S05 av House of Cards finns nu på Netflix
Bara till sträckkolla 
44.1°
+
Frode Wikesjö
0
Här är Essential Phone
Andy Rubins nya alster 
53.3°
+
André Stray
0
Cover på Unravel
Öppningstemat för anime-serien Tokyo Ghoul 
81kg
+
Bobby Green

Volkswagen Up! i GTI-utförande

Äntligen?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Nästa vecka är det dags för den stora träffen vid Wörthersee-sjön och där kommer Volkswagen bland annat att visa upp en hetare version av modellen Up! i konceptutförande. Den ser dock helt klar ut men enligt tillverkaren kommer det att dröja till början av nästa år innan den är här på riktigt. Det är alltså en GTI-version vi talar om och i det här fallet innebär det att man får 113 hästar och 230 newtonmeter ur en ännu ej nämnd maskin. Bilen som väger 810 kilo ska göra 0-100 km/h på 8,8 sekunder och ha en toppfart på 197 km/h. Verkligen inga vårdslösa siffror och det har heller aldrig varit tanken, istället har man försökt likna prestandan vid den originalet har - Golf GTI av första generation. Den gamla bilen verkar dock gå bättre, och jag vet i alla fall vilken jag hade valt. Förutom piggare motor får UP! GTI lite sportigare utseende, större fälgar, hårdare fjädring och den klassiska interiören med rutmönster.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för ny GTI från Volkswagen: up! GTI – en hyllning till original-GTI:n

Med anor från en verklig kultbil – den 115 hk starka konceptbilen up! GTI har en stamtavla fylld av idel ikoner som sträcker sig ända tillbaka till Volkswagens första Golf GTI (110 hk).
Festivalens höjdpunkt: Världspremiären för up! GTI concept sker vid årets upplaga av den legendariska GTI-träffen (24-27 maj) i Reifnitz vid österrikiska sjön Wörthersee.
De första serieproducerade exemplaren av up! GTI gör sin debut på marknaden tidigt nästa år.

41 år efter att den första Golf GTI:n såg dagens ljus, sluts nu cirkeln: vid årets GTI-träff vid Wörthersee (24-27 maj), introducerar Volkswagen sin nya up! GTI – en kompakt och sportig bil som perfekt fångar den anda som präglade den allra första GTI-modellen. Både up!-konceptet som sådant och motoreffekten på 115 hk påminner starkt om den Golf GTI Mk I (110 hk) som presenterades 1976.

Det är denna kultbil som det nya konceptet är en hyllning till – bland annat med kompakta mått, låg vikt, en kraftfull motor, sportfjädring och andra karakteristiska GTI-detaljer (till exempel röda ränder i kylargrillen, och den skotskrutiga sätesklädseln ”Clark”). Denna sportiga lilla bil kommer tveklöst att injicera en rejäl dos körglädje i kompaktklassen. En typisk GTI-detalj är den avancerade sportfjädringen som ger smidiga köregenskaper, nästan som en gokart, och samtidigt erbjuder komfort på hög nivå. Den serietillverkade versionen av up! GTI släpps på den globala marknaden tidigt nästa år.

Med up! GTI har Volkswagen byggt en bil som spänner sig över fyra decennier: när den första GTI:n släpptes på 1970-talet, demokratiserade den tillgången till de snabba vägarna runt om i världen – inte minst omkörningsfilen på de tyska motorvägarna. Där det tidigare varit stora sedaner och dyra sportbilar som slagit an takten på vägen, kom den kompakta nykomlingen från Volkswagen att förändra bilden radikalt.

De röda ränderna i kylargrillen, de dubbla, svarta ränderna nertill på sidorna, den svarta randen på bakluckan – alla var de tydliga tecken på att här kom det en GTI. Med 110 hk under huven och en tjänstevikt på endast 810 kg klarade den accelerationen från 0 till 100 km/h på 9 sekunder blankt. Topphastighet: 182 km/h. De färger som fanns att välja på vid lanseringen var ”Mars red” och ”Diamond silver”. Längre fram kom också vitt och svart att etablera sig som genuina GTI-färger.

Nya up! GTI är en logisk fortsättning på denna lätta, kompakta och krusidullfria sportbil och påminner också storleksmässigt om original-GTI:n, både utvändigt och invändigt. För drivningen svarar en turboladdad bensinmotor (TSI) som utvecklar ett vridmoment på imponerande 230 Nm. Och alla huvuddata om bilen får det att låta nästan som om en Golf GTI Mk I hade teleporterats till vår tid. Vikt: 997 kg (höghållfast stål, fler krockkuddar). Topphastighet: 197 km/h. 0-100 km/h: 8,8 sekunder. Färger: klassiska och typiska för GTI även de – med standardlackerna ”Tornado red” och ”Pure white” och metalliclackerna ”Dark silver”, ”Black pearl” och ”Costa azul” (blå), den senare ett nytillskott bland GTI-färgerna.

Man känner omedelbart igen denna Volkswagens mest kraftfulla up! någonsin på de typiska GTI-detaljerna. Fram pryds den bikakeformade kylargrillen av en röd rand. Strax ovanför tronar en GTI-logo. Här anspelar up! på ursprungs-GTI:n med bland annat sina dubbla ränder på sidorna. Backspegelkåporna går i svart högglans och stoltserar, precis som 17"-fälgarna, med en helt ny design. Tack vare att sportfjädringen får bilen att ligga 15 mm närmare vägbanan, får fälgarna en extra effektfull look.

Även bakpartiet präglas starkt av speciella GTI-detaljer: bland annat en röd list. Den förstorade takkantspoilern ger mer downforce på bakhjulen för att optimera vägegenskaperna i högre hastigheter. Invändigt hittar vi en läderklädd sportratt, en GTI-växelspaksknopp och den legendariska, skotskrutiga sätesklädseln ”Clark”. Faktum är att denna GTI inte bara ser ut som, utan också uppför sig som en äkta GTI på vägen. Ett nytt original är fött.