YouTube har nu 1,5 miljarder tittare i månaden
Skulle göra de flesta tv-kanaler avundsjuka 
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Volkswagens bilar ska börja prata med varandra
För en säkrare bilfärd 
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
I framtiden kommer hissar även gå horisontellt
Första testhissen installerad 
103kg
+
Bobby Green
Hmm, är det här en Passat eller?

Vi har provkört Volkswagen Arteon

Det är tydligen utsidan som räknas…

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Feature

Det är insidan som räknas brukar det ju heta. Det har inte Volkswagen riktigt lyssnat på när man nu lanserar sin nya modell Arteon, för här har man mest fokuserat på utsidan och det som finns under skalet när man gjort en bil som man själva i alla fall kallar för premium. Och som är rätt så premium på prislappen.

Men vi börjar med namnet. Arteon kan ju låta som att det är nummer arton och att nästa borde heta nitteon, men det är enligt Volkswagen en mix av art och eon. På bakluckan sitter också namnet på samma sätt som det ett tag gjorde på den klassiska bilen Phaeton. Det gillar vi.

Precis som Phaeton så kommer nog nog också Arteon att lida av det där med att det egentligen är en folka. För hur läcker utsidan än må vara så är det en Passat när man kommer in. Tyvärr. Man hade verkligen kunnat tycka att de kunnat fixa till lite bättre material, lite bättre känsla. Men nä, det är Passat. Frågan är om det spelar någon roll. Jag blev missnöjd eftersom utsidan är så mycket bättre, men om man köper en Volkswagen kanske det snarare är precis rätt stil. Smaken är som baken, men så premium är det inte.

Utsidan däremot, den gillar jag verkligen. Passat CC var också en rätt vacker bil, men med Arteon har man våga sticka ut hakan lite mer. Fronten är till och med riktigt arg, men på ett bra sätt. När man ser den i backspegeln reagerar man. Från sidan ser bilen riktigt lång ut och även om rumpan inte sticker ut så mycket tycker jag att man har lyckats. Men är det inte lite Mercedes AMG GT över baklyktorna? Det är i och för sig knappast något negativt…

Där bak hittar vi också den smått gigantiska bakluckan. Den gör att bagageutrymmet på 563 liter är superenkelt att lasta. Man får plats med en hel del och det går med lätthet att krypa in. Det är kanske ingen kombi, men smart och praktiskt och snyggt.



Men. Det här är ju en, må vara fräckare, Passat med annat namn. När man backar till ur-Passaten så hittar man ju faktiskt en bil som är bra mycket fulare men som ändå har samma grundform och grundfunktion som Arteon. Fascinerande.


Foto: Wikipedia

Hur som helst. Den första känslan när man ser Arteon är att det är en vacker bil med karaktär. Och den är bättre på riktigt än på bild. Den är rätt maffig och framförallt från sidan känns bilen rätt stor. Storleksmässigt är det här mer en Superb än Passat vilket märks på insidan. Inte på bredden, men på längden. Utrymmet i baksätet är faktiskt riktigt, riktigt bra. Huvudutrymmet är helt ok med tanken på formen på bilen, även om man helst sitter i framsätet om man är över 185 centimeter.

På motorsidan hittar vi en trevlig bensinare (TSI 280) och en trevlig diesel (TDI 240). Ingen av dem är väl speciellt spännande motorer men de är trevliga. Vad som däremot saknas är en GTE-version. Det hade varit perfekt i den här bilen för de som inte har råd med en Tesla men som kliva på el-tåget redan i dag.

Att köra Arteon är också en trevlig upplevelse. Bäst gör sig vagnen på motorvägen och att ligga och tuffa i 200 km/h på autobahn är inga konstigheter. Bilar är lugn, stor och stabil. Mindre vägar fungerar bra, men det här är snarare något att tryggt komma runt kurvorna med än att känna sportigheten. GT helt enkelt.

På tal om kurvor så har Arteon två nya funktioner för att göra dem smidigare. Dels har farthållaren koll på att det kommer en kurva och anpassar farten efter det, så man inte dundrar in med full fart i kurvan. Även lamporna vet när det är dags för kurva och lyser upp åt det hållet man är på väg åt. Smart och smidigt!

Om man bestämmer sig för en diesel kallas den för GTS och kostar 434.900 kronor och väljer man en bensinare kallas den för GTR och kostar 489.900 kronor. Visst är de välutrustade men det är mycket pengar. Väldigt mycket pengar. Är man elak så får man en glorifierad Passat för en halv miljon spänn. Ouch.

En billigare version kommer i början av juli. Det är en mindre diesel som heter TDI 190 GT och prislappen ligger för den på 399.900 kronor. Inte halvmiljonen men…

Volkswagen vill att Arteon ska ligga ett snäpp ovanför Passat och det har man lyckats med. Det är ingen vild gissning att det kommer fler varianter av Arteon med tiden. Jag tycker att det är synd att Volkswagen inte bestämde sig för att göra inredningen lika kaxig och skön som man gjorde exteriören, men pengarna räckte väl inte för det.

Läs mer