Professor vill att vi ska kunna vadda när hunden är sjuk
Vård av sjukt djur 
31.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Göteborg är världens tredje vänligaste stad
Känn ingen sorg för mig Göteborg 
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
80-talsreferenserna i Stranger Things
Det finns ett par 
90kg
+
Bobby Green

Renaults nya konceptbil är en naturlig del av huset

Så här kanske det ser ut 2030

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Renault

Om 13 år, 2030, kommer världen att se annorlunda ut. Exakt hur annorlunda kan vi endast spekulera kring, och det är precis vad Renault gör med den nya konceptbilen Symbioz Concept. Då kommer fordon att vara något som helt och hållet kan interagera med vägar, infrastruktur och även våra uppkopplade hus. Thierry Bollore som är chef hos Renault säger följande:

"The way we use our cars is changing. Already a car is more than just a way to get from one place to another. Full of technology, it's becoming an interactive and personalized space that connects passengers to other cars, people and objects around them. Looking to 2030 we imagine new scenarios with more efficient energy use, connectivity and autonomous driving scenarios that will improve how we live and travel."

Symbioz är självkörande och helt eldriven, och man har inte snålat med effekten. Det sitter två stycken motorer på bakaxeln och dessa tillsammans genererar hela 680 hästar och ett vrid på 660 newtonmeter. 0-100 km/h ska därför gå på under sex sekunder. Batteripacket är på 72 kWh vilket ska vara tillräckligt för en räckvidd på mer än 50 mil. På 20 minuter ska man kunna snabbladda upp till 80 procent.

Tillsammans med bilen presenterade man även ett hus och tanken är att man kör in bilen i det och då får en extra yta att hänga på. Känns lite omständigt såklart men i framtiden blir det kanske en helt naturlig grej.

Visa
Pressmeddelande
Renault SYMBIOZ: en vision om framtidens mobilitet

Renault visar upp ett elbilsprojekt med konceptbilen Symbioz, som är en vision om bilen och dess roll i samhället 2030. Renaults konceptbil utforskar aktivt framtidens mobilitet och erbjuder ett helt nytt sätt att resa med tekniska funktioner och en design som interagerar med världen utanför. Bilen är elektrisk, autonom och uppkopplad och integrerar människors liv inuti och utanför bilen.

Symbioz blir ett extra rum i hemmet

Konceptbilen visas upp som ett extra hem och dess funktioner.. Inne i hemmet blir Symbioz ett mysigt, mobilt och bekvämt extra rum.

Symbioz har samma material, inredning och möbler som i ett hus och är i harmoni med huset oavsett var det mobile rummet befinner sig.. Konceptbilen symboliserar kombinationen bil med hemmet och delar el på samma sätt som man delar utrymme. Kilowattimmar distribueras via ett smart nät och delas mellan hus och bil och behovet förutses via artificiell intelligence.

Delandet av energin kan hanteras och justeras med en skärm på ett bord i vardagsrummet eller på bilens instrumentbräda.

Den smarta uppkopplingen mellan bilen och hemmet är permanent som gör Symbioz elsystem mer effektivt. Överallt och närsomhelst kan innehavarna komma åt sitt digitala liv på ett lätt och användarvänligt sätt. Allt i enlighet med Renaults filosofi ”Easy Life”.

Huset som visar på Renaults elbilsprojekt med Symbioz på Frankfurt Motorshow är 21 meter långt, 7 meter högt och 8 meter brett. Huset är 120 kvadratmeter.

Bilen är ett komplement till hemmet och även en förlängning av det. Hemmet och bilen är lika med samma arkitektur, en stålram, ett stort glasparti och dekorer i trä. H33 är en tillbakablik av det första mobila hemmet som var inspirerat av bildesign så tidigt som 1920-1930-talet. 100 år innan Symbioz visar Renaults vision om en framtid 2030.

Genom att bygga en motorstyrd lift, en roterande plattform som höjer upp bilen från marken till första våningen. Bilen lyfts upp med fyra kablar för att säkerställa att utrymmet är så flexibelt som möjligt.

Symbioz är 4,70 meter lång, 1.98 m bred och 1.35 hög. Framtidens ”one-box” bil har mått som en D-segments bil. De spaciösa innerutrymmena är mer lik en E-segments bil.

Bilens exteriöra design är också innovativ och översidan av bilen är flytande och arkitektoniskt inspirerad är helt klart annorlunda. Undersidan är mer sensuell, muskulös och sportig.