3000 öar i Skärgården kan vara dränkta om 100 år
Och vi kan ha två miljarder klimatflyktingar i världen 
30.5°
+
Emmy Zettergren
0
Whatsapp får stöd för fler filtyper
Skicka typ allt! 
43.8°
+
André Stray
0
Den mänskliga skateboardrampen är tillbaka
Skejta på en vän 
80kg
+
Bobby Green

Techrules visar upp produktionsklara Ren

Dieseldriven turbinladdare, 200 mils räckvidd och sex elmotorer

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Det är inte bara etablerade biltillverkare som ställer ut i Genève utan det dyker även upp många intressanta uppstickare som ofta presenterar något spännande som aldrig kommer att bli verklighet. Techrules som vi skrivit lite om tidigare kanske tillhör den kategorin, oavsett så är deras modell Ren ganska så intressant. Det här är deras första produktionsversion och den har en dieseldriven turbin på 1 305 hästar under skalet som ska fungera som laddare till tre batteripack som i sin tur förser elmotorerna som finns ombord med kraft. Modellen går att få med två, fyra eller sex stycken elmotorer. Den sistnämnda har två där fram och fyra där bak och ett totalt vridmoment på 2 340 newtonmeter. Det ska göra att bilen tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 2,3 sekunder och att toppfarten blir 320 km/h. Som om inte det var imponerande nog så ska bilen även ha en räckvidd på rätt så imponerande 200 mil på bara 80 liter bränsle. En laddning på upp till 80 procent ska inte ta under 15 minuter med en snabbladdare och på bara el ska man kunna ta sig 20 mil.

Ritat bilen har inga mindre än Giorgetto och Fabrizio Giugiaro gjort. Tre stycken personer sitter på rad och har varsitt bubbelformat skal ovanför huvudet. Föraren sitter i mitten och interiören är utformad som en cockpit. Här samsas italienskt läder med jeanstyg och kolfiber. Det sitter tre stycken skärmar framför föraren och i varje säte finns det både högtalare och mikrofoner för att de som är i bilen ska kunna kommunicera lättare med varandra.

Enligt Techrules ska man börja tillverkningen redan nästa år och 96 stycken exemplar ska handbyggas i Italien, tio om året. Vad skapelsen kommer att kosta framgår inte, men troligtvis blir det inte billigt.