m
r
Snubbar dubbar Star Wars på skånska
ArgaSkånskaMän gör det igen! 
41.0°
+
André Stray
0
Mamma testar läskig VR - skyddar sig med hundens bak
Så kan det gå 
44.7°
+
Bobby Green
0
The Room blir sångifierad
Det svänger ju 
81kg
+
Bobby Green

Nu börjar Kia leverera Optima Sportswagon Plug-in Hybrid

Blir din för 404 900 kronor

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Kia

Nu i sommar börjar Kia att leverera Optima Sportswagon Plug-in Hybrid - en familjekombi som ska ta sig 6,2 mil på enbart el, ha en förbrukning på 0,14 liter per mil enligt körcykeln NEDC och släppa ut endast 33 gram per kilometer. Det gör att modellen hamnar i kategorin supermiljöbil. På en full laddning och en full tank ska man komma hela 112 mil.

Elmotorn är på 50 kWh och till den kopplas ett litiumpolymerbatteripack på 11,26 kWh. Detta samarbetar med den två liter stora GDI-bensinmotorn och den sammanlagda effekten anges till 205 hästar med ett vrid på 375 newtonmeter. Bilen är förinställd att starta i elläget och man ska kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h på bara el. Via ett vanligt eluttag anges laddtiden till fem timmar, har man en hemmabox eller kopplar upp sig mot en laddstolpe med starkare ström ska det istället ta tre timmar. Batteripacket ligger under lastytan i bagagerummet och ovanpå ska det gå in 440 liter, 1 574 liter om man fäller baksätet. Dragkrok finns som tillval och då får man hänga på ett släp med maxvikt 1 500 kilo bakom bilen.

Priset börjar på 404 900 kronor.

Visa
Pressmeddelande
Nu på svenska vägar: Optima Sportswagon Plug-in Hybrid

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid är en rymlig familjekombi och förmånlig tjänstebil med klassens längsta räckvidd på el; 62 km.
De första bilarna levereras nu i sommar i ett välutrustat utförande från 404 900 kronor.

Den nya kombin från Kia kombinerar familjekombins praktiska fördelar med effektiv laddhybridteknik. Supermiljöbilen Optima Sportswagon Plug-in Hybrid börjar levereras nu i sommar med klassledande räckvidd på eldrift om 62 km. Den utökade räckvidden, 20 procent längre än konkurrenterna, innebär att många klarar vardagsresorna på 100 procent el.
Även den totala körsträckan står sig bra gentemot konkurrenterna, 1 120 km på en enda batteriladdning och bränsletank.

Prioriterad eldrift

En 50 kWh stark elmotor och ett litiumpolymerbatteripack på 11,26 kWh ger tillsammans med 2,0-liters GDI-bensinmotorn en sammanlagd effekt på 205 hk och 375 newtonmeter. Bilen är förinställd att starta på eldrift och den fungerar hela vägen upp till 120 km/h. Även om man kör på prioriterad eldrivt (EV-läget) kan förbränningsmotorn startas, exempelvis vid behov av extra kraft vid oväntade omkörningar eller om yttertemperaturen är låg.
Den kombinerade förbrukningen uppges till 1,4 l/100 km (körcykeln för laddhybrider, NEDC), motsvarande 33 g/km CO2.
I hybridläget (HEV) väljer bilen själv vilken drivkälla som används för att maximera den totala räckvidden med så energieffektiv drivning som möjligt beroende på körförhållanden.

Rymlig och praktisk

Batteriet laddas via ett vanligt eluttag eller via laddstolpe/hemmabox, laddtiden är under 5 timmar respektive drygt 3 timmar.
Placerat under lastgolvet i bagageutrymmet inkräktar batteriet minimalt på lastvolymen, som uppgår till 440 liter (VDA) med baksätets ryggstöd uppfällt, eller 1 574 liter om det fälls (40/20/40-delning).
Optima Sportswagon Plug-in Hybrid kan utrustas med dragkrok, maximal släpvagnsvikt 1500 kg.

Designad för lågt luftmotstånd

Liksom sedanversonen av Optima Plug-in Hybrid kännetecknas kombiversionen av unika detaljer och finesser. Utöver särskilda Eco Plug-in-emblem och lister i turkos metallic på nederkant grillen, sidokjolarna och på den bakre stötfångaren är bottenplattan samt fronten och bakre partiet annorlunda utformade jämfört med standardmodellen. Även de specifika 17-tumsfälgarna hjälper till att minska luftmotståndet. Grillens aktiva luftspjäll är normalt sett stängda men öppnas när temperaturen i motorutrymmet överstiger 80 °C eller 150 km/h, också för att optimera kylningen respektive undvika värmeförlust.

Smarta finesser – hög komfort

Med fokus på god ergonomi och åkkomfort är funktionerna samlade på ett enkelt vis runt föraren. Energiflödet följs på instrumentpanelen eller via den fördjupade informationen på den 8,0 tum stora pekskärmen. Här finns bland annat möjligheten att jämföra olika körningar för att lära sig vilket körsätt som sparar mest energi.
Bilen är utrustad med Apple Car Play™ och Android Auto™ med möjlighet att spegla mobiltelefonens innehåll på skärmen.
Knappen Drivers Only prioriterar luftkonditioneringen till förarsidan och sparar på så vis energi för att batteriet ska ta de åkande ännu längre.
Läderklädsel är standard och de eljusterbara framstolarna är ventilerade. Baksätets ytterplatser är eluppvärmda.

Förmånlig tjänstebil

Laddhybriden klassas som supermiljöbil och är berättigad den statliga premien om 20 000 kronor. Nya Optima Sportswagon Plug-In Hybrid får ett förmånsvärde från 1 304 kronor i månaden, vid 50 procent marginalskatt.

Generös utrustningsnivå – attraktivt pris

Optima Sportswagon Plug-In Hybrid Komfort Plus kostar från 404 900 kronor. I standardutrustningen ingår bl a adaptiv farthållare, autobroms, aktivt filövervakningssystem, ventilerade eljusterbara framstolar, eluppvärmd läderratt, LED-strålkastare, helljusassistans, navigation med backkamera, nyckelfritt system, p-sensorer fram/bak, skyltscanning, solgardiner bakre sidorutor och USB-laddare främre/bakre konsol.
Pluspaket 2 (19 900 kr) innehåller Around View Monitor, elmanövrerad baklucka, dödavinkelnvarning, panoramasoltak, självparkeringssystem, varingssystem för bakomvarande trafik vid backning.
Snubbar dubbar Star Wars på skånska
ArgaSkånskaMän gör det igen! 
41.0°
+
André Stray
0
Mamma testar läskig VR - skyddar sig med hundens bak
Så kan det gå 
44.7°
+
Bobby Green
0
Snart säger Google Maps till när du ska gå av bussen
Yay! 
50.4°
+
Roger Åberg
0
Ny trailer för Ready Player One
Har premiär 30 mars 
55.8°
+
André Stray
0
Ordentlig trailer för Alita: Battle Angel
Action från Robert Rodriguez och James Cameron 
51.2°
+
André Stray
0
Så här åker pristagarna till Nobelmiddagen
I flådiga Volvos 
48.7°
+
Roger Åberg
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.8°
+
Roger Åberg
0