m

Priset klart för Polestar 1

155 000 euro i Europa

Bil / Polestar

Polestar ställer ut modellen Polestar 1 i Peking och i samband med detta meddelar man nu vad bilen kommer att kosta. Priset är satt till 1 450 000 RMB i Kina, 155 000 euro i Europa och 155 000 dollar i USA. Vad den så kallade "all inclusive"-prenumerationen kommer att kosta får vi dock inte reda på för tillfället. Polestars vd Thomas Ingenlath säger följande:

"Vi har fått mycket positiv respons från våra första kunder. Det gör att vi känner att vårt varumärke har en ljus framtid. Redan 2019 kommer vi att lansera vår nästa bil, Polestar 2 – en renodlad elbil i mellanklassen som är väl utvecklad i sin konstruktionsfas. Vi kommer att följa upp den med Polestar 3, en fantastisk elektrisk SUV med en vacker aerodynamisk silhuett som redan befinner sig långt fram i konstruktionsfasen."

Visa
Pressmeddelande
Slutligt pris för Polestar 1 bekräftat vid Auto China 2018 i Peking

Polestar 1 premiärvisades vid Auto China 2018 i Peking, vilket markerar Polestars återvändande till Kina. Efter att bilen presenterades för media i Shanghai i oktober 2017, och den senaste europeiska lanseringen på bilsalongen i Genève, är detta första gången som den kinesiska allmänheten har möjlighet att se Polestar 1, den första bilen från det nya elektriska prestandabilmärket Polestar.

— Efter vår offentliga introduktion på bilsalongen i Genève i mars är vi glada över att vara tillbaka i Kina – en av de viktigaste marknaderna för varumärket Polestar, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar. — Det känns riktigt bra att kunna ta varumärket Polestar och Polestar 1 närmare allmänheten här i Peking.

Priset för Polestar 1 har nu fastställts till 1 450 000 RMB i Kina, 155 000 euro i Europa och 155 000 dollar i USA, vilket ger kunderna en klar uppfattning om prissegmentet som Polestar 1 kommer att tillhöra. Information om Polestars pris för en all inclusive-prenumeration kommer att bekräftas vid ett senare tillfälle.

I mars öppnades orderböckerna för föreställningar av Polestar 1 för över 7 000 personer i 18 länder som hade uttryckt intresse av att äga en Polestar 1. I samband med förbeställningen betalade kunderna en depositionsavgift som fungerar som en platshållare i kön för bilen.

— Vi har fått mycket positiv respons från våra första kunder, fortsätter Thomas Ingenlath. — Det gör att vi känner att vårt varumärke har en ljus framtid. Redan 2019 kommer vi att lansera vår nästa bil, Polestar 2 – en renodlad elbil i mellanklassen som är väl utvecklad i sin konstruktionsfas. Vi kommer att följa upp den med Polestar 3, en fantastisk elektrisk SUV med en vacker aerodynamisk silhuett som redan befinner sig långt fram i konstruktionsfasen.

Ett annat viktigt steg i Polestars globala tillväxt var utnämningen av August Wu som ny president för Polestar Kina i mars.

— Jag är mycket glad över att vara en del av denna spännande elektrifieringsresa med Polestar, eftersom vi kommer att bli en viktig aktör i bilindustrins utveckling i Kina, säger August Wu.

— Vi ser den kinesiska marknadens potential när det gäller eldrivna fordon, och Polestar har styrkan som krävs för att dra nytta av dessa möjligheter. Vi har ett starkt engagemang i Kina, där vi redan har en betydande närvaro. Vi är också glada över att vara ett varumärke som kan öka medvetenheten om eldrivna prestandabilar och göra dem ännu mer attraktiva.

Polestar började bygga upp ett starkt momentum direkt efter lanseringen i oktober förra året, något som kort därefter följdes av byggstarten för det nya Polestar Production Centre i Chengdu, Kina. Taket har nu lagts på den specialbyggda fabriken och man ligger i fas för installation av verktyg och tester inför produktionsstarten i slutet av 2018. Polestar Production Centre kommer att bygga alla Polestar 1-bilar för kunder världen över.

August Wu kommer att leda utvecklingen av Polestar i Kina med fokus på det nya Polestar-återförsäljarnätverket – kallat Polestar Spaces – där kunderna kommer att kunna ta del av en personlig varumärkesupplevelse utan den typiska försäljningsstrategi som finns hos traditionella bilhandlare. Återförsäljarfunktioner som att lägga en beställning kommer emellertid att vara helt digitala, eftersom Polestar även omdefinierar hur kunderna lever och interagerar med sina bilar.

— Kontakten med Polestar kommer att vara digital och våra bilar kommer i första hand att erbjudas i form av en prenumerationstjänst. Med en månadsavgift som täcker alla de traditionella kostnaderna kopplade till bilägandet gör vi det möjligt för kunden att fokusera på att njuta av körningen. Vi tror att detta kommer att hjälpa Polestar att bygga en ny relation mellan oss och våra kunder, avslutar August Wu.

Polestar 1 är en eldriven Hybrid GT som levererar imponerande 600 hk och ett vridmoment på 1 000 Nm, kombinerat med en räckvidd på 150 km enbart på el — längst av samtliga hybrid-bilar i världen.

Den elektriska prestanda-hybriddrivlinan består av en förbränningsmotor som driver framhjulen, medan dubbla elektriska drivsystem på bakaxeln driver bakhjulen med en batterikraft på totalt 34 kWh. Utöver detta är Polestar 1 också en elbil med de fördelar som en förbränningsmotor ger som ett komplement till eldriften över långa sträckor när det behövs.
Xiaomi kommer presentera Xiaomi Mi 8 nästa vecka
Har fingeravtrycksläsare i skärmen 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
USA vill börja ta betalt för information från Landsat-satelliterna
Har varit öppet och gratis de senaste tio åren 
30.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige har sagt upp avtalet med vetenskapsförlaget Elsevier
Förlaget anses vara dåliga på öppen tillgång 
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Helsingfors Universitet ger gratis onlineutbildning i AI
Lär dig vad artificiell intelligens är 
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Avalanche öppnar studio i Malmö
Ännu en svensk spelutvecklare har fått upp ögonen för staden 
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sveriges enda Lexus LFA är nu servad
Tekniker flygs in från Tyskland 
43.5°
+
Bobby Green
0
Läcka Google Pixel 3 kan bli bara skärm
Bild läckt i Android P 
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Consumer Reports rekommenderar inte Tesla Model 3
Har hittat stora brister 
42.2°
+
Bobby Green
0
Den här reklamen ska sitta där i 12 år
Långt projekt... 
52.7°
+
Roger Åberg
0
Boeings vikbara flygplansvingar godkända i USA
Gör att flygplanet får plats på fler flygplatser 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
GDPR kostar EU-företag 2.000 miljarder kronor
Integritet kostar 
41.6°
+
Roger Åberg
0
Razer släpper billigare GPU-låda
Som dessutom fungerar med MacBook Pro! 
43.7°
+
Roger Åberg
0
Borde Facebook brytas upp i fyra bolag?
När blir man för mäktig? 
44.6°
+
Roger Åberg
0
LEGO drar till Nordpolen
Utforska Arktis med nya Lego-modeller 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
The Expanse kan få ett nytt hem hos Amazon
Snackar om att ta över scifi-serien från SyFy 
53.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är nya Magnum P.I.
Snygg 3D-logga! 
23.7°
+
Roger Åberg
0
Trailer för Mowgli
En väldigt mycket mörkare djungelbok 
46.9°
+
Roger Åberg
0
Byt ut den tråkiga pilen i Google Maps
Till en roligare bil 
42.4°
+
Roger Åberg
0
Barack och Michelle Obama ska göra grejer för Netflix
Både filmer och tv-program 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
En ny Lego-rulle kommer nästa år
I februari är det dags 
44.9°
+
Roger Åberg
0
Sex månader med ett akvarium
En historia om livet, typ 
52.4°
+
Roger Åberg
0
Svenskt sportspel i skön retroinramning
Kommer till Switch och Steam 
41.8°
+
Roger Åberg
0
En av tio nya bilar i Stockholm är laddbara
Varannan laddbar bil registreras i länet 
49.1°
+
Roger Åberg
0
Hasbro har registrerat Play-Dohs lukt som varumärke
Leksaks-leran har en unik lukt 
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Svart hål upptäckt som växer rekordsnabbt
Äter upp två solar om dagen 
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
GQ släpper fint photoshoppat omslag
Till deras komediutgåva 
44.4°
+
Roger Åberg
0
Lägst risk att hamna på taket i en Tesla Model X
Tillverkaren försöker välta den 
50.1°
+
Bobby Green
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.6°
+
Roger Åberg
0