Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
47.6°
+
Roger Åberg
0
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
56.4°
+
Roger Åberg
0
Härlig cover på Smells Like Teen Spirit
Framförd av The Voice-vinnare 
86kg
+
Bobby Green
Foto: Alfa Romeo

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det

Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Alfa Romeo

Det var ett tag sedan jag var på presskörningsresa nu men denna inbjudan lockade för mycket för att tacka nej till. Köra Alfa Romeos helt nya modell - suven Stelvio på Stelviopasset. En klassisk italiensk biltillverkare som man nog aldrig hade väntat sig skulle trycka ut en SUV har precis gjort det och körningen kommer att ske på en av världens häftigaste vägsnitt. En sån sak får man ju inte vara med om så ofta så självklart följde jag med. Suven som kommer i samma häftiga QV-utförande som syskonet Giulia lockade mest såklart även om det är en dieselknarr som garanterat kommer att sälja bäst. Men en bil med över 500 hästar och kurviga vägar man oftast bara drömmer om i kombination är svårslaget. Så blev det dock inte riktigt. Väl på plats fick vi inbjudna reda på att QV-versionen inte alls var med på provkörningen. Några timmar senare stod det även klart att det inte skulle bli någon körning på Stelviopasset. Det stängdes nämligen för trafik redan i december och öppnar inte igen förrän till våren. Halvbra start med andra ord, och inte blev det så väldigt mycket bättre sen heller. Alfa har gett sig ut på ett helt nytt territorium, och hävdar stolt att Stelvio är helt revolutionerande och så mycket roligare än alla andra suvar att köra. Efter att ha kört bilen vet jag inte riktigt varför man säger så, eftersom det inte stämmer.

Körkänsla
Alfa säger att den nya modellen är för den som vill ha en Giulia men med mer SUV-känsla. Stelvio baseras på Giulia men den har fått en bredare spårvidd - 54 millimeter fram och 29 millimeter bak. Hjulbasen är dock densamma. Höjden är 1,65 meter och man sitter 19 centimeter högre i Stelvio än i Giulia. Bilarna vi hade till vårt förfogande var antingen en dieseldriven turbofyra på 2,0 liter med 210 hästar eller en bensindriven turbofyra på 2,0 liter med 280 hästar. Kompetenta maskiner på pappret som köparna säkert skulle kunna nöja sig med. 510 hästar är kul en stund men kanske inte för vad det kostar - både i inköpspris och i längden med ägandet. Så vad gör egentligen Stelvio på marknaden? Det finns ju mängder med småsuvar redan från flera etablerade märken, behövs det verkligen fler? Vid presskonferensen tryckte man oerhört mycket på att den här modellen tillför något helt nytt till segmentet - körglädje. Det har nämligen ingen annan av konkurrenterna i sina bilar. Alfa är fräcka i sina uttalanden och är inte rädda för att säga vad de tycker. Men man ska kunna leva upp till detta också, vilket inte är lika lätt. I Stelvio ska man verkligen bli ett med bilen, och le genom varje kurva. Styrningen ska bjuda på grym känsla och det ska vara en körglad bil som ska ge sin förare samma känsla som man annars kan få i mindre och sportigare bilar. Hur har man lyckats med det då? Genom att bland annat finlira styrningen, som ska vara riktigt responsiv och svara direkt på förarens minsta lilla vink. Har man lyckats då? Ja, styrningen är väldigt responsiv, men det behöver inte betyda att den är bra för det. Den är nästan för känslig, och minsta lilla drag i ratten nästan kastar bilen åt sidan. Man lär sig efter en stund hur mjuk man måste vara i armarna, men till en början blir det hela till en ganska så nervös körupplevelse. Känslan i ratten liksom försvinner och man tappar lite kopplingen mellan rattläge och hjul. Det är inte körglädje.

Vi började vår testrunda med dieselsnurran på 210 hästar. Knatterfest direkt från det att startknappen tryckts in, här brötar det på rejält från den turbomatade fyran som sitter där under huven. Inte blir det bättre när man kommer upp i lite fart och varvar, den låter verkligen jättemycket och med ett minst sagt jobbigt ljud. Dessutom är den slö, det händer liksom inget när man gasar på. Och den åttastegade automatlådan som är kopplad till den är inte snabbast i klassen den heller. Man måste nästan trycka pedalen ner i asfalten för att lådan ska växla ner av sig själv, även i D-läget som ska vara det sportigaste. Här fick de enorma paddlarna hjälpa till bara för att man inte orkade vänta på att någon kickdown skulle kicka in. 210 hästar tycker man ju ändå låter helt okej på pappret, men det hände faktiskt inte så mycket i verkligheten. Då finns det även två slöare alternativ - en på 180 och en på 150 hästar. Den sistnämnda kommer att bli instegsversionen och den får förutom lägst antal hästkrafter även drivning endast på bakhjulen. Troligtvis ingen spännande upplevelse. En SUV ska i mitt tycke vara fyrhjulsdriven och så är självklart fallet i de övriga versionerna. Bilen är dock helt bakhjulsdriven tills dess att det behövs kraft på framhjulen, då kan upp till 50 procent av den skickas fram.



Vid växelväljaren, som för övrigt känns som om den är direkt stulen från BMW:s reservdelshylla, finns DNA-vredet som ställer om bilens humör till antingen ett italienskt vilddjur eller till ett italienskt tamdjur (om nu det finns några sådana). I mitten på detta finns det som tillval en knapp man kan trycka på och på så vis ändra fjädringens hårdhet, detta fanns dock inte i de testbilar vi körde. Det vi fick nöja oss med var lägena D (Dynamic), N (Neutral) och A (Advanced Efficiency). Dynamic styvar upp och sportar till medan A-läget förvandlar bilen till det snålaste som går. Neutral gör bilen inte helt oväntat neutral, och det är också detta läge man oftast kör med.

Efter en stund var det dags att istället hoppa in i den bensindrivna versionen med 280 hästar. Även här handlar det om en turbomatad fyra och den är på 2,0 liter. 70 hästar till gjorde ju att man förväntade sig lite mer knuff än i dieselknatterhistorien vi nyss kuskat omkring i. Och direkt märktes en skillnad, inte jättestor men det är betydligt bättre klipp i den här maskinen. Den känns mer på tå och när man trycker på händer det faktiskt något, och även om det är samma låda i denna som i dieseln känns även den rappare. Ingen av motorerna har något bra motorljud men denna låter i alla fall lite mindre brötigt och ansträngt. Det sjunger inte direkt ur piporna men man får heller inte huvudvärk av ljudet.

Med lite fart i maskineriet och ett par kurviga partier framför oss kunde vi äntligen börja svänga lite för att se hur det var. Bilen sköter sig helt okej, men det är ju fortfarande en SUV som inte är fjäderlätt, det är lite massa som ska tvingas runt böjarna hur man än vrider och vänder på det. Fyrhjulsdriften skickar 100 procent av kraften till bakhjulen i vanliga fall, men upp till hälften av detta kan när det behövs hoppa fram och driva framhjulen. Detta sker utan att man lägger märke till det, förutom att man då kanske inte får sladd där man annars hade fått det. Överföringen sker via en kardan i kolfiber, alltid något man kan nämna på festen om man vill skryta lite om sin nya kärra. Ett helt gäng kurvor senare landar vi att bilen uppför sig bra, men att den inte bjuder på något som inte de andra suvarna i klassen gör. Den är helt enkelt inte bättre eller roligare än någon annan.

Exteriör
Alfa Romeos design osar genom hela utformningen. Det är i alla fall vad man säger och skryter om. Om det stämmer överens i verkligheten är jag inte riktigt säker på. Visst går det inte att ta miste på bilmärke när man tittar på bilen framifrån - den triangelformade grillen dominerar och gör bilens utseende säreget. Sen ser man tydligt släktskapet med Giulia gällande strålkastarnas utformning men på Stelvio har man dragit ut dessa ytterligare och gett bilen en annan uppsyn och ljusbild genom att hela den yttre V-formen fungerar som DRL-ljus. Det gör att man lätt ser vad det är för modell som kommer körandes, speciellt om det är mörkt ute. I profil finns det lite italienskt arv i formerna men det är ändå svårt att se vad det är som skulle vara så speciellt. Baktill är det en salig blandning av allting. Det är tur att emblemet är stort så att man kan gå fram och se vad det är för bil, för annars skulle det här lika gärna ha kunnat vara en Kia, eller en Hyundai. Eller en Maserati Levante, för i vissa vinklar är bakljusen påfallande lika. Det finns liksom inget där som sticker ut på något speciellt vis. Avgaspiporna är lika stora och lika runda oavsett vilken motor du kör med, men trots detta är det ändå två små fula rör som man ser innanför den kromade siluetten. Quadrifoglio skiljer sig dock med sina fyra svarta avgaspipor, och ett helt annat betydligt kralligare kjolpaket.

Interiör
Här känner garanterat den som suttit i nya Giulia igen sig, instrumentpanelen är nämligen densamma. Allt är väldigt enkelt utfört och bara det allra viktigaste finns, inte massa onödiga knappar till höger och vänster. Om det är bra eller dåligt är nog upp till var och en, personligen gillar jag när det inte är så plottrigt även om det kanske kan bli lite tråkigt i längden. Ratten är både trevligt att hålla i och att titta på. Den har ett skönt grepp och att ha startknappen på ratten är trevligt, och sportigt. På tal om sportigt så tycker ju tyvärr alla biltillverkare att de ska ha paddlar bakom ratten i sina bilar, för det har sportbilar. Saken är dock den att det inte fungerar i alla bilar, och i synnerhet inte i suvar där det bara blir överflödigt. I Stelvio är de dessutom helt löjligt stora. Så stora att jag slår i den vänstra när jag ska lägga på blinkersen. Helt meningslöst, plocka bort och skippa detta helt tack. Även om de var i aluminium och vackra att titta på.

Instrumenthuset ser helt okej ut och innehåller även det vad man kan förvänta sig och behöver. Till höger sveper en infotainmentskärm in sig i instrumentpanelen men när tändningen slås på blir man lurad då det endast är en liten skärm i det stora svarta som tänds upp. Den är lätt att jobba med och fungerar bra men känns oerhört gammal i sin utformning, storlek och teknik.



Något mer som känns gammalt är materialen. Det är plast som svämmar över hela instrumentpanelen och det varken ser eller känns särskilt roligt när man tar på det. Visst, det finns massa olika paket som man kan lägga till så man får lite träinlägg här och var, men det är fortfarande plast som dominerar tyvärr. Och den knarrar! Hela mittkonsolen lever om och när man puttar på den med knät känns det som om den ska flytta sig tio centimeter. Grejerna hänger liksom inte ihop och detta drar ner helhetsbetyget avsevärt.

I framsätet sitter man okej, men inte mer. Stolarnas lårstöd är alldeles för kort och det blir lite jobbigt i längden. Skålningen är dock helt okej och man sitter rätt stabilt. I baksätet är det som väntat inte jättemycket plats. Benen på mig som är 1,84 lång får en tråkig vinkel när jag sitter bakom mig själv och knäna vill gärna peka upp mot taket. Det är inte heller så mycket utrymmen för knäskålarna till sätet framför. Den sluttande taklinjen gör ju såklart även sitt och även om mitt huvud får plats känns det lite instängt. I bagagen ska man få in 525 liter men även här stjäl designen en hel del av höjdutrymmet.

Man sitter högre än i Giulian men det är fortfarande inte så mycket SUV-känsla när man sitter där bakom ratten. Visst är insteget något högre men det känns inte som att man sitter och tittar ner på andra bilister när man är ute och kör. Känslan av att man kör en bil med lite högre markfrigång och lite terrängegenskaper försvinner faktiskt ganska så snabbt och det känns som att köra vilken bil som helst. Tyvärr nötte vi endast asfalt så några tillfällen att faktiskt testa om bilen klarar sig på lite mer eländiga ställen blev det aldrig. Snömodd gick dock helt okej, men när det blev värre väglag gick det inte längre. Bilarna var nämligen utrustade med dubbfria vinterdäck och dessa hade ingen chans mot den tyngre snön och isen. Då blev körningen mest Bambi på hal is och greppet fanns helt enkelt inte där.

Avslutning
Alfistis runt om i världen har hurrat och överröst Alfa Romeo med beröm sedan introduktionen av nya Giulia. När nu Stelvio kommer är det inte mindre liv i luckan direkt. ”Alla” är övertygade om att den här kommer att köra över motståndet och att den precis som Alfa själva säger kommer att bjuda på något nytt i segmentet. Det tråkiga är att den inte gör det. Den är inte roligare än en Audi Q5 att köra, och bredvid en Porsche Macan bleknar den snabbt. Visst kostar dessa modeller några slantar mer, men inte så jättemånga faktiskt när man börjar titta på Stelvio med lite motor under huven. Då kommer man snabbt upp i prisnivåer som är farligt nära de väldigt vassa konkurrenterna. Så vem ska köpa Stelvio då? Gör de som kallar sig för Alfisti det eller står de bara och hejar på vid sidan om? Alfa är riktigt modiga som ger sin in i detta och det är kul att se att det händer grejer från tillverkaren, men det här känns inte som en fullträff. Med Stelvio i programmet anser man sig inte behöva en kombi, och därför skrotade man planerna på en Giulia Sportswagon. Det kanske ändå inte var världens bästa idé? Köparen måste vara någon som vägrar tyskarna och som gärna åker italienskt för att det känns mer exklusivt. Räkna dock inte med att det är det, hur mycket än Alfa själva vill påstå det. 22 april är det premiär för bilen ute hos svenska handlare.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 diesel
Motor: R4, 2,2 liter, turbo, 210 hästkrafter, 470 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6,6 sekunder.
Drivmedel: Diesel.
Mått: Hjulbas 2,81 meter, längd 4,68 meter, bredd 1,9 meter, höjd 1,64 meter, vikt 1604 - 1 660 kilo, förbrukning 0,4 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 127 gram per kilometer.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 bensin
Motor: R4, 2,0 liter, turbo, 280 hästkrafter, 400 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,7 sekunder.
Drivmedel: Bensin.
Mått: Hjulbas 2,81 meter, längd 4,68 meter, bredd 1,9 meter, höjd 1,64 meter, vikt 1604 - 1 660 kilo, förbrukning 0,58 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 161 gram per kilometer.

Pris: från 365 000 kronor (150-hästars diesel och bakhjulsdrift).

Läs mer
Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
47.6°
+
Roger Åberg
0
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
56.4°
+
Roger Åberg
0
Bygg ditt eget Nerf-gevär
För mindre än en hundring 
33.9°
+
Roger Åberg
0
Så här tar man bort en kran
I Photoshop alltså 
41.9°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
45.1°
+
Emmy Zettergren
0
Lejonhona gillar att fånga pinnar
En lejonhund? 
41.8°
+
Emmy Zettergren
0
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
60.3°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
50.9°
+
Emmy Zettergren
0
Seven-Eleven börjar med ellastbilar
Från Mitsubishi Fuso 
53.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
52.0°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
57.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Man i Pikachu-kostym klättrade in till Vita huset
För att han ville bli YouTube-stjärna 
34.8°
+
Frode Wikesjö
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
20.8°
+
Roger Åberg
0