m

Skoda rullar ut den starkaste Octavian hittills

RS facelift är här

Bil / Skoda

I slutet av oktober visade Skoda upp nya Octavia och även om det säkert är en jättetrevlig bil var det inte så många som var överens med det nya utseendet, speciellt dess ansikte. Nu är det som det är och antingen växer det ju mer man ser bilen eller så kommer man för alltid att avsky det. Har man mycket pulver under huven så kanske man i alla fall kan köra snabbt förbi de som inte gillar den. Då passar nog RS-versionen bäst, och nu är den här i kombi- och sedanutförande. Lite mer kraft gör detta till den starkaste Octavian hittills. Specialversionen Octavia RS 230 från början av 2015 som också har samma effekt verkar Skoda ha glömt bort.

Precis som tidigare kan man välja om man vill tanka diesel eller bensin. Den förstnämnda bjuder precis som innan på 184 hästar ur en turbomatad tvåliters fyra som driver framhjulen eller alla fyra om man lägger till en slant. Denna gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och förbrukningen anges till 0,45 liter per mil. Den fyrhjulsdrivna versionen fås endast med sexstegad DSG, väljer man den framhjulsdrivna går det även att välja sexpetad manuell låda. Bensinaren är även den en tvålitersmaskin med turbo och numera ger den 230 istället för 220 hästar. Det ryktas även om att en ännu starkare version med 245 hästar kommer att presenteras nästa år. Bilen gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder och den är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förbrukningen anges till 0,65 liter per mil. Standard sitter det en sexpetad manuell växellåda men en sexstegad DSG med dubbelkoppling finns på tillvalslistan. Precis som tidigare är det endast dieseln som går att få med fyrhjulsdrift.

I övrigt har ingenjörerna sänkt RS-versionerna med 15 millimeter samt ökat spårvidden bak med 30 millimeter. Rödmålade bromsok är på plats och 17-tumsfälgar är standard, 18 eller 19-tummare går att få från fabrik om man så vill. Bilen har progressiv styrning, Dynamic Chassis Control, ett par olika körlägen att välja mellan och en så kallad Performance Sound Generator som ska få det att låta tuffare i kupén. Tillval som tur är, så välj inte den.

Nya RS börjar säljas i början av nästa år, men till vilket pris vet vi tyvärr inte än.

Visa
Pressmeddelande
ŠKODA OCTAVIA RS: The most powerful OCTAVIA of all time
2.0 TSI petrol now with 169 kW (230 hp), 2.0 TDI diesel also with all-wheel drive

› New front end, full-LED headlights, RS-specific details

› Top technologies for infotainment, connectivity and driver assistance systems set standards in compact class

Mladá Boleslav, 20 December 2016 – Just weeks after introducing the extensively modernized ŠKODA OCTAVIA, the Czech automobile manufacturer presents the top model in the series – the ŠKODA OCTAVIA RS. The new front section, modified rear and sporty interior Ambient highlight its dynamic character. The upgraded ŠKODA OCTAVIA RS is available as a saloon and estate. Both body styles have two four-cylinder engines to choose from. While the 2.0 TDI diesel engine has the same 135 kW (184 hp) output as previously, the performance of the 2.0 TSI petrol engine has increased by 7 kW (10 hp) to 169 kW (230 hp), making it the strongest and fastest series-production model in the history of the ŠKODA OCTAVIA. New premium technologies supporting infotainment, connectivity and driver assistance systems emphasise the exceptional position of the compact sports car in its segment.

Dynamic design
The appearance of the new ŠKODA OCTAVIA RS accentuates the extensively redeveloped design of the series in a particularly sporty and emotional way: The new front section with a wider radiator grille, which has been extended with additional headlamps featuring a crystalline look, and the even wider air intakes with honeycomb structure in the redesigned bumpers are masculine and dynamic. The four full-LED headlights with Adaptive Front-lighting System (AFS), as well as the LED side-mounted headlights integrated into the bumper shape the new front end. At the rear, the saloon’s spoiler and the estate’s roof spoiler set independent accents.

The rear is dominated by a powerful black diffuser element and broad red reflector lamp above. These elements are unmistakable characteristics of the upgraded ŠKODA OCTAVIA RS. In addition, the model now features LED-technology license plate illumination and taillights in the classic C-design as standard.

The interior of the new ŠKODA OCTAVIA RS is characterized by the sporty black interior. The RS-Sport seats provide plenty of lateral support thanks to high sides and integrated headrests. In addition to the leather/fabric combination, the sports seats are now also available in an Alcantara version. The multi-function sports steering wheel (for DSG gearbox with shift paddles) has a perforated leather crown. Ambient lighting comes as standard. The recesses of the door handles are illuminated, the pedals shine in an aluminium finish, and the entry panels bear the RS logo. ŠKODA-typical ‘Simply-Clever’ solutions include an umbrella under the passenger seat and a removable LED lamp in the boot of the estate.

Chassis, technology, engines
The 15 mm lower sports suspension and the rear track, 30 mm wider than the predecessor, as well as the red brake callipers underline the dynamic character of the new ŠKODA OCTAVIA RS. 17-inch wheels are available as standard, while 18- or 19-inch wheels are available as an option. On request, 19-inch light-alloy wheels are available in silver. Progressive steering, Performance Mode Select with Performance Sound Generator (option), the stability program ESC with electronic cross barrier XDS+ and Dynamic Chassis Control (DCC) add to the intensive driving pleasure of the new ŠKODA OCTAVIA RS. DCC allows the driver to choose between Comfort, Normal or Sport modes.

The new engine of the ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TSI provides 169 kW (230 hp) and has a maximum torque of 350 Nm at 1,500 to 4,600 rpm. The front-wheel drive sports model sprints from 0 to 100 km/h in 6.7 seconds. The model’s top speed is 250 km/h. The combined fuel consumption is 6.5 litres per 100 km (149 g CO2/km; all values: saloon with manual transmission). As standard, the ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TSI is equipped with a manual 6-speed manual gearbox, optionally with a 6-speed DSG.

In the ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TDI, a diesel engine with an output of 135 kW (184 hp) and a maximum torque of 380 Nm from 1,750 rpm ensures acceleration from 0 to 100 km/h in 7.9 seconds and a top speed of 232 km/h. The combined fuel consumption is 4.5 l/100 km (119 g CO2/km, all values: saloon with manual transmission). The ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TDI is available either with front-wheel drive (manual or 6-speed DSG) or 4×4-wheel drive and 6-speed DSG.

Infotainment and ŠKODA Connect
As all versions in the series, the current ŠKODA OCTAVIA RS features the latest generation of infotainment systems. The capacitive touch displays are designed in glass (except for the series music system Swing). The top version is the navigation system Columbus with a 9.2-inch monitor, WLAN hotspot and optional LTE module.

Driver assistance systems
The wide range of driver assistance systems in ŠKODA OCTAVIA RS sets new standards in the compact class. New features include Trailer Assist, Blind Spot Detect, which warns the driver of vehicles in the blind spot, and Rear Traffic Alert, which monitors side and rear traffic when leaving a parking space. The Crew Protect Assist closes windows and sunroofs in the event of an imminent accident, tightens driver and passenger seatbelts and works in conjunction with the improved Front Assist including city emergency braking and predictive pedestrian protection.

History
The abbreviation RS was first used for racing cars in 1974, and has been used for the top sporty versions in the ŠKODA model range since the year 2000. To date, more than 200,000 ŠKODA OCTAVIA RS models have been sold worldwide, of which 100,000 units of the third generation that was launched in 2013.
SDCC2018 Ordentlig trailer för Glass
Har premiär i januari 
47.7°
+
André Stray
0
Disney avbryter samarbete med James Gunn
På grund av skämtinlägg på Twitter 
8.4°
+
André Stray
0
Nu finns det 487 stycken elbilstillverkare i Kina
Det är ett gäng det 
44.4°
+
Bobby Green
0
Enorm dammstorm täcker hela Mars
NASA visar före- och efter-bilder 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Telemark blir ingen OS-sport
Norge besvikna 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Företag på Nya Zeeland har testat 4-dagarsvecka
Ansåg att det var en succé 
71.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Booking.com fällda i Patent- och Marknadsdomstolen
Ska inte blanda sig i hotells prissättningar 
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Link kommer till Mario Kart 8 Deluxe
Från Zelda - Breath of the Wild 
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Pay verkar vara på ingång i Sverige
Ännu en betallösning! 
46.7°
+
André Stray
0
Google, Facebook, Microsoft och Twitter i stort samarbete
Ska bli enklare att flytta data mellan plattformar 
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu lämnar den siste Siri-grundaren Apple
Hejdå Tom Gruber 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Politiker kritiska till affären mellan Telia och Bonnier
Socialdemokrater och Moderater är båda kritiska 
45.7°
+
Roger Åberg
0
Ordentlig trailer för Nightflyers
George RR Martins nya sci-fi-serie 
44.7°
+
André Stray
0
Nu kan du lukta cannabis utan att använda det
Cannabis-baserad parfym lanserad 
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsofts senaste kvartal gick bra
Surface, Azure och Xbox går finemang 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Andra säsongen av Iron Fist släpps 7 september
Här är en teasertrailer för den 
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon fixar AR-funktion för att hitta skruvar
Slipp leta själv 
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trump dissar EU:s rekordböter mot Google
Var väl inte helt oväntat 
17.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Telia köper Bonnier Broadcasting
TV4 får ny ägare 
19.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för nya säsongen av Doctor Who
Dags att ut och resa i tiden igen 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Diamanter inte så ovanliga som man trott
Finns biljontals ton under våra fötter 
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Guerilla Games expanderar
Vill få ut spel snabbare 
48.2°
+
André Stray
0
Sony visar upp ny teknik för portabla projektorer
Fixar HD-upplösning på de flesta ytor 
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första cannabis-företaget noteras på NASDAQ-börsen
Tilray värderas till 150 miljoner dollar 
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Netflix uppdaterar gränssnittet för sina tv-appar
Blir lite enklare att få en överblick 
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0