m
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
83.0°
+
Roger Åberg
0
Även BMW har fuskat med sina dieselbilar
Har nu erkänt trots tidigare nekande 
30.0°
+
Bobby Green
0
Vilken är den bästa gaffatejpen?
Det bör man ha koll på 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Davie504 spelar Deadmau5 "omöjliga" basgång
Ingenting är omöjligt 
158kg
+
Bobby Green

Retrotufft elbilskoncept från Honda

Ska lanseras om två år

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Honda

Elbilar är som väntat grejen på årets bilmässa i Frankfurt och tyvärr handlar det mest om koncept och inte färdiga bilar som snart når marknaden. Honda ställer ut den här - Urban EV Concept. En retrotuff liten krabat som de gärna får omvandla från koncept till verklighet illa kvickt.

Bilen bygger på en helt ny plattform och är grunden för både tekniken och designen när det kommer till en eldriven produktionsmodell från Honda. Enligt Takahiro Hachigo som är vd för Honda Motor Co ska en produktionsversion av den här bilen finnas i Europa redan 2019 - låt oss då hoppas att man inte stökar till designen allt för mycket.

Vi får inte reda på så mycket kring konceptet, varken drivlina eller räckvidd nämns någonstans. Den ska vara strax under fyra meter i längd och som vi kan se ska man kunna visa interaktiva meddelanden mellan lamporna fram och bak. Honda nämner att man exempelvis här skulle kunna ge råd till andra trafikanter - något som jag gissar kommer missbrukas grovt om det hela blir verklighet. På tröskeln kan man via en liten skärm se laddstatusen. Insidan är ljus och luftig, mycket tack vare de smala A-stolparna som inte stjäl så mycket sikt. Bilen har bakhängda dörrar för att underlätta i- och ursteg. Föraren har en ganska sparsmakad ratt att hålla i och en stor bred skärm att titta på där hastighet och annat viktigt visas. Backspeglarna är ersatta av kameror som istället visar en bild på vad som händer bakom bilen på dörrarnas insida.

Håll vad ni lovar nu Honda för den här verkar kul.

Visa
Pressmeddelande
Honda Urban EV Concept avtäcktes vid motormässan i Frankfurt

Global debut på motormässa för Hondas eldrivna konceptbil
Modern interiör inkluderar en omsvepande panorama-skärm för instrumentpanelen
Visar vägen för en framtida produktionsmodell för Honda som planeras vara igång år 2019
Vid 2017-års motormässa i Frankfurt visade Honda upp ett helt nytt eldrivet fordon, Urban EV Concept. Konceptbilen är byggd på en helt ny plattform och visar vägen för teknologi och design som kommer att finnas på en framtida elbatteridriven produktionsmodell från Honda.

Konceptet introducerades officiellt av Honda Motor Co. president och verkställande direktör, Takahiro Hachigo, under hans tal på presskonferensen. “Detta är inte en avlägsen framtidsvision. En produktionsversion av den här bilen kommer att finnas här i Europa år 2019,” tillade han och bekräftade att konceptet är klart att lanseras inom två år.

Extern design

Hondas Urban EV Concept är ett prov på avancerad teknologi med en enkel och sofistikerad design. De låga och breda proportionerna ger bilen en planterad, muskulös ställning som ger en antydan om en sportig körprestanda. Bilens kompakta proportioner ger den en total längd som är 100 mm kortare än Jazz supermini.

Honda-emblemet på konceptbil är bakgrundsbelyst i blått, vilket ger en förhandstitt på en ny stilfunktion för bolagets framtida el-bilar. På bilens front kan interaktiva flerspråkiga meddelanden visas mellan lamporna: inklusive hälsningar, råd för andra trafikanter på vägen och information om laddningsstatus.

Interiör design

Förarens synfält från Urban EV Concept blir utmärkt tack vare smala A-pelare och en bred vindruta som ser ut att svepa runt hela bilens front. Ingång och utgång från fordonet sker via bakhängda dörrar. Uttaget till laddningskabeln finns på motorhuven.

Hondas Urban EV Concept rymmer fyra personer på två bänksäten i olika material. För att skapa en loungekänsla är främre raden stoppad med naturligt grått tyg, medanryggstöd, dynor och armstöd förskönats med tidsenlig träfinish. Säkerhetsbältena för den bakre raden har fästs i sätets mitt vilket låter bältet rullas in och ur vägen innan passageraren lämnar bilen.

Samma träfinish sveper runt den stora "flytande" instrumentpanelen. Denna innehåller styrstången, en uppsättning kontroller och en panoramabildskärm. Själva instrumentpanelen avrundas med eb heltäckande skärm som ligger bakom panelen och når ända in i dörrarna. Skärmen på huvudpanelen ger en mängd fordonsinformation inklusive den aktuella batterinivån. De förlängda dörrskärmarna fungerar som bilens backspeglar med digitala kameravisningar.

Hondas automatiserade Network Assistant concierge

Hondas Urban EV-koncept ger ett smakprov på bolagets vision för en värld där mobilitet och vardag är sömlöst sammanlänkade. Den avancerade ombordbaserade assistenten, Honda Automated Network Assistant, fungerar som en personlig concierge, som lär sig av föraren genom att känna av känslorna bakom dennes beslut. Den kan sedan tillämpa det den lärt sig av förarens tidigare beslut för att göra nya val och ge rekommendationer.

Honda Power Manager

Nya metoder för hantering av energiöverföringar mellan nätet och el-fordon skulle kunna ge inkomstmöjligheter för ägare av el-bilar i framtiden. Hondas Power Manager-koncept, som presenterades tillsammans med Urban EV i Frankfurt, är ett smart system som kan lagra energi på ett effektivare sätt och skickar el som genererats med förnybara källor tillbaka till bostaden eller för att säljas tillbaka till nätet.

Electric Vision

Hondas ‘Electric Vision’-strategi, som lanserades vid motormässan i Geneve 2017, innefattar utvecklingen av en dedikerad el-fordonsplattform med en helt elektrisk drivline-teknologi. Viktiga delar av drivline-utvecklingen innefattar en högdensitets-, lättvikts batteripack, integrerad värmekontroll och evolutionen av energi-överföringsfunktioner – både till och från fordonet.
Även BMW har fuskat med sina dieselbilar
Har nu erkänt trots tidigare nekande 
29.8°
+
Bobby Green
0
Vilken är den bästa gaffatejpen?
Det bör man ha koll på 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Falcon 9:s raketkåpa slog ner i havet
Oklart om den går att återanvända 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
E-sport kommer att omsätta över 7 miljarder kronor i år
Framtidsbransch? 
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Assistant får stöd för svenska inom några månader
På tiden! 
56.8°
+
André Stray
0
Observatoriemuseet i Stockholm räddas!
Har varit stängt sedan 2013 
53.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Forskare utvecklar konstgjorda eldflugor
LED-lampor flyger runt i luften 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Donald Trump skyller skolskjutning på film och spel
Party like it's 2000! 
-46.8°
+
André Stray
0
Cern ska flytta antimateria
Blir första gången man testar det 
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Storyn om Steven Avery fortsätter med Convicting a Murderer
Ska ge en annan vinkel på målet 
41.5°
+
André Stray
0
Android One även till dyrare telefoner
Garanterade uppdateringar och rent gränssnitt åt alla! 
45.8°
+
Roger Åberg
0
En till karaktär i Metal Gear Survive?
Det blir 10 dollar, tack! 
11.8°
+
André Stray
0
The Ring goes augmented reality
Det här kan nog vara lite otäckt 
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vyn från cockpit när flygplan lyfter från hangarfartyg
Mäktigt! 
50.6°
+
Roger Åberg
0
Bill Gates gissar pris på varor
Hur bra koll har världens rikaste person? 
41.8°
+
André Stray
0
Det här är Jon Olssons nya Audi RS6
Bröööööööööööööööööööööl 
44.7°
+
Roger Åberg
0
Pris och högupplösta bilder på Samsung Galaxy S9
Nästan 10 lax! 
25.2°
+
Roger Åberg
0
ARM vill bygga in SIM-kort i processorer
iSIM är tänkt att användas av IoT-grejer 
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa år kommer laptops med 5G
Intel gör som Qualcomm 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Blizzard överraskar med uppdatering till Warcraft III
Balansfix, widescreen-stöd och stöd för 24 spelare 
63.3°
+
André Stray
0
Kurzgesagt pratar om homeopatiska mediciner
Funkar det, egentligen? 
42.5°
+
André Stray
0
Mitsuoka uppdaterar modellen Himiko
En Mazda Miata med klassiskt utseende 
41.7°
+
Bobby Green
0
Trailer för The Outsider
Har premiär på Netflix 9 mars 
44.7°
+
André Stray
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
105.3°
+
Roger Åberg
0