m
Foto: Glenn Lindberg

Nu ska den snyggaste Volvon någonsin ut i tjänstebilsfolkhemmen

Vi har provkört nya Volvo V60!

Bil / Feature

För fem år sedan presenterade Volvo sitt Concept C, bilen som var starten för nya Volvo och som snart kommer att bli verklighet i form av Polestar 1. Men det känns som att det man startade med Concept C hade som mål att bli V60. På något sätt är det här den ultimata Volvon.

För på insidan är det inte mycket nytt. Ingenting faktiskt. Vi känner igen i princip allt från de tidigare modellerna som har presenterats, även om jag saknar några saker som kom med XC40. Det finns ingen trådlös laddning och sköna detaljer som de stora utrymmena i dörrarna är något som jag saknar men som av olika anledningar inte finns. Att de stora utrymmena i dörrarna inte finns kan jag acceptera, men att man inte lyckats klämma in trådlös laddning är lite trist.



Annars finns allt där. Den digitala instrumenteringen, infotainmentsystemet, detaljer som startknapp och reglage känner vi igen från XC90, XC60, V90 och S90. Och det är ju något riktigt bra. Premiumkänslan finns ju verkligen där och det som är roligt är att den lägsta utrustningsklassen Momentum också ser bra ut.



Volvo säger att man har det största baksätet i klassen och de har säkert rätt på pappret. Man sitter dock rätt långt ner så känslan av storhet finns inte där, speciellt inte om man hoppar över från en SUV som XC40. Men det där med att det är lågt och lite trångt har ju sina fördelar. V60 är inte en bil för de som vill gå in i en hög SUV, det ska liksom vara lite tight.

Speciellt märks detta när man rattar runt V60. Bilen är väldigt trevlig att hantera, den är inte så stor och känns helt enkelt väldigt lätt, och trevlig, att ha och göra med. Och vardagen handlar ju väldigt mycket om att snurra runt i ett garage eller vända på en parkering.

Men när man drar ut på motorvägen eller på slingriga vägar är det inte så stor skillnad mot V90. Och även om Volvo själva kallar bilen för dynamisk så ska du inte förvänta dig en sportig bil. Nu har vi bara kört automatlåda och det är ingen rolig upplevelse, i alla fall inte om man vill pressa på och utmana bilen. Trycker man plattan i mattan tar det goda en och en halv sekund innan det blir någon action. Jämfört med konkurrenternas vassa lådor som i sportläge reagerar direkt är detta katastrof.

Men jag tror inte att köparna kommer att bry sig nämnvärt faktiskt. Det här är ju en folkhemsbil och den ska man ha för att använda i vardagen, inte köra på bana eller slingriga vägar i bergen runt Barcelona. Vägen till dagis bjuder sällan på speciellt dynamiska och utmanande moment, även om det så klart är mycket härligare att ha en bil som reagerar direkt när du behöver det.



Nä, istället är det på garageutfarten som den här ska se snabb ut. Och där passar den perfekt. Hade du frågat mig för några år sedan om jag skulle kunna tänka mig att köpa en Volvo hade jag sagt blankt nej. Jag tittade på Alfa Romeo, vill ha något som är vackert även om det kanske inte är så praktiskt. Och jag föraktar nästan gamla V60, tråkigare bil får man leta efter. Men i dag hade jag lätt kunna köpa en Volvo V60 och jag vågar säga att den här bilen är snyggast i klassen.

Priserna i Sverige är relativt aggressiva, Volvo vill ju trots allt vara klassledande. Man får mycket för pengarna jämfört med konkurrenterna faktiskt, om man inte väljer hybriderna då. De kommer först i höst/slutet av året, bland annat på grund av nya krångliga certifieringar, och kommer knappast vara billiga. Många frågar sig varför Volvo inte släpper en billig hybrid som kan bråka med Passat men man behöver inte det. Just nu går man på full kapacitet och innan man kan öka sin kapacitet rejält i fabrikerna finns det ingen anledning att sälja billiga bilar. Tvärtom.



Jag är övertygad om att nya V60 kommer att sälja finfint i Sverige. Kanske även i en hel hög med andra länder. De som köper en Volvo V60 kommer verkligen inte att bli besvikna, det kan jag lova. Förutom att den där växellådan är trött så finns det faktiskt ingenting alls att klaga på.

Kort sagt - bra jobbat Volvo! Och grattis alla V60-köpare!

Läs mer
Amazon tar över The Expanse
Jeff Bezos avslöjar stor nyhet på rymdkonferens 
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
iOS 12 får fler NFC-funktioner
Kom in på jobbet med telefonen 
44.7°
+
Roger Åberg
0
Facebook och Google redan anmälda för GDPR-brott
Av organisationen None Of Your Business 
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Far Cry 5: Hours of Darkness släpps i juni
Byt ut Montana med Vietnam 
41.4°
+
André Stray
0
Nissan Leaf som cabriolet
Bilen ingen har efterfrågat 
34.0°
+
Bobby Green
0
Nu fungerar Curiositys borrmaskin igen
Har återupptagit borrning på Mars 
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
A-Ford med drivlina från Honda S2000
Ovanligt och oväntat bygge 
42.4°
+
Bobby Green
0
Reddit får nattläge
Nytt tillskott i nya designen 
43.4°
+
André Stray
0
Uppdrag Granskning tar en titt på piratkravbreven
Inte ett enda kravbrev har gått till domstol 
61.8°
+
André Stray
0
Bond 25 regisseras av Danny Boyle
Nu helt bekräftat 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Porrsajt drar igång en VPN-tjänst
Alla ska få titta på porr 
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterat Telia vill köpa Bonnier Broadcasting
Alltså TV4, CMore och finska MTV3 
26.5°
+
Roger Åberg
0
McDonald's kommer fortsätta med sugrör i plast
Men letar dock miljövänligare alternativ 
18.0°
+
Bobby Green
0
Ny trailer för Sicario 2: Day of the Soldado
Biopremiär 29 juni 
41.9°
+
Bobby Green
0
Logan-regissör kan göra Boba Fett-filmen
Låter riktigt intressant 
45.4°
+
André Stray
0
Uppdaterat EU-medborgare blockeras från vissa sajter
På grund av GDPR 
25.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fascinerande film på Botswanas natur
Annorlunda! 
43.0°
+
Roger Åberg
0
Samsung måste betala Apple 539 miljoner dollar
För patentintrång 
25.2°
+
André Stray
0
Ny Mercedes stjäls på 20 sekunder
Tjuvarna snor nyckelns signal  
23.7°
+
Bobby Green
0
Steam Link kommer inte till iOS
Apple ville inte det 
26.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
John 'TotalBiscuit' Bain har gått bott
Vila i frid 
-29.1°
+
André Stray
0
Spotify betalar 112 miljoner dollar för att lösa royalty-tvist
Tvist från 2015 löst 
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Örn försöker sno kanin från räven
Båda slank ur näven 
52.7°
+
Roger Åberg
0
Honda Civic Type R som pickup
Tja, varför inte? 
32.9°
+
Bobby Green
0
Twitch ska köra Doctor Who-maraton
I sju veckor! 
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Se vingen på Zenvo TSR-S jobba
Ser lite speciellt ut 
45.7°
+
Bobby Green
0
Det här gäller på Feber kring GDPR
I morgon smäller det! 
53.3°
+
Roger Åberg
0
Bloxvox hjälper gaphalsar att prata i telefon tystare
Är detta världens bästa uppfinning? 
44.3°
+
Bobby Green
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.7°
+
Roger Åberg
0