m

Priset klart för Polestar 1

155 000 euro i Europa

Bil / Polestar

Polestar ställer ut modellen Polestar 1 i Peking och i samband med detta meddelar man nu vad bilen kommer att kosta. Priset är satt till 1 450 000 RMB i Kina, 155 000 euro i Europa och 155 000 dollar i USA. Vad den så kallade "all inclusive"-prenumerationen kommer att kosta får vi dock inte reda på för tillfället. Polestars vd Thomas Ingenlath säger följande:

"Vi har fått mycket positiv respons från våra första kunder. Det gör att vi känner att vårt varumärke har en ljus framtid. Redan 2019 kommer vi att lansera vår nästa bil, Polestar 2 – en renodlad elbil i mellanklassen som är väl utvecklad i sin konstruktionsfas. Vi kommer att följa upp den med Polestar 3, en fantastisk elektrisk SUV med en vacker aerodynamisk silhuett som redan befinner sig långt fram i konstruktionsfasen."

Visa
Pressmeddelande
Slutligt pris för Polestar 1 bekräftat vid Auto China 2018 i Peking

Polestar 1 premiärvisades vid Auto China 2018 i Peking, vilket markerar Polestars återvändande till Kina. Efter att bilen presenterades för media i Shanghai i oktober 2017, och den senaste europeiska lanseringen på bilsalongen i Genève, är detta första gången som den kinesiska allmänheten har möjlighet att se Polestar 1, den första bilen från det nya elektriska prestandabilmärket Polestar.

— Efter vår offentliga introduktion på bilsalongen i Genève i mars är vi glada över att vara tillbaka i Kina – en av de viktigaste marknaderna för varumärket Polestar, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar. — Det känns riktigt bra att kunna ta varumärket Polestar och Polestar 1 närmare allmänheten här i Peking.

Priset för Polestar 1 har nu fastställts till 1 450 000 RMB i Kina, 155 000 euro i Europa och 155 000 dollar i USA, vilket ger kunderna en klar uppfattning om prissegmentet som Polestar 1 kommer att tillhöra. Information om Polestars pris för en all inclusive-prenumeration kommer att bekräftas vid ett senare tillfälle.

I mars öppnades orderböckerna för föreställningar av Polestar 1 för över 7 000 personer i 18 länder som hade uttryckt intresse av att äga en Polestar 1. I samband med förbeställningen betalade kunderna en depositionsavgift som fungerar som en platshållare i kön för bilen.

— Vi har fått mycket positiv respons från våra första kunder, fortsätter Thomas Ingenlath. — Det gör att vi känner att vårt varumärke har en ljus framtid. Redan 2019 kommer vi att lansera vår nästa bil, Polestar 2 – en renodlad elbil i mellanklassen som är väl utvecklad i sin konstruktionsfas. Vi kommer att följa upp den med Polestar 3, en fantastisk elektrisk SUV med en vacker aerodynamisk silhuett som redan befinner sig långt fram i konstruktionsfasen.

Ett annat viktigt steg i Polestars globala tillväxt var utnämningen av August Wu som ny president för Polestar Kina i mars.

— Jag är mycket glad över att vara en del av denna spännande elektrifieringsresa med Polestar, eftersom vi kommer att bli en viktig aktör i bilindustrins utveckling i Kina, säger August Wu.

— Vi ser den kinesiska marknadens potential när det gäller eldrivna fordon, och Polestar har styrkan som krävs för att dra nytta av dessa möjligheter. Vi har ett starkt engagemang i Kina, där vi redan har en betydande närvaro. Vi är också glada över att vara ett varumärke som kan öka medvetenheten om eldrivna prestandabilar och göra dem ännu mer attraktiva.

Polestar började bygga upp ett starkt momentum direkt efter lanseringen i oktober förra året, något som kort därefter följdes av byggstarten för det nya Polestar Production Centre i Chengdu, Kina. Taket har nu lagts på den specialbyggda fabriken och man ligger i fas för installation av verktyg och tester inför produktionsstarten i slutet av 2018. Polestar Production Centre kommer att bygga alla Polestar 1-bilar för kunder världen över.

August Wu kommer att leda utvecklingen av Polestar i Kina med fokus på det nya Polestar-återförsäljarnätverket – kallat Polestar Spaces – där kunderna kommer att kunna ta del av en personlig varumärkesupplevelse utan den typiska försäljningsstrategi som finns hos traditionella bilhandlare. Återförsäljarfunktioner som att lägga en beställning kommer emellertid att vara helt digitala, eftersom Polestar även omdefinierar hur kunderna lever och interagerar med sina bilar.

— Kontakten med Polestar kommer att vara digital och våra bilar kommer i första hand att erbjudas i form av en prenumerationstjänst. Med en månadsavgift som täcker alla de traditionella kostnaderna kopplade till bilägandet gör vi det möjligt för kunden att fokusera på att njuta av körningen. Vi tror att detta kommer att hjälpa Polestar att bygga en ny relation mellan oss och våra kunder, avslutar August Wu.

Polestar 1 är en eldriven Hybrid GT som levererar imponerande 600 hk och ett vridmoment på 1 000 Nm, kombinerat med en räckvidd på 150 km enbart på el — längst av samtliga hybrid-bilar i världen.

Den elektriska prestanda-hybriddrivlinan består av en förbränningsmotor som driver framhjulen, medan dubbla elektriska drivsystem på bakaxeln driver bakhjulen med en batterikraft på totalt 34 kWh. Utöver detta är Polestar 1 också en elbil med de fördelar som en förbränningsmotor ger som ett komplement till eldriften över långa sträckor när det behövs.
Netflix börjar med reklam
För sina egna filmer och tv-serier 
8.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
DN.se blir gratis fram tills valet
Nu även för oss som inte är förstagångsväljare 
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
10 års fängelse i Australien om man inte låser upp sin telefon
Skärpt straff 
18.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kofi Annan död
Hoppas du verkligen får vila i frid 
-11.9°
+
Roger Åberg
0
Marques Brownlee snackar tech med Elon Musk
Intressant! 
51.2°
+
Roger Åberg
0
Doug DeMuro tycker till om Volvo XC40
Quirky på ett bra sätt 
44.7°
+
Roger Åberg
0
Trailer till Star Wars Resistance
Mera animerat från Star Wars-universumet 
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Watchmen blir tv-serie
Kommer på HBO 2019 
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Världens första jacka i grafen går nu att köpa
Klä dig i supermaterialet 
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fixa en ratt till din Xbox One-kontroll
Går att skriva ut med 3D-skrivare 
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Geforce RTX 2080 kan börja säljas redan på måndag
Snabba puckar! 
42.4°
+
André Stray
0
Miljontals EU-medborgare har nu sagt sitt om sommartiden
Verkar vara en viktig fråga 
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sony har sålt 3 miljoner PS VR
Och 22 miljoner spel och upplevelser 
42.9°
+
André Stray
0
Apple uppges ha hackats av en fanboy
Hade tillgång till Apples system i ett år 
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
The Alienist får en andra säsong
Baseras på The Angel of Darkness 
41.4°
+
André Stray
0
Disenchantment ute nu på Netflix
Matt Groenings nya tecknade serie 
46.4°
+
André Stray
0
Uppdatera era Volkswagen-bilar eller få körförbud
Tyska KBA markerar 
48.4°
+
Bobby Green
0
Simon Stålenhag vill ha svar på tal från Avalanche
Generation Zero känns väldigt Stålenhag-igt 
48.7°
+
André Stray
0
Förbipasserande stoppar motorcykeltjuvar
Backar in i deras moped 
69.0°
+
Bobby Green
0
Om att överleva på Skid Row
Intressant och obehaglig intervju 
51.2°
+
Roger Åberg
0
Trailer till Trump @ war
Steve Bannon har gjort en film 
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Diablo III Eternal Collection släpps till Switch i höst
Spelet är officiellt! 
44.4°
+
André Stray
0
Google fixar stöd för hörapparater i Android
Gör som Apple 
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Cannabis-användningen i Sverige ökar
Ny statistik från CAN 
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Är det här världens minst unika telefon just nu?
Motorola P30 har hämtat "lite" inspiration 
26.3°
+
Roger Åberg
0
Facebook ska sända Champions League i Latinamerika
Köper på sig mer fotbollsrättigheter 
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google-anställda vill inte bygga censurerad sökmotor för Kina
Vill veta vad det är de bygger på företaget 
52.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Viveport får stöd för Oculus Rift
HTC Vives appbutik bjuder in sin konkurrent 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebooks födelsdagsinsamlingar har dragit in 300 miljoner dollar
Vi är givmilda när någon fyller år 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ny trailer för Battlefield V
Lite pang pang i Rotterdam 
45.6°
+
André Stray
0