Foo Fighters hyllar Nikola Tesla i senaste videon
Det är han ju värd 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner? 
41.4°
+
Bobby Green
0
Wu-Tang Clan rappar om Martin Shkreli
Är inte deras bästa polare 
84kg
+
Bobby Green

Nya Porsche 911 GT3 är här och den har manuell låda

Back to basics

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Porsche

För fyra år sedan visade Porsche upp nya 911 GT3 och till mångas förskräckelse gick den endast att få med dubbelkopplingslåda. Nu är det dags för nästa generation att göra entré och då har man rättat till detta och erbjuder återigen bilen med sexpetad manuell låda för den som hellre vispar runt själv. Den sjustegade automaten är dock standard.

Motorn är en boxersexa på 4,0 liter utan överladdning och precis som tidigare är effekten 500 hästar jämnt. Maskinen ska vara i princip oförändrad jämfört med den som sitter i tävlingsbilen 911 GT3 Cup. Med PDK-lådan gör bilen 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppar 318 km/h, med manuell låda är siffrorna istället 3,9 respektive 320. Fulltankad väger bilen 1 430 kilo.

Chassiet har uppdaterats och den aktiva bakhjulsstyrningen ska se till att man ska kunna ta kurvorna ännu skarpare. Dynamiska motorupphängningar och diffspärren där bak hjälper också till att förbättra köregenskaperna. Bilen är 25 millimeter lägre än 911 Carrera S.

På insidan hittar vi samma ratt på 360 millimeter som sitter i 918 Spyder. Det finns tre stycken olika stolar att välja mellan - Adaptiva Sportstolar Plus med elektrisk justering åt alla håll (18-vägs), skalstolar med fällbara ryggstöd, integrerad airbag och manuell justering framåt/bakåt eller skalstolar i kolfiberförstärkt glasfiber med finish i kolfiberväv.

Nya 911 GT3 går att beställa nu och kostar från 1 515 000 kronor. Svensk lansering sker i mitten av maj. Evo har spanat in bilen och hur det såg ut kan ni se här nedan.

Visa
Pressmeddelande
En 911 GT3 för gata och bana – nya Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3 har prestanda som en tävlingsbil och med en systematiskt genomförd lättviktskonstruktion ger den en ofiltrerad körupplevelse. I den senaste generationen av den radikala 911:an är avståndet mellan vardagsanvändning och racerbanan ännu mindre.

Hjärtat i den senaste versionen är en boxermotor på fyra liter. Den extremt högvarviga sugmotorn med 368 kW (500 hk) är i princip oförändrad jämfört med motorn i tävlingsbilen 911 GT3 Cup. Det uppdaterade chassit med bakhjulsstyrning och den konsekvent genomförda lättviktskonstruktionen är inställt för att omvandla motorns kraft till förstklassiga köregenskaper. 911 GT3 har utvecklats på samma testbana som tävlingsbilarna och tillverkas på samma produktionslina. Än en gång har Porsche överfört teknologi från motorsport till en sportbil godkänd för körning på gator och vägar.

De flesta som äger en Porsche GT tycker om att köra sin sportbil på en racerbana. Det är där den nya 911 GT3 verkligen kommer till sin rätt med ett kraft/viktförhållande av 3,88 kg/kW (2,86 kg/hk). Med sin sjuväxlade dubbelkopplingslåda (PDK), som är standard och speciellt anpassad för GT, accelererar 911 GT3 från 0 till 100 km/tim på 3,4 sekunder. Med full tank väger den 1 430 kg och toppfarten är 318 km/tim.

Förespråkare av ofiltrerad körglädje kan också välja Porsche 911 GT3 med sexväxlad manuell växellåda. Det ger den högpresterande 911:an en accelerationstid från 0 – 100 km/tim på 3,9 sekunder och en toppfart av 320 km/tim.

Snabb i kurvor, stabil rakt fram

911 GT3 har förfinats ytterligare och erbjuder tack vare de erfarenheter Porsche har från racing ännu bättre köregenskaper. Den tvåsitsiga sportbilen är cirka 25 mm lägre än 911 Carrera S. Utöver den ytterligare förfinade grundläggande designen ger chassit förstklassiga köregenskaper till stor del tack vare aktiv bakhjulsstyrning. Beroende på hastighet styr bakaxeln antingen i motsatt riktning eller i samma riktning som framhjulen och förbättrar på så sätt fordonets smidighet och stabilitet. De dynamiska motorupphängningarna och den bakre differentialspärren förbättrar också köregenskaperna.

Utseendemässigt råder det ingen tvekan om avsikten med 911 GT3. Den dominerande bakre vingen i kolfiber understryker det faktum att bilens form bestäms av aerodynamiken. Fronten och den främre spoilern har optimerats för ännu bättre luftströmning. De aerodynamiska förbättringarna är också påtagliga i form av det lättviktsbyggda bakpartiet med öppningar för avgasrören samt en ny diffusor.

Interiör för exceptionella upplevelser

Inredningen i den nya högprestandamodellen är skräddarsydd för körupplevelsen i 911 GT3. Sportratten med en diameter av 360 mm kommer från 918 Spyder. Både föraren och passageraren kan uppleva bilens egenskaper i Porsche Sportstolar Plus med mekanisk justering framåt och bakåt. Stolens höjd och ryggstödet justeras elektriskt. Eftersom 911 GT3 av tradition är tvåsitsig är skålningen för baksätet övertäckt.

Porsche erbjuder ytterligare tre sätesvarianter till 911 GT3: Adaptiva Sportstolar Plus med elektrisk justering åt alla håll (18-vägs). Det andra alternativet är skalstolar med fällbara ryggstöd, integrerad airbag som skyddar kroppen, och manuell justering framåt/bakåt. Den tredje varianten är skalstolar tillverkade i lätt kolfiberförstärkt glasfiber med finish i kolfiberväv.

Porsche Track Precision

Utöver Porsche Communication Management (PCM) som inkluderar navigationsmodul med trafikinformation i realtid, ingår Connect Plus-modul och Track Precision app i standardutrustningen. Track Precision-appen gör det möjligt för föraren i 911 GT3 att visa, spara och analysera detaljerade kördata i sin smartphone.

Marknadsintroduktion och priser

Porsche 911 GT3 kan beställas från och med nu. Den lanseras i Sverige i mitten av maj. Svenska priser börjar på 1 515 000 kronor.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsche press database (https://presse.porsche.de).

Bränsleförbrukning 911 GT3: 12,7 – 12,9 l /100 km, CO2-utsläpp 288 - 290 g/km