m
Guest tycker du ska spela Wolfenstein: The New Colossus och stödja svensk spelutveckling!
Petsson skriver om tv-spel i allmänhet och retrospel i synnerhet på Spelbloggen
Develoop tycker du ska prenumerera på fototidningar
Marwin vill tipsa om sin event/spel-inriktade YouTube-kanal HEJSAN.TV
Paul rekommenderar verktyget IPIP för utvecklare
Anders vill att du ska kolla in en stor LEGO-utställning i Huskvarna 28/29 april
Linus vill tipsa om färska fotografier tagna med kommande OnePlus 6
Philip vill tipsa om sin tech-blogg
Vill du också synas här?

Volkswagen ska tävla med elbil i Pikes Peak

Ser vass ut

Bil / Volkswagen

Volkswagen ska delta i backtävlingen Pikes Peak som äger rum den 24 juni i Colorado, USA. Senast Volkswagen Motorsport var med var 1987, då med en Golf MK2 som hade en motor fram och en motor bak. 400 meter före mållinjen tvingades man dock bryta på grund av tekniska problem. Nu är det dags för revansch och deltagaren man plockar med sig den här gången heter I.D. R Pikes Peak - en eldriven fyrhjulsdriven prototyp som inte liknar något tillverkaren har visat tidigare. Det här är den sportigaste medlemmen i elbilsfamiljen I.D men vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället.

Rekordet man vill slå är det Rhys Millen satte i elbilen e0 PP100 2016 då han klockade tiden 8:57.12.

Visa
Pressmeddelande
Volkswagen siktar på rekord med I.D. R Pikes Peak

I.D. R – Volkswagen presenterar eldriven tävlingsbil för Pikes Peak

Volkswagens senaste projekt inom motorsporten har nu fått ett namn: ”I.D. R Pikes Peak” heter den helt eldrivna prototypen som Volkswagen kommer att tävla med i backtävlingen Pikes Peak den 24 juni i Colorado, USA.
I.D. R Pikes Peak är den sportigaste medlemmen i Volkswagens eldrivna I.D.-familj
Eldriven tävlingsbil som teknisk ambassadör för e-mobilitet
Den legendariska backtävlingen Pikes Peak International Hill Climb arrangeras den 24 juni 2018 i Colorado, USA
Volkswagens mål är att slå nytt rekord för elbilar i racet där mållinjen ligger på 4 300 meters höjd.
Den fyrhjulsdrivna tävlingsbilen kombinerar sin ambassadörsroll för Volkswagens eldrivna I.D.-familj med det sportigaste sortimentet av Volkswagenprodukter: R GmbH-modellerna. Projektet är det första steget mot en intensifiering av samarbetet mellan Volkswagen R och Volkswagen Motorsport.

Märket Volkswagen planerar att erbjuda mer än 20 helt eldrivna bilar på den globala marknaden år 2025. Tillverkningen av den första produktionsmodellen i I.D.-familjen är planerad att starta i slutet av 2019 i Zwickau i Tyskland. Kompakta I.D. och SUV:en I.D. CROZZ lanseras år 2020 medan familjebussen I.D. BUZZ och flaggskeppet I.D. VIZZION lanseras år 2022. I.D. R Pikes Peak blir den femte medlemmen i I.D.-familjen.

Eldriven sportbil med morgondagens teknik

? Med I.D.-familjen vill vi vara i framkant av elektrisk mobilitet. Att tävla i världens mest kända backtävling med I.D. R Pikes Peak har inte bara en symbolisk mening, utan är också ett värdefullt test för den allmänna utvecklingen av elbilar, förklarar Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef.

Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör tillägger:
? Pikes Peak är utan tvekan den mest ikoniska backtävlingen i världen. Tack vare I.D. R-projektet blir tävlingen en fantastisk möjlighet för Volkswagen att ladda ämnet e-mobilitet, både emotionellt och med ett idrottsligt perspektiv.

Comeback för Volkswagen efter mer än 30 år

Pikes Peak International Hill Climb – även kallad "Race to the clouds" ? har körts sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs. Racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 300 meter över havet. Banan innehåller 156 kurvor.

Senast Volkswagen Motorsport deltog i Pikes Peak Mountain Race var 1987. Då med en spektakulär Golf Mk2 med två motorer, en fram och en bak. Den 652 hästkrafter starka bilen drabbades dock av tekniska problem och föraren tvingades bryta 400 meter före mållinjen.
? Det är dags för revansch, kommenterar Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.

? I.D. R Pikes Peak representerar en extremt spännande utmaning för oss, för att visa vad som är möjligt med en elektrisk motor för motorsport. Alla i teamet med föraren Romain Dumas i spetsen är mycket motiverade att sätta nytt rekord för elbilar, fotsätter Sven Smeets.

Det aktuella rekordet i klassen för eldrivna prototyper är 8 minuter och 57,12 sekunder, som sattes av Rhys Millen från Nya Zeeland (e0 PP100) år 2016.
Facebook gick starkt årets första kvartal
Trots alla skandaler 
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snapchat ryktas börjar tvinga användare att titta på reklam
Sex sekunder långa reklamsnuttar ska börja visas 
26.3°
+
André Stray
0
Europol stänger ner världens största DDoS-nätverk
Misstänks ligga bakom miljontals överbelastningsattacker 
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Geely visar Concept Icon
Volvo XC40 med annan form 
33.1°
+
Bobby Green
0
Elon Musk ska bygga en cyborgdrake
Låter väl som en strålande idé! 
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snart kommer den första .stockholm-sajten
Stockholm börjar använda sin toppdomän 
29.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Feta LEGO-byggen i Huskvarna i helgen
Swebrick har utställning i Småland 
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon släpper smart högtalare för barn
Säg hej till Echo Dot Kids 
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Forskare tar fram appen Am I Stoned?
Ska försöka avgöra om någon är hög på cannabis 
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Samsung släpper nya 970 PRO och 970 EVO
Nytt i M.2-luckan 
45.2°
+
André Stray
0
Stockholm är näst bäst på 4G i Europa
OpenSignal levererar statistik 
44.5°
+
André Stray
0
Äntligen en ny Range Rover med sex hjul
Har dessutom flak 
23.1°
+
Bobby Green
0
253 personer dog i den svenska trafiken förra året
Lägsta antalet sedan 1940-talet 
58.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kina planerar att skapa artificiella regn i Tibet
På en yta tre gånger större än Sverige 
10.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gaia-teleskopet har skapat den största stjärnkartan någonsin
Kolla in 1,7 miljarder stjärnor på en karta 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Brittiska skolor börjar plocka ner analoga klockor
Eleverna kan inte tyda dem längre 
-27.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Radiostyrt flygplan flyger tack vare Magnuseffekten
Ser ut som en handgräsklippare 
47.8°
+
Bobby Green
0
Lexus presenterar nya ES
Baseras på ny plattform 
33.2°
+
Bobby Green
0
Snubbe pekade finger åt fartkameror - åker nu i finkan
Hade laserblockerare i bilen 
52.3°
+
Bobby Green
0
En första titt på Ghibli Park
Konceptskisser på Studio Ghiblis nöjesfält 
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lootlådor blir olagligt i Belgien
Anses vara lotteri 
79.1°
+
André Stray
0
Sense8 avslutas 8 juni
Säcken ska knytas ihop! 
42.8°
+
André Stray
0
EU fixar AI-system som kan upptäcka hjärtinfarkter
När man ringer SOS Alarm 
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nya Gmail-designen är här!
Lite finare, mycket mer användbart 
41.8°
+
André Stray
0
De här mobilskalen är gjorda av kraschade bilar
Sluta fippla med mobilen när ni kör! 
46.9°
+
Bobby Green
0
Nu sjösätts Ocean Cleanup
Ska rensa upp Stilla Havet 
75.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige tvåa på pressfrihetslista
Reportrar utan gränser har släppt årets World Press Freedom Index 
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Instagram låter dig ladda ner allt du postat
Foton, kommentarer och profilinfo 
43.9°
+
André Stray
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.2°
+
Roger Åberg
0