m

Snart kommer den (delvis) självkörande bilen

Men den helt självkörande bilen är långt borta

Audis tidslinje
Bil / Audi

Den självkörande bilen har varit något som det pratats väldigt mycket om senaste åren. "Alla" är på pucken, även om olika typer av bolag attackerar uppgiften på olika sätt. IT-bolag som Google och Uber vill med tiden få till en tjänst där du beställer en bil i en app, får den levererad och där den själv kör dig till en adress, oftast i en stad. Här pratar vi ofta om den helt självkörande bilen, alltså nivå fem.

Biltillverkarna attackerar problemet från andra hållet och lägger till nya system och sensorer för varje modellår och rör sig sakta upp på trappan av nivåer. Här är man i dag på nivå två och nästa steg är tre och fyra. Stegen mellan ett och två respektive tre och fyra är inte så stora som mellan två och tre.

Men vi måste kanske börja med att förklara de där nivåerna. De har tagits fram av SAE och är egentligen inte fem utan sex. Nivå noll är en vanlig bil helt utan system, det vill säga en helt "manuell" bil där föraren kör och gör allt.

När olika system kommer in i bilden når man först nivå ett och två. Det är här vi är i dag, vi har olika system som hjälper oss och som på olika sätt assisterar oss när vi kör. Det kan vara farthållare, adaptiva farthållare och system som styr bilen efter vägens linjer. Man kommer faktiskt väldigt långt med dessa system och kör man långt hjälper dessa system till och gör körningen betydligt skönare.



De allra flesta tillverkare är noga med att poängtera att detta är system som hjälper dig som förare, för det är du som förare som är ansvarig hur man än vrider och vänder på det. Även om Tesla kallar sitt system för Tesla Autopilot så är det föraren som är ansvarig. I det här läget tar bilen heller inga egna beslut, som att köra om, utan det är föraren som tar det beslutet. De flesta tillverkare hjälper inte till att byta fil. Tesla gör det, men det är föraren som beslutar om att detta ska ske genom att blinka vänster eller höger.

I nästa steg, nivå tre och fyra, är de praktiska sakerna rätt lika. Bilen använder liknande system för att hålla avstånd till andra bilar, hålla sig i rätt fil etcetera. Men det finns två stora skillnader. Dels börjar bilen själv ta beslut, som exempelvis att man ska köra om en annan bil. Det största är dock att det inte längre är föraren som är ansvarig utan bilen. Och är bilen ansvarig så är tillverkaren ansvarig.

För att det här ska fungera måste det finnas redundans i systemen. I nivå två så är föraren redundansen, om en sensor inte räcker till så ska förarens "sensorer" ta över och till exempel ta över styrningen. I nivå tre och fyra måste det finnas system som kan ta över om ett annat system inte kan lösa uppgiften. Om en sensor, till exempel radarn, inte klarar uppgiften måste en annan ta över, till exempel laser. Det här gäller inte bara sensorer utan även styrning och bromsning.

Som ni förstår blir det tekniskt lite klurigare. En skillnad som för oss som förare kanske inte gör så stor skillnad är stor skillnad för biltillverkarna. Audi kommer att utrusta sina bilar med en eventlogger. Om en olycka händer kan polisen kolla i den vem som faktiskt bar ansvaret, helt enkelt vem det var som körde.

En annan stor skillnad är lagarna. I de flesta länder är det till exempel lag på att föraren ska ha minst en hand på ratten. För att systemen i nivå tre och fyra ens ska vara lagliga måste alltså lagen förändras. Detta är något som är på gång men som kommer att ta tid. Nivå tre och fyra kommer med andra ord att bli lagliga i olika länder vid olika tillfällen.

Även om systemen är kunniga så gäller de till en början bara på vissa sträckor där tillverkaren vet att omständigheterna är tillräckligt bra för att man ska våga ta ansvaret. I de försök som Volvo genomför är det till exempel endast aktuellt med autonom körning på vissa sträckor. När man inte är på dessa sträckor måste föraren ta över. Tillverkaren måste därför veta att föraren är vaken, så Audi kommer att sätta in kameror i sina bilar som kollar om föraren är vaken. Om föraren somnar kommer man att försöka väcka denna. Om detta inte lyckas kommer man att stanna bilen på ett säkert ställe.

Det här är som sagt ett tekniskt race, men även en laglig fråga. Audi är redo och det system som vi har testat kommer att finnas i en form i nästa Audi A8. Den bilen kommer att helt kunna ta över i kösituationer på motorväg. Bilen kör själv upp till 65 km/h. Nästa steg är det som vi har fått testa där bilen kör själv upp till 130 km/h.

Den delvis självkörande bilen är alltså snart här. Men den helt självkörande bilen är långt borta. Väldigt långt borta. En bil som kan köra själv över hela världen kan vi få först så långt fram som 2035. Tills dess får vi använda olika alternativ. Bilar som kan en stads inre delar där man åkt flera tusen gånger med testbilar kommer vi förhoppningsvis att få se långt innan detta. Dessa bilar kommer dock inte röra sig mellan olika miljöer i ett första steg.

"Vanliga" bilar som kan vara självkörande på pendlingsvägar, som klarar köer och annat tråkigt är som sagt också nästan här. Dessa kommer dock inte att tillåta att bilen kör helt själv så fort den kommer bort från dessa zoner. Men att köra från hemmet till närmaste motorväg kanske är helt ok, bara man slipper köra den där tråkigaste biten.

Och som sagt så kommer lagar i olika länder att göra förutsättningarna olika. Hur olika städer ser ut och fungerar kommer också att göra skillnad. I vissa städer i Kina pratar man om att göra speciella avskilda vägar och filer där bara autonoma bilar får köra.

Svaret på när den autonoma bilen är här är alltså en fråga med många svar. Men den kommer, det är säkert.

Läs mer
Facebook och Google redan anmälda för GDPR-brott
Av organisationen None Of Your Business 
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu fungerar Curiositys borrmaskin igen
Har återupptagit borrning på Mars 
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
A-Ford med drivlina från Honda S2000
Ovanligt och oväntat bygge 
41.4°
+
Bobby Green
0
Reddit får nattläge
Nytt tillskott i nya designen 
41.5°
+
André Stray
0
Uppdrag Granskning tar en titt på piratkravbreven
Inte ett enda kravbrev har gått till domstol 
58.2°
+
André Stray
0
Bond 25 regisseras av Danny Boyle
Nu helt bekräftat 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Porrsajt drar igång en VPN-tjänst
Alla ska få titta på porr 
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterat Telia vill köpa Bonnier Broadcasting
Alltså TV4, CMore och finska MTV3 
27.3°
+
Roger Åberg
0
McDonald's kommer fortsätta med sugrör i plast
Men letar dock miljövänligare alternativ 
20.3°
+
Bobby Green
0
Ny trailer för Sicario 2: Day of the Soldado
Biopremiär 29 juni 
41.4°
+
Bobby Green
0
Logan-regissör kan göra Boba Fett-filmen
Låter riktigt intressant 
44.6°
+
André Stray
0
Uppdaterat EU-medborgare blockeras från vissa sajter
På grund av GDPR 
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fascinerande film på Botswanas natur
Annorlunda! 
42.5°
+
Roger Åberg
0
Samsung måste betala Apple 539 miljoner dollar
För patentintrång 
26.5°
+
André Stray
0
Ny Mercedes stjäls på 20 sekunder
Tjuvarna snor nyckelns signal  
24.7°
+
Bobby Green
0
Steam Link kommer inte till iOS
Apple ville inte det 
27.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
John 'TotalBiscuit' Bain har gått bott
Vila i frid 
-24.9°
+
André Stray
0
Örn försöker sno kanin från räven
Båda slank ur näven 
52.5°
+
Roger Åberg
0
Honda Civic Type R som pickup
Tja, varför inte? 
32.9°
+
Bobby Green
0
Twitch ska köra Doctor Who-maraton
I sju veckor! 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Se vingen på Zenvo TSR-S jobba
Ser lite speciellt ut 
45.2°
+
Bobby Green
0
Det här gäller på Feber kring GDPR
I morgon smäller det! 
53.1°
+
Roger Åberg
0
Bloxvox hjälper gaphalsar att prata i telefon tystare
Är detta världens bästa uppfinning? 
44.1°
+
Bobby Green
0
Kenny Bräck blir Chief Test Driver hos McLaren
Grattis! 
68.7°
+
Bobby Green
0
Netflix börjar sända Matt Groenings Disenchantment i augusti
Fantasyserie från The Simpsons skapare 
59.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.7°
+
Roger Åberg
0