Christopher Nolan om CGI och 3D

Film / Nyhet

I en intervju med Directors Guild of America berättar Christopher Nolan för första gången varför han inte använder sig av varken 3D eller CGI (computer generated images/datagenererade effekter).

- CGI är ett otroligt kraftfullt verktyg för att göra bättre visuella effekter. Men jag tror på att ha en väsentlig skillnad mellan animering och foto. Oavsett hur sofistikerat din CGI är, om det har skapats från icke fysiska element och om du inte har spelat in med kameran, kommer det kännas som animerat. Man har två olika mål i en film med specialeffekter. Ett är att lura publiken att se något som inte finns och det är därför jag undviker det. Det andra är att imponera på publiken med de pengar man har lagt ner på det visuella spektaklet, och det är jag ointresserad av, säger Nolan.

via DGA www.moviezine.se +
Läs mer...

Nolan avslöjade också under intervjun att han inte är något stort fan av 3D, trots att Warner Brothers hade uttryckt sin förtjusning om att få "The Dark Knight Rises" i det formatet så ändrade han inte sin inställning.

- Warner Bros skulle ha blivit väldigt glada, men jag sa till dem att jag ville att filmen skulle vara stylistiskt konsekvent med de två första filmerna och att vi istället skulle puffa på med IMAX för att skapa en förstklassig bild. Jag tycker att en stereoskopisk bild är för småskalig och skrämmer bort en med effekterna. 3D är en felbenämning. Filmer är 3-D. Hela grejen med fotografering är att det är tredimensionellt. 3D passar bra för TV-spel och andra liknande teknologier, men om man letar efter en upplevelse för publiken, så är stereoskopisk för svår att omfamna. Jag föredrar stora dukar, att få titta upp mot en enorm skärm och på en bild som känns överdrivet stor. När man leker med det stereoskopiskt och vi har gjort en massa tester, förminskar man storleken så att bilden blir ett mycket mindre fönster som du har framför dig, berättar Nolan.

Timelapse på hur professionell photoshop görs

Video / Allvar

Alla bilder vi konstant blir matade med på reklampelare och annonser vet vi inte är verkligheten. Ändå blir det lite som en chock över att se hur pass långt ifrån verkligheten som de kan komma. Fotografen Elizabeth Moss som jobbar med bland annat Vogue, Elle, GQ och Vanity Fair visar upp i sina videos hur hon retuscherar bilderna till sina kunder.

I klippet nedanför lägger hon till och med till porer från tjejen i klippet ovan. I en intervju säger Elizabeth så här:
“These videos are unique because none of the high end retouchers make these type of videos, so the quality of the other before and after retouching videos available online are pretty terrible and not at all representative of what is typically done on high fashion editorials and campaigns. With all the talk about photoshop use or overuse, I thought it would be interesting for people to see how we actually add pores to skin (we do this in the 2nd and 3rd videos, sampled from the girl in the first video).”

petapixel.com +

Rugbyspelare får en kapsylöppnare till tand

Video / Reklamfilmer

För att marknadsföra ölmärket Salta Beer tyckte reklamagenturen Ogilvy att det var en bra ide att operera in en kapsylöppnare i munnen på tre rugbyspelare. De lyckades hitta en tandläkare som designade en tand som skulle fungera speciellt för att öppna ölflaskor. Vitsig idé ändå men det verkar inte riktigt sunt, eller vad tror ni?

youtube.com +

Snubbe utvecklar Kardblock för att blockera Kardashian-familjen

Foto: Group LA/ABC
Webb / Tjänster

Familjen Kardashian har praktiskt tagit över internet i USA då nästan alla familjemedlemmar har varsin tv-show och är mer dramatiska än någonsin. Pressen skriver om dem ofta och det är så pass att en snubbe vid namn James Samir Shamsi tar det här i sina egna händer. Han utvecklar en app som skall fungera som adblock men istället för att blockera reklam kommer den att blockera allt som har att göra med famlijen Kardashian. Appen kommer att heta Kardblock, känner ni behov av den så kan ni skriva upp er till betan här.

www.neatorama.com +

Mike Tyson packar upp saker och ting

Video / Humor

Det känns otroligt bisarrt att se Mike Tyson kamma dockan Strawberry Shortcake samtidigt som han pratar med sin ljusa, lena röst. Det här är ett nytt segment i Jimmy Kimmel Show, Unboxing with Mike Tyson kan bli hur konstigt och roligt som helst.

youtube.com +

Problem att e-deklarera

Webb / Tjänster

I morgon är det sista dagen att lämna in deklarationen och trots att det är förhållandevis enkelt att göra detta via nätet nu för tiden verkar många ha skjutit upp det tills idag.

Det har lett till överbelastning hos Skatteverket och en del har inte inte kunnat använda Skatterverkets e-tjänster. Sannolikt blir det antagligen lite lugnare senare i kväll så skulle du behöva komma åt Skatteverkets e-tjänster men inte gör det just nu så testa lite senare.

Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen