Consumer Reports betygsätter Tesla Model 3
Utan att ens ha provkört den 
31.6°
+
Bobby Green
0
Mängden insekter i tyska reservat har minskat dramatiskt
Forskare oroliga för ekologisk kollaps  
30.3°
+
Emmy Zettergren
0
Aston Martins lyxiga bostadshus
Kommer stå klart 2021 
81kg
+
Bobby Green

Audi S5 är lika snygg med som utan tak

Vi har provkört senaste versionen

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Feature

Audis A5:a har varit en av de där, för mig, perfekta cabrioleterna. Inte för stor så att den blir tråkig att köra. Inte för liten, så att man får plats med både människor och lite packning. När den kommer i S5-förpackning är den lite extra trevlig, men mer om det senare.

När Audi presenterade ansiktslyfta A5 var jag inte direkt knockad av det nya utseendet. Mest jobb hade gjorts i fronten och det var inte så lyckat, i alla fall enligt mig. Bilen hade tappat lite av sin muskulösa stil. Jag har väl fortfarande inte blivit kär i fronten, men jag har accepterat den. Där Audi A5 i cabriolet-version däremot glänser är på resten av bilen. Audi har ju nämligen varit så kloka att ha ett mjukt tak och enligt mig är den lika snygg med som utan tak till skillnad mot närmsta konkurrenten BMW med sitt hårda tak.

När taket är uppe åker man tyst och trevligt, men det är ju i nedfällt läge som taket gör sig bäst. Det är ju ändå en cabriolet. När solen är framme och det här dessutom inte är en A5:a utan en S5:a är det ännu härligare att fälla ner taket och trycka på gasen.

Jag drömmer fortfarande om de tider då en Audi S5 betydde V8. I dag är det V6 som gäller, men det är inte så dåligt det heller. Audi har jobbat på att få den här att låta mysigt på rätt sätt, vilket är viktigt när det står S på bakluckan och det går att fälla ned taket. För man vill ju höra att det finns 354 hk och 500 Nm under huven, men samtidigt åka runt med lite värdighet. Det ska alltså inte låta för mycket.

Speciellt gillar jag tomgångsljudet. Det smattrar inte eller är väl inte så tokigt upphetande, men det är härligt och behagligt. Lite så där, "det finns kraft här, men jag behöver inte skryta om det".



Insidan av Audi S5 är, enligt mig, perfekt. Speciellt med de mycket fina sportstolarna (tillval), som dessutom går att få med massage (tillval). Förarmiljön är kanske inte så nyskapande men den är beprövad och fungerar. Audis MMI-system är inte supersmidigt och den kommande uppdateringen till Android som är på väg ska bli spännande att se vad den bjuder på.

Ratten är knubbig och sportig men ändå nätt. Det är rätt mycket knappar och till en början är de för många, men när man lär sig dem kan man utföra det mesta utan att ta ögonen från vägen. En sak som man verkligen måste lära sig i muskelminnet är pinnen för farthållaren som alltid sitter helt gömd på Audis. Livsfarligt innan man lär sig den. Den digitala instrumenteringen (tillval) blir bättre och bättre för varje version. Kort sagt är det en fröjd att sitta här och trevligare blir det när man rullar iväg. Det här är en enkel bil att köra, trots snabbheten. Den ligger där den ska och man kan fortsätta jobba på att se avslappnad ut, en viktig detalj när man kör med taket nere.

Har man råd kan man välja både dynamisk styrning och sportchassi med stötdämparreglering. Med dessa i tillvalslistan är listan på saker man kan ställa in lång, vilket också är värdigt en sportig cab. För även om man vill att den ska vara sportig vill man ju inte alltid det, att åka öppet är ju oftast en sak av lugn och ro och man vill ju inte att passagerarna ska skaka sönder. Sportigaste läget kallar Audi för dynamiskt, jag hade helt ärligt önskat ett läge som var lite bortom det. Som var hårdare, som gjorde att det morrade lite mer, som bråkade med mig lite mer helt enkelt. Trots att bilen är snabb känns det inte riktigt så mycket som man hade velat. Jag önskar att Audi hade utrustat den här bilen med ett ytterligare läge, dynamiskt+, där bilen bråkade lite mer med mig som förare och alla system gav med sig lite. Trots att det är sportigt och går snabbt så är den där känslan inte riktigt där. Bilen är för bra helt enkelt.

Ett ord som ni läst många gånger nu är tillval. S5 cab börjar på rätt svettiga 695.000 kronor och den versionen man får då duger säkert alldeles utmärkt. Men det blir lätt att man börjar klicka i saker i den där förbenade utrustningslistan och då blir det snabbt dyrare. Bilen som vi har kört ligger på cirka 910.000 kronor, men då är det mesta med. Tyvärr så är många av de riktigt fina godbitarna som ni märker med i tillvalslistan. Så är du sugen på den här, räkna med att slanta upp i alla fall 800.000 kronor för att bli nöjd.

Vad: Audi S5 Cabriolet. Grundpris: 695.000 kronor. I testad version: Cirka 910.000 kronor.

Läs mer
Consumer Reports betygsätter Tesla Model 3
Utan att ens ha provkört den 
31.7°
+
Bobby Green
0
Mängden insekter i tyska reservat har minskat dramatiskt
Forskare oroliga för ekologisk kollaps  
30.4°
+
Emmy Zettergren
0
Japan hittar hyggligt stor grotta på månen
Ska vi bygga vår första månbas där? 
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Danska skolor kan få undersöka elevers datorer
För att undvika fusk på prov 
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kravbrev har börjat skickats ut till fildelare
4500 kronor för en film 
2.3°
+
André Stray
0
Snubbe jämför dyr hund med billig hund
Rätt stor skillnad när det kommer till funktionalitet 
41.5°
+
André Stray
0
Facebook börjar med betalvägg för Instant Articles
Prenumerera på dina favoritmedier 
32.8°
+
André Stray
0