallt ute nu... 
53.4°
+
Roger Åberg
0
Spotifys Forum har problem med spam
Används för att klättra på Googles ranking 
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Allt som är fel med Rogue One: A Star Wars Story
Det finns en del saker 
34.3°
+
Bobby Green
0
HBO har uppdaterat sina appar
Men är det till det bättre? 
33.1°
+
Roger Åberg
0
Fler kameror på allmän plats
Polisen ska inte behöva söka tillstånd 
49.6°
+
Roger Åberg
0
Det blir en andra säsong av The Punisher
Var väl inte helt oväntat 
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook ska börja skatta i Sverige!
Flyttar intäkterna till lokala kontoren 
61.9°
+
Roger Åberg
0
Svensken Johan Eriksson visar sin bil för Jay Leno
En klassisk Dodge Charger med Viper-motor 
48.4°
+
Bobby Green
0
Nederländerna lägger ner drönarörnar
Örnarna ville inte jaga drönare 
42.3°
+
André Stray
0
Snubbe är på bilutställning och dissar allt
Många sjuka bilar här 
30.0°
+
Bobby Green
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.8°
+
Roger Åberg
0