m

Einride presenterar en eldriven och självkörande timmerbil

Det här är T-log

Bil / Självkörande bilar

Vi har tidigare skrivit om det svenska företaget Einride som för ett år sedan visade upp en eldriven lastbil utan förarhytt som kunde köra själv. Den kallades för T-pod. Idag på Goodwood Festival of Speed visar man en vidareutveckling av produkten - T-log. Det är en timmerbil som ska vara 50 procent starkare än T-pod och speciellt framtagen för att kunna ta sig fram i skogen. Under skalet finns bland annat Nvidia Drive och lastbilen ska vara självkörande i nivå 4. Batterikapaciteten ska vara på 300 kWh och räckvidden på en laddning anges till 20 mil. Lastkapaciteten ligger på 16 ton. Robert Falck som är vd för Einride säger följande:

"Einride försöker hela tiden tänja gränserna för vilka uppgifter elektriska, automatiserade fordon kan ta sig an och för vilka miljöer de kan verka i – för att driva på en omställning till miljövänliga transporter. Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020."

Den 5-7 november kommer T-log att ställas ut på Logistik & Transportmässan i Göteborg.

Visa
Pressmeddelande
Svenska Einride lanserar idag självkörande, batteridriven timmerbil, kom och se den på Logistik & Transportmässan 5 - 7 november!

Idag 12 juli, vid Goodwood festival of speed i södra England, lanserade svenska teknikbolaget Einride sin nya produkt: T-logen är en självkörande, batteridriven timmerbil, 50 procent mer kraftfull än T-poden (den självkörande, batteridrivna lastbil Einride lanserade förra året) och utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar.

Robert Falck, VD för Einride, säger: ”Einride försöker hela tiden tänja gränserna för vilka uppgifter elektriska, automatiserade fordon kan ta sig an och för vilka miljöer de kan verka i – för att driva på en omställning till miljövänliga transporter. Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020.

Självkörande möjliggör kostnadseffektiva timmertransporter

T-logen är utrustad med Nvidia Drive och är självkörande SAE nivå 4. Fordonet har ingen förarhytt men kan fjärrstyras av en operatör från mycket långa avstånd, tack vare en säkerhetsteknik utvecklad av amerikanska Phantom Auto, som möjliggör robust, låglatens-fjärrstyrning av självkörande fordon via 4G.

Avsaknaden av en förarhytt möjliggör ett mindre fordon, större lastkapacitet, större flexibilitet, lägre produktionskostnader, lägre driftskostnader och en optimering av energiförbrukningen, vilket tillåter T-logen att gå enbart på batterier, också i tuffa miljöer.

Ett intelligent operativsystem förser T-logen med trafikdata i realtid, så att den kan undvika trafikstockningar längre fram på vägen. Samma system koordinerar flottor av T-logar för att optimera leveranstid, batterilivslängd och energikonsumtion, och gör transporterna så effektiva som möjligt.

Robert Falck säger: “Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera, förare är vad som gör dem dyra i drift. Genom att ersätta förarhytten med sensorer och datorer, och genom att ersätta föraren med en operatör som kan övervaka och styra flera fordon samtidigt, kan kostnaderna minskas rejält. Fjärrstyrning möjliggör också en kraftigt förbättrad arbetsmiljö, vilket utvecklingen inom bland annat gruvnäringen illustrerar väl.”

Ett säkert, hälsosamt och grönt alternativ till diesel

T-logen släpper inte ut några växthusgaser eller kväveoxider, vilket gör den till ett miljövänligt och hälsosamt alternativ till lastbilar som går på diesel. Kameror, LIDAR och radar-utrustning ger T-logen 360 graders medvetenhet om omgivningen, vilket gör den till en säker medtrafikant.

Robert Falck sager: “Tunga vägtransporter står för en stor andel av de globala CO2-utsläppen. Lägg därtill de tiotusentals människor som dör varje år av giftiga partiklar från dieselförbränning och du har all anledning att se dig omkring efter ett hållbart alternativ. Med T-logen eliminerar vi dessa utsläpp genom att ersätta diesel med el. Teknikutvecklingen har möjliggjort ett nästan fullständigt skifte till hållbara transporter. Och eftersom det kan ske, måste det ske.”

Ladda ner foton och 3D-bilder på T-logen.

Specifikationer

Batterikapacitet: 300 kWh
Lastkapacitet: 16 ton
Räckvidd på en laddning: drygt 20 mil
Bredd: 2,552 m
Höjd: 3,563 m
Längd: 7,338 m

Om Einride

Einride är ett svenskt teknikföretag grundat 2016 av Robert Falck, Filip Lilja och Linnéa Kornehed. Einride utvecklar intelligenta transportlösningar – hållbara, kostnadseffektiva och säkra – och har rönt internationell uppmärksamhet för T-poden, den första lastbilen specifikt utformad för elektrisk framdrivning och självkörning.

I april tecknade Einride kontrakt med DB Schenker, ett av världens största logistikföretag, angående en pilot vid en av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Här kommer T-poden att trafikera sträckan mellan två anläggningar, varav en del är på en offentlig väg. Piloten kommer att inledas i höst. Kontraktet omfattar en option på fler piloter globalt. DB Schenker är Einrides andra kund, efter Lidl.
Saudiarabien förbjuder 47 datorspel efter två självmord
Ungdomar sägs ha deltagit i en självmordsutmaning 
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
EU bötfäller Google med 4,3 miljarder euro
Måste sluta tvinga på leverantörer sina Android-appar 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fem stjärnor till Volvo XC40 av Euro NCAP
En av de säkraste bilarna någonsin 
47.1°
+
Bobby Green
0
DriveNow stänger ner i Stockholm
För lite intresse för hyrbilstjänst 
34.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Blizzard slopar licenskostnad i World of Warcraft
Få tillgång till allt med månadskostnaden 
44.7°
+
André Stray
0
Snubbe gick timtals för att inte missa första dagen på jobbet
Fick sen en fin present av chefen 
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterade Audi TT läcker
Läcker? 
32.7°
+
Bobby Green
0
Trailer för Robin Hood
Stråtrövare gör comeback 
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon gör tv-serien Tales from the Loop
Scifi-serie baserad på Simon Stålenhags konst 
56.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ecuador funderar på att kicka ut Assange från sin ambassad
Har man börjat tröttna på WikiLeaks-grundaren? 
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sean Penn gör astronaut-dramat The First
TV-serie som har premiär i höst 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
8bitdo släpper kit för att göra gamla handkontroller trådlösa
Klipp sladden! 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skogsbrand gör så att radiosändningar i Jämtland avbryts
Även SVT:s sändningar drabbade 
25.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft och Walmart inleder samarbete
För att ta upp kampen mot Amazon 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google inleder samarbete med FN
Ska förse FN och andra med klimatdata 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tinder testar Bitmoji
Skicka karikatyr av dig själv i stället för bild 
32.9°
+
André Stray
0
Vacker kortfilm om Mauritania Railway
Här kör ett tre kilometer långt tåg 
42.7°
+
Bobby Green
0
Okej att lägga ut 3D-ritningar på pistoler i USA
3D-skrivarföretag vinner tvist 
25.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Världens äldsta bröd hittat i Jordanien
Bakades för 14.500 år sedan 
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Simone Giertz är tillbaka!
Lite update efter operation 
70.1°
+
André Stray
0
Apples ledning går all in på emojis
Hur ser Tim Cook ut som emoji? 
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vägskyltar känner av om du fipplar med telefonen vid ratten
Just nu på test i Storbritannien 
43.2°
+
Bobby Green
0
Ubisoft sätter ner foten för dåligt språk i Rainbow Six Siege
Hatfullt språk leder till bann 
48.4°
+
André Stray
0
Ny trailer för Bohemian Rhapsody
Filmen om Queen 
45.6°
+
André Stray
0