m
Guest tycker du ska spela Wolfenstein: The New Colossus och stödja svensk spelutveckling!
Petsson skriver om tv-spel i allmänhet och retrospel i synnerhet på Spelbloggen
Develoop tycker du ska prenumerera på fototidningar
Marwin vill tipsa om sin event/spel-inriktade YouTube-kanal HEJSAN.TV
Paul rekommenderar verktyget IPIP för utvecklare
Anders vill att du ska kolla in en stor LEGO-utställning i Huskvarna 28/29 april
Linus vill tipsa om färska fotografier tagna med kommande OnePlus 6
Philip vill tipsa om sin tech-blogg
Vill du också synas här?

Krönika Det är klart att man sätter sig i en självkörande Volvo!

Mänskliga förare är idioter

En stolt bakluckeåkare
Bil / Feature

I en krönika i Aftonbladet passar Robert Collin på att dra förhastade slutsatser och tveksam "fakta", allt för att hetsa om självkörande bilar. Hans tes är att maskiner är dumma, att självkörande bilar är en utopi och all teknik är läskigt.

Men tvärtemot vad Robert säger så är det de mänskliga förarna som måste bort. Ju förr desto bättre.

Den dödsolycka som skedde igår i Tempe där en självkörande Volvo som används av Uber kolliderade med en kvinna, som senare avled, är så klart väldigt tragisk. Utredningen har knappt börjat, men polisen har redan nu gått ut med att olyckan troligen inte berodde på den självkörande bilen. Händelsen ska ha skett så snabbt att varken människa eller maskin ska ha kunnat undvika den.

Varje år kör vi 6,5 miljarder mil i Sverige. Det dör ungefär 250 personer per år i Sverige, av dem färdas drygt 130 personer i en personbil. Det betyder att per miljard mil så dödas 20 personer i Sverige i en personbil, ett land med hög trafiksäkerhet och nollvision.

I USA är siffrorna annorlunda. I Sverige kör man i snitt 660 mil per person och år, i USA är siffran 2170 mil per person och år. I Sverige dör det 25 personer per miljon invånare och år i trafiken, i USA är den siffran 117 personer per miljon invånare och år. De kör länge, men om vi hade kört lika mycket som dem hade siffran ändå varit lägre, 75 personer per miljon invånare och år.

I USA dör det mer än 100 personer i trafiken varje dag!

Så, vad vill jag säga med alla dessa siffror? Att människor är usla i trafiken. De är trötta, har dålig syn, dricker och knarkar. Eller så är de usla förare ändå. I bilen, på cykeln eller på fötterna.

Gårdagens dödsfall i Tempe verkar vara människans fel igen. Om vi ska få ner antalet dödsfall måste människan helt enkelt sluta att köra bil. Och personer som Robert Collin måste sluta förvränga vad som egentligen är en självkörande bil, för en Tesla är inte en självkörande bil. Alla Teslor som rullar på våra vägar körs av människor.

En sak har Robert rätt i, den helt självkörande bilen är långt borta. 2030 säger de som förstår sig på det här på riktigt. Men en helt självkörande bil kan åka vart som helst på jorden utan problem, och det är knappast ett kortsiktigt mål.

Kortsiktigt finns det tre mål.

- Det första är att bilarna ska vara självkörande i kösituationer. Här har Audi redan bilar på vägarna, även om det rent lagligt inte är tillåtet i Sverige ännu. Den här situationen är enkel eftersom hastigheten är låg, det finns en bil framför att följa och så vidare. Den här tekniken kommer inte att rädda speciellt många liv, men göra folks vardag trevligare.

- Det andra målet är att bilar ska vara självkörande på motorvägar. Här har vi kommit långt, även om det här i dag "bara" gäller vissa kontrollerade sträckor. Ska man åka mellan Stockholm och Malmö kommer man helt klart få köra själv vissa delar under många år framöver, men vissa delar kommer vi förhoppningsvis att slippa kontrollera bilen på. Det här är också en enkel situation för biltillverkarna, motorvägar som har mycket trafik är relativt enkla att få kontroll på och på vissa ställen hjälper staten till och sätter upp stolpar längs vägarna som ska hjälpa bilarna ytterligare.

- Det tredje målet är att ha självkörande bilar i städerna. Det här är också en relativt enkel situation för Uber, Waymo och de andra. Man har full koll på varenda hörna, det är under omständigheterna enkelt att kartlägga en stad. Tekniken för att upptäcka gående och cyklister som rör sig ut i gatan är relativt beprövad vid det här laget.

Nu räckte inte tekniken till att rädda livet på kvinnan i Tempe igår, men utgången hade med all säkerhet inte varit annorlunda om den mänskliga föraren hade styrt bilen.

Visst är det långt tills vi har självkörande bilar som kan ta oss precis vart som helst på jorden. Men för mänsklighetens skull behöver vi få så många människor som möjligt att sluta köra bil, så snart det bara går. Det kommer inte att gå över en natt, men jag är övertygad om att det kommer att bli så.

Läs mer
253 personer dog i den svenska trafiken förra året
Lägsta antalet sedan 1940-talet 
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kina planerar att skapa artificiella regn i Tibet
På en yta tre gånger större än Sverige 
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Brittiska skolor börjar plocka ner analoga klockor
Eleverna kan inte tyda dem längre 
6.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Radiostyrt flygplan flyger tack vare Magnuseffekten
Ser ut som en handgräsklippare 
41.6°
+
Bobby Green
0
Snubbe pekade finger åt fartkameror - åker nu i finkan
Hade laserblockerare i bilen 
45.5°
+
Bobby Green
0
En första titt på Ghibli Park
Konceptskisser på Studio Ghiblis nöjesfält 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lootlådor blir olagligt i Belgien
Anses vara lotteri 
66.1°
+
André Stray
0
EU fixar AI-system som kan upptäcka hjärtinfarkter
När man ringer SOS Alarm 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
De här mobilskalen är gjorda av kraschade bilar
Sluta fippla med mobilen när ni kör! 
44.6°
+
Bobby Green
0
Nu sjösätts Ocean Cleanup
Ska rensa upp Stilla Havet 
66.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige tvåa på pressfrihetslista
Reportrar utan gränser har släppt årets World Press Freedom Index 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Instagram låter dig ladda ner allt du postat
Foton, kommentarer och profilinfo 
42.1°
+
André Stray
0
Drönare ska jaga tjuvfiskare vid Vänern
Så att de låter ålen vara i fred 
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Priset klart för Polestar 1
155 000 euro i Europa 
30.7°
+
Bobby Green
0
Storbritannien funderar på att bygga ett eget GPS-system
Om man blir utsparkade från Galileo 
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är Volvo XC40 som laddhybrid
Kommer som ren elbil nästa år 
44.3°
+
Bobby Green
0
Svenska mediahus lanserar faktagranskaren Faktiskt.se
Från DN, SVD, SVT, SR och KIT 
56.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
WhatsApp får 16-årsgräns i EU
På grund av GDPR 
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lite fakta om antennariidae
Ze Frank är tillbaka! 
42.9°
+
Roger Åberg
0
Men vad säger Mark Zuckerberg i förhöret egentligen?
Bad Lip Reading har gjort sin egna version 
50.1°
+
Bobby Green
0
Tyska Isdera visar eldriven sportbil
Det här är Commendatore GT 
43.5°
+
Bobby Green
0
Forskare vill skapa europeisk hub för artificiell intelligens
Europa halkar efter USA och Kina i AI-utveckling 
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
YouTube raderade 8 miljoner videoklipp i slutet av förra året
Mestadels spam och porr 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
HBO Nordic höjer priset med en tia
99 kronor i månaden 
8.1°
+
André Stray
0
Apa får inte upphovsrätten till selfie
Ingen får upphovsrätten till världskänt fotografi 
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Wolfenstein II släpps 29 juni till Nintendo Switch
No. More. Nazis. 
41.2°
+
André Stray
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.2°
+
Roger Åberg
0