Mässlingen ökar i hela Europa
Flera fall i Sverige under våren 
29.3°
+
Emmy Zettergren
0
Öland fick strömavbrott på grund av överskott av vindkraft
Gick inte att skicka vidare 
46.8°
+
Emmy Zettergren
0
Piratskalle graveras in på mynt
Imponerande! 
81kg
+
Bobby Green

Nya Volkswagen e-Golf blir din för 395 900 kronor

Har upp till 30 mils räckvidd

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Nu öppnar Volkswagen upp så att man kan beställa nya eldrivna e-Golf. Bilen blir din från 395 900 kronor och jämfört med föregångaren har den förutom ny design mer effekt, nya funktioner och en räckvidd på upp till 30 mil (förra e-Golf hade 19 mil). Detta är dock enligt den europeiska körcykeln NEDC och i verkligheten kommer det att innebära i genomsnitt 20 mil på en laddning.

Under skalet sitter ett nytt litiumjonbatteri på 35,8 kWh, upp från tidigare 24,2 kWh. Man ska kunna ladda upp till 80 procent på 45 minuter med en snabbladdare. Elmotorn är på 100 kW (15 kW mer än den förra) och vridet ska ha ökat från 270 till 290 newtonmeter. Motorn driver på framhjulen och 0-100 km/h ska gå på 9,6 sekunder, toppfarten ligger på 150 km/h. Förbrukningen anges till 12,7 kWh/100 km.

Nya e-Golf får ett par nya förarassistanssystem på tillvalslistan, bland annat Traffic Jam Assist (semiautonom körning upp till 60 km/h) och Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen om föraren förlorar medvetandet). Front Assist (områdesbevakning) och City Emergency Brake (autobroms) som är standard innehåller nu även Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning). Eftersom bilen går på el och är tyst utrustas den även med en ljudgenerator som avger ett ljud framför bilen för att man inte ska missa den.

Mer om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

app.volkswagen.se +
Visa
Pressmeddelande
Säljstart för nya Volkswagen e-Golf med upp till 30 mils räckvidd

Nya e-Golf går nu att beställa på den svenska marknaden.
Helt eldrivna e-Golf har utökad räckvidd ? upp till 30 mil
Nytt 9,2-tums infotainmentsystem med Gesture Control är standard
Car-Net e-Remote ger enkel tillgång till viktiga bilfunktioner genom en smartphone
Nu är det säljstart för nya versionen av helt eldrivna e-Golf, som i Sverige klassas som supermiljöbil. Jämfört med sin föregångare har nya e-Golf längre räckvidd, mer effekt och nya innovativa funktioner.

Längre räckvidd

Den viktigaste förändringen i nya e-Golf är den ökade räckvidden. I den vardagliga körningen kan kunderna räkna med att komma i genomsnitt 200 kilometer eller mer på en laddning – beroende på körstil, användning av luftkonditionering och andra parametrar. Detta innebär att räckvidden har förlängts med cirka 50 procent.

I den europeiska körcykeln NEDC är räckvidden upp till 300 km. Detta gör e-Golf, som alltid är fyra-dörrars, till ett utmärkt val för människor som vill göra avtryck med en högkvalitets allroundbil utan utsläpp. Räckvidden för föregångaren var 190 km enligt NEDC.

I nya e-Golf finns ett nytt litiumjonbatteri vars energikapacitet har ökat från 24,2 kWh till 35,8 kWh. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet inom cirka 45 minuter via en CCS laddstation (DC, 40 kW). När bilen laddas över natten eller under arbetsdagen från en laddbox (AC, 7,2 kW), är den redo att köras igen med 100 procents kapacitet på cirka 5 timmar och 20 minuter.

Mer effekt

Elmotorn utvecklar nu 100 kW, vilket är 15 kW mer effekt än den första versionen av e-Golf. Samtidigt har det maximala vridmomentet ökat från 270 Nm till 290 Nm. Den genomsnittliga elförbrukningen är 12,7 kWh/100 km (enligt NEDC) utan lokala utsläpp. Även prestandan har förbättrats. Den framhjulsdrivna bilen klarar nu 0-100 km/h på 9,6 sekunder och topphastigheten har ökats till 150 km/h.

Uppdaterad design ? nya funktioner

Nya e-Golf har fått uppdaterad främre och bakre design och alla relevanta nyheter från vanliga Golf erbjuds också i e-Golf. De innefattar LED-strålkastare och LED-bakljus (båda standard), flytande blinkers (tillval), den digitala instrumenteringen Active Info Display (tillval) samt det nya standardmonterade 9,2-tums infotainmentsystemet ”Discovery Pro” med Gesture Control. e-Golf blir därmed världens första eldrivna bil där vissa funktioner i infotainmentsystemet kan styras med hjälp av handrörelser.

Med appen ”Media Control” erbjuder Volkswagen ett gränssnitt till infotainmentsystemet för surfplattor och smarta telefoner. Via denna app kan passagerare styra många av infotainmentsystemets funktioner på ett behändigt sätt.

Smarta onlinetjänster

Dessutom, liksom i alla elektriska modeller från Volkswagen, är det möjligt att enkelt få tillgång till olika bilfunktioner via appen Car-Net ”e-Remote”. En smartphone eller surfplatta kan användas för att exempelvis starta och stoppa luftkonditioneringen eller batteriladdningen.

Med hjälp av "Guide & Inform" kan föraren bland annat hitta laddstationer och genom App Connect med smartphonegränssnitten Mirrorlink ™, Android Auto och Apple CarPlay ™, kan telefonen speglas i infotainmentsystemet. App Connect är standard i Sverige. Google har dock ännu inte aktiverat Android Auto för den svenska marknaden.

Utökad säkerhet

Volkswagen utökar också antalet förarassistanssystem för nya e-Golf. Nya tillgängliga system är tillvalen Traffic Jam Assist (semiautonom körning upp till 60 km/h) och Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen om föraren förlorar medvetandet). Det standardmonterade systemet Front Assist (områdesbevakning) inklusive City Emergency Brake (autobroms) innehåller nu även Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning).

Nya e-Golf är även utrustad med en elektronisk ljudgenerator. Denna avger ett ljud utanför bilen för att framförallt fotgängare och cyklister ska uppmärksamma att en bil är i närheten.

Tillförlitlig räckvidd även under kalla dagar

Som i andra elfordon värmer e-Golf kupéluften med en elektrisk värmeenhet. Om användaren vill förvärma bilen kan detta aktiveras med appen "Car-Net e-Remote". Detta går även medan bilen laddas ? genom att utnyttja energi från elnätet. Denna funktion bevarar laddningen av högspänningsbatteriet och sparar därmed energi för körningen.

Som tidigare är också en värmepump standard på den svenska marknaden. Den är speciellt utvecklad för e-Golf och fungerar likt en värmepump i en villa och ger på ett effektivare sätt värme till kupén. Värmepumpen i e-Golf minskar elförbrukningen och förbättrar räckvidden märkbart vid kall utetemperatur. Pumpen används även för att kyla kupén.

Fördelar med att köra elbil

Den stora fördelen med att köra elbil är att det i princip inte släpps ut någon koldioxid alls i naturen, förutsatt att man laddar bilen med förnybar el. Dessutom blir driftskostnaderna låga. Om vi räknar med en genomsnittlig elkostnad på 1 krona/kWh, kostar det endast cirka 1,3 kronor per mil att köra e-Golf.

Förutom det får privatpersoner, företag och myndigheter fem års fri fordonsskatt och en supermiljöpremie på 40 000 kronor. Tjänstebilsförare får 40 procent reducerat förmånsvärde beräknat på jämförbar bil med förbränningsmotor.

Premiär i vår – beställningsbar nu

Liksom övriga versioner i Golf-programmet som uppdateras får nya e-Golf svensk premiär under våren 2017. De första bilarna beräknas komma till Sverige under april. Redan nu går e-Golf att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare, det rekommenderade cirkapriset är från 395 900 kronor.

Snabbfakta e-Golf

Motor
Effekt elmotor: 136 hk (100 kW)
Max vridmoment: 290 Nm
Acceleration: 9,6 s (0-100 km/h)
Toppfart: 150 km/h
Elförbrukning: 12,7 kWh per 100 km
CO2-utsläpp: 0 g/km

Driv-/-styrsystem
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: 1-växlad
Batterityp: Litium-jon
Styrsystem: Elektromekanisk styrning

Bagageutrymme
Volym: 341 liter (uppfällt säte) / 1 231 liter (nedfällt säte)
Utrymme: 83,9 cm (uppfällt säte) / 155,8 cm (nedfällt säte)

Mått/vikter
Axelavstånd: 2 629 mm
Spårvidd fram/bak: 1 549 / 1 521 mm
Tankvolym: Nominell kapacitet, 35,8 kWh
Totalvikt: 2 020 kg
Tjänstevikt: 1 615 kg

Övrigt
Miljöbil: Ja, klassas som supermiljöbil i Sverige
Garanti, batteri: 8 år eller 160 000 km
Cirkapris: 395 900 kronor

Attraktiva utrustningspaket

Här följer en beskrivning av de attraktiva utrustningspaket som erbjuds till nya e-Golf:

Pluspaket – 4 900 kr

Parkeringssensorer fram och bak
Ytterbackspeglar, elinställbara uppvärmbara
Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel
Förarassistanspaket – 11 900 kr

Lane Assist (filhållningsassistent), Light Assist (helljusassistent) och Sign Assist (vägmärkesidentifiering)
Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel
Park Assist inklusive parkeringssensorer fram och bak
Ytterbackspeglar, elinställbara och uppvärmbara
Blind Spot Sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats)
Exempel på tillval

LED-bakljus med flytande blinkers, 3 900 kr
Digital instrumentering, Active Info Display, 4 700 kr
Vindruta, uppvärmbar utan synliga trådar, 1 900 kr