m

Alfa Romeos första SUV är här

Säg hej till Stelvio

Bil / Alfa Romeo

Det har snackats om den länge men nu är äntligen Alfa Romeos första SUV här. Den heter som det tidigare ryktats om Stelvio och namnet kommer från den lilla alpstaden i norra Italien där det världsberömda Stelviopasset finns beläget - en helt underbar sträcka med slingriga vägar.

Bilen ser i princip ut som en något tjockare Guilia och den bygger även på samma Giorgio-plattform. Fyrhjulsdrift är standard och precis som sitt sedan-syskon väljer Alfa att först presentera modellen i Quadrifoglio-utförande. Japp, även Stelvio kommer i denna värstingskrud vilket innebär att man stoppat ner en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter och 510 hästar under huven. Den kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda och till 100 km/h ska man från stillastående ta sig på bara 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 285 km/h.

Vill man ha något mildare än Quadrifoglio finns vanliga Stelvio och Stelvio Ti (Turismo Internazionale) som innehåller lite mer utrustning. Bägge två får en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 280 hästar och 415 Newtonmeter i vrid, samma som sitter i Giulia Veloce. Den åttastegade automatlådan återfinns även här.

Insidan ser ut som i Giulia och även här finns det ett vred på mittkonsolen som ställer in bilens humör mellan Dynamic, Natural och Advanced Efficiency. Quadrifoglio har även ett Race-läge. I mitten sitter en infotainmentskärm på 6,5 tum som går att utöka till 8,8 tum i tillvalslistan.

Tillverkningen av bilen drar igång i Fiat Chrysler Automobiles fabrik i Cassino, Italien, i slutet av året. De första bilarna väntas nå hallarna i mitten av nästa år.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Alfa Romeo Stelvio

För första gången: En crossover från Alfa Romeo.

Nya Stelvio förmedlar ”meccanica delle emozioni” på bästa sätt med häpnadsväckande design, prestanda och teknik.

Premiär i Quadrifoglio-version på Los Angeles Auto Show.

– Alfa Romeo avtäcker sin första crossover någonsin i Los Angeles

– ”Meccanica delle emozioni” i en crossover med häpnadsväckande design, prestanda och teknik; som tillsammans förmedlar den äkta Alfa Romeo-känslan

– Stelvio Quadrifoglio med 510-hästars V6 BiTurbo inspirerad av Ferrari-teknologi och -kunskap

– Fyrhjulsdrift med Q4-teknik

– Unika tekniska lösningar genom Torque Vectoring och Integrated Brake System

– Senare kommer Stelvio med 280 hästkrafter stark 2,0-liters Turbo-bensinmotor med åttaväxlad automatlåda

Stockholm 16 november 2016 – Alfa Romeos senaste skapelse debuterar i dag på bilsalongen i Los Angeles. Där avtäcks den nya crossovern Stelvio i Quadrifoglio-version; företagets första crossover på ett decennium.

Utvecklad för att bli ett nytt riktmärke i klassen och nya Stelvio kapslar in den äkta Alfa Romeo-själen med de fem ingredienserna som gjort den känd över hela världen: distinkt italiensk design, innovativa klassledande motorer, optimal viktfördelning, unika tekniska lösningar och ett enastående vikt-effekt-förhållande.

Nya Stelvio är utvecklad i Alfa Romeos anrika utvecklingscenter i Modena, mitt i hjärtat av Italiens motorbälte, och kommer att byggas vid den nyligen renoverade Cassino-fabriken där den tillsammans med nya Giulia tillverkas på en dedikerad lina.

Namnet har Stelvio ärvt från Italiens högsta bergspass (och det näst högsta i Europa). Där sveper en 20 kilometer lång väg längs mer än 75 kurvor upp till 2 758 meter över havet. Här har tävlingscyklister och motorsportsförare tävlat i årtionden och tävlingsandan ligger ingrodd i marken.

Klassisk Alfa Romeo-stil med rena konturer

Nya Alfa Romeo Stelvio är en perfekt blandning av historia, hastighet och skönhet. Den värnar sitt legendariska arv och blickar samtidigt framåt – på samma sätt som nya Giulia lade grunden för företagets framtid.

Med 468 centimeter på längden, 165 på höjden och 216 på bredden förmedlar nya Stelvio styrka och dynamik i kombination med en kompakthet. Konturen påminner om den på en småbil, men andra linjer och detaljer förstärker den muskulösa känslan.

Quadrifoglio-versionen som nu debuterar på bilsalongen i Los Angeles har dessutom sidokjolar med kolfiberinlägg som ytterligare förstärker den sportiga karaktären. De främre och bakre stötfångarna och de kraftfulla hjulhusen gör att Stelvio Quadrifoglio mer liknar än en sportbil än en traditionell crossover i segmentet.

Tredje aspekten av designen hos nya Stelvio är ”enkelhet” – men att rita en bil är också en av de mest komplexa processerna inom bilindustrin. Designen ska dölja det långa och svåra uppdraget att skapa enkla och naturliga linjer som framhäver elegans och sofistikation. Och på samma sätt har Alfa Romeo alltid skapat bilar, med linjer som framhäver sig själva.

Fronten på Stelvio Quadrifoglio förmedlar kraft och aggression, mycket tack vare de speciella luftintagen för laddluftkylarna och de klassiska öppningarna runt den sköldformade grillen. Samma sak gör bakdelen och interiören, som även den har en ren och förarfokuserad design. Här har funktionerna formats kring föraren med en ”formsydd” instrumentpanel i förstklassiga material som kolfiber, trä och tyg.

Exalterande prestanda från 510-hästarsmotorn

Klassledande och innovativa motorer är ytterligare ett kännetecken för en äkta Alfa Romeo – och det är därför Stelvio Quadrifoglio är utrustad med den unika 510 hästkrafter starka 2,9-liters V6 BiTurbo-motorn med en åttaväxlad automatlåda. Utvecklad med inspiration från Ferrari och med teknisk kunskap därifrån är den sexcylindriga BiTurbo-motorn tillverkad helt i aluminium för minimal vikt. Och trots sin prestanda är motorn mycket effektiv med låg bränsleförbrukning, tack vare automatisk cylinderavstängning.

Den åttaväxlade automatlådan från ZF är speciellt kalibrerad för att växla på bara 150 millisekunder i Race-läge samtidigt som växellådan har en lås upp-funktion för att bättre utnyttja motorns vridmoment.

Förutom 510-hästarsmotorn kommer också Stelvio med den 280 hästkrafter starka 2,0 Turbo-motorn, som även den kommer i kombination med åttaväxlad automatlåda.

Innovativa tekniska lösningar

För att värna Alfa Romeos tekniska traditioner får elektroniska assistanssystem inte vara påträngande på körningen, i stället ska den bara underlätta körupplevelsen som bygger på ett välutvecklat chassi och stötdämpning.

Därför är Stelvio Quadrifoglio också utrustad med den nya Alfa DNA Pro-körlägesväljaren som anpassar bilens dynamik beroende på förarens val bland Dynamic, Natural, Advanced Efficiency och Race.

Nya Stelvio Quadrifoglio är utrustad med en innovativ fyrhjulsdrift med Q4-teknik. Genom att fördela kraften mellan det främre och bakre hjulparet i realtid levereras alltid förstklassig prestanda, effektivitet och säkerhet. Förenklat kan man säga att det nya Q4-systemet i Stelvio ger alla fördelar hos fyrhjulsdriften, tillsammans med bra bränsleekonomi, snabb prestanda och köregenskaper som hos en bakhjulsdriven bil.

Q4-systemet bygger på en aktiv fördelningslåda och en främre differential som fördelar kraften dit den behövs allra mest, för minimal förbrukning och maximal framkomlighet. Systemet mäter kontinuerligt av parametrar i underlaget och körningen för att optimera kraftfördelningen. Under normala förhållanden uppträder Stelvio Quadrifoglio som en bakhjulsdriven bil – men på bara sekunder kan upp till 60 procent av kraften skickas till framhjulen.

För första gången kombineras dessutom Alfa Torque Vectoring med Q4-fyrhjulsdrift och systemet optimerar kraftdistributionen mellan vänster och höger hjul. Två kopplingar integrerade i bakaxeln gör det möjligt att fördela kraft till varje hjul individuellt och därmed mer effektivt. Resultatet är en säkrare och roligare bil utan onödiga ingrepp från stabiliseringssystemet.

Tillsammans med den unika AlfaLink-tekniken för hjulupphängningen och det revolutionerande bromssystemet Integrated Brake System levererar nya Stelvio maximal körglädje med bästa uppträdande oavsett underlag – allt kontrollerat av Alfa Chassis Domain Control (CDC) som övervakar och koordinerar bilens system. Genom det sköter bilen automatiskt assistans- och säkerhetsfunktioner samtidigt som fyrhjulsdriften optimeras och motorns gasrespons kan anpassas. När motorn är hjärtat är det här hjärnan i nya Stelvio Quadrifoglio.
Nu börjar Google Assistant snacka svenska!
Google Assistent lanseras i Sverige idag 
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Green Book
Aragorn kör bil! 
45.3°
+
André Stray
0
Vattenflaskan som öppnas först när du rör den
Öppnas med läpparna 
30.9°
+
Roger Åberg
0
Oppo presenterar R17
Första luren med Gorilla Glass 6 
46.1°
+
André Stray
0
Patrick Söderlund lämnar EA
Efter 20 år  
41.3°
+
André Stray
0
Drönare filmar hundar som vallar får
Snyggt jobbat! 
42.0°
+
Bobby Green
0
Dr. Parker kollar in när "hans" rymdfarkost lyfter mot solen
Pokerface galore 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trump förbjuder telefoner från Huawei och ZTE i myndigheter
Ytterligare stopp för kinesiska mobiltillverkare 
23.4°
+
André Stray
0
Lenovo visar upp ny proffs-laptop
Verkar vara en smidig sak 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google lagrar din position även om du stängt av positionshistoriken
För att ge bättre sökresultat 
3.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
VW tvingas göra reklam för andra bilmärken
Så kan det gå om man fuskar 
53.0°
+
Roger Åberg
0
Nytt klipp från Who is America?
Vapenentusiast lär sig skydda sig från terrorister 
45.6°
+
André Stray
0
Facebook börjar sända La Liga
Fast bara i vissa utvalda länder 
32.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Förnybar energi kommer i princip att vara gratis 2030
Ja tack! 
77.6°
+
Roger Åberg
0
Boktips Hans Roslings bok nominerad till årets affärsbok
Factfulness kan bli Business Book of the Year 2018 
55.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Airbus soldrivna flygplan slog rekord
Flög nonstop i 26 dagar 
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
DeepMind fixar AI som hittar ögonsjukdomar
Gör detta lika bra som mänskliga specialister 
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första bilden på Liu Yife som Mulan
Disney gör spelfilm av animerad förlaga 
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
20 miljoner kronor stals av BankID-bedragare förra månaden
Polis varnar för att vi kan tappa förtroendet för banksystemet 
19.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tesla ska dela med sig av sin mjukvara för säkerhetsfunktioner
Försöker skapa någon slags standard? 
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
USA funderar på att flygbomba skogsbränder
Har hämtat inspiration från Sverige 
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vector vill bygga en ny superbil
Kommer den någonsin att bli av? 
33.3°
+
Bobby Green
0
USA pekar ut Ryssland som ansvarig för DDoS-attacker mot Sverige
Släckte ner många stora mediasajter 
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hund fick signera postavi med sin tass
Sverige i ett nötskal? 
52.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Svenska preventivappen Natural Cycles godkänd i USA
Första gången någonsin en sådan typ av app godkänts av FDA 
24.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hollywood drar igång en open source-organisation
Tillsammans med Linux Foundation 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Reddit blockerat i Kina
Var väl inte helt oväntat 
25.9°
+
Wille Wilhelmsson
0