m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fiat Punto får 0 stjärnor i Euro NCAP
Första bilen med betyget 
32.9°
+
Bobby Green
0
Straffrabatt kan komma att tas bort för unga brottslingar
18-åringar kan få livstid 
66.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Prylarna som matchar din Lamborghini Urus
Ett måste! 
81kg
+
Bobby Green
Foto: Bobby Green

Köp den här och hjälp till att forma framtiden

Jag har kört Tesla Model X

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Tesla

Teslas första modell - Roadster, gjorde i dubbel bemärkelse inte så mycket väsen av sig. Elbilsfantasterna fick såklart något nytt att prata om men den lilla tvåsitsiga sportbilen dök upp, stannade några år och försvann. Trodde vi i alla fall. I bakgrunden hände det nämligen grejer. Pengarna som sportbilen drog in hjälpte till att lägga grund för ett helt nytt företag med framtiden i tankarna. 2012 gjorde Model S entré, och helt plötsligt kunde man köpa en modern och praktisk eldriven bil med en helt okej räckvidd. Allt medan andra traditionella biltillverkare kämpade på med sina hybrider och vätgaslösningar. Iron Man gick från att vara en påhittad figur till att plötsligt finnas på riktigt i Elon Musk - inget tycktes vara omöjligt och det började vibrera ordentligt i bilbranschen. Det har hela tiden funnits en tydligen plan hos Tesla - att bygga elbilar för folket. Först för de med lite mer pengar, sen för oss andra. Sportbil, stor sedan och en SUV, därefter den elbilen vi ska ha råd med. Hösten 2015 började man att rulla ut den tredje medlemmen i familjen - suven Model X. En stor bussliknande skapelse med jättemärkliga bakdörrar och något fotbollsmammorna i de finare kvarteren säkerligen väntat på länge. Nu har den funnits på vägarna ett tag, men inte så jättelänge i Sverige. Försäljningstrycket är högt och kunderna står på kö för att få sig en bil och för att få provköra. Jättebra. Då kan nästa fas nås snabbare, och fler kan få ta del av ordentliga elbilar. Allt är inte riktigt hundra än, men det är på god väg. Ett par dagar med Model X får mig att snabbt tycka att alla andra bilar är fossiler och att el verkligen är framtiden. Jag ångrar även djupt att jag aldrig la en beställning på Model 3 för oj vad jag vill ha en när den väl dyker upp.

Körkänsla
Det finns ingen tändningsnyckel och heller ingen knapp att starta bilen med. När man har låst upp och hoppar in i den så är den igång. Det finns heller ingen handbroms man behöver lossa så när man vill köra lägger man bara i D-läget på handspaken och kör iväg. Så jag gör väl det då. Bilen susar lätt fram, vinterdäckens kontakt med vägbanan knarrar i kupén och diverse andra ljud man inte är van vid letar sig in. Men det är ändå inte dåligt isolerat, och man stör sig inte direkt på ljuden. De är ändå alla gånger bättre än högljutt dieselknatter och liknande oljud. Jag smyger vidare och eftersom bilen är inställd på maximal bromskraftsåtervinning bromsar den faktiskt rätt så rejält så fort man släpper gasen. När man väl har fått kläm på detta blir körningen riktigt smidig och man behöver i princip aldrig bromsa om man planerar tillräckligt mycket. Av med foten från gaspedalen i tid bara och du slipper flytta den till bromspedalen hela tiden. Rätt skönt faktiskt.

Under testperioden slog Stockholmsvädret över till full vinter. Det snöade ofantligt mycket ena dagen för att andra dagen vara såpass mycket slask på vägarna att man vadade fram. Perfekt väder att testa en bils vägegenskaper i. Model X känns oerhört stabil, och tung. Batteripacket ligger i golvet vilket ger en låg tyngdpunkt, och det känns. Den plogar fram på vägarna och går som ett lok. Byter man från en snödränkt fil till en annan forcerar den bara genom den vita geggan helt utan bekymmer. Bilen går väldigt tryggt och säkert. Effekten gör att den inte känns så tung, så länge man kör rakt fram. Börjar man svänga och försöka brotta in bilen i kurvor märker man snabbt att det inte är någon sportbil man rattar. Men det visste man ju redan innan att det inte var. Det kränger inte vårdslöst mycket och visst går det att åka snabbt även på slingriga vägar, men någon kurvsmiskare är det som sagt inte. Luftfjädring tar hand om åkturen på ett bra sätt och gör färden behaglig, trots vinterväglag och vinterdäck.

Versionen jag testade heter 90D vilket innebär att den har en batterikapacitet på 90 kWh. D:et står för dual engines vilket alltså innebär att den har två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Det ger fyrhjulsdrift vilket ytterligare bidrar till de goda köregenskaperna, men även till att bilen blir ruskigt snabb. För även om det finns en värre modell som heter P100D skottar 90D på ordentligt när man trycker ner pedalen. 0-100 km/h ska gå på fem sekunder blankt och det suger verkligen i magen när man gasar på. All kraft kommer på en gång, utan förvarning, och det blir snabbt beroendeframkallande att göra snabba omkörningar och snabba starter vid rödljusen. Man behöver aldrig tänka på vilken växel som är i eftersom det inte finns någon växellåda, utan man håller bara i ratten och gasar. Jätteroligt, och det gör att bilen hela tiden känns kvick och alert oavsett situation. Det är verkligen svårt att beskriva hur det känns att dra iväg med en elbil, och jag hoppas att ni alla får uppleva det själva någon gång.



Tesla pratar mycket om sin autopilot och detta fanns givetvis även i denna bil, dock inte version 2.0. Den uppdaterade versionen får vassare radar, fler kameror och ska fungera mycket bättre än det gör i dag. Det fungerar dock relativt bra som det är nu, så länge man inte missbrukar grejerna och vet när det lämpar sig att aktivera det. Två drag i vänster spak på ratten aktiverar systemet om det inte har känt av några hinder och bilen tar över körningen. Men till skillnad från tidigare måste du hålla i ratten, annars säger systemet ifrån. Då börjar instrumenteringen att blinka och låta, och ingriper du inte så kommer bilen till slut att avbryta den autonoma körningen, köra sig själv till sidan på ett säkert sätt och stanna där. Ser du bara till att hålla händerna lite lätt på ratten är det dock inga problem, och på motorväg är det verkligen guld värt att få lite styr- och gashjälp. Bekvämt om inte annat.

En sak man som elbilsförare hela tiden tänker på när man kör är förbrukningen. Det gör man väl när man kör en konventionell bil också, skillnaden är dock att det i princip överallt finns någonstans att tanka. Det gör det inte om man kör elbil, än. Tesla har 20 stycken Supercharger-stationer i Sverige och även om man kan ladda på andra ställen så vill man ju att det ska gå så snabbt som möjligt när det väl är dags. På en sån här kan man få upp till 27 mils räckvidd på 30 minuters tankning, vilket väl får anses som helt okej. Jag testade en av stationerna och under tiden bilen laddade passade jag på att äta lite och värma mig. Det fungerar, men visst hade det varit roligare om det hela gick snabbare och man slapp sitta och uggla på ett ställe varje gång elen tar slut. Man blir också väldigt snabbt medveten om hur mycket el allting drar. Bilen har ju ingen förbränningsmotor som alstrar värme så vill man ha det varmt i bilen måste detta skapas av el, vilket minskar på räckvidden. Det var bra kallt vissa dagar under testperioden och då är det klart att man brassar på lite. På med 23 grader på fläkten, stolsvärme och rattvärme. Men snabbt blev jag snål. Rattvärmen kan ju skippas om jag kör med handskar, och några grader kan vi nog gå ner på fläkten. Man vill ju hela tiden ha så mycket räckvidd som möjligt, så att man inte blir stående där längs på väggrenen med eltorsk. Då tänker man en gång extra innan strömtjuvande saker aktiveras.

Laddar man inte via en laddstolpe på stan går det lika bra via det vanliga eluttaget hemma. Det tar ju dock avsevärt mycket längre tid och trefas är såklart att föredra. Det vore även bra om laddsladden kunde känna av vilken spänning den får när man stoppat in den i uttag och automatiskt reglera strömstyrkan. På så vis kan man slippa att skjuta säkringar hela tiden vilket jag kanske gjorde en enstaka gång. Det sägs att en uppdatering kring detta är på gång, något som är mycket välkommet. Har man bättre koll än vad jag har vad det är för ström som kommer ur väggen kan man ställa in detta via bilens kontrollpanel.

Det jag älskar med Tesla och att bilarna är uppkopplade är möjligheten att uppgradera och få uppdateringar skickade till sig. Du kan över natten eller så få massa nya roliga saker att använda i bilen precis som i en mobiltelefon. Allt hänger ihop med din smarta telefon och du loggar, styr och följer upp via en app. Fler och fler saker blir uppkopplade och det är härligt att se att även bilarna hänger med i detta. Jag vill att allt flyter ihop så att jag slipper hålla på och byta system, tänka och ändra på saker hela tiden. I dag är både datorn och telefon sammanlänkade vilket underlättar och snabbar upp arbetet oerhört. När även bilen som är en såpass viktig del för många också är där skapas harmoni.

Exteriör
Konceptbilen som visades upp 2012 hade precis som Model S en stor svart nuna. Ett försök till att få till någon slags grill. Det var inte många som gillade detta. När produktionsversionen presenterades hade man slopat detta och kvar var istället massa plast i samma färg som bilen. Bättre än konceptet men kanske ändå inte det vackraste ansiktet en bil kan ha. I mina ögon är den dock rätt så maffig framifrån. Strålkastarna är snygga att se på och lyser riktigt coolt, speciellt när man bara har parkeringsljuset på. I profil är bilen en flodhäst vilket inte går att komma ifrån. Tesla kallar Model X för SUV men det är ju i princip mer en minibuss med sluttande baklucka. Bakifrån ser man tydligt släktskapet med Model S och det ser mer ut som om man bara tagit den bilen och dragit ut den på höjden. Oavsett vad man tycker finns det inget som ser likadant ut på marknaden, vilket är lite kul. Bilen syns och sticker ut i mängden, utan att chockera.

Coolast är såklart måsvingedörrarna där bak, eller Falcon Doors som Tesla kallar dem. Det har varit en massa krångel med dessa tidigare men nu verkar man ha rett ut det. Dörrarna behöver bara 30 centimeters utrymme på vardera sida för att fungera, och sensorer ser till att de inte dundrar i ditt låga garagetak eller liknande. De är faktiskt inte så dumma, och när man öppnat dem vilket tar sex sekunder blir det busenkelt att ta sig in och ut ur bilen. Dock ställer dörrarna till det för en grej - takräcke. Det går inte att montera på bilen, utan Tesla hänvisar istället den som vill ha med sig mer last till dragpaketet för 8 700 kronor som ger dig en krok och möjligheten att dra upp till 2 250 kilo.



Interiör
Via den stora skärmen på mittkonsolen kan man bland annat ställa in att förardörren automatiskt ska öppna sig när man närmar sig bilen. Kan tyckas lite barnsligt till en början kanske men oj vad bekvämt det är, och man vänjer sig snabbt. Det är härligt att slippa trycka på något handtag för att öppna dörren och istället bara kliva in. När man satt sig till rätta och trycker på bromspedalen så stänger sig dörren igen. Smart! Genom några snabba knapptryck på skärmen kan man därefter öppna alla andra dörrar och luckor för resten av gänget som ska in. Dubbelsmart! Allt går givetvis att öppna och stänga även via nyckeln, så att man kan stila lite på parkeringen vid mataffären.

Testbilen var utrustad med sex sittplatser fördelat på tre rader. Bilen kommer med fem standard och det går att få upp till sju. Men det är kostsamma historier - vill man ha sex platser får man lasta upp 35 000 kronor extra, sju stycken kostar strax över 46 000. Kör man standardalternativet får man ett enormt bagageutrymme på 2 180 liter. De två sätena längst bak går dock att fälla ned så att man får en plan lastyta, så det är inget dumt alternativ om man behöver köra mycket folk. Räkna dock inte med att några vuxna kroppar får plats här, barn trivs bäst. Med dessa två stolar uppfällda blir bagageutrymmet även minimalt, men det finns ju faktiskt ett där fram under locket som rymmer 187 liter också.

Hela interiören känns som ett stort lyft jämfört med hur Model S var i början. Jag hittar faktiskt inget att klaga på och folk som har åkt med säger samma sak - kvaliteten har definitivt hoppat upp ett snäpp. Panelerna är snygga att se på, stolarna sköna att sitta i och det finns rätt så många smarta lösningar - som exempelvis en inbyggd telefondocka med lightningkontakt. Den enorma vindrutan som sträcker sig över huvudet kanske verkar lite överdriven till en början men visar sig snabbt vara grym - speciellt vid rödljus där man utan problem ser allt även om man står längst fram. Den skapar även en enorm rymd i kupén och det känns väldigt luftigt och trevligt när man kör. Solen tittade fram sporadiskt och då får rutans toning kämpa rätt så mycket för att man inte ska bli bländad. Det finns rätt så smarta solskydd som man fäller ned från sidorna och snäpper fast vid backspegeln i mitten, men de är tyvärr ganska små till storleken och skyddar inte lika bra som ett vanligt solskydd.

Något som man knappast missar när man hoppar in i en Tesla är skärmen på mittkonsolen. Den är faktiskt trevligare än någonsin nu. Snabb, tydlig och lättjobbad. Man styr allt härifrån och det är enkelt att förstå hur det fungerar. Det går givetvis att få upp grafer på hur mycket el man har förbrukat och mycket annat. Efter ett tag blir dock funktionerna lite för basic, och jag skulle vilja kunna konfigurera mer saker och gå djupare i vissa. Men det är ju bara mjukvara, så det kanske kommer. En sak som du kan få fixa om du läser detta Elon är en förloppsindikator till musikspelaren. Ibland vill man ju kunna spola i en låt och se hur länge den har spelat. Enkel grej, men ändå något som jag kom på att jag saknade.



Avslutning
Elbilar är framtiden. Inte hybrider och liknande halvmesyrer. Ren eldrift ska det vara, annars kan det vara enligt mig. Kör du hybrid måste du fortfarande hålla på och kolla oljan, byta kamrem och liknande tråkiga saker. Den enda fördelen är för närvarande tiden det tar att fylla på bränsle. Där är elbilarna inte ikapp än, räckvidden börjar de få till. Priserna måste också ner såklart, eftersom elbilar fortfarande är lite för dyra i inköp. Model X eller Model S är verkligen inte för gemene man, och det är inte det som är tanken heller. Tanken är att folk med gott om pengar ska köpa dessa, så att Model 3 kan bli verklighet. Den kommer vi vanliga dödliga ha råd att köpa, och då börjar det faktiskt hända saker. För när en ren elbil med bra räckvidd, trevlig design, smarta lösningar och en prislapp som ser likadan ut som vilken Volvo som helst vet i alla fall jag vilken jag skulle välja. Missförstå mig rätt. Jag kommer alltid att vilja ha en entusiastbil eller sju för den där glassturen på söndagarna, och då får det gärna mullra, dofta avgaser och kollas olja. Men för det där vanliga transportkörandet väljer jag tusen gånger hellre en bil som går på bara el. Så sa jag inte för några år sedan, men nu gör jag det - tack vare Tesla.

Fakta Tesla Model X 90D
Elmotor 1 (framaxel): 262 hästkrafter, 193 kW.
Elmotor 2 (bakaxel): 262 hästkrafter, 193 kW.
Kombinerad effekt: 422 hästkrafter, 600 Newtonmeter.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,0 sekunder, toppfart 250 km/h.
Räckvidd: 48,9 mil.
Elförbrukning: 2,1 kWh/mil. Jag hamnade på 2,8.
Laddningstid: Varierar beroende på strömstyrka och väderlek. Via vanligt eluttag cirka 10 timmar.
Däck och hjul: 255/45 R 20 fram, 275/40 R 20 bak.
Bromsar: Ventilerade skivor runt om.
Mått: Hjulbas 2,96 meter, längd 5,03 meter, bredd 2,27 meter, höjd 1,68 meter, vikt 2 390 kilo.
Pris: 1 208 400 kronor.

Läs mer
Fiat Punto får 0 stjärnor i Euro NCAP
Första bilen med betyget 
32.8°
+
Bobby Green
0
Straffrabatt kan komma att tas bort för unga brottslingar
18-åringar kan få livstid 
66.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har granen även passerat Feber HQ
Mäktigt! 
51.1°
+
Bobby Green
0
Rovdjuret på ingång till Ghost Recon: Wildlands
Bra combo! 
41.3°
+
André Stray
0
Instagram börjar fylla flödet med "tips"
Inlägg som dina vänner gillat 
13.4°
+
André Stray
0
EU har skickat upp fyra Galileo-satelliter till
Ger ännu bättre positionering 
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.9°
+
Roger Åberg
0