m
Foto: Glenn Lindberg

Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!

Vi har provkört i Barcelona

Bil / Volvo

Volvos storsatsning fortsätter och nu är det dags för den kanske allra mest intressanta modellanseringen – XC40. Med ett starkt ekonomiskt stöd från de kinesiska ägarna har Volvo gjort ett jättesatsning för att modernisera hela modellutbudet och städa bort allt det gamla från Fordtiden, och att de har varit på rätt spår har vi vetat ända sedan XC90 lanserades för tre år sedan. Därefter följde S90, V90 och XC60 och alla har övertygat på samma sätt.

Med lilla XC40 har det funnits fler frågetecken. Bilarna i 90- och 60-serien byggs nämligen på den så kallade SPA-plattformen, medan XC40 är konstruerad på den mindre CMA-plattformen och den har vi inte fått stifta någon bekantskap med, förrän nu.

Första provkörningen görs i Barcelona och här, precis som hemma i Sverige och nästan hela Europa nu för tiden, är det suvar av olika storlekar som dominerar trafikbilden. Suvsegmentet har blivit en grå massa av suvar och crossovers som vill vara unika och karaktärsstarka på olika sätt. XC40 är dock en av få som faktiskt lyckas sticka ut på riktigt. Den ser verkligen annorlunda ut. Volvos designavdelning hävdar att de har tänkt lite annorlunda i arbetet med XC40. Designchefen Robin Page har sagt att XC40 ska likna en robot, snarare än en bil och det sägs att designmänniskorna har tänkt produktdesign, snarare än bildesign. Det låter som det sedvanliga snömoset, men de flesta kan nog hålla med om att XC40 har ett annorlunda utseende och att den ser betydligt piggare ut än XC60.

Invändigt är skillnaderna mot XC60 desto mindre. Det övergripande designtemat känns igen, men det finns många små detaljer i XC40 som sticker ut. Man kan nästan tro att Volvo har kikat på Skoda och deras enkla men praktiska Simply Clever-funktioner – XC40-interiören är nämligen fullproppad med små smarta detaljer. Det känns som att Volvo har tänkt till. I förvånansvärt många nya bilar saknas det en bra plats att lägga ifrån sig mobiltelefonen, men i XC40 finns ett rejält utrymme framför växelspaken. Det är en gummerad platta med kanter som håller mobilen på plats och den är dessutom utrustad med Qi-laddning.

Bakom växelspaken finns ett jättestort förvaringsutrymme som kan extrautrustas med en liten papperskorg som man kan plocka ur och tömma. Smart. En annan udda detalj är dörrsidorna som inte har några bashögtalare nere vid fötterna. Högtalarna sitter i stället monterade uppe vid A-stolparna. Det gör dels att förvaringsfacken i dörrsidorna blir jättestora, dels att det aldrig skallrar eller vibrerar i dörrarna som det kan göra i många bilar när man höjer volymen.

Baksätet ser trångt ut, men här är det förmodligen den kraftigt uppdragna sidolinjen som spelar ögonen ett spratt. Baksätet är snarare riktigt rymligt. Jag är 192 cm lång och med förarstolen inställd för mig kan jag ändå sitta bekvämt i baksätet. Benutrymmet är fullt tillräckligt och fotutrymmet under stolen är riktigt generöst.

Namnet Volvo har under många år varit förknippat med ett stort och praktiskt bagageutrymme. Så är det inte längre. V90 och XC60 är snarare några av de trängre bilarna i sina klasser och har inte samma smarta funktioner som flera konkurrenter. Med XC40 verkar det som att Volvo har tänkt om, utrymmet är visserligen inte klassledande med 460-1 336 liters lastkapacitet, men det är smart utformat. Det finns ett dubbelt lastgolv som kan fällas upp och fungerar som avdelare. Under lastgolvet går det dessutom att stuva undan insynsskyddet när man inte vill ha det uppe.

Körmässigt bjuder XC40 inte på några stora sensationer. Det är en mindre bil än XC60 och känns precis så, lite lättare och kvickare i rörelserna och med mer tyngd i styrningen. Vi kör först en XC40 D4 AWD med Momentum-utrustning och standardchassi. D4-motorn är samma fyrcylindriga 190-hästarsdiesel som finns i de andra nya Volvo-bilarna och i lilla XC40 är den mer än nog stark. Sedan byter vi till bensinmotorn T5 AWD med R-design och märker att styrningen blir lite lättare men också mer direkt. R-designpaketet innehåller ett två centimeter lägre chassi som märkligt nog inte gör bilen särskilt mycket stötigare. Den enda skillnaden som märks mot standardchassit är att styrningen blir mer direkt och att bilen styr in snabbare i kurvorna.

Under nästa år kommer XC40 med instegsmotorerna T3 och D3 i framhjulsdrivet utförande. Då är priserna 296 000, respektive 312 000 kronor. Nu vid lanseringen är det dock bara D4 AWD och T5 AWD som är aktuella. Dieselmotorn kostar 398 900 kronor medan bensinaren börjar på 416 900 kronor.

Priserna är höga, och gör att XC40 knappast kan konkurrera med andra kompaktsuvar såsom Skoda Karoq, Nissan Qashqai och Seat Arona. Men det verkar inte heller vara något Volvo vill. XC40:s konkurrenter heter snarare BMW X1, Audi Q3 och Range Rover Evoque, och i det gänget känns Volvon som den modernaste och mest kompetenta just nu.

Läs mer
Diamanter inte så ovanliga som man trott
Finns biljontals ton under våra fötter 
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Guerilla Games expanderar
Vill få ut spel snabbare 
44.5°
+
André Stray
0
Sony visar upp ny teknik för portabla projektorer
Fixar HD-upplösning på de flesta ytor 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första cannabis-företaget noteras på NASDAQ-börsen
Tilray värderas till 150 miljoner dollar 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Netflix uppdaterar gränssnittet för sina tv-appar
Blir lite enklare att få en överblick 
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Forskare och företag i gemensamt upprop mot mördarrobotar
Artificiell intelligens ska inte användas till dödliga vapen 
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nyupptäckt hajart får namn efter "Shark Lady"
Säg hej till Squalus clarkae 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Roblox uppger att hacker låg bakom gängvåldtäkt i barnspelet
Hacker gav sin spelare nya förmågor 
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Volvo presenterar rekordsiffror
Har sålt över 300.000 bilar i år 
54.5°
+
Bobby Green
0
Gorilla Glass 6 ska överleva flera fall
Ska vara dubbelt så hållbart som föregångaren 
44.4°
+
André Stray
0
Facebook börjar ta bort falska nyheter som uppmanar till våld
Låter väl som en vettig idé 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu tar Very Large Telescope bättre bilder än Hubble
Kolla in fet bild på Neptunus här 
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kommer Mario Kart som Hot Wheels-bilar
Susa runt med Mario på en riktig bilbana 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hyperloop TT bygger Kinas första hyperloop-bana
Kina hakar på hyperloop-trenden 
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Laga mat med Walt och Jesse från Breaking Bad
I husbilen! 
44.1°
+
Bobby Green
0
Volvo flyttar produktion från Kina till Europa
För att runda USA:s strafftullar 
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spotify-användare vill kunna blockera följare
Trötta på stalkers 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Two Point Hospital släpps 30 augusti
Dags att börja bossa över sjukhus! 
42.7°
+
André Stray
0
Samsung ryktas visa upp Bixby-högtalare i augusti
Vid sidan av Note 9 
32.6°
+
André Stray
0
VR-företag skapar standarden VirtualLink
Allt ska gå via USB-C 
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Enorm guldskatt hittad i skeppsvrak
Kan vara värd 1150 miljarder kronor 
59.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rotem UAS är en kamikaze-drönare
Kan spana och döda 
28.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Martin Molin fixar kulfördelaren i Marble Machine X
Lite kvällsnörderi 
41.0°
+
André Stray
0
Ny lag mot "fake news" i Egypten
Kan sätta bloggare och journalister i fängelse 
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Overlord
Krigsfilm producerad av J.J. Abrams 
43.1°
+
André Stray
0
Mikrotransaktioner nu borta i Middle-Earth: Shadow of War
Grattis världen! 
47.2°
+
André Stray
0
Enorm staty på Jeff Goldblum har dykt upp i London
För att fira att Jurassic Park fyller 25 år 
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
OnePlus förbättrar kameran i 6 med ny uppdatering
Bättre skärpa och kantdetektering i porträttläget 
41.6°
+
André Stray
0