m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Harlem Shake-skapare inte nöjd med att Ajit Pai använde hans låt
Vill stämma honom 
58.5°
+
Roger Åberg
0
Så här kommer det var att åka till rymden!
Jag vill, jag vill, jag vill! 
44.5°
+
Roger Åberg
0
Heta kycklingvingar utmanar Casey Neistat
Kör utan solglasögon 
73kg
+
Bobby Green
Nya Polo GTI

Sjätte generationen av Volkswagen Polo är här

Går att få med gasdrift

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Volkswagen drar nu skynket av den sjätte generationen av modellen Polo. Bilen bygger på plattformen MQB som även delas med Seat Ibiza och nästa Skoda Fabia. Den nya bilen ska ha vuxit upp lite och bland annat bjuda på mer utrymme, mer teknik och roligare köregenskaper. Vassast blir Polo GTI med sina 200 hästar.

Bilens mått har ökats på de flesta håll och på längden mäter den åtta centimeter extra jämfört med föregångaren. Bredden har ökat med sex centimeter och höjden har sänkts med en centimeter. Hjulbasen har sträckts ut med nio centimeter vilket de i baksätet lär hurra över. Man har även gjort så att det går in strax över 70 liter mer i bagageutrymmet.

Det finns flera olika motoralternativ att välja mellan, sex stycken av dessa går på bensin, två på diesel och en på gas. Alla kommer dock inte att erbjudas i Sverige. Instegsversion på bensinsidan blir 1,0 MPI med 65 hästar och femväxlad manuell låda. För diesel gäller 1,6 TDI med 80 hästar och femväxlad manuell låda. Gas-versionen heter TGI och den har 90 hästar och en femväxlad manuell låda. Starkast blir GTI som får en 2-liters turbomatad fyra på 200 hästar. Föregångaren hade 1,8 liter och gav 190 hästar. Motorn kopplas antingen till en sexpetad manuell växellåda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker som väntat på framhjulen. Sportchassi är standard men det finns även ett tillval som man kallar för Sport Select med adaptiva dämpare. På vanligt GTI-manér får man ett vassare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan och den klassiska GTI-interiören med rutig klädsel.

Det finns teknik som adaptiv farthållare med både autobroms och parkeringshjälp. Insidan har en helt ny instrumentpanel och skärmen i mitten går att få från 6,5 till 8 tum. Det går även att få digitala instrument framför ratten precis som i de större syskonen.

Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i september. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Alla nyheter finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för nya Volkswagen Polo

Med fler än 14 miljoner sålda exemplar är Polo en av världens mest framgångsrika kompaktbilar. Nu är det världspremiär för en helt ny generation med ny design, större utrymme för passagerare och bagage, fler förarassistanssystem och en ny motor för gasdrift.

Nyckelfakta – nya Polo i korthet

Den 6:e generationen av Polo kör vidare i succémodellens framgångsrika spår: Med fler än 14 miljoner sålda exemplar hör Polo till en av de allra mest framgångsrika i sin klass.
Nya Polo är större än någonsin: På längden mäter den 405,3 cm. Hjulbasen har förlängts med 94 mm för att fullända åkkomforten.
Mer utrymme: Nya Polo bjuder på mer plats för alla i bilen. Bagageutrymmesvolymen har utökats med 25 % till 351 liter.
Spelar i en högre teknisk division: Med Front Assist, Blind Spot Detection, ACC och LED-strålkastare som i Golf-klassen.
Första Polon med digitala instrument: Polo är först ut med den andra generationen av Volkswagens digitala instrumentering Active Info Display.
Design som lockar: Nya Polo utmärker sig med en karismatisk design.
Precis som man själv vill ha den: De svenska modellversionerna Polo, Polo GT och Polo GTI samt olika paket och tillval ger massor av valmöjligheter.
Bred färgpalett: Många olika lacker och flera kulörer för instrumentpanelen.
Gasdrift en nyhet: Motorerna på den svenska marknaden levererar från 90 till 200 hk. Ny Polo-motor är en TGI (fordonsgasdriven) på 90 hk.
Lanseringen: Nya Polo lanseras på den svenska marknaden i höst. Förförsäljningen beräknas starta vid månadsskiftet juli/augusti.
En Polo som bjuder på framtiden redan i dag

6:e generationen. Nu premiärvisas en helt ny generation av bästsäljaren Polo. Den har en helt ny design utvändigt, är betydligt mycket rymligare invändigt och har också konstruerats om in i minsta detalj, med digitalt inriktad förarplats, effektiva TSI (bensin), TGI (fordonsgas) och TDI (diesel) -motorer och en lång rad förarassistanssystem som tidigare endast kunde hittas i större Volkswagen-modeller.
– Polo är en ung och fräsch bil. Den kombinerar karisma med effektiv teknik. Ingen annan bil erbjuder så mycket plats för sin storlek. Det här gör att vår Polo intar förstaplatsen bland småkompaktbilarna, en tätposition den kommer att behålla, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Nya Polo river klassgränserna

Digitala instrument, nya informations- och assistanssystem. Frank Welsch, styrelseledamot för utveckling av märket Volkswagen:
– Nya Polo för in kompaktklassen i framtiden. Gott om plats tack vare MQB-arkitekturen, hållbara drivkällor som den fordonsgasdrivna TGI-motorn, världspremiären för den nya generationen av Active Info Display, de senaste infotainmentsystemen och de förutseende förarassistanssystemen: allt detta är kvalitéer som får denna Volkswagen-modell att riva de traditionella gränserna mellan klasserna.

Mycket större invändigt, lika kompakt utvändigt

Polo bjuder hela tiden på mer komfort. Denna den 6:e generationen av Polo har vuxit – alla de viktigaste måtten är större än på den förra versionen. Detta har resulterat i ett kupéutrymme som blivit mycket större och att bagageutrymmesvolymen har utökats från 280 till 351 liter. Trots detta är den lika kompakt på utsidan – och lika pigg.
Det är intressant att jämföra den med den 4:e generationen av Golf (som byggdes fram till 2003) och sålde i miljonupplagor. Jämförelsen visar att Polo anpassat sig efter att människor blivit längre, men också att den utnyttjar det tillgängliga utrymmet i kupén på ett ännu effektivare sätt.
Nya Polo, som mäter 405,3 cm på längden, är något kortare än den fjärde generationen av Golf men har längre hjulbas (+53 mm) och större plats för både föraren, passagerarna och bagaget (21 liter större). En jämförelse av de viktigaste måtten:

Alla data i mm Polo gen 6 (2017) Polo gen 5 (2009) Golf gen 4 (1997)
Längd 4.053 3.972 4.149
Bredd (exkl. sidobackspeglar) 1.751 1.682 1.735
Höjd 1.446 1.453 1.439
Hjulbas 2.564 2.470 2.511
Spårvidd, fram 1.525 1.463 1.513
Spårvidd, bak 1.505 1.456 1.494
Fri höjd invändigt, fram 1.019 1.004 1.014
Fri höjd invändigt, bak 964 943 955
Bagageutrymmesvolym 351 280 330
Designen följer tidsandan

Kristallklar karisma. MQB-arkitekturen har en mycket stor positiv effekt på bilens proportioner, och därmed också på designen. Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen, förklarar:
– De avsevärt mycket bättre proportionerna lägger grunden för ett fullvuxet, kaxigt utseende för den 6:e generationen av Polo – karismatiskt, progressivt, modernt och gemytligt. Vi har systematiskt arbetat med omstruktureringen av dimensionerna för att bygga en kompakt och attraktiv bil.
Så här beskriver Klaus målsättningarna med detta projekt: Alla Polo-versionerna skulle göras sportigare, starkare, fräschare, mer kraftfulla och mer karismatiska. När han nu betraktar nya Polo, summerar Volkswagens chefsdesigner det hela så här:
– Man kan genast se att denna Volkswagen är originalet i sin klass, men också att den är av en helt ny generation. En Polo med en uttrycksfull design som gör denna kompakta modell – nu endast som 4-dörrars – sportigare, mer renodlad och helt unik i Volkswagens modellutbud. Det här är en bil som ligger helt rätt i tiden, både utseendemässigt och tekniskt.

Många möjligheter för att få bilen just som man vill ha den

Tre utrustningsversioner och flera paket. På den svenska marknaden kommer Polo, precis som tidigare, att erbjudas i de tre modellversionerna ”Polo”, ”Polo GT” och Polo GTI”. Nya Polo kommer dessutom att erbjudas med designpaketet R-Line som gör bilen ännu mer dynamisk med utrustning som 16"-lättmetallfälgarna ”Sebring”, en stor och sportig stötfångare fram, kromprydd diffusor bak och en tuff takspoiler. R-Line-paketet smyckar Polo med svarta tröskellister som ger bilen ett intryck av att ligga pressad mot vägbanan. Med R-Line-paketet uppgraderas också interiören – helt och hållet, och det till en mycket överkomlig merkostnad. Flera Sverige-anpassade utrustningspaket såsom dragpaket, pluspaket, komfortpaket och mediapaket kommer också att erbjudas till nya Polo. Bland tillvalen kan en 300 Watt stark ljudanläggning från den legendariska amerikanska hörlurstillverkarens Beats (Dr. Dre) nämnas.

Polo. Modellversion Polo är välutrustad och levereras med standardutrustning som LED-varselljus, Coming Home/lLeaving Home-funktion, hastighetsbegränsare, trötthetsvarnare, passagerarskyddsystemet Pre-Crash, Hill Hold Control och närområdesövervakningen Front Assist med City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning). Alla dessa system har fokus på säkerheten. Modellversionen bjuder dessutom på utrustning som infotainmentsystemet Composition Colour med 6 högtalare, air condition (manuell), sätesklädsel i stickad sammet, elektriska fönsterhissar med 1-trycksfunktion fram och bak samt en multifunktionsratt. Standard är även 15"-fälgarna ”Sassari”.

Polo GT. Kunder som väljer modellversion Polo GT får dessutom bland annat mittarmstöd fram, mörkröda bakljus, dekorpanel Indium Glossy med chrompaket, komfortsportstolar och 16"-fälgarna ”Las Minas”.

Polo GTI. Högst upp i modellversionspyramiden tronar nya Polo GTI. Denna sportiga toppmodell drivs nu av en 2,0-liters TSI-motor på 200 hk (i förra modellen satt en 1,8 TSI på 192 hk). Den höga motoreffekten matchas av en XDS differentialbroms, ett standardmonterat sportchassi och av tillvalet Sport Select-chassi. Fram känner man direkt igen denna den kraftfullaste Polo-versionen på den specialdesignade stötfångaren med sin integrerade spoilerläpp och sitt dimljus, allt standard. Typiska GTI-kännetecken fram är den röda randen på kylargrillen, de bikakeformade luftintagsgallren och, självfallet, det snitsiga GTI-märket. En exklusiv finess som erbjuds för GTI är tillvalet LED-strålkastare med en röd så kallad winglet som designmässigt blir till en förlängning på den röda randen på kylargrillen.
Bak är Polo GTI utrustad med en större takspoiler i svart högglans (mattsvart undersida), en diffusor i stötfångaren, dubbelpipigt ändrör (på vänster sida) med speciell GTI-design och (även här) ett GTI-märke. 17"-lättmetallfälgar (18" finns som tillval), tröskelbreddare och rödlackerade bromsok hör till de karakteristiska kännetecknen på bilens sidor.
Även i kupén på denna 200 hk starka modellversion av Polo hittar vi unika GTI-detaljer. Ta till exempel sportstolarna med sin legendariska, skotskrutiga ”Clark”-klädsel, den läderklädda multifunktionssportratten med röda dekorsömmar, det svarta innertaket, de svarta takstolparna och den speciella GTI-växelspaksknoppen. Här hör även orienteringsbelysning till standardutrustningen.

14 lacker att välja mellan. Nya fräscha färger (det finns totalt 14 lacker att välja mellan för exteriören), en rad olika fälgar (från 15 till 18 tum), instrumentpaneler i ett flertal olika dekorer och klädslar med olika mönster, gör det enkelt att sätta sin egen prägel på nya Polo.

Komfort och bekvämlighet från Golf-klassen. Det är enkelt att anpassa Polo efter de egna önskemålen och den egna plånboken. Nyheter bland tillvalen är till exempel de ljusstarka LED-strålkastarna, LED-varselljus, LED-baklyktor, klimatanläggningen ”Air Care Climatronic” (komplett med luftkvalitetssensor och allergenfilter), trådlös laddning för smartphones (med induktiv anslutning till antennen som tillval) och ett av de största panoramasoltaken i sin klass (med 10 mm bredare och 20 mm längre öppning än tidigare). Ett ytterligare tillval är chassit Sport Select som har aktiva stötdämpare. Genom att välja mellan olika klädslar, färger, interiörer, fälgar och tillval, kan Polo individualiseras så mycket att den nästan blir helt unik i sitt slag. Dessutom finns det ett brett utbud av högeffektiva motorer att välja mellan.

Ny fordonsgasdriven turbomotor

Släpps på marknaden 2017. Nya Polo gör entré på de flesta europeiska marknaderna under 2017. På den svenska marknaden har motorerna ett effektspann på från 90 till 150 hk, alla Euro6-klassade. För första gången kommer Polo också kunna fås med en fordonsgasdriven motor – nya 1,0 TGI som har en effekt på 90 hk. Tre bensinmotorer och en dieselmotor kommer också stå till buds på i Sverige. Bensinmotorerna sträcker sig från TSI 95 hk till helt nyutvecklade 1,5 TSI EVO med cylinderavstängning (ACT) och 150 hk. Dieselversionen (TDI) har 95 hk. Alla versionerna är utrustade med stopp/start-system och ett läge för bromsenergiåtervinning. Alla motorer på den svenska marknaden, förutom TGI-motorn, kan kombineras med en DSG-växellåda med dubbla kopplingar. GTI rundar av Polo-familjen högst upp i modellversionsutbudet. Som tidigare nämnts, utvecklar TSI-motorn i Polo GTI en effekt på 200 hk.

Assistanssystem från Golf och Passat i nya Polo

Avancerad teknik för alla. Med nya Polo har Volkswagen satt hjul på en av världens mest avancerade kompaktbilar. Det här avspeglar sig i så avancerade finesser som till exempel den långa raden av nya förarassistanssystem, system som tidigare var reserverade enbart för Golf eller Passat. Som vi redan kunnat se levereras även grundversionen av nya Polo som standard med närområdesövervakningen Front Assist med City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring. *
Ett tillval vi känner igen sedan tidigare är den adaptiva farthållaren ACC. Denna kan nu aktiveras i hastigheter upp till 210 km/h. I kombination med en DSG-växellåda (som har dubbla kopplingar), erbjuder ACC nu också en stopp/start-funktion (för första gången med en manuell parkeringsbroms).
Nya tillval för Polo är filbyteshjälpen Blind Spot Detection med Rear Traffic Alert, det halvautomatiska Park Assist-systemet som är en välkommen hjälp när man ska backa ut från parkeringsplatser samt en så kallad ”manövreringsfunktion”. Den senare skyddar automatiskt mot små, förtretliga men ofta kostsamma parkeringsskador. ”Keyless Access”-systemet (tillval) som också det är en nyhet för Polo, kan användas för att låsa upp och starta bilen på ett smidigt sätt.

Ny interiör influerad av den digitala världen

Världspremiär för ny version av Active Info Display. Interiör- och HMI -avdelningarna (den senare sysslar med gränssnittet mellan människa och bil) skapade en ny interiörlayout från scratch för att kunna placera de digitala och uppkopplade displayerna och reglagen längs en linje så högt upp som möjligt för att vara optimalt synliga för föraren.
När Polo lanseras, kommer den vara den första Volkswagen-modell som utrustats med den nya generationen av Active Info Display. De digitala instrumentens funktionalitet når här nya höjder – precis som grafiken är allt mycket tydligare och också enklare att använda. För första gången räcker det med en enda knapp på multifunktionsratten för att till exempel kunna växla mellan grundmenyerna.
Samtidigt förses Polo också med den senaste generationen infotainmentsystem (med 6,5 till 8" stora displayer) – enheter som är inkapslade i glas och minst lika avancerade som högklassiga smartphones. Den rena, högteknologiska interiören förstärks ytterligare av en stämningsfull bakgrundsbelysning (standard i Polo GT och GTI) liksom av instrumentpanelen och dekorlister i en lång rad färger.

Uppkopplad Polo. Volkswagen banar också ny väg på uppkopplingsområdet. Car-Nets App Connect-appar (med MirrorLinkÒ, Android Auto™ och Apple CarPlay™) och ”Guide & Inform” finns tillgängliga i nya Polo.

Polo på den svenska marknaden

Lanseras i höst. I Sverige har cirka 116 000 exemplar av Polo sålts sedan 1975. Förförsäljningen av nya Polo beräknas starta vid månadsskiftet juli/augusti. Den svenska lanseringen sker i höst.
Harlem Shake-skapare inte nöjd med att Ajit Pai använde hans låt
Vill stämma honom 
58.4°
+
Roger Åberg
0
Så här kommer det var att åka till rymden!
Jag vill, jag vill, jag vill! 
44.5°
+
Roger Åberg
0
Första telefonen med fingeravtrycksläsare under skärmen
Från Vivo 
45.3°
+
Roger Åberg
0
Teslas nyöppnade servicecenter brann ikväll
Fick inte vara öppet ett dygn ens 
15.8°
+
Roger Åberg
0
Nu har FCC röstat mot nätneutraliteten
Här kan du läsa varför 
-58.8°
+
Roger Åberg
0
Maserati verkar återvända till Formel 1
Ytterligare en comeback 
46.3°
+
Bobby Green
0
ICAs näthandel över miljarden
Kommer att starta centrallager i Stockholm 
43.4°
+
Roger Åberg
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
33.3°
+
Roger Åberg
0