m
Koenigsegg kan tänka sig att göra en elbil
Men kunderna vill ha riktigt motorljud 
43.8°
+
Bobby Green
0
Intresset för Melodifestivalen sjunker
En halv miljon tittare har försvunnit sedan premiären 
53.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Robyn släpper ny musik i år
Exakt när är dock oklart 
157kg
+
Bobby Green

Nya Volkswagen e-Golf tar sig 30 mil på en laddning

Vilket innebär 20 mil i verkliga livet

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

För en vecka sedan rullade Volkswagen ut nya Golf och nu får vi reda på mer kring den eldrivna versionen som kallas för E-Golf. Bilen får 50 procent bättre räckvidd och ska nu ta sig 30 mil på en laddning. Men det är enligt den något knepiga EU-körcykeln, så i själva fallet handlar det istället om 20 mil när Svensson kör.

Lithium-ion-batteriets kapacitet har ökat från 24.2 kWh till 35.8 kWh och med en snabbladdare på 40 kW ska man kunna ladda upp till 80 procent på en timme. Kör man vanlig väggström tar en full laddning sex timmar. Elmotorn ger 134 hästar och har ett vrid på 290 Newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 9,6 sekunder och toppfarten anges till 150 km/h. Nytt på insidan är att mätarhuset är ersatt av den nya skärmen på 12,3 tum. Infotainmentskärmen får även geststyrning som standard.

Nya E-Golf går att beställa nu och priset är från cirka 392 000 kronor.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Los Angeles: Nya e-Golf med upp till 30 mils räckvidd

Nya e-Golf erbjuder cirka 50 procent längre räckvidd än föregångaren
Nytt 9,2-tums infotainmentsystem med geststyrning som standard
Nya e-Golf och nya Golf GTE går nu att beställa på den svenska marknaden
För bara en vecka sedan var det världspremiär för uppdaterade Golf i Wolfsburg. På Los Angeles Auto Show presenterar nu Volkswagen nästa version av helt eldrivna e-Golf. Jämfört med sin föregångare har nya e-Golf mer effekt, längre räckvidd och nya innovativa funktioner.

Den viktigaste förändringen i nya e-Golf är den ökade räckvidden. I den vardagliga körningen kan kunderna räkna med att komma i genomsnitt 200 kilometer eller mer på en laddning – beroende på körstil och användningen av exempelvis luftkonditionering. Detta innebär att räckvidden har förlängts med cirka 50 procent. I den europeiska körcykeln NEDC är räckvidden upp till 300 km (räckvidden för föregångaren var 190 km enligt NEDC). Detta kommer att göra e-Golf, som alltid är fyra-dörrars, till ett utmärkt val för människor som vill göra avtryck med en högkvalitets allroundbil utan utsläpp.

I nya e-Golf finns ett nytt litiumjonbatteri vars energikapacitet har ökat från 24,2 kWh till 35,8 kWh. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet inom en timme via en CCS laddstation (DC, 40 kW). När bilen laddas över natten eller under arbetsdagen från en laddbox (AC, 7,2 kW), är den redo att köras igen med 100 procents kapacitet på mindre än sex timmar.

Elmotorn utvecklar nu 100 kW, vilket är 15 kW mer effekt än den första versionen av e-Golf. Samtidigt har det maximala vridmomentet ökat från 270 Nm till 290 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är enligt körcykeln NEDC 12,7 kWh/100 km utan lokala utsläpp. Volkswagen har också förbättrat prestandan. Den framhjulsdrivna bilen klarar nu 0-100 km/h på 9,6 sekunder och topphastigheten har ökats till 150 km/h.

Även e-Golf har fått uppdaterad främre och bakre design och alla relevanta nya funktioner från vanliga Golf erbjuds också i nya versionen av e-Golf. De innefattar full-LED-strålkastare och full-LED-bakljus, den digitala instrumenteringen Active Info Display samt det nya 9,2-tums infotainmentsystemet med geststyrning ”Discovery Pro”, som dessutom är standard. e-Golf blir därmed världens första eldrivna bil där infotainmentsystemet kan styras med hjälp av handrörelser.

Dessutom levereras e-Golf med onlinetjänster såsom "e-Remote" (inkluderar start/stopp, batteriladdning och extra luftkonditionering), "Guide & Inform" (där föraren bland annat kan hitta laddstationer) liksom App Connect med smartphonegränssnitten Mirrorlink ™, Android Auto och Apple CarPlay ™.

Volkswagen utökar också antalet förarassistanssystem för nya e-Golf. Nya tillgängliga system är Traffic Jam Assist (semiautonom körning upp till 60 km/h), fotgängarövervakning för Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake samt Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen om föraren förlorar medvetandet). Nya e-Golf är även utrustad med en elektronisk ljudgenerator. Denna avger ett ljud utanför bilen för att framförallt fotgängare och cyklister ska uppmärksamma att en bil är i närheten.

Liksom övriga versioner i Golf-programmet som uppdateras får nya e-Golf svensk premiär under våren 2017. Redan nu går e-Golf (från ca 392 000 kronor) och laddhybriden Golf GTE (från cirka 379 500 kronor) att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare. Försäljningsstarten för övriga Golf-versioner sker i början av december.
Koenigsegg kan tänka sig att göra en elbil
Men kunderna vill ha riktigt motorljud 
43.8°
+
Bobby Green
0
Intresset för Melodifestivalen sjunker
En halv miljon tittare har försvunnit sedan premiären 
53.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Wayke lockar bilhandlare från Blocket
Bilia går över till bilhandlarnas Blocket-konkurrent 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hejdå Lajkat!
Schibsted skrotar sin viralsatsning 
68.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Centerpartiet vill sätta in hemvärnet mot hackers
IT-experter kan få hjälpa till frivilligt 
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
John Oliver snackar Donald Trump, igen
Klockrent som vanligt 
43.5°
+
Bobby Green
0
Google avslöjar säkerhetsbugg i Microsofts webbläsare Edge
Innan Microsoft fixat denna 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Thierry Neuville vann Rally Sweden
Följde ni rallyt? 
41.8°
+
Bobby Green
0
Spelföretag vill inte släppa på upphovsrätt för övergivna spel
Så de kanske försvinner för alltid 
16.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Intel släpper drivrutiner som anpassar sig till spel
Datorn optimeras för det man spelar 
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Elon ska fixa säkerhetsbrister i Tesla Model 3
Fick synpunkter efter krasch 
43.8°
+
Bobby Green
0
Idag är det tio år sedan HD DVD dödförklarades
Blu-ray gick vinnande ur den striden 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple köper in en andra säsong av Carpool Karaoke
Populärt att sjunga i bilar? 
24.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du få en trecylindrig motor i Volvo XC40
Första för Volvo 
43.1°
+
Bobby Green
0
Female Legends får 5 miljoner av Arvsfonden
Spelförening ska arbeta för jämlikhet 
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Opportunity firar 5000 mars-dygn på Mars
Tut i luren! 
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här sägs vara baken på nya Porsche 911
992 visar lite hud 
46.7°
+
Bobby Green
0
Coop har sagt upp avtalet med PostNord
Anledningen är Kina-paketen 
58.2°
+
Roger Åberg
0
Kommer bättre hälsa betyda fler människor?
Bill Gates svarar 
51.3°
+
Roger Åberg
0
Apple börjar kräva stöd för iPhone X
Nya appar kommer inte släppas igenom annars 
45.7°
+
Roger Åberg
0
Joel McHale försöker ta en kaffe på Netflix-kontoret
Träffar gamla Community-kompisar! 
41.7°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
62.9°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
49.3°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
54.5°
+
André Stray
0
Drönare orsakade eventuellt en helikopter-krasch
Amerikanska myndigheter ska undersöka orsaken 
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
52.9°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
59.1°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
31.5°
+
André Stray
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
102.9°
+
Roger Åberg
0