m
I.D., I.D. BUZZ och I.D. CROZZ II

Volkswagen berättar mer om sin elbilsoffensiv

Investerar sex miljarder euro de närmaste fem åren

Bil / Volkswagen

Volkswagen behöver verkligen få ut ett gäng elbilar för att på något vis lägga ett mjukt täcke över dieselskandalen och nu berättar man lite om sin elbilsoffensiv. De närmaste fem åren kommer man att investera sex miljarder euro i elektrisk mobilitet och med sig till mässan i Frankfurt har man de tre skapelserna som kommer att bli frukten av detta, den så kallade I.D.-familjen.

Först ut i gänget är I.D. som är en fyrdörrarsmodell med stor baklucka och en rätt så smidig form. Den får ett syskon i I.D. CROZZ II som är något högre och försedd med fyrhjulsdrift. Nyligen uppdaterade man den sistnämnda och den har ett litiumjonbatteri på 83 kWh placerat i golvet. Det i sin tur är kopplat till två elmotorer på varsin axel - den bakre ger 204 hästar medan den främre ger 102 hästar. Kombinationen ska räcka för en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på 50 mil (enligt NEDC-körcykeln). Dessa två elbilar kommer att dyka upp på riktigt 2020. 2022 kommer den nya Folkbussen I.D. BUZZ som ska kunna transportera mycket folk i ett kompakt format. Alla bilarna delar samma plattform och räckvidden kommer att ligga på mellan 50 och 60 mil på en laddning. 2025 räknar Volkswagen med att ha lanserat fler än 30 nya elbilsmodeller och de tre man visar nu är några av de viktigaste högvolymsmodellerna. Volkswagen-chefen Herbert Diess säger följande:

"Redan 2020, alltså det första året för vår elbilssatsning, siktar vi på att sälja 100 000 helt eldrivna Volkswagen-bilar. Men det är bara början. När vi kommer till 2025 visar våra prognoser att försäljningen av I.D.-modeller kan ha kommit att tiodubblas till 1 miljon exemplar/år. Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet. Under en lång övergångsfas kommer många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar."

Visa
Pressmeddelande
Nedräkningen har börjat för Volkswagens elbilsoffensiv

Elbilsoffensiv: I.D. och I.D. CROZZ lanseras 2020, I.D. BUZZ år 2022
Volkswagen-chefen Herbert Diess: "Märket Volkswagen kommer att investera 6 miljarder euro i elektrisk mobilitet de närmaste fem åren
Världspremiär på Frankfurtsalongen – Volkswagen presenterar I.D. CROZZ II


Wolfsburg/Frankfurt, 11 september 2017. Nu har nedräkningen för ett verkligt genombrott inom den eldrivna mobiliteten börjat. År 2020 kommer att bli en vändpunkt. Volkswagen bedriver ett målmedvetet och framåtsträvande arbete för den nya eran genom att utveckla en ny generation av innovativa elbilar – den banbrytande ”I.D.”-familjen.

Märket Volkswagen kommer att investera 6 miljarder euro i elektrisk mobilitet de närmaste fem åren. Vår uppgift är att göra modern teknik tillgänglig för många människor. Det här är särskilt viktigt i tider av teknisk omvandling. En sak är tydlig: Framtidens Golf måste än en gång vara folkets bil! sade Volkswagen-chefen Herbert Diess under Volkswagen Group Night som arrangerades på måndagskvällen, dagen före öppnandet av årets internationella bilsalong i Frankfurt (IAA), 12-24 september.

Nu tillkännages fler lanseringsdatum för Volkswagens nya utsläppsfria modeller. Det hela tar sin början 2020, först ut blir kompakta och visionära I.D. – en fyrdörrarsmodell med stor baklucka. Nu har tidsplanen släppts även för nästa medlem i I.D.-familjen, närmare bestämt I.D. CROZZ – en fyrhjulsdriven, utsläppsfri SUV som också den kommer att marknadslanseras år 2020. På bilsalongen i Frankfurt presenterar Volkswagen en mer avancerad och visuellt ännu vassare version av denna konceptbil – ”I.D. CROZZ II”.

I augusti i år (i Pebble Beach, Kalifornien) tillkännagav Volkswagen och Volkswagen Commercial Vehicles dessutom att utsläppsfria I.D. BUZZ – som är en nytolkning av den legendariska ”Folkabussen” – kommer att släppas på marknaden 2022.

Ny gemensam plattform med helelektrisk arkitektur

Alla I.D.-konceptbilar delar den nya gemensamma, helelektriska plattformen och präglas också av Volkswagens formspråk för det eldrivna modellutbudet. Andra gemensamma drag är till exempel en räckvidd på 500 till 600 km, det lounge-liknande utrymmeskonceptet ”Open Space”, de digitaliserade displayerna och reglagen liksom implementeringen av ett helautomatiskt, alternativt körläge – ”I.D. Pilot”.

1 miljon I.D.-modeller/år från och med 2025

År 2025 kommer Volkswagen-koncernen att ha lanserat fler än 30 nya elbilsmodeller. I.D., I.D. BUZZ och I.D. CROZZ är tre av de viktigaste högvolymsmodellerna i Volkswagens elbilsoffensiv. Herbert Diess förklarar:
– Redan 2020, alltså det första året för vår elbilssatsning, siktar vi på att sälja 100 000 helt eldrivna Volkswagen-bilar. Men det är bara början. När vi kommer till 2025 visar våra prognoser att försäljningen av I.D.-modeller kan ha kommit att tiodubblas till 1 miljon exemplar/år.

Parallella drivsystem

– Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet, fortsätter Herbert Diess.

Han betonar att de kommande utsläppsfria modellerna blir ett tillskott i utbudet – de kommer således inte att ersätta några av dagens modeller:
– Under en lång övergångsfas kommer många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar.

Premiärer runt om i världen för I.D.

Sedan 2016 har Volkswagen gett en försmak av hur den nya generationen av utsläppsfria modeller kan komma att se ut. Den första konceptbilen i I.D.-familjen visades upp på 2016 års upplaga av den internationella bilsalongen i Paris.

I början av 2017 premiärvisades konceptbilen I.D. BUZZ på North American International Auto Show i Detroit. I mitten av augusti i år, vid Pebble Beach Concours d’Elegance i California, lät Volkswagen och Volkswagen Commercial Vehicles täckelset falla för den nya generationens ”Folkabuss” – komplett med surfingutrustning på taket.

I april presenterade företaget sin tredje I.D.-modell för året – SUV-konceptet I.D. CROZZ. Evenemanget gick av stapeln i Shanghai. Med I.D. CROZZ II är det nu alltså dags för en ännu mer serielik version av Volkswagens utsläppsfria SUV-koncept.

Världspremiär för I.D. CROZZ II – vidareutveckling av konceptbilen

Med sin modifierade design, sin nya lack (”Hibiscus Red Metallic”) och sin omgjorda interiör visar ”I.D. CROZZ II” nu fram sin SUV-karaktär ännu tydligare. Grundkonceptet – en crossover mellan en SUV och en fyrhjulsdriven coupé – har finslipats ytterligare utseendemässigt.

Dessutom bjuder I.D. CROZZ II på nya finesser, som en interaktiv röststyrning som kan användas för att öppna och stänga dörrarna liksom för att aktivera det helautomatiska ”I.D. Pilot”-läget.

Denna den senaste versionen av I.D. CROZZ är också en sportig, interaktiv och utsläppsfri SUV med en elektrisk 4MOTION-fyrhjulsdrift som imponerar lika mycket i stan som i terrängen och i krävande väderförhållanden. Det normala är att bilen drivs på bakaxeln. Men så snart kördynamiken kräver det, fördelar en ”elektronisk kardanaxel” motorkraften mellan de bägge axlarna på bråkdelar av en sekund.

I.D. CROZZ II har en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på upp till 500 kilometer (enligt NEDC-körcykeln) mellan laddningarna.

Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 83 kWh och sitter placerat under golvet. Det här frigör utrymme, sänker bilens tyngdpunkt till sportbilsnivå och skapar en idealisk viktfördelning. Samma sak gäller de båda elmotorerna. Tillsammans utvecklar dessa motorer, som driver var sin axel, en effekt på 306 hk (225 kW). Den kompakta elmotorn på bakaxeln är på 204 hk (150 kW) medan koaxialdrivningen fram levererar 102 hk (75 kW).

Mer detaljerad information om I.D. CROZZ II finns i bifogad PDF.

Nyckelfakta i punktform – I.D., I.D. BUZZ och I.D. CROZZ II

I.D.-familjen - Volkswagens kommande utbud av utsläppsfria bilar

I.D.-familjen bygger på en ny elbilplattform och präglas av Volkswagens unika elbilsdesign:
Det är den nya helelektriska plattformen som bildar grund för I.D.-familjen.
Tre modeller när I.D.-familjen lanseras:
I.D., I.D. CROZZ och I.D. BUZZ. Räckvidd: 500 till 600 km.
I.D. är den första kompakta Volkswagen-modell som är baserad på den nya, helelektriska plattformen:
Denna kompaktbil lanseras som en halvkombi våren 2020.
I.D. CROZZ är en crossover mellan en SUV och en coupé.
Denna progressiva SUV börjar serietillverkas 2020.
I.D. BUZZ är den första, självkörande, utsläppsfria familjebussen:
Fr.o.m. 2022 kommer denna mångsidiga ”Folkabuss” att skriva historia.
I.D. för år 2020 - nästa utsläppsfria kompaktbil från Volkswagen

Världspremiär för konceptbilen på bilsalongen i Paris:
Volkswagen premiärvisade I.D. concept i slutet av 2016.
Bakhjulsdriven med motor på bakaxeln:
Elmotorn har en effekt på 170 hk. Räckvidd: upp till 600 km
Interiörkonceptet ”Open Space”:
Helt nytt utrymmeskoncept med lounge-karaktär.
Volkswagen lanserar två kompaktbilsserier 2020:
I.D. kommer att lanseras parallellt med storsäljaren Golf.
Konkreta framtidsplaner för det helautomatiska körläget:
Med början 2025, kommer I.D. kunna att köra helautomatiskt i läget ”'I.D. Pilot”.
I.D. CROZZ för år 2020 ? Volkswagens utsläppsfria SUV

Världspremiär för konceptbilen på Auto Shanghai:
Volkswagen premiärvisade I.D. CROZZ i april 2017.
Premiär för den nya, uppdaterade versionen på IAA:
I september 2017 ger I.D. CROZZ II en försmak av den framtida serietillverkade modellen.
Med räckvidd som en bensindriven bil:
Två elmotorer med en systemeffekt på 306 hk. Räckvidd: upp till 500 km
CleanAir system ger bättre luftkvalitet i bilen än utanför:
Ventilationssystem som ger optimal luftkvalitet ombord.
Ny generation 4MOTION:
4MOTION elektrisk fyrhjulsdrift med ”elektrisk kardanaxel”.
I.D. BUZZ - Utsläppsfri ”Folkabuss” från Volkswagen och Volkswagen Commercial Vehicles

Konceptbil som gjorde debut på NAIAS i Detroit:
Volkswagen premiärvisade I.D. BUZZ i april 2017.
En kultbil för den nya eran:
I.D. BUZZ framtidssäkrar den legendariska Folkabuss-känslan.
Räckvidd i klass med dagens bensindrivna bilar.
Systemeffekt: 374 hk. Räckvidd: upp till 600 km
Två bagageutrymmen, maximal flexibilitet:
I.D. BUZZ är ett utrymmesfenomen som bjuder plats för upp till åtta personer.
Tar sig smidigt fram på alla underlag tack vare 4MOTION:
4MOTION elektrisk fyrhjulsdrift med två elmotorer och ”elektrisk kardanaxel”.
Diamanter inte så ovanliga som man trott
Finns biljontals ton under våra fötter 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Guerilla Games expanderar
Vill få ut spel snabbare 
43.1°
+
André Stray
0
Sony visar upp ny teknik för portabla projektorer
Fixar HD-upplösning på de flesta ytor 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första cannabis-företaget noteras på NASDAQ-börsen
Tilray värderas till 150 miljoner dollar 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Netflix uppdaterar gränssnittet för sina tv-appar
Blir lite enklare att få en överblick 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Forskare och företag i gemensamt upprop mot mördarrobotar
Artificiell intelligens ska inte användas till dödliga vapen 
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Volvo presenterar rekordsiffror
Har sålt över 300.000 bilar i år 
53.6°
+
Bobby Green
0
Gorilla Glass 6 ska överleva flera fall
Ska vara dubbelt så hållbart som föregångaren 
43.7°
+
André Stray
0
Facebook börjar ta bort falska nyheter som uppmanar till våld
Låter väl som en vettig idé 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu tar Very Large Telescope bättre bilder än Hubble
Kolla in fet bild på Neptunus här 
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kommer Mario Kart som Hot Wheels-bilar
Susa runt med Mario på en riktig bilbana 
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hyperloop TT bygger Kinas första hyperloop-bana
Kina hakar på hyperloop-trenden 
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Laga mat med Walt och Jesse från Breaking Bad
I husbilen! 
44.0°
+
Bobby Green
0
Volvo flyttar produktion från Kina till Europa
För att runda USA:s strafftullar 
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spotify-användare vill kunna blockera följare
Trötta på stalkers 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Two Point Hospital släpps 30 augusti
Dags att börja bossa över sjukhus! 
42.6°
+
André Stray
0
Samsung ryktas visa upp Bixby-högtalare i augusti
Vid sidan av Note 9 
32.6°
+
André Stray
0
VR-företag skapar standarden VirtualLink
Allt ska gå via USB-C 
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Enorm guldskatt hittad i skeppsvrak
Kan vara värd 1150 miljarder kronor 
59.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rotem UAS är en kamikaze-drönare
Kan spana och döda 
28.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Martin Molin fixar kulfördelaren i Marble Machine X
Lite kvällsnörderi 
41.0°
+
André Stray
0
Ny lag mot "fake news" i Egypten
Kan sätta bloggare och journalister i fängelse 
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Overlord
Krigsfilm producerad av J.J. Abrams 
43.1°
+
André Stray
0
Mikrotransaktioner nu borta i Middle-Earth: Shadow of War
Grattis världen! 
47.2°
+
André Stray
0
Enorm staty på Jeff Goldblum har dykt upp i London
För att fira att Jurassic Park fyller 25 år 
53.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
OnePlus förbättrar kameran i 6 med ny uppdatering
Bättre skärpa och kantdetektering i porträttläget 
41.5°
+
André Stray
0
Trailer för No Man's Sky: Next
Multiplayeruppdateringen släpps nästa vecka 
41.3°
+
André Stray
0
Ingen vidare fästingsommar i år
Det kan vi tacka värmen för 
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0