Kakadua skäller på hundar
Voof! 
51.7°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
43.7°
+
Emmy Zettergren
0
Färgglada skor för skolstarten
Från Adidas och Sneakersnstuff 
82kg
+
Bobby Green

Alfa Romeos första SUV är här

Säg hej till Stelvio

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Alfa Romeo

Det har snackats om den länge men nu är äntligen Alfa Romeos första SUV här. Den heter som det tidigare ryktats om Stelvio och namnet kommer från den lilla alpstaden i norra Italien där det världsberömda Stelviopasset finns beläget - en helt underbar sträcka med slingriga vägar.

Bilen ser i princip ut som en något tjockare Guilia och den bygger även på samma Giorgio-plattform. Fyrhjulsdrift är standard och precis som sitt sedan-syskon väljer Alfa att först presentera modellen i Quadrifoglio-utförande. Japp, även Stelvio kommer i denna värstingskrud vilket innebär att man stoppat ner en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter och 510 hästar under huven. Den kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda och till 100 km/h ska man från stillastående ta sig på bara 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 285 km/h.

Vill man ha något mildare än Quadrifoglio finns vanliga Stelvio och Stelvio Ti (Turismo Internazionale) som innehåller lite mer utrustning. Bägge två får en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 280 hästar och 415 Newtonmeter i vrid, samma som sitter i Giulia Veloce. Den åttastegade automatlådan återfinns även här.

Insidan ser ut som i Giulia och även här finns det ett vred på mittkonsolen som ställer in bilens humör mellan Dynamic, Natural och Advanced Efficiency. Quadrifoglio har även ett Race-läge. I mitten sitter en infotainmentskärm på 6,5 tum som går att utöka till 8,8 tum i tillvalslistan.

Tillverkningen av bilen drar igång i Fiat Chrysler Automobiles fabrik i Cassino, Italien, i slutet av året. De första bilarna väntas nå hallarna i mitten av nästa år.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Alfa Romeo Stelvio

För första gången: En crossover från Alfa Romeo.

Nya Stelvio förmedlar ”meccanica delle emozioni” på bästa sätt med häpnadsväckande design, prestanda och teknik.

Premiär i Quadrifoglio-version på Los Angeles Auto Show.

– Alfa Romeo avtäcker sin första crossover någonsin i Los Angeles

– ”Meccanica delle emozioni” i en crossover med häpnadsväckande design, prestanda och teknik; som tillsammans förmedlar den äkta Alfa Romeo-känslan

– Stelvio Quadrifoglio med 510-hästars V6 BiTurbo inspirerad av Ferrari-teknologi och -kunskap

– Fyrhjulsdrift med Q4-teknik

– Unika tekniska lösningar genom Torque Vectoring och Integrated Brake System

– Senare kommer Stelvio med 280 hästkrafter stark 2,0-liters Turbo-bensinmotor med åttaväxlad automatlåda

Stockholm 16 november 2016 – Alfa Romeos senaste skapelse debuterar i dag på bilsalongen i Los Angeles. Där avtäcks den nya crossovern Stelvio i Quadrifoglio-version; företagets första crossover på ett decennium.

Utvecklad för att bli ett nytt riktmärke i klassen och nya Stelvio kapslar in den äkta Alfa Romeo-själen med de fem ingredienserna som gjort den känd över hela världen: distinkt italiensk design, innovativa klassledande motorer, optimal viktfördelning, unika tekniska lösningar och ett enastående vikt-effekt-förhållande.

Nya Stelvio är utvecklad i Alfa Romeos anrika utvecklingscenter i Modena, mitt i hjärtat av Italiens motorbälte, och kommer att byggas vid den nyligen renoverade Cassino-fabriken där den tillsammans med nya Giulia tillverkas på en dedikerad lina.

Namnet har Stelvio ärvt från Italiens högsta bergspass (och det näst högsta i Europa). Där sveper en 20 kilometer lång väg längs mer än 75 kurvor upp till 2 758 meter över havet. Här har tävlingscyklister och motorsportsförare tävlat i årtionden och tävlingsandan ligger ingrodd i marken.

Klassisk Alfa Romeo-stil med rena konturer

Nya Alfa Romeo Stelvio är en perfekt blandning av historia, hastighet och skönhet. Den värnar sitt legendariska arv och blickar samtidigt framåt – på samma sätt som nya Giulia lade grunden för företagets framtid.

Med 468 centimeter på längden, 165 på höjden och 216 på bredden förmedlar nya Stelvio styrka och dynamik i kombination med en kompakthet. Konturen påminner om den på en småbil, men andra linjer och detaljer förstärker den muskulösa känslan.

Quadrifoglio-versionen som nu debuterar på bilsalongen i Los Angeles har dessutom sidokjolar med kolfiberinlägg som ytterligare förstärker den sportiga karaktären. De främre och bakre stötfångarna och de kraftfulla hjulhusen gör att Stelvio Quadrifoglio mer liknar än en sportbil än en traditionell crossover i segmentet.

Tredje aspekten av designen hos nya Stelvio är ”enkelhet” – men att rita en bil är också en av de mest komplexa processerna inom bilindustrin. Designen ska dölja det långa och svåra uppdraget att skapa enkla och naturliga linjer som framhäver elegans och sofistikation. Och på samma sätt har Alfa Romeo alltid skapat bilar, med linjer som framhäver sig själva.

Fronten på Stelvio Quadrifoglio förmedlar kraft och aggression, mycket tack vare de speciella luftintagen för laddluftkylarna och de klassiska öppningarna runt den sköldformade grillen. Samma sak gör bakdelen och interiören, som även den har en ren och förarfokuserad design. Här har funktionerna formats kring föraren med en ”formsydd” instrumentpanel i förstklassiga material som kolfiber, trä och tyg.

Exalterande prestanda från 510-hästarsmotorn

Klassledande och innovativa motorer är ytterligare ett kännetecken för en äkta Alfa Romeo – och det är därför Stelvio Quadrifoglio är utrustad med den unika 510 hästkrafter starka 2,9-liters V6 BiTurbo-motorn med en åttaväxlad automatlåda. Utvecklad med inspiration från Ferrari och med teknisk kunskap därifrån är den sexcylindriga BiTurbo-motorn tillverkad helt i aluminium för minimal vikt. Och trots sin prestanda är motorn mycket effektiv med låg bränsleförbrukning, tack vare automatisk cylinderavstängning.

Den åttaväxlade automatlådan från ZF är speciellt kalibrerad för att växla på bara 150 millisekunder i Race-läge samtidigt som växellådan har en lås upp-funktion för att bättre utnyttja motorns vridmoment.

Förutom 510-hästarsmotorn kommer också Stelvio med den 280 hästkrafter starka 2,0 Turbo-motorn, som även den kommer i kombination med åttaväxlad automatlåda.

Innovativa tekniska lösningar

För att värna Alfa Romeos tekniska traditioner får elektroniska assistanssystem inte vara påträngande på körningen, i stället ska den bara underlätta körupplevelsen som bygger på ett välutvecklat chassi och stötdämpning.

Därför är Stelvio Quadrifoglio också utrustad med den nya Alfa DNA Pro-körlägesväljaren som anpassar bilens dynamik beroende på förarens val bland Dynamic, Natural, Advanced Efficiency och Race.

Nya Stelvio Quadrifoglio är utrustad med en innovativ fyrhjulsdrift med Q4-teknik. Genom att fördela kraften mellan det främre och bakre hjulparet i realtid levereras alltid förstklassig prestanda, effektivitet och säkerhet. Förenklat kan man säga att det nya Q4-systemet i Stelvio ger alla fördelar hos fyrhjulsdriften, tillsammans med bra bränsleekonomi, snabb prestanda och köregenskaper som hos en bakhjulsdriven bil.

Q4-systemet bygger på en aktiv fördelningslåda och en främre differential som fördelar kraften dit den behövs allra mest, för minimal förbrukning och maximal framkomlighet. Systemet mäter kontinuerligt av parametrar i underlaget och körningen för att optimera kraftfördelningen. Under normala förhållanden uppträder Stelvio Quadrifoglio som en bakhjulsdriven bil – men på bara sekunder kan upp till 60 procent av kraften skickas till framhjulen.

För första gången kombineras dessutom Alfa Torque Vectoring med Q4-fyrhjulsdrift och systemet optimerar kraftdistributionen mellan vänster och höger hjul. Två kopplingar integrerade i bakaxeln gör det möjligt att fördela kraft till varje hjul individuellt och därmed mer effektivt. Resultatet är en säkrare och roligare bil utan onödiga ingrepp från stabiliseringssystemet.

Tillsammans med den unika AlfaLink-tekniken för hjulupphängningen och det revolutionerande bromssystemet Integrated Brake System levererar nya Stelvio maximal körglädje med bästa uppträdande oavsett underlag – allt kontrollerat av Alfa Chassis Domain Control (CDC) som övervakar och koordinerar bilens system. Genom det sköter bilen automatiskt assistans- och säkerhetsfunktioner samtidigt som fyrhjulsdriften optimeras och motorns gasrespons kan anpassas. När motorn är hjärtat är det här hjärnan i nya Stelvio Quadrifoglio.
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
51.8°
+
Roger Åberg
0
Bygg ditt eget Nerf-gevär
För mindre än en hundring 
34.7°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
43.8°
+
Emmy Zettergren
0
Lejonhona gillar att fånga pinnar
En lejonhund? 
41.0°
+
Emmy Zettergren
0
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
58.5°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
49.7°
+
Emmy Zettergren
0
Seven-Eleven börjar med ellastbilar
Från Mitsubishi Fuso 
51.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
50.7°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
56.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
28.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
21.7°
+
Roger Åberg
0
Järnhalten i sjöar ökar kraftigt i Europa
Binder miljögifter i vattnet 
30.7°
+
Emmy Zettergren
0