Kakadua skäller på hundar
Voof! 
45.5°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
42.1°
+
Emmy Zettergren
0
Binging with Babish lär dig göra sås
Sås är bäst! 
83kg
+
Bobby Green

LS 500h har haft världspremiär i Genève

Det mest exklusiva Lexus erbjuder

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Lexus

Först visade Lexus LS 500, sen visade man lite av hybridversionen LS 500h och nu visar man mer av den sistnämnda. Bilen har sin världspremiär i Genève och det här är alltså tillverkarens flaggskepp och det mest exklusiva de har att erbjuda. 90 kilo lättare än bilen den ersätter och späckad med ännu mer teknik.

Under skalet hittar vi den senaste versionen av tillverkarens Multi Stage Hybrid System vilket innebär en kombination av en bensindriven V6:a på 3,5 liter parad med två stycken elmotorer. Den kombinerade effekten ligger på 359 hästar. 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder. Lithium Ion-batteripacket är 20 procent mindre än nickelvarianten som sitter i föregångaren LS 600h men det har mer kraft. Något som går att göra i denna som inte har gått tidigare är att man kan köra på el upp till 140 km/h, helt utan att bensinmotorn kickar in. Till hela paketet kopplas en fyrstegad konventionell automatlåda som i sin tur samarbetar med en CVT-låda. Det hela ska resultera i något som ska uppträda som en tiostegad automatlåda och responsen ska vara blixtsnabb. Märkligt nog berättar man inte någonstans vad bilen har för förbrukning eller vad den släpper ut. Bilen kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Det är dock endast den sistnämnda som kommer att tas in till Sverige.

På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms med aktiv styrning för att undvika kollisioner med fotgängare. Dyker någon gående upp framför bilen bromsar bilen automatiskt och styr undan. På insidan har ledordet varit Omotenashi som på japanska betyder gästfrihet. Här finns bland annat aktiv ljuddämpning, laserskurna träpaneler, innerbelysning inspirerad av traditionella japanska lyktor, framstolar med massage som är justerbara i 28 stycken olika lägen och en infotainmentskärm på 12,3 tum. På tillvalslistan finns elstyrt baksäte med Shiatsu-massage och uppfällbart benstöd.

Lansering blir i slutet av året. Inga priser har presenterats än.

Visa
Pressmeddelande
Lexus på bilmässan i Genève: Världspremiär för Lexus LS 500h

Den kupéliknande LS 500h är den femte generationen av Lexus flaggskeppsmodell.

Lexus flaggskeppsmodell, fullhybriden LS 500h får världspremiär på bilmässan i Genève i början av mars. Det är en i alla avseenden luxuös bil med en rad nyskapande finesser och funktioner, bland annat autobroms med aktiv styrning för att undvika kollisioner med fotgängare och en ny hybriddrivlina.

Den kupéliknande LS 500h är en alltigenom ny flaggskeppsmodell från Lexus. Den är både längre, lägre och bredare än föregående generation, men ändå drygt 90 kilo lättare tack vare ökad använd­ning av lättvikts­material som höghållfast stål och aluminium. Bilen bygger på företagets nya globala plattform för bakhjuls­drivna premium­modeller, kallad GA-L, som erbjuder en ännu bättre körupplevelse, samtidigt som den omtalade Lexus-komforten har utvecklats ytterligare ett steg.

Det är en utpräglad lyxbil, där förarens och framför allt passagerarnas välbefinnande är i centrum. Kupén i LS 500h präglas av Lexus ledord ”Omotenashi”, som närmast betyder ”gästfrihet”. Interiören bygger på högteknologi i kombination med japansk estetik. Till exempel finns en aktiv ljuddämpning, liknande den i aktiva brusreducerande hörlurar, för att minimera ljudnivån i kupén, samtidigt som stor omsorg har ägnats åt hantverksmässigt detaljarbete i allt från laserskurna träpaneler till en sofistikerad innerbelysning inspirerad av traditionella japanska lyktor.

LS 500h är den första sedanmodellen som utrustas med Lexus nya drivlina Multi Stage Hybrid System, där en fyrstegad konventionell automatlåda samverkar med en CVT-transmission och uppträder som en tioväxlad automat­låda med en extremt responsiv körupplevelse. En 3,5-liters V6 bensinmotor i kombination med två elmotorer ger en sammanlagt system­effekt på 359 hästkrafter. Accelerationen 0-100 km/tim är 5,4 sekunder. LS 500h kommer att finnas med både bakhjuls- och fyrhjulsdrift; Sverige väljer att ta in den fyrhjulsdrivna versionen.

Säkerheten har tagits ännu ett steg längre i och med att LS 500h – förutom det avancerade säkerhetssystemet Lexus Safety System+ – även inkluderar världens första intuitiva fotgängarskydd med aktiv styrning. Om en gående upptäcks framför bilen och en påkörning verkar oundviklig bromsar bilen automatiskt och styr också runt fotgängaren, utan att lämna filen.
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
45.5°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
42.1°
+
Emmy Zettergren
0
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
55.6°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
47.9°
+
Emmy Zettergren
0
Seven-Eleven börjar med ellastbilar
Från Mitsubishi Fuso 
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
49.6°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
55.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
23.2°
+
Roger Åberg
0
Järnhalten i sjöar ökar kraftigt i Europa
Binder miljögifter i vattnet 
31.6°
+
Emmy Zettergren
0