m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Norge avkriminaliserar narkotikabruk
Ska satsa på vård istället 
52.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spotify tycker att Apple missbrukar sin ställning med App Store
Tar för mycket pengar 
48.5°
+
Roger Åberg
0
Ny musikvideo från MGMT
Till låten When You Die 
80kg
+
Bobby Green

LS 500h har haft världspremiär i Genève

Det mest exklusiva Lexus erbjuder

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Lexus

Först visade Lexus LS 500, sen visade man lite av hybridversionen LS 500h och nu visar man mer av den sistnämnda. Bilen har sin världspremiär i Genève och det här är alltså tillverkarens flaggskepp och det mest exklusiva de har att erbjuda. 90 kilo lättare än bilen den ersätter och späckad med ännu mer teknik.

Under skalet hittar vi den senaste versionen av tillverkarens Multi Stage Hybrid System vilket innebär en kombination av en bensindriven V6:a på 3,5 liter parad med två stycken elmotorer. Den kombinerade effekten ligger på 359 hästar. 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder. Lithium Ion-batteripacket är 20 procent mindre än nickelvarianten som sitter i föregångaren LS 600h men det har mer kraft. Något som går att göra i denna som inte har gått tidigare är att man kan köra på el upp till 140 km/h, helt utan att bensinmotorn kickar in. Till hela paketet kopplas en fyrstegad konventionell automatlåda som i sin tur samarbetar med en CVT-låda. Det hela ska resultera i något som ska uppträda som en tiostegad automatlåda och responsen ska vara blixtsnabb. Märkligt nog berättar man inte någonstans vad bilen har för förbrukning eller vad den släpper ut. Bilen kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Det är dock endast den sistnämnda som kommer att tas in till Sverige.

På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms med aktiv styrning för att undvika kollisioner med fotgängare. Dyker någon gående upp framför bilen bromsar bilen automatiskt och styr undan. På insidan har ledordet varit Omotenashi som på japanska betyder gästfrihet. Här finns bland annat aktiv ljuddämpning, laserskurna träpaneler, innerbelysning inspirerad av traditionella japanska lyktor, framstolar med massage som är justerbara i 28 stycken olika lägen och en infotainmentskärm på 12,3 tum. På tillvalslistan finns elstyrt baksäte med Shiatsu-massage och uppfällbart benstöd.

Lansering blir i slutet av året. Inga priser har presenterats än.

Visa
Pressmeddelande
Lexus på bilmässan i Genève: Världspremiär för Lexus LS 500h

Den kupéliknande LS 500h är den femte generationen av Lexus flaggskeppsmodell.

Lexus flaggskeppsmodell, fullhybriden LS 500h får världspremiär på bilmässan i Genève i början av mars. Det är en i alla avseenden luxuös bil med en rad nyskapande finesser och funktioner, bland annat autobroms med aktiv styrning för att undvika kollisioner med fotgängare och en ny hybriddrivlina.

Den kupéliknande LS 500h är en alltigenom ny flaggskeppsmodell från Lexus. Den är både längre, lägre och bredare än föregående generation, men ändå drygt 90 kilo lättare tack vare ökad använd­ning av lättvikts­material som höghållfast stål och aluminium. Bilen bygger på företagets nya globala plattform för bakhjuls­drivna premium­modeller, kallad GA-L, som erbjuder en ännu bättre körupplevelse, samtidigt som den omtalade Lexus-komforten har utvecklats ytterligare ett steg.

Det är en utpräglad lyxbil, där förarens och framför allt passagerarnas välbefinnande är i centrum. Kupén i LS 500h präglas av Lexus ledord ”Omotenashi”, som närmast betyder ”gästfrihet”. Interiören bygger på högteknologi i kombination med japansk estetik. Till exempel finns en aktiv ljuddämpning, liknande den i aktiva brusreducerande hörlurar, för att minimera ljudnivån i kupén, samtidigt som stor omsorg har ägnats åt hantverksmässigt detaljarbete i allt från laserskurna träpaneler till en sofistikerad innerbelysning inspirerad av traditionella japanska lyktor.

LS 500h är den första sedanmodellen som utrustas med Lexus nya drivlina Multi Stage Hybrid System, där en fyrstegad konventionell automatlåda samverkar med en CVT-transmission och uppträder som en tioväxlad automat­låda med en extremt responsiv körupplevelse. En 3,5-liters V6 bensinmotor i kombination med två elmotorer ger en sammanlagt system­effekt på 359 hästkrafter. Accelerationen 0-100 km/tim är 5,4 sekunder. LS 500h kommer att finnas med både bakhjuls- och fyrhjulsdrift; Sverige väljer att ta in den fyrhjulsdrivna versionen.

Säkerheten har tagits ännu ett steg längre i och med att LS 500h – förutom det avancerade säkerhetssystemet Lexus Safety System+ – även inkluderar världens första intuitiva fotgängarskydd med aktiv styrning. Om en gående upptäcks framför bilen och en påkörning verkar oundviklig bromsar bilen automatiskt och styr också runt fotgängaren, utan att lämna filen.
Norge avkriminaliserar narkotikabruk
Ska satsa på vård istället 
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spotify tycker att Apple missbrukar sin ställning med App Store
Tar för mycket pengar 
48.7°
+
Roger Åberg
0
Nu får vi jobba längre innan pensionen
66 är det nya 65 tydligen 
30.9°
+
Roger Åberg
0
Det är inte alltid lätt att komma in på PSN
Den ultimata utmaningen? 
42.0°
+
Roger Åberg
0
16-åring kommer in på Harvard
Blir tokigt glad! 
44.4°
+
Roger Åberg
0
Ajit Pai försöker lugna oss med bisarr video
Ok? 
10.1°
+
Roger Åberg
0
Woody Harrelson kan hoppa på Venom-filmen
Börjar bli rätt stjärnspäckat 
44.4°
+
André Stray
0
Nästa år får Minis modeller den nya loggan
Tog bara tre år 
32.9°
+
Bobby Green
0
Bio.se samlar Sveriges oberoende biografer
Om man vill ha ett alternativ till SF 
63.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
En ordentlig trailer för Annihilation
Ny film från skaparen av Ex Machina 
48.6°
+
André Stray
0
Lightroom snyggar till foton med AI
Autojustering av bilder blir bättre 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
På fredag kommer nytt The Grand Tour-avsnitt
Här är trailern 
42.8°
+
Bobby Green
0
NSFW!
AI fixar in kändisar i porrfilmer
Är det här framtiden? 
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Glad lucia!
Önskar vi på redaktionen! 
43.4°
+
Roger Åberg
0
Mr Robot får en fjärde säsong
Säsongsavslutningen sänds i natt 
41.2°
+
André Stray
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.3°
+
Roger Åberg
0