m
Foto: Glenn Lindberg

Nu ska den snyggaste Volvon någonsin ut i tjänstebilsfolkhemmen

Vi har provkört nya Volvo V60!

Bil / Feature

För fem år sedan presenterade Volvo sitt Concept C, bilen som var starten för nya Volvo och som snart kommer att bli verklighet i form av Polestar 1. Men det känns som att det man startade med Concept C hade som mål att bli V60. På något sätt är det här den ultimata Volvon.

För på insidan är det inte mycket nytt. Ingenting faktiskt. Vi känner igen i princip allt från de tidigare modellerna som har presenterats, även om jag saknar några saker som kom med XC40. Det finns ingen trådlös laddning och sköna detaljer som de stora utrymmena i dörrarna är något som jag saknar men som av olika anledningar inte finns. Att de stora utrymmena i dörrarna inte finns kan jag acceptera, men att man inte lyckats klämma in trådlös laddning är lite trist.

Annars finns allt där. Den digitala instrumenteringen, infotainmentsystemet, detaljer som startknapp och reglage känner vi igen från XC90, XC60, V90 och S90. Och det är ju något riktigt bra. Premiumkänslan finns ju verkligen där och det som är roligt är att den lägsta utrustningsklassen Momentum också ser bra ut.

Volvo säger att man har det största baksätet i klassen och de har säkert rätt på pappret. Man sitter dock rätt långt ner så känslan av storhet finns inte där, speciellt inte om man hoppar över från en SUV som XC40. Men det där med att det är lågt och lite trångt har ju sina fördelar. V60 är inte en bil för de som vill gå in i en hög SUV, det ska liksom vara lite tight.

Speciellt märks detta när man rattar runt V60. Bilen är väldigt trevlig att hantera, den är inte så stor och känns helt enkelt väldigt lätt, och trevlig, att ha och göra med. Och vardagen handlar ju väldigt mycket om att snurra runt i ett garage eller vända på en parkering.

Men när man drar ut på motorvägen eller på slingriga vägar är det inte så stor skillnad mot V90. Och även om Volvo själva kallar bilen för dynamisk så ska du inte förvänta dig en sportig bil. Nu har vi bara kört automatlåda och det är ingen rolig upplevelse, i alla fall inte om man vill pressa på och utmana bilen. Trycker man plattan i mattan tar det goda en och en halv sekund innan det blir någon action. Jämfört med konkurrenternas vassa lådor som i sportläge reagerar direkt är detta katastrof.

Men jag tror inte att köparna kommer att bry sig nämnvärt faktiskt. Det här är ju en folkhemsbil och den ska man ha för att använda i vardagen, inte köra på bana eller slingriga vägar i bergen runt Barcelona. Vägen till dagis bjuder sällan på speciellt dynamiska och utmanande moment, även om det så klart är mycket härligare att ha en bil som reagerar direkt när du behöver det.

Nä, istället är det på garageutfarten som den här ska se snabb ut. Och där passar den perfekt. Hade du frågat mig för några år sedan om jag skulle kunna tänka mig att köpa en Volvo hade jag sagt blankt nej. Jag tittade på Alfa Romeo, vill ha något som är vackert även om det kanske inte är så praktiskt. Och jag föraktar nästan gamla V60, tråkigare bil får man leta efter. Men i dag hade jag lätt kunna köpa en Volvo V60 och jag vågar säga att den här bilen är snyggast i klassen.

Priserna i Sverige är relativt aggressiva, Volvo vill ju trots allt vara klassledande. Man får mycket för pengarna jämfört med konkurrenterna faktiskt, om man inte väljer hybriderna då. De kommer först i höst/slutet av året, bland annat på grund av nya krångliga certifieringar, och kommer knappast vara billiga. Många frågar sig varför Volvo inte släpper en billig hybrid som kan bråka med Passat men man behöver inte det. Just nu går man på full kapacitet och innan man kan öka sin kapacitet rejält i fabrikerna finns det ingen anledning att sälja billiga bilar. Tvärtom.

Jag är övertygad om att nya V60 kommer att sälja finfint i Sverige. Kanske även i en hel hög med andra länder. De som köper en Volvo V60 kommer verkligen inte att bli besvikna, det kan jag lova. Förutom att den där växellådan är trött så finns det faktiskt ingenting alls att klaga på.

Kort sagt - bra jobbat Volvo! Och grattis alla V60-köpare!

Läs mer
Adidas ska bara använda återanvänd plast i sina produkter
Slutar med nytillverkad plast 2024 
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Netflix släpper teaser för Stranger Things säsong 3
80-talet! 
50.5°
+
Roger Åberg
0
I dag är det emoji-dagen!
Hurra? 
22.4°
+
Roger Åberg
0
Kille bygger gammal dator av nya komponenter
Eller ny dator av gamla komponenter? 
56.3°
+
Roger Åberg
0
RRS Sir David Attenborough är nu sjösatt
David tryckte på knappen 
45.3°
+
Bobby Green
0
Nathan Fillion är Nathan Drake i fangjord Uncharted-film
Äntligen! 
55.8°
+
André Stray
0
Eldrivna Polestar 2 får 56 mils räckvidd
Och upp till 400 hästar 
53.2°
+
Bobby Green
0
Get eller atlet?
Dagens bästa tidsfördriv 
43.1°
+
André Stray
0
Dålig AI i Aliens: Colonial Marines blir bättre med liten fix
Ett enda stavfel behöver fixas 
44.3°
+
André Stray
0
Vaga släppdatum förbjuds i Tyskland
Inget mer "Coming soon" 
75.9°
+
André Stray
0
Aston Martin visar självflygande Volante Vision Concept
Prototyp kan dyka upp 2020 
44.5°
+
Bobby Green
0
Porschen från Bron såld för 125.000 pund
Sofia Helin var på plats 
45.9°
+
Roger Åberg
0
Finsk tidning välkomnar presidenter
Till landet som har fri press 
68.7°
+
Roger Åberg
0