m
Det är klart att din bil ska ha ett parasoll
Konstigt produkt är rätt genial 
44.9°
+
Roger Åberg
0
New York Times har gjort bok om Star Wars
Samlat alla deras artiklar 
43.5°
+
Roger Åberg
0
Underbar tur på puder
Åh, lyxen! 
195kg
+
Roger Åberg

Teknikens Värld har provkört Range Rover Velar

Snygg, men är den också praktisk?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Range Rover

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet.

Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668?900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1?900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet.

Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar.

Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material.
Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder!

Det är klart att din bil ska ha ett parasoll
Konstigt produkt är rätt genial 
44.9°
+
Roger Åberg
0
New York Times har gjort bok om Star Wars
Samlat alla deras artiklar 
43.5°
+
Roger Åberg
0
Audi testar system som skickar ström till elnätet
Men som ser till att bilen också får sitt 
48.2°
+
Roger Åberg
0
Randy klarade Through the fire and flames
Med mössa på huvudet! 
46.2°
+
Roger Åberg
0
Bra reportage om kobolten
Batteriernas smutsiga baksida 
46.0°
+
Roger Åberg
0
CarPlay vs Android Auto - vilket system är bäst?
Har det hänt något på ett år? 
43.6°
+
Roger Åberg
0
Håll koll på (amerikanska) Netflix
Underbar tjänst som Netflix borde ha byggt 
64.1°
+
Roger Åberg
0
Flygplan landar med sidvindar på 110 km/h
Glad över att vara på marken i dag 
63.9°
+
Roger Åberg
0
Upp mot 40.000 kunder har påverkats av OnePlus-läcka
Kortbetalning fortsätter vara nedstängd 
29.0°
+
André Stray
0
Kille får anfall i VRChat
Folk är rätt gulliga 
47.0°
+
Roger Åberg
0
Chad Stahelski tillbaka i registolen i John Wick 3
Var väl inte helt oväntat 
44.3°
+
André Stray
0
Den blå zonen i PUBG blir långsammare men dödligare
Ska leda till mer pangpang  
43.4°
+
André Stray
0
Det har blåst en del i Nederländerna
Och jag som tyckte det var dragigt här 
51.2°
+
Bobby Green
0
Nokia kommer leverera nyheter på MWC
Produktchef lovar att det kommer bli awesome 
43.6°
+
André Stray
0
Bungie ber om ursäkt för att ha fuckat upp Destiny 2 igen
Petade in dold cooldown för belöningar i Faction Rally 
26.7°
+
André Stray
0
Volvo visar upp nya V60 den 21 februari
Premiären sker i ett villaområde 
47.6°
+
Bobby Green
0
Microsoft lär AI att rita efter textinstruktioner
Rätt duktigt! 
44.8°
+
André Stray
0
Föräldrar åtalas för sonens A-traktorkörning
Medhjälp till olovlig körning 
73.3°
+
Bobby Green
0
Sony tänker fortsätta göra mobiltelefoner
Viktigt för nästa paradigmskifte 
44.0°
+
Roger Åberg
0
Nu finns Microsoft Classic IntelliMouse att köpa
Din för 449 kronor 
45.4°
+
Roger Åberg
0
Ricky Gervais Netflix-special har premiär 13 mars
Dags att värma upp fnissmusklerna 
41.2°
+
André Stray
0
488 GTO sägs få den kraftfullaste V8:an Ferrari skapat
Blir den snabbare än LaFerrari? 
41.4°
+
Bobby Green
0
Age of Empires: Definitive Edition släpps 20 februari
Kriga i 4K! 
48.5°
+
André Stray
0
Tävling inom polisen om att bötfälla flest bilister
Inget alla poliser uppskattar 
2.7°
+
Bobby Green
0
Uppdaterad Postnord och Tullverket föreslår nytt system för Kina-paket
Extra avgift plus moms ska läggas till  
-28.3°
+
André Stray
0
Amerikansk version av The IT Crowd är på ingång
Tredje gången gillt! 
34.0°
+
André Stray
0
Fräsig snöbil lurade polisen
Det som inte göms i snö kommer inte fram i tö 
61.1°
+
Roger Åberg
0
Steve-O hittar en jycke
Gölligt! 
48.8°
+
Roger Åberg
0
Bil snurrar perfekt under nyhetsinslag
Briljant 
41.3°
+
Roger Åberg
0
Drönare räddar två badande killar
Här har ni ett flytetyg grabbar! 
58.5°
+
Roger Åberg
0
Huawei kan ladda ett halvt batteri på fem minuter
Snabbare snabbladdning 
44.0°
+
Roger Åberg
0
Efter varning om missiler vill man onanera
Visar statistik från snusksite 
28.7°
+
Roger Åberg
0
Strömavbrott hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Kämpa!  
26.3°
+
Roger Åberg
0
Ny trailer för Tomb Raider
Alicia Vikander går på skattjakt 
53.7°
+
André Stray
0
DM på Instagram börjar visa när du senast var online
Går dock att stänga av 
29.9°
+
André Stray
0
Samsung börjar producera GDDR6-ram för grafikkort
Mer energieffektiva och är snabbare 
53.6°
+
André Stray
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
20.8°
+
Roger Åberg
0