m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ajit Pai försöker lugna oss med bisarr video
Ok? 
25.4°
+
Roger Åberg
0
Woody Harrelson kan hoppa på Venom-filmen
Börjar bli rätt stjärnspäckat 
42.9°
+
André Stray
0
Prylarna som matchar din Lamborghini Urus
Ett måste! 
72kg
+
Bobby Green

Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil

Och man kan köra på bakhjulen med den!

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Dodge

Efter bilden i måndags är det nu dags för Dodge Challenger SRT Demon att presenteras i sin helhet. Hellcat var tydligen inte tillräckligt musklig och till alla som ville ha mer drämmer man nu till med en riktig dräpare. Eller vad sägs om 852 hästar och 0-100 km/h på 2,4 sekunder (0-97 km/h på 2,3)? Kvartsmilen (402 meter) ska gå på 9,65 sekunder med en slutfart på 225 km/h. Det gör monstret till världens snabbast accelererande produktionsbil och även till den snabbaste produktionsbilen på kvartsmilen. Som om inte det var nog är det här även världens första serieproducerade bil som kan gå upp på bakhjulen när man drar på. Wheelie med bil är alltså det nya som gäller nu.

Hjärtat i bilen, V8:an på 6,2 liter, har fått nya kolvar, bättre kylning, bränsleinsprutning i två steg och en större kompressor på 2,7 liter. I Hellcat gav motorn 717 hästar, i den här ger den alltså våldsamma 852. Vid leverans ger dock motorn "bara" 819 hästar eftersom den är kalibrerad för att gå på 91-oktanig bensin. Mot en extra slant får man en kontrollmodul som gör det möjligt att köra på 100-oktanigt, och det är först då all effekt släpps lös. Tycker man att allt låter på tok för mycket kan man välja den snällare nyckeln av två när man ska ut och köra. Då får man bara tillgång till 507 hästar och det kanske är mer lämpligt om man bara ska köra ungarna till dagis. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och det är precis som tidigare endast till bakhjulen som kraften skickas.

Förutom kralligare motor har bilen som synes även fått ett betydligt kralligare kjolpaket med skärmbreddare och grejer. Huven har även öppnats upp för att släppa in mer kylning till maskinen. Man har dessutom plockat bort ljudsystemet, baksätet - och passagerarsätet. Du blir alltså ensam i bilen tillsammans med alla hästarna. Den drastiska rensningen av prylar som inte ansågs nödvändiga har bantat vikten med totalt 91 kilo. Vill man kan man dock få både baksäte och passagerarsäte monterat i sin bil när man beställer den, och grejerna kostar då 1 dollar styck extra. Fälgarna bak mäter elva tum på bredden och de är skodda med dragracing-däck för gatan (också en worlds first) och dimensionen är 315/40R18 - runt om.

I sommar börjar bilen byggas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället.

Ajit Pai försöker lugna oss med bisarr video
Ok? 
25.2°
+
Roger Åberg
0
Woody Harrelson kan hoppa på Venom-filmen
Börjar bli rätt stjärnspäckat 
42.9°
+
André Stray
0
Nästa år får Minis modeller den nya loggan
Tog bara tre år 
33.6°
+
Bobby Green
0
Bio.se samlar Sveriges oberoende biografer
Om man vill ha ett alternativ till SF 
61.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
En ordentlig trailer för Annihilation
Ny film från skaparen av Ex Machina 
46.7°
+
André Stray
0
Lightroom snyggar till foton med AI
Autojustering av bilder blir bättre 
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
På fredag kommer nytt The Grand Tour-avsnitt
Här är trailern 
41.3°
+
Bobby Green
0
NSFW!
AI fixar in kändisar i porrfilmer
Är det här framtiden? 
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Glad lucia!
Önskar vi på redaktionen! 
43.0°
+
Roger Åberg
0
Skepta åkte utan säkerhetsbälte i Rolls-Royce reklamfilm
Det var ju klantigt 
34.8°
+
Bobby Green
0
PewDiePie inte längre bäst betald på YouTube
DanTDM tar över ledarflaggan 
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Robotar börjar jaga hemlösa i San Francisco
Vill inte att de ska tälta på parkeringen 
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det bodde jättepingviner på Nya Zeeland förr i tiden
Var lika stora som en människa 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fiat Punto får 0 stjärnor i Euro NCAP
Första bilen med betyget 
25.0°
+
Bobby Green
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.3°
+
Roger Åberg
0