m
r
Ökade nykterhetskontroller under vecka 50
Kör inte bil från julfesten 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Ares Design gör en modern version av De Tomaso Pantera
Det här är Project Panther 
42.3°
+
Bobby Green
0
Ölmarinerade Seitan-tacos
Ett veganskt alternativ 
86kg
+
Bobby Green

Nu är Volkswagens nya modell Arteon här

Femdörrars coupé som har premiär efter sommaren

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Passat får nu ett lite snofsigare syskon i form av den nya modellen Arteon. Den här ersätter CC och är precis som föregångaren en femdörrars coupé med plats för fem personer. Designen är omissigenkännligt Volkswagen men linjerna ska ge mer lyxkänsla än tidigare. Grillen flyter samman med LED-strålkastarna och resultatet blir både sportigt och elegant på samma gång.

Under huven finns det sex stycken turbomatade fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer med effekter från 190 till 280 hästar att välja mellan. I Sverige blir dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift standard. Nya lackalternativ är den gula Curcuma Yellow vi ser på pressbilderna och Atlantic Blue och Chili Red. Bilen bygger på MQB-plattformen och den har ett axelavstånd på 2,84 meter, en längd på 4,86, en bredd på 1,87 och en höjd på 1,42.

På insidan hittar vi bland annat den digitala instrumenteringen Active Info Display och det nya infotainmentsystemet Discover Pro med en skärm på 9,2 tum. Till den finns det geststyrning så att du exempelvis kan vifta fram nästa låt på stereon. I bagagen ska det gå in 563 liter och om man fäller den bakre raden ryms det 1 557 liter.

På säkerhetssidan finns bland annat den senaste generationen av den adaptiva farthållaren ACC som tar hänsyn till hastighetsbegränsningar. Här finns även den andra generationen av Emergency Assist som nu kan styra in bilen i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående om situationen tillåter. Bilen har även en lane assist som reagerar på andra fordon, exempelvis så varnar den om någon annan svajar i sin fil eller är på väg att svänga mot dig. Passagerarskyddssystemet PreCrash känner nu även av fordon bakom och vid sidan. Kameran framtill och navigationssystemet samarbetar också för att kunna ge ett dynamiskt kurvljus som lyser upp kurvan innan man har kommit in i den.

Försäljningsstarten är snart och svensk premiär blir det efter sommaren. Några priser har vi tyvärr inte än.

Visa
Pressmeddelande
Arteon – Världspremiär för en helt ny femdörrars coupé från Volkswagen

Nu utökar Volkswagen sin modellportfölj med en nyskapande Gran Turismo-modell: helt nya Arteon. Denna premiummodell, som positionerats närmast över Passat, gör entré vid årets upplaga av bilsalongen i Genève, 7-19 mars.

Nyckelfakta om Arteon:

Volkswagen Arteon är en femdörrars Gran Turismo-modell som positionerats närmast ovanför Passat
Femsitsiga Arteon kombinerar sportbilsdesign med en coupés elegans och generösa utrymmen
De standardmonterade LED-strålkastarna smälter samman med kylargrillen och motorhuven och bildar en helt ny frontdesign
Den långa hjulbasen i förhållande till bilens totallängd ger utmärkt gott om plats
Bakom bakluckan döljer sig ett flexibelt bagageutrymme med en volym på mellan 563 till 1 557 liter
Motorerna till Arteon på svenska marknaden kommer att bestå av TSI- och TDI-motorer som levererar en effekt på mellan 190 till 280 hk
Samtliga motorer för Sverige har som standard fyrhjulsdriften 4MOTION och DSG-växellåda med dubbla kopplingar.
Den digitala instrumenteringen Active Info Display och infotainmentsystemet Discover Pro (9,2”) med geststyrning finns som tillval
Nya förutseende assistanssystem som kan reagera på hastighetsgränser, kurvor och rondeller
Modellversionerna ”Elegance” och ”R-Line” erbjuder massor av möjligheter för att få bilen exakt som man själv vill ha den
Perfekta proportioner. Nya Arteon är baserad på den modulära byggarkitekturen Modular Transverse Matrix (MQB). ”Transverse” står här för en tvärställd motor placerad fram. Genom att monteras på detta sätt frigör den plats. Avståndet mellan axlarna är hela 2.841 mm. Det gör att överhängen på den 4.862 mm långa fastbackmodellen är korta och koncisa. Arteon är 1.871 mm bred och 1.427 mm hög. Dessa dimensioner åstadkommer verkligt dynamiska proportioner – en visuell startpunkt för designavdelningen på Volkswagen. Klaus Bischoff, chefsdesigner på Volkswagen, berättar:
? Arteon kombinerar designdetaljer från klassiska sportbilar med den elegans och generösa plats som karakteriserar en fastback. En nyskapande GT i business-klassen som samtidigt tilltalar både känslor och förnuft.

Gran Turismo. Tobias Sühlmann, som är ansvarig för exteriördesignen på Arteon, förklarar:
? Arteons linjer är inte bara sportiga utan också ett konkret uttryck för ett mycket funktionellt helhetskoncept. Här möts form och funktion på ett progressivt sätt. Jämfört med den klassiska sedanen, erbjuder en Gran Turismo mer utrymme och mer flexibilitet tack var sin långa hjulbas, coupé-liknande fastback-design och stora baklucka. Femsitsiga Arteon är ett idealiskt och avantgardistiskt alternativ – perfekt för alla som önskar sig en femdörrars fastback med elegant, fulländad design och avancerad teknik.

Stark karisma. En av de viktigaste designdetaljerna på nya uttrycksfulla Arteon är fronten. Karakteristiska kännetecken är den långsträckta motorhuven som löper långt fram och delvis ut över skärmarna, och kylargrillen som spänner över bilens fulla bredd. LED-strålkastarna och varselljusen (båda hör till standardutrustningen) flyter samman med kylargrillens horisontella kromlister och med motorhuven.

Sportig rakt igenom. Det kraftfulla mittpartiet bak är designat som på en fullfjädrad sportbil, precis som de kraftfulla, utställda skärmar som flankerar de upp till 20 tum stora fälgarna. Betraktar man Arteon från sidan ser man en silhuett som även den andas sportighet.

Elegant, låg, coupé-liknande. Den del av linjen som löper på sidorna kallas för karaktärslinjen. Linjen börjar i kylargrillen, flyter smidigt vidare längs bilens sidor för att till sist rinna in i baklyktorna. På bakpartiet får den en stark profilering undertill vilket får Arteon att se lägre ut samtidigt som mittpartiet förstärks visuellt. På sidorna, ovanför karaktärslinjen, sträcker sig sidorutorna (även kallade DLO, för daylight opening) bakåt, in i C-stolparna. Själva rutorna i dörrarna är ramlösa, medan DLO inramas av en elegant kromlist. Tillsammans med karaktärslinjen ger DLO Arteon en snygg, låg och coupé-liknande look.

Uttrycksfulla färger. De precisa designlinjerna på Arteon framhävs effektivt av en hel rad av nya karossfärger, till exempel ”Curcuma Yellow”, ”Atlantic Blue” och ”Chili Red”. En kulör som passar perfekt ihop med Arteons progressiva karaktär är ”Curcuma Yellow” som influerats av solens strålar och ger bilen ett lätt intryck.

Passat, Arteon, Phideon. Globalt intar Arteon platsen närmast ovanför Passat i Volkswagens modellutbud. Ett steg upp från Arteon följer Phideon, en modell som utvecklats speciellt för den kinesiska marknaden. Nya Arteon tillverkas i Tyskland vid Volkswagens fabrik i Emden och kommer att lanseras i praktiskt taget alla länder där denna bilklass är etablerad på marknaden.

Innovativ, ekonomisk och perfekt anpassad för vardagsbruk. Med sin sportiga utstrålning, stora mångsidighet och generösa plats är Arteon en nytolkning av det klassiska modellkonceptet ”Gran Turismo”. Andra detaljer som skulle ge pluspoäng i vilket bilsegment som helst är det generösa utrymmet för benen bak liksom det stora bagageutrymmet på mellan 563 och 1.557 liter. På tekniksidan imponerar denna nya Volkswagen med sex högeffektiva motorer i utbudet varav tre kommer att erbjudas på den svenska marknaden med en effekt på mellan 190 till 280 hk. Till de tekniska finesserna hör den digitala instrumenteringen Active Info Display, en Head-Up-display och det nya infotainmentsystemet Discover Pro med geststyrning och en 9,2"-glasskärm.

Från koncept till serietillverkning på 24 månader

En titt i backspegeln. Genève 2015. Volkswagen visar upp Sport Coupé Concept GTE – ett femdörrars fastback-koncept som blev den starkast lysande stjärnan på bilsalongen det året. I mars samma år sa Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff så här:
? Sport Coupé Concept GTE är en ny milstolpe när det gäller uttrycksfull design. Nytänk rakt igenom, från första till sista penndraget. En vägvisare när det gäller stil. Med den här konceptbilen presenterar Volkswagen inte bara designen för en ny modell, utan ger också en föraning om en ny era för designen.

Tillbaka till framtiden. Nu, i mars månad 2017, endast 24 månader efter det att konceptbilen premiärvisades, presenterar Volkswagen nu den serietillverkade versionen – Arteon. Klaus Bischoff igen:
? Det faktum att Arteon gick i produktion efter endast smärre justeringar av konceptförlagans design visar på Volkswagens stora aptit för innovationer. Precis som konceptbilen väcker Arteon känslan ”Den där vill jag ha!” Och precis som det förutspåddes 2015 är denna bil startpunkten för en ny designera.

Interiören – progressiv, med renodlad design

Digital förarplats. Den fräscha designen, den enastående ergonomin och de många interaktiva gränssnitten mellan människa och maskin åstadkommer en rofylld, elegant och progressiv miljö i nya Arteon. Till de interaktiva och digitaliserade gränssnitten hör avancerade lösningar, till exempel den digitala instrumenteringen Active Info Display och en Head-Up-display (HUD), båda tillval. Volkswagen har tagit fram nya infotainmentsystem (6,5 - 9,2 tum beroende på utförande). Toppmodellen – Discover Pro – har en glasyta, precis som på en surfplatta, och klarar effektivt sina uppgifter trots att den helt saknar fysiska knappar. 9,2"-displayen bjuder också på intuitiv geststyrning.

Bandet av luftinsläpp stilig designdetalj. Den linje som löper över hela instrumentpanelen och ut på dörrarna ger ett intryck av att omsluta de i bilen. Instrumentpanelen domineras av horisontella linjer, på sidorna löper den harmoniskt in i dörrpanelerna. Det team, lett av Volkswagens chef för interiördesignen Tomasz Bachorski, som svarade för formgivningen av instrumentpanelen, lät den få en ren och avskalad design präglad av horisontella linjer. Det centrala designelementet är luftinsläppet som sträcker sig som ett långt band över hela instrumentpanelen. De kromade dekorlisterna på luftintagsgallren påminner om lamellerna i Arteons kylargrill.

Elegant orienteringsbelysning. Under luftintagen och dekorpanelen sitter ett tunt band av orienteringsbelysning som löper vidare in i dörrarna och skapar en omslutande, mysig och rogivande atmosfär i kupén. Mittkonsolen passar perfekt in i Arteons progressiva och sportiga stil. Konsolen sluttar brant upp mot instrumentpanelen till klimatkontrollen och den senaste generationen infotainmentsystem.

Utrymmet för benen bäst i klassen. Tack vare MQB-arkitekturens tvärställda motor och långt framskjutna framaxel skapas massor av plats som inte minst kommer de som sitter fram till godo. Den långa hjulbasen på 2.841 mm gör det också möjligt att skapa ett generöst stort utrymme för baksätespassagerarna. Ta till exempel utrymmet för benen där värdet för Arteon är hela 1.016 mm. Bäst i klassen! Tack vare det långsträckta taket är det också gott om plats i huvudhöjd. Baksätet rymmer tre personer. Ytterplatserna har karaktären av att vara separata säten, både ergonomiskt och visuellt.

Färg och dekor: De dominerande kännetecknen för Arteon är sportighet och elegans, något som varit vägledande faktorer vid valet av material och färger för interiören. Olika teman för interiören gör kupéatmosfären elegant eller sportig beroende på valet av material, Alcantara/läder eller läder. Samtidigt är miljön ombord sofistikerad: i såväl Arteon Elegance som Arteon R-Line, används en kombination av Alcantara (sittytorna) och Vienna-läder (sidosektionerna). För båda utrustningsalternativen kan man som tillval välja läderklädsel i nappa. All nappaklädsel pryds av kontrasterande sömmar. Dessutom matchar dekordetaljerna alltid Arteons sportiga karaktär. Ta till exempel aluminiuminläggen ”Silver Rise” i Arteon R-Line ? paneler i pianolacksvart på mittkonsolen.

Assistanssystem ? förutseende säkerhet

Förutseende interaktiva assistanssystem. Arteons innovativa och praktiska assistanssystem matchar bilens progressiva helhetskoncept. Massor av ny teknik gör debut i och med lanseringen av Volkswagens nya GT-modell.

De helt nya eller vidareutvecklade systemen är:

Adaptiv farthållare (ACC) ? Den senaste generationen av ACC tar nu med hastighetsbegränsningar (kamerabaserade) och navigationsinfo i sina beräkningar.
Emergency Assist, 2:a generationen – Nu kan bilen också styras in i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående, förutsatt att situationen så tillåter.
Lane Assist – Denna filhållningshjälp reagerar nu även på andra fordon, till exempel svängande lastbilar.
Dynamiskt kurvljus med förutseende ljusreglering – Tack vare data från kameran och information från navigationssystemet (GPS-data och väginfo) kan en kurva lysas upp redan innan man svänger in i den.
Det proaktiva passagerarskyddssystemet PreCrash, inklusive sensorer bak – känner nu också av fordon bakom och vid sidan av bilen.
Side Assist – Denna filbyteshjälp i Arteon aktiveras nu tidigare (vid 10 km/h, istället för vid 30 km/h).
Sign Assist – Detta system för kameraavläsning av vägmärken varnar nu även föraren om en detekterad hastighetsbegränsning överskrids.
Motorerna ? bränslesnåla TSI- och TDI-motorer

Avancerade fyrcylindriga turbomotorer med en effekt på upp till 280 hk. Vid den svenska lanseringen av nya Arteon finns det tre motorer att välja mellan – alla fyrcylindriga och försedda både med turboladdning och direktinsprutning. TDI-motorerna är på 190 hk respektive 240 hk. TSI-motorn utvecklar 280 hk. Alla tre mycket kraftfulla och bränsleeffektiva.

DSG och 4MOTION för alla modellversioner i Sverige. Alla de kraftfulla TSI- och TDI-motorerna är som standard kombinerade med en automatisk DSG-växellåda med dubbla kopplingar och fyrhjulsdriften 4MOTION. En översikt över motorerna till Arteon:

Bensin:

2,0 TSI 280 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION
(bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 l/100 km*, CO2-utsläpp: 164 g/km*)
Diesel:

2,0 TDI 190 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION
(bränsleförbrukning, blandad körning: i.u., CO2-utsläpp: i.u.)
2,0 TDI 240 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION
(bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9 l/100 km*, CO2-utsläpp: 152 g/km*)
* Preliminära värden

Modellversioner av Arteon – elegans och sportighet

Flera olika utrustningsalternativ. Arteon är en progressiv bil med ett attraktivt pris. Förutom den redan högklassiga grundversionen, kommer modellen även att kunna fås i de exklusiva modellversionerna ”Elegance”, och ”R-Line”. Namnen säger det mesta. Standardkonfigurationen för Arteon Elegance är främst fokuserad på utrustning och stil i absolut premiumklass. Arteon R-Line lägger däremot tonvikten på sportighet – ett karakteristiskt kännetecken för alla Volkswagen R-Line-modeller. Med utgångspunkt från de tre modellversionernas speciella särdrag, är möjligheterna många för att förstärka prägeln ännu mer och få Arteon exakt som man vill ha den. I tillvalslistan hittar vi bland annat ett skjut- och uppställbart panoramasoltak, framstolar med massagefunktion, ratt med värme och tvåfärgad nappaklädsel.

Alla modellversioner av Arteon är som standard utrustade med:

Utvändigt

Kromlister vid sidorutorna
LED-bakljus
LED-strålkastare med LED-varselljus
Lättmetallfälgar (från 17")
Låssystemet Keyless Go, nyckellöst startsystem
Invändigt

Instegslister av rostfritt stål, fram och bak
Infotainmentsystemet Composition Media, inklusive 8 högtalare, AUX-ingång och USB-uttag (Apple-kompatibelt)
Elektroniskt styrt luftkonditioneringssystem
Läderklädd multifunktionsratt med växlingspaddlar
Komfortsäten fram med halvelektrisk (6-vägs) inställning
Uppvärmbara framstolar och baksätets yttre sittplatser
Assistanssystem

Trötthetsvarnare (tipsar föraren när det är dags att ta en paus)
Progressiv styrning
Speciella detaljer för Arteon Elegance:

Utvändigt

Kromlackerade backspegelkåpor
LED-baklyktor med dynamisk blinker (rinnande ljus)
18"-lättmetallfälgar ”Muscat”
Kromlist på nedre delen av karossen
Invändigt

Metallskodda pedaler
Instrument, instrumentpanel och dörrpaneler med individuell look och dekor
Kontrasterande sömmar på sätesklädsel och golvmattor
Sätesklädsel i Alcantara/läder (”Vienna”)
Speciella detaljer för Arteon R-Line:

Utvändigt

C-formade luftintag fram i svart högglans
Läderklädd multifunktionssportratt i R-Line-design
18"-lättmetallfälgar ”Sebring”
Eluppvärmda spolarmunstycken för vindrutan
Unika R-Line-stötfångare
Kromlist på nedre delen av karossen
Kromade ändrör
Invändigt

Aluminiumpedaler
Innertak i ”Titan Black”
Instegslister av rostfritt stål, fram och bak. Med R-Line-logo fram.
Sätesklädsel i Alcantara/läder (”Vienna”) med R-Line-logo
Unik R-Line-ratt

Försäljningsstart inom kort. Den svenska förförsäljningen beräknas starta kort efter världspremiären på bilsalongen i Genève, då också priserna presenteras. Den svenska premiären sker preliminärt efter sommaren.
Ökade nykterhetskontroller under vecka 50
Kör inte bil från julfesten 
46.4°
+
Roger Åberg
0
Dåliga batterier gör iPhones långsamma
Apple verkar använda trick från sina datorer 
33.5°
+
Roger Åberg
0
Ares Design gör en modern version av De Tomaso Pantera
Det här är Project Panther 
42.3°
+
Bobby Green
0
Ataris Speakerhat har nu börjat säljas
99 dollar för en ny lyssningsupplevelse 
32.2°
+
André Stray
0
Swish fyller fem år i dag!
Tut i luren! 
44.3°
+
Roger Åberg
0
Två familjer börjar använda Volvos självkörande bilar
I dag drar Drive Me-projektet igång på allvar 
42.4°
+
Bobby Green
0
Ny teknik för supersnabba 3D-utskrifter
Volymetriska 3D-utskrifter använder sig av laser 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Besiege får multiplayerstöd
Oväntat! 
42.0°
+
André Stray
0
Apple drar GeniusPay till Tingsrätten
Efter att man förlorat namnstrid hos PRV 
5.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har köpt Shazam
För 400 miljoner dollar 
19.1°
+
Roger Åberg
0
Ny keylogger hittad i laptops från HP
460 olika modeller påverkas 
15.3°
+
André Stray
0
Engineering Explained pratar om Volvos Power Pulse-teknik
Så tar den bort turbolagget 
45.6°
+
Bobby Green
0
Totalt mobilförbud i franska skolor
Förbjuds även på raster 
88.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.6°
+
Roger Åberg
0