m

Renaults nya konceptbil är en naturlig del av huset

Så här kanske det ser ut 2030

Bil / Renault

Om 13 år, 2030, kommer världen att se annorlunda ut. Exakt hur annorlunda kan vi endast spekulera kring, och det är precis vad Renault gör med den nya konceptbilen Symbioz Concept. Då kommer fordon att vara något som helt och hållet kan interagera med vägar, infrastruktur och även våra uppkopplade hus. Thierry Bollore som är chef hos Renault säger följande:

"The way we use our cars is changing. Already a car is more than just a way to get from one place to another. Full of technology, it's becoming an interactive and personalized space that connects passengers to other cars, people and objects around them. Looking to 2030 we imagine new scenarios with more efficient energy use, connectivity and autonomous driving scenarios that will improve how we live and travel."

Symbioz är självkörande och helt eldriven, och man har inte snålat med effekten. Det sitter två stycken motorer på bakaxeln och dessa tillsammans genererar hela 680 hästar och ett vrid på 660 newtonmeter. 0-100 km/h ska därför gå på under sex sekunder. Batteripacket är på 72 kWh vilket ska vara tillräckligt för en räckvidd på mer än 50 mil. På 20 minuter ska man kunna snabbladda upp till 80 procent.

Tillsammans med bilen presenterade man även ett hus och tanken är att man kör in bilen i det och då får en extra yta att hänga på. Känns lite omständigt såklart men i framtiden blir det kanske en helt naturlig grej.

Visa
Pressmeddelande
Renault SYMBIOZ: en vision om framtidens mobilitet

Renault visar upp ett elbilsprojekt med konceptbilen Symbioz, som är en vision om bilen och dess roll i samhället 2030. Renaults konceptbil utforskar aktivt framtidens mobilitet och erbjuder ett helt nytt sätt att resa med tekniska funktioner och en design som interagerar med världen utanför. Bilen är elektrisk, autonom och uppkopplad och integrerar människors liv inuti och utanför bilen.

Symbioz blir ett extra rum i hemmet

Konceptbilen visas upp som ett extra hem och dess funktioner.. Inne i hemmet blir Symbioz ett mysigt, mobilt och bekvämt extra rum.

Symbioz har samma material, inredning och möbler som i ett hus och är i harmoni med huset oavsett var det mobile rummet befinner sig.. Konceptbilen symboliserar kombinationen bil med hemmet och delar el på samma sätt som man delar utrymme. Kilowattimmar distribueras via ett smart nät och delas mellan hus och bil och behovet förutses via artificiell intelligence.

Delandet av energin kan hanteras och justeras med en skärm på ett bord i vardagsrummet eller på bilens instrumentbräda.

Den smarta uppkopplingen mellan bilen och hemmet är permanent som gör Symbioz elsystem mer effektivt. Överallt och närsomhelst kan innehavarna komma åt sitt digitala liv på ett lätt och användarvänligt sätt. Allt i enlighet med Renaults filosofi ”Easy Life”.

Huset som visar på Renaults elbilsprojekt med Symbioz på Frankfurt Motorshow är 21 meter långt, 7 meter högt och 8 meter brett. Huset är 120 kvadratmeter.

Bilen är ett komplement till hemmet och även en förlängning av det. Hemmet och bilen är lika med samma arkitektur, en stålram, ett stort glasparti och dekorer i trä. H33 är en tillbakablik av det första mobila hemmet som var inspirerat av bildesign så tidigt som 1920-1930-talet. 100 år innan Symbioz visar Renaults vision om en framtid 2030.

Genom att bygga en motorstyrd lift, en roterande plattform som höjer upp bilen från marken till första våningen. Bilen lyfts upp med fyra kablar för att säkerställa att utrymmet är så flexibelt som möjligt.

Symbioz är 4,70 meter lång, 1.98 m bred och 1.35 hög. Framtidens ”one-box” bil har mått som en D-segments bil. De spaciösa innerutrymmena är mer lik en E-segments bil.

Bilens exteriöra design är också innovativ och översidan av bilen är flytande och arkitektoniskt inspirerad är helt klart annorlunda. Undersidan är mer sensuell, muskulös och sportig.
Google lanserar Family Link i Sverige
Håll koll på ungarnas mobilanvändning 
41.0°
+
André Stray
0
Om Sveriges trafiksäkerhet
Bloomberg snackar 
53.5°
+
Bobby Green
0
Vårt förtroende för självkörande bilar har minskat
Antagligen på grund av dödsolyckor 
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Synskadade F1-entusiasten Charaf får åka med i Formel 1-bil
Lökhackarvarning 
48.9°
+
Bobby Green
0
Självkörande bil körde mot rött under demonstration
Direkt obra 
29.8°
+
Bobby Green
0
Nu kan du hantera din data som finns hos Apple
Enklare att få ut information om dig själv 
44.1°
+
Roger Åberg
0
Netflix gör Michael Bay-film med Ryan Reynolds
Six Underground kan bli Netflix största filmsatsning någonsin 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
SP38 - ny specialare från Ferrari
En 488 GTB med nytt utseende 
49.9°
+
Bobby Green
0
Nyinspelning av 70-talsklassikern Papillon
Se första trailern 
42.6°
+
Bobby Green
0
Nu kan du tysta tjattriga instagrammare
Utan att behöva avfölja dem 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Han designade Volvo P1800
Intervju med Pelle Pettersson 
43.0°
+
Roger Åberg
0
EU:s utfrågning av Mark Zuckerberg var rätt värdelös
Facebooks VD svarade på det han ville svara på 
17.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Retrospelsmässan arrangeras i Göteborg i helgen
Mässan för alla spelnostalgiker 
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
BadLipReading tolkar det kungliga bröllopet
Lite morgontrams 
45.1°
+
André Stray
0
Xiaomi kommer presentera Xiaomi Mi 8 nästa vecka
Har fingeravtrycksläsare i skärmen 
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
USA vill börja ta betalt för information från Landsat-satelliterna
Har varit öppet och gratis de senaste tio åren 
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige har sagt upp avtalet med vetenskapsförlaget Elsevier
Förlaget anses vara dåliga på öppen tillgång 
51.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hitta rabattkortet och få gratis kläder resten av livet
Ge dig ut på skattjakt! 
44.1°
+
Bobby Green
0
Helsingfors Universitet ger gratis onlineutbildning i AI
Lär dig vad artificiell intelligens är 
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Avalanche öppnar studio i Malmö
Ännu en svensk spelutvecklare har fått upp ögonen för staden 
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sveriges enda Lexus LFA är nu servad
Tekniker flygs in från Tyskland 
46.2°
+
Bobby Green
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.6°
+
Roger Åberg
0