m
Guest tycker du ska spela Wolfenstein: The New Colossus och stödja svensk spelutveckling!
Petsson skriver om tv-spel i allmänhet och retrospel i synnerhet på Spelbloggen
Develoop tycker du ska prenumerera på fototidningar
Marwin vill tipsa om sin event/spel-inriktade YouTube-kanal HEJSAN.TV
Paul rekommenderar verktyget IPIP för utvecklare
Anders vill att du ska kolla in en stor LEGO-utställning i Huskvarna 28/29 april
Linus vill tipsa om färska fotografier tagna med kommande OnePlus 6
Philip vill tipsa om sin tech-blogg
Vill du också synas här?
Hmm, är det här en Passat eller?

Vi har provkört Volkswagen Arteon

Det är tydligen utsidan som räknas…

Bil / Feature

Det är insidan som räknas brukar det ju heta. Det har inte Volkswagen riktigt lyssnat på när man nu lanserar sin nya modell Arteon, för här har man mest fokuserat på utsidan och det som finns under skalet när man gjort en bil som man själva i alla fall kallar för premium. Och som är rätt så premium på prislappen.

Men vi börjar med namnet. Arteon kan ju låta som att det är nummer arton och att nästa borde heta nitteon, men det är enligt Volkswagen en mix av art och eon. På bakluckan sitter också namnet på samma sätt som det ett tag gjorde på den klassiska bilen Phaeton. Det gillar vi.

Precis som Phaeton så kommer nog nog också Arteon att lida av det där med att det egentligen är en folka. För hur läcker utsidan än må vara så är det en Passat när man kommer in. Tyvärr. Man hade verkligen kunnat tycka att de kunnat fixa till lite bättre material, lite bättre känsla. Men nä, det är Passat. Frågan är om det spelar någon roll. Jag blev missnöjd eftersom utsidan är så mycket bättre, men om man köper en Volkswagen kanske det snarare är precis rätt stil. Smaken är som baken, men så premium är det inte.

Utsidan däremot, den gillar jag verkligen. Passat CC var också en rätt vacker bil, men med Arteon har man våga sticka ut hakan lite mer. Fronten är till och med riktigt arg, men på ett bra sätt. När man ser den i backspegeln reagerar man. Från sidan ser bilen riktigt lång ut och även om rumpan inte sticker ut så mycket tycker jag att man har lyckats. Men är det inte lite Mercedes AMG GT över baklyktorna? Det är i och för sig knappast något negativt…

Där bak hittar vi också den smått gigantiska bakluckan. Den gör att bagageutrymmet på 563 liter är superenkelt att lasta. Man får plats med en hel del och det går med lätthet att krypa in. Det är kanske ingen kombi, men smart och praktiskt och snyggt.



Men. Det här är ju en, må vara fräckare, Passat med annat namn. När man backar till ur-Passaten så hittar man ju faktiskt en bil som är bra mycket fulare men som ändå har samma grundform och grundfunktion som Arteon. Fascinerande.


Foto: Wikipedia

Hur som helst. Den första känslan när man ser Arteon är att det är en vacker bil med karaktär. Och den är bättre på riktigt än på bild. Den är rätt maffig och framförallt från sidan känns bilen rätt stor. Storleksmässigt är det här mer en Superb än Passat vilket märks på insidan. Inte på bredden, men på längden. Utrymmet i baksätet är faktiskt riktigt, riktigt bra. Huvudutrymmet är helt ok med tanken på formen på bilen, även om man helst sitter i framsätet om man är över 185 centimeter.

På motorsidan hittar vi en trevlig bensinare (TSI 280) och en trevlig diesel (TDI 240). Ingen av dem är väl speciellt spännande motorer men de är trevliga. Vad som däremot saknas är en GTE-version. Det hade varit perfekt i den här bilen för de som inte har råd med en Tesla men som kliva på el-tåget redan i dag.

Att köra Arteon är också en trevlig upplevelse. Bäst gör sig vagnen på motorvägen och att ligga och tuffa i 200 km/h på autobahn är inga konstigheter. Bilar är lugn, stor och stabil. Mindre vägar fungerar bra, men det här är snarare något att tryggt komma runt kurvorna med än att känna sportigheten. GT helt enkelt.

På tal om kurvor så har Arteon två nya funktioner för att göra dem smidigare. Dels har farthållaren koll på att det kommer en kurva och anpassar farten efter det, så man inte dundrar in med full fart i kurvan. Även lamporna vet när det är dags för kurva och lyser upp åt det hållet man är på väg åt. Smart och smidigt!

Om man bestämmer sig för en diesel kallas den för GTS och kostar 434.900 kronor och väljer man en bensinare kallas den för GTR och kostar 489.900 kronor. Visst är de välutrustade men det är mycket pengar. Väldigt mycket pengar. Är man elak så får man en glorifierad Passat för en halv miljon spänn. Ouch.

En billigare version kommer i början av juli. Det är en mindre diesel som heter TDI 190 GT och prislappen ligger för den på 399.900 kronor. Inte halvmiljonen men…

Volkswagen vill att Arteon ska ligga ett snäpp ovanför Passat och det har man lyckats med. Det är ingen vild gissning att det kommer fler varianter av Arteon med tiden. Jag tycker att det är synd att Volkswagen inte bestämde sig för att göra inredningen lika kaxig och skön som man gjorde exteriören, men pengarna räckte väl inte för det.

Läs mer
Svenska mediahus lanserar faktagranskaren Faktiskt.se
Från DN, SVD, SVT, SR och KIT 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lite fakta om antennariidae
Ze Frank är tillbaka! 
41.2°
+
Roger Åberg
0
Men vad säger Mark Zuckerberg i förhöret egentligen?
Bad Lip Reading har gjort sin egna version 
45.0°
+
Bobby Green
0
Tyska Isdera visar eldriven sportbil
Det här är Commendatore GT 
42.2°
+
Bobby Green
0
Forskare vill skapa europeisk hub för artificiell intelligens
Europa halkar efter USA och Kina i AI-utveckling 
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
HBO Nordic höjer priset med en tia
99 kronor i månaden 
10.6°
+
André Stray
0
Apa får inte upphovsrätten till selfie
Ingen får upphovsrätten till världskänt fotografi 
48.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tanzania inför blogg-skatt
Motsvarar nästan en årslön i landet 
5.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon börjar leverera till bagageluckan
Samarbetar med Volvo och GM 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bruce Campbell pensionerar Ash
Blir inget med Evil Dead med Bruce 
31.8°
+
André Stray
0
Maybach-konceptet kommer med ett te-set
Håll dig på insidan så du slipper se utsidan 
30.0°
+
Bobby Green
0
Tjänst visar om spel innehåller mikrotransaktioner
Kommer du att få betala mer när du köpt spelet? 
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterad Samsung Pay får Paypal-stöd
Betala med din digitala plånbok  
45.9°
+
André Stray
0
Hack till Nintendo Switch publicerade
Nu kan man köra egna grejer på Switchen 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snart blir det förbjudet att köra bil i Central Park
Börjar gälla i juni 
59.0°
+
Bobby Green
0
Netflix beställer animerad Fast & Furious-serie
Ska göras av DreamWorks Animation 
26.8°
+
André Stray
0
Nu kommer Apple Watch med e-simkort till Sverige
3 först ut 
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fler och fler kuggar teoriprovet
Krävs 2,1 prov i snitt för att bli godkänd 
30.3°
+
Bobby Green
0
Chris Hadfield krossar rymdmyter
Rymden är lite läskig 
44.9°
+
André Stray
0
Musikbranschen hade ett toppenår 2017
Tacka streamingen för det 
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
MIT har utvecklat system som kan kontrollera drömmar
Som kanske kan göra oss kreativare? 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
EU ska titta närmare på Apples köp av Shazam
Är uppköpet skadligt för konkurrensen? 
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snubbe får ny penis och pung
Unik operation genomförd i USA 
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ny trailer för Venom
Och ny affisch 
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
YouTuber som lärde hund att heila döms till böter
Ansågs vara hatbrott när mops heilade 
13.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
40 mil kommer man med Audis eldrivna SUV
Enligt WLTP-cykeln 
45.3°
+
Bobby Green
0
KTH har utvecklat benlim
Limma ihop benbrott 
65.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
25 år sedan webbläsaren Mosaic släpptes
Tut i luren! 
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.1°
+
Roger Åberg
0