Stora kolkraftverk i Texas stängs ner
Motsvarar 4000MW kolenergi 
63.1°
+
Emmy Zettergren
0
Feber har blivit snabbare även med annonser
Och bättre ska det bli! 
42.1°
+
Roger Åberg
0
Laga mat med bara solen
Smart grej! 
85kg
+
Roger Åberg

Nissan rullar ut nya Leaf

Har räckvidd på 37 mil

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nissan

Som utlovat har Nissan nu presenterat en helt ny version av den eldrivna bilen Leaf. Höjdpunkterna för den är den självkörande tekniken, en smart gaspedal och räckvidden som utökats rejält. På en laddning ska du nu komma 37,8 mil, men siffran är enligt New European Driving Cycle och lär därför bli lite lägre i verkligheten. I slutet av nästa år ska det dock komma ytterligare en version av Leaf med högre effekt på elmotorn, större batteripack och längre räckvidd.

Den självkörande tekniken kallar man för ProPILOT och man beskriver det hela som en grej som ska köra körning på motorvägen mycket enklare, lugnare och mer avkopplande för föraren. En lite mer avancerad farthållare låter det som i mina öron. Det finns även något man kallar för ProPILOT Park och det är som väntat en parkeringsassistent. Aktiverar man det kommer bilen att automatiskt styra, accelerera, bromsa styra in bilen i en parkeringsficka. Den tredje smarta grejen är e-Pedal - en gaspedal som gör det möjligt att starta, accelerera, sakta ner och stanna genom att bara ändra trycket på pedalen. När man släpper den bromsar bilen själv samtidigt som den regenererar el till batteripacket. Gör man inget kommer bilen att stanna helt och stå där, även om den befinner sig i en brant backe. Sen är det bara att trycka på gaspedalen igen när man vill åka vidare. Måste man panikbromsa ska man givetvis använda den vanliga bromspedalen.

Elmotorn har en effekt på 110 kW och ett vridmoment på 320 newtonmeter. Den får sin energi från ett Litium-jon batteri på 40 kWh. Är detta slut tar det 16 timmar att ladda fullt med 3kW, den tiden halveras om man istället laddar med 6kW. På 40 minuter kan man snabbladda upp till 80 procent.

Försäljningen drar igång i januari nästa år. Vad man får betala för nya Leaf framgår tyvärr inte för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
Nya Nissan LEAF

ProPILOT, självkörande teknologi som gör körningen både säkrare och bekvämare
ProPILOT Park för helt automatisk parkering
E-Pedal, en teknologi som gör att du kan gasa och bromsa med en pedal
En större räckvidd än någonsin – 378 km* på en enda laddning
Elegantare design både invändigt och utvändigt gör världens mest sålda elbil ännu mer attraktiv

Nissan presenterade idag Nya Nissan LEAF – världens mest avancerade elbil för massmarknaden och ikonen för Nissans vision om Intelligent Mobility.

Nya LEAF är 100% eldriven och fylld med smarta teknologier. Det är Nissans första bil på den europeiska marknaden med funktioner för de första faserna inom självkörande teknologi och dessutom utrustad med toppmoderna innovationer, som till exempel e-Pedal som gör att du kan gasa och bromsa på ett helt nytt och sömlöst sätt.

Den kan också köras längre, med en räckvidd på hela 378 km* på en enda laddning. Den nya generationen av modellen har fått en ny och elegantare design både på utsidan och insidan.

Nya Nissan LEAF kommer att börja säljas i Europa i januari 2018.

“Nya Nissan LEAF är mer än bara ett transportmedel. Den definierar hur människor lever i vardagen och pendlar mellan jobb och arbete genom att erbjuda dem ett nytt och helt annorlunda sätt att vara bilägare. Nya LEAF har potentialen att både förändra livet för de människor som blir ägare till bilen och bidra till en bättre värld", sade Hiroto Saikawa, president och CEO på Nissan.

Nissan Intelligent Mobility är företagets plan för att omdefiniera bilkörning i framtiden och syftar till att utveckla bilen till att vara mer än bara ett transportmedel. Nissan Intelligent Mobility definierar hur bilen körs, hur den drivs och hur den integreras i samhället.

Nya Nissan LEAF är företagets förverkligande av Nissan Intelligent Mobility, med funktioner för de inledande faserna av den självkörande teknologin Pro-Pilot, avancerad 100% elektrisk drivlina och unika möjligheter att ansluta till byggnader och förse dessa med el.

Nissan Intelligent Power: e-drivlinan

Det centrala i Nissan Intelligent Power hos Nya LEAF är bilens e-drivlina, som erbjuder högre vridmoment och effekt, vilket leder till ännu mer dynamiska prestanda. Ett viktigt komplement till den nya drivlinan är det högteknologiska litiumjonbatteripaketet, som levererar ännu högre effekt och ännu större kapacitet för energilagring.

Utöver bättre energieffektivitet levererar den nya e-drivlinan spännande, linjär körprestanda med en effekt på 110 kW. Vridmomentet har ökats till 320 Nm, vilket medför ännu bättre acceleration.

Räckvidden för Nya LEAF har utökats till 378 km (New European Driving Cycle) på en enda laddning. För kunder som vill köra Nya LEAF längre sträckor, kommer Nissan i slutet av 2018 att lansera en version med högre motoreffekt och batterikapacitet. Versionen kommer att kunna erbjuda en ännu längre räckvidd, så att kunderna kan välja mellan olika räckviddsalternativ beroende på vilka behov de har.

Nissan Intelligent Driving: teknologi som utvecklats för att öka körglädjen, höja säkerheten och minska stressen

Nya Nissan LEAF är utrustad med tre viktiga nya intelligenta förarhjälpsystem. Det första är ProPILOT, det förarassisterande systemet. När systemet används i en fil på motorvägar blir det mycket enklare, lugnare och mer avkopplande för föraren att köra.

Det andra, ProPILOT Park, kommer att förändra vår uppfattning om att parkera en bil. När systemet aktiveras tar det över styrning, acceleration, bromsning och växling och styr automatiskt in bilen i en parkeringslucka. Det gör att alla förare kan parkera sin bil exakt i parkeringsluckan utan minsta bekymmer.

Det tredje förarassisterande systemet är e-Pedal, en revolutionerande teknologi som kommer att förändra vårt sätt att köra. Systemet gör det möjligt för föraren att starta, accelerera, sakta ner och stanna genom att bara ändra trycket på gaspedalen . När gaspedalen släpps upp helt aktiveras regenerativ- och friktionsbromsarna automatiskt så att bilen bromsas långsamt och stannar helt. Bilen behåller sin position, även om den står i en brant backe, tills gaspedalen trycks ner igen. Tack vare att e-Pedal är så känslig och reaktionssnabb, får föraren uppleva optimal körglädje på vägen.

Den traditionella bromspedalen måste fortfarande användas vid häftig inbromsning.

Nissan Intelligent Integration: batterienergi kopplas till den sociala infrastrukturen

Nissans banbrytande syn på potentialen hos elbilar, handlar inte bara om hur Nya Nissan LEAF ska drivas. Bilens batterier kan också användas som mobila energienheter.

Vehicle2Grid (V2G)-teknologin, innebär tvåvägsladdning genom att elbilar helt kan integreras till elnätet. Tekniken bidrar till att förbättra möjligheten att hantera icke-programmerbara förnybara energiflöden och göra förnybara energikällor ännu mer integrerade och överkomliga. Systemet innebär att Nissan’s EV-ägare kan koppla upp sig på nätet och ta en aktiv roll i nätservicen, genom att öppna för möjligheter till en alternativ inkomstkälla. När tekniken är fullt utvecklad kommer V2G-teknologin att skapa helt nya förutsättningar för ägare av Nissans elbilar, eftersom de kommer att bli aktiva deltagare på energimarknaden.

Att sträva mot ett mer hållbart samhälle, innebär att man varje dag kan göra bättre val. xStorage är ett energilagringssystem, som utnyttjar den samlade erfarenheten inom bilbranschen för att göra energiförbrukning í hemmen effektivare och mer hållbar. xStorage Home lagrar energin när den är billigast under dygnet genom att styra när och hur energin används. På så sätt kan kunderna spara pengar och förbättra hela energisystemet. Systemet integrerar sömlöst all hårdvara och mjukvara som krävs för att styra och lagra all den energi som behövs i hemmet, på en enda enhet. Används för att erbjuda elnätstjänster: xStorage Home kan ladda från nätet eller återföra energi till nätet för att skapa den flexibilitet som krävs för att ytterligare öka användandet av förnybar energi.

En smart fördel för kunderna är också ett helt nyutvecklat användargränssnitt på smartphone-appen till Nya Nissan LEAF. Med hjälp av den kan kunderna övervaka laddningsstatus, hitta närmaste laddningsstation och värma upp eller kyla ner bilen i förväg till den temperatur man vill ha i bilen innan man ska köra iväg.

Exteriör design: elegant silhuett med en cool högteknologisk attityd

Designen av Nya Nissan LEAF uttrycker företagets framtidsinriktade synsätt. Designen har inspirerats av konceptbilen IDS, som visades första gången på bilmässan i Tokyo 2015.

Frampartiet visar upp Nissan signatur i form av den V-formade grillen och visar att bilen delar samma DNA som Nissans övriga storsäljare i världen, som till exempel Nissan X-Trail och Europa-favoriten Nissan Qashqai. Men den blåa färgen på grillen, en ny signatur för Nissans elbilar, gör att den skiljer sig från de andra familjemedlemmarna. Den flytande takprofilen skapar en stilful karaktär och en känsla av rörelse. De eleganta LED-strålkastarna framhäver Nissans karaktäristiska bumerangdesign.

Interiör design: en mer premium känsla med ren, tyst känsla

Den helt omgjorda kupén i Nya Nissan LEAF har en smakfull, diskret design och känsla. Detta har uppnåtts tack vare högre kvalitet både när det gäller material och finish. Miljön invändigt har lyfts upp till samma nivå som de förfinade köregenskaperna.

Föraren och passagerarna kommer omedelbart att uppskatta de karaktäristiska blå sömmarna i sätena, på instrumentbrädan och på ratten och det nya utseendet på 7"-skärmen i full färg (TFT). Skärmens layout har gjorts om för att föraren lättare ska få tillgång till de viktigaste funktionerna, såsom Safety Shield-teknologierna, laddningsstatus och effektmätare samt information från ljud- och navigerings-systemen. I vissa länder har Apple CarPlay lagts till infotainment-systemet i bilar som är utrustade med navigeringssystem.

Nya Nissan LEAF ersätter den första generationen av modellen, som är världens mest sålda elbil. Fler än 283 000 kunder har valt Nisan LEAF sedan modellen började säljas 2010.

2017 Nissan LEAF specifikationer (europeisk modell)

Specifikationerna är preliminära tills typbesiktningen är genomförd

Exteriör (mm)

Längd 4,480

Bredd 1,790

Höjd 1,535/1545

Hjulbas 2,700

Spårvidd fram/bak 1,540/1,555

Dragkoefficient (Cd) 0,28

Hjul och däck 205/55R16 eller 215/50R17

Vikt/kapacitet (kg)

Tjänstevikt 1,535

Kapacitet 5 passagerare

Totalvikt 1,765-1,795

Batteri

Typ Litium-jon batteri

Kapacitet 40kWh

Elmotor

Namn EM57

Max effekt 110kW(150hk)/3283~9795rpm

Max vridmoment 320N·m(32.6kgf·m)/0~3283rpm

Prestanda

Räckvidd 378 km/laddning (NEDC)

Laddtid (normal laddning) 16 timmar (3kW)

8 timmar (6kW)

Laddtid upp till 80% (snabbladdning) 40 minuter

Max hastighet 144 km/h