m

Sveriges enda Lexus LFA är nu servad

Tekniker flygs in från Tyskland

Bil / Lexus

Lexus häftigaste modell är också en av alla mina drömbilar - LFA. Den byggdes endast i 500 stycken exemplar, kostade flera miljoner när den lanserades och har ett av de allra härligaste motorljuden som finns. I Sverige finns det ett exemplar registrerat, och detta har nu fått sig en service. Men LFA är ingen bil man svänger ner med till Bengt på hörnet och ber han byta olja mot ett flak öl direkt. Istället låter man Thomas Kuka och Udo Fassbender ta hand om jobbet, för de vet vad de pysslar med och är de som har ansvar för alla de 40 stycken LFA som finns i Europa. När de inte skruvar LFA jobbar de med rally- och racingbilar på Toyota Motorsport GmbH i tyska Köln. Servicen innefattar byte av alla vätskor, filter och allmän översyn. Den tar en hel arbetsdag för två stycken personer och att bara montera bort kolfiberpanelerna under bilen tar två timmar.

Bonusklipp nedan.

Visa
Pressmeddelande
Racingtekniker utför LFA-service på plats

Lexus LFA är märkets mest exklusiva modell. Totalt har endast 500 exemplar tillverkats, varav endast en är inregistrerad i Sverige. När det är dags för service är det inte vem som helst som utför den. Två erfarna racingmekaniker från Toyota Motorsport i Köln har ansvar för alla de LFA som finns i Europa. Om det behövs kommer de till en Lexus-verkstad nära kunden.

Det har länge varit en myt att ett anrikt brittiskt bilmärke har flugit sina mekaniker världen över när en bil har behövt service. För ägarna till Lexus exklusiva supersportbil LFA är det verklighet. Om ägarna nu inte föredrar att köra sina bilar till racingverkstaden själva, förstås.

Thomas Kuka och Udo Fassbender jobbar normalt med rally- och racingbilar på Toyota Motorsport GmbH i tyska Köln. Det är också de två som har ansvar för all service och underhåll av de totalt ca 40 LFA-bilar som finns runt om i Europa. Thomas Kuka är junioren i sammanhanget. Han har arbetat på Toyota Motorsport ”bara” sedan år 2000. Udo Fassbender är veteranen som varit med sedan 1992.

Nyligen kom de till Lexus Stockholm för att göra årsservice på landets enda svenskregistrerade Lexus LFA. Det var en normal service, vilket dels innebar att byta alla vätskor, dvs motor- och växellådsoljorna samt bromsvätska, dels förstås också att minutiöst kontrollera alla slitagedelar och att allt annat fungerar perfekt.

Servicen tar en hel arbetsdag för två personer. Det är i många avseenden en vanlig Lexus-service, fast mer komplicerad på grund av bilens uppbyggnad. En sak som tar tid är att ta bort och sedan återmontera kolfiberpanelerna under bilen som i vissa fall döljer servicepunkter, sammanlagt rör sig bara det om två timmars arbete och ett drygt 100-tal skruvar.

– Den svenska bilen är oerhört välhållen. Den ser nästan ny ut, trots att den är av 2012 års modell. Andra exemplar kan av ägare och klimat ha utsatts för en annan nivå av slitage. Speciellt de som har gått i länder med mer aggressiv miljö, t ex med ett saltmättat klimat, säger Thomas Kuka.

Lexus LFA har en serviceintervall på 1 500 mil eller två år och det är kunden själv som väljer var servicen ska göras. Omkring hälften av de europeiska LFA-ägarna brukar välja att själva köra till det europeiska LFA Center of Excellence vid Toyota Motorsport i Köln, framför allt från Tyskland och de omkringliggande länderna. En dag på tävlingscentret och möjligheten att få träffa teknikerna ses av många som en upplevelse i sig. Till övriga LFA-ägare reser Thomas Kuka och Udo Fassbender tillsammans med sina specialverktyg och nödvändiga servicedelar. Som nu till Stockholm. Också det ett uttryck för Lexus begrepp Omotenashi, eller på svenska ”omtänksamhet”.

Tekniska data Lexus LFA

Motor: V10

Cylindervolym: 4805 cm2

Max vridmoment: 480 Nm vid 6800 v/min

Max effekt: 560 hk vid 8700 v/min

Toppfart: 325 km/tim

0-100 km/tim: 3,7 sek
Ännu en YouTube-ripper stänger ner
Inte okej att göra mp3:or av YouTube-videos 
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google stämda för att de lagrade användares position
Även när användare trodde att detta var avstängt 
51.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
NASA bekräftar att det finns is på månen
Dags att blanda mångrogg! 
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Batteri som går på rost kan driva elbilar i framtiden
Forskare har tagit fram en prototyp 
47.1°
+
Bobby Green
0
Bob Lutz tycker att Tesla borde sparka Elon Musk
Då skulle aktien kunna gå upp igen 
25.6°
+
Bobby Green
0
Facebooks smarta assistent Aloha läcker ut
Konkurrent till Siri och Google Assistant 
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ubisoft visar upp The Settlers
Blast from the past! 
54.1°
+
André Stray
0
Ford Shelby GT500-prototyp hittad efter 50 år
Fanns i Texas 
43.0°
+
Bobby Green
0
Sony presenterar ett gäng nya DualShock 4-kontroller
Färgglatt! 
41.7°
+
André Stray
0
Reklam börjar visas för Twitch Prime-prenumeranter
Vafan? 
5.0°
+
André Stray
0
Huawei fejkar mobilbilder i reklamfilm
DSLR-bilder framställs som mobilkamera-bilder 
13.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ett JAS-plan har störtat i Blekinge
Krockade med en fågel 
18.0°
+
Bobby Green
0
MKBHD tar en rundtur i Tesla-fabriken med Elon Musk
Lite förmiddagsnörderi 
44.7°
+
André Stray
0
Slottsskogsobservatoriet i Göteborg stängs
Ingen vill betala för verksamheten 
13.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tinder-tjej trollar över 150 snubbar
Bjöd in dem alla till samma dejt 
2.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple ryktas släppa ny Macbook och Mac mini
Skulle faktiskt behövas 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft inleder skrotandet av Windows 8-butiken
Snart går det inte att ladda upp nya appar dit 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jurist vill se registreringsskylt och hårdare straff för cyklister
Även förarprov och besiktning finns med i förslagen 
20.1°
+
Bobby Green
0
Adam Savage tittar på miniatyrvärld
Av skulptören Johnny Fraser-Allen 
44.3°
+
André Stray
0
Lite häng med tornado i Just Cause 4
Naturligt kaos! 
41.3°
+
André Stray
0