Ett nytt alternativ för data på iPad
Men det är inte speciellt bra det heller 
28.1°
+
Roger Åberg
0
Burger King gör reklamfilm mot mobbning
Ingen ska mobbas, varken burgare eller människor 
45.2°
+
Roger Åberg
0
Öl brygd på färsk ananas
Nytt från Brutal Brewing 
88kg
+
Bobby Green

Nya BMW 5-serie Touring är här

Får lite större bagageutrymme än föregångaren

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

I oktober förra året presenterade BMW nya 5-serien i sedanutförande. Nu är det dags för nästa utveckling av samma bil att göra entré - kombiversionen. Den heter på BMW-språk Touring och har internbeteckningen G31. Det viktigaste är som alltid utrymmet, och den här har vuxit lite grann jämfört med föregångaren samtidigt som den har fyllts med ännu mer teknik.

Bilen mäter 4,94 meter på längden vilket gör den 3,5 centimeter längre än modellen den ersätter. Hjulbasen mäter 2,97 meter vilket är samma som för sedanversionen. Måtten gör nya 5-serie Touring längre än Mercedes E-Klass Kombi men kortare än nya Volvo V90. På insidan ska benutrymmet ha förbättrats och det ska gå in tre stycken bilbarnstolar på bredden i baksätet. Med detta uppfällt ska det gå in 570 liter i bagaget, fäller man sväljer utrymmet 1 700 liter. Siffrorna för gamla kombin lyder 560 respektive 1 670 liter. Baksätet går att fälla enligt 40/20/40-konfiguration. Lastvikten har ökat med 120 kilo till max 730 kilo.

Under huven finns det inledningsvis fyra stycken olika motoralternativ, ett av dessa går att få med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Vill man köra på bensin kan man välja mellan 530i med bakhjulsdrift som har en rak fyra på 2,0 liter som ger 252 hästar och 350 newtonmeter eller 540i XDrive med fyrhjulsdift som har en rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och 450 newtonmeter. Förbrukningen för dessa är 0,58 liter per mil respektive 0,73 liter per mil. Utsläppen stannar vid 133 respektive 177 gram per kilometer. Bägge motorerna har en åttastegad automatväxlad Steptronic-låda som standard. Är man en dieselperson får man 520d, 530d eller 530d xDrive att välja mellan. Den förstnämnda har en rak fyra på 2,0 liter som ger 190 hästar och 400 newtonmeter. Den kopplas i sin tur till en sexpetad manuell låda och mot tillägg till samma åttastegade automat som redan nämnts. Förbrukningen ska ligga på 0,47 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. 530d har en rak sexa på 3,0 liter som ger 265 hästar och monstervridet 620 newtonmeter. Den drar 0,5 liter och släpper ut 134 gram per kilometer. Dessa siffror ändras till 0,55 liter och 149 gram per kilometer om man väljer det fyrhjulsdrivna alternativet. Senare tillkommer även motoralternativen 520d EfficientDynamics Edition och laddhybriden 530e iPerformance.

Standardprylar är bland annat full-LED-strålkastare, adaptiv farthållare med autobroms, Steering & Lane Control Assist och fjärrstyrd parkering via nyckeldosan. Bilen har premiär på mässan i Genève i början av nästa månad, efter det kommer den att finnas i hallarna. En utmanare till Mercedes E-klass All-Terrain och Volvo V90 Cross Country som troligtvis får namnet 5-serie Adventure finns också i planerna men när den kan tänkas dyka upp vet vi tyvärr inte för tillfället.