Kakadua skäller på hundar
Voof! 
48.8°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
42.5°
+
Emmy Zettergren
0
Binging with Babish lär dig göra sås
Sås är bäst! 
88kg
+
Bobby Green

Nya Volkswagen e-Golf tar sig 30 mil på en laddning

Vilket innebär 20 mil i verkliga livet

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

För en vecka sedan rullade Volkswagen ut nya Golf och nu får vi reda på mer kring den eldrivna versionen som kallas för E-Golf. Bilen får 50 procent bättre räckvidd och ska nu ta sig 30 mil på en laddning. Men det är enligt den något knepiga EU-körcykeln, så i själva fallet handlar det istället om 20 mil när Svensson kör.

Lithium-ion-batteriets kapacitet har ökat från 24.2 kWh till 35.8 kWh och med en snabbladdare på 40 kW ska man kunna ladda upp till 80 procent på en timme. Kör man vanlig väggström tar en full laddning sex timmar. Elmotorn ger 134 hästar och har ett vrid på 290 Newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 9,6 sekunder och toppfarten anges till 150 km/h. Nytt på insidan är att mätarhuset är ersatt av den nya skärmen på 12,3 tum. Infotainmentskärmen får även geststyrning som standard.

Nya E-Golf går att beställa nu och priset är från cirka 392 000 kronor.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Los Angeles: Nya e-Golf med upp till 30 mils räckvidd

Nya e-Golf erbjuder cirka 50 procent längre räckvidd än föregångaren
Nytt 9,2-tums infotainmentsystem med geststyrning som standard
Nya e-Golf och nya Golf GTE går nu att beställa på den svenska marknaden
För bara en vecka sedan var det världspremiär för uppdaterade Golf i Wolfsburg. På Los Angeles Auto Show presenterar nu Volkswagen nästa version av helt eldrivna e-Golf. Jämfört med sin föregångare har nya e-Golf mer effekt, längre räckvidd och nya innovativa funktioner.

Den viktigaste förändringen i nya e-Golf är den ökade räckvidden. I den vardagliga körningen kan kunderna räkna med att komma i genomsnitt 200 kilometer eller mer på en laddning – beroende på körstil och användningen av exempelvis luftkonditionering. Detta innebär att räckvidden har förlängts med cirka 50 procent. I den europeiska körcykeln NEDC är räckvidden upp till 300 km (räckvidden för föregångaren var 190 km enligt NEDC). Detta kommer att göra e-Golf, som alltid är fyra-dörrars, till ett utmärkt val för människor som vill göra avtryck med en högkvalitets allroundbil utan utsläpp.

I nya e-Golf finns ett nytt litiumjonbatteri vars energikapacitet har ökat från 24,2 kWh till 35,8 kWh. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet inom en timme via en CCS laddstation (DC, 40 kW). När bilen laddas över natten eller under arbetsdagen från en laddbox (AC, 7,2 kW), är den redo att köras igen med 100 procents kapacitet på mindre än sex timmar.

Elmotorn utvecklar nu 100 kW, vilket är 15 kW mer effekt än den första versionen av e-Golf. Samtidigt har det maximala vridmomentet ökat från 270 Nm till 290 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är enligt körcykeln NEDC 12,7 kWh/100 km utan lokala utsläpp. Volkswagen har också förbättrat prestandan. Den framhjulsdrivna bilen klarar nu 0-100 km/h på 9,6 sekunder och topphastigheten har ökats till 150 km/h.

Även e-Golf har fått uppdaterad främre och bakre design och alla relevanta nya funktioner från vanliga Golf erbjuds också i nya versionen av e-Golf. De innefattar full-LED-strålkastare och full-LED-bakljus, den digitala instrumenteringen Active Info Display samt det nya 9,2-tums infotainmentsystemet med geststyrning ”Discovery Pro”, som dessutom är standard. e-Golf blir därmed världens första eldrivna bil där infotainmentsystemet kan styras med hjälp av handrörelser.

Dessutom levereras e-Golf med onlinetjänster såsom "e-Remote" (inkluderar start/stopp, batteriladdning och extra luftkonditionering), "Guide & Inform" (där föraren bland annat kan hitta laddstationer) liksom App Connect med smartphonegränssnitten Mirrorlink ™, Android Auto och Apple CarPlay ™.

Volkswagen utökar också antalet förarassistanssystem för nya e-Golf. Nya tillgängliga system är Traffic Jam Assist (semiautonom körning upp till 60 km/h), fotgängarövervakning för Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake samt Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen om föraren förlorar medvetandet). Nya e-Golf är även utrustad med en elektronisk ljudgenerator. Denna avger ett ljud utanför bilen för att framförallt fotgängare och cyklister ska uppmärksamma att en bil är i närheten.

Liksom övriga versioner i Golf-programmet som uppdateras får nya e-Golf svensk premiär under våren 2017. Redan nu går e-Golf (från ca 392 000 kronor) och laddhybriden Golf GTE (från cirka 379 500 kronor) att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare. Försäljningsstarten för övriga Golf-versioner sker i början av december.
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
48.8°
+
Roger Åberg
0
Bygg ditt eget Nerf-gevär
För mindre än en hundring 
34.9°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
42.5°
+
Emmy Zettergren
0
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
57.3°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
48.8°
+
Emmy Zettergren
0
Seven-Eleven börjar med ellastbilar
Från Mitsubishi Fuso 
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
50.2°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
55.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
22.6°
+
Roger Åberg
0
Järnhalten i sjöar ökar kraftigt i Europa
Binder miljögifter i vattnet 
31.0°
+
Emmy Zettergren
0