Christopher Nolan om CGI och 3D

Film / Nyhet

I en intervju med Directors Guild of America berättar Christopher Nolan för första gången varför han inte använder sig av varken 3D eller CGI (computer generated images/datagenererade effekter).

- CGI är ett otroligt kraftfullt verktyg för att göra bättre visuella effekter. Men jag tror på att ha en väsentlig skillnad mellan animering och foto. Oavsett hur sofistikerat din CGI är, om det har skapats från icke fysiska element och om du inte har spelat in med kameran, kommer det kännas som animerat. Man har två olika mål i en film med specialeffekter. Ett är att lura publiken att se något som inte finns och det är därför jag undviker det. Det andra är att imponera på publiken med de pengar man har lagt ner på det visuella spektaklet, och det är jag ointresserad av, säger Nolan.

via DGA www.moviezine.se +
Läs mer...

Nolan avslöjade också under intervjun att han inte är något stort fan av 3D, trots att Warner Brothers hade uttryckt sin förtjusning om att få "The Dark Knight Rises" i det formatet så ändrade han inte sin inställning.

- Warner Bros skulle ha blivit väldigt glada, men jag sa till dem att jag ville att filmen skulle vara stylistiskt konsekvent med de två första filmerna och att vi istället skulle puffa på med IMAX för att skapa en förstklassig bild. Jag tycker att en stereoskopisk bild är för småskalig och skrämmer bort en med effekterna. 3D är en felbenämning. Filmer är 3-D. Hela grejen med fotografering är att det är tredimensionellt. 3D passar bra för TV-spel och andra liknande teknologier, men om man letar efter en upplevelse för publiken, så är stereoskopisk för svår att omfamna. Jag föredrar stora dukar, att få titta upp mot en enorm skärm och på en bild som känns överdrivet stor. När man leker med det stereoskopiskt och vi har gjort en massa tester, förminskar man storleken så att bilden blir ett mycket mindre fönster som du har framför dig, berättar Nolan.

Snubbe får epileptiskt anfall under fallskärmshopp

Video / Imponerande

Av alla tillfällen som man inte ska få ett epileptiskt anfall står nog fallskärmshopp väldigt högt upp på listan.

Det var i mitten av november förra året som Christopher skulle göra ett hopp under sin fallskärmsutbildning (steg fem). Han hoppar ut från ungefär 4000 meter och strax under 3000 meter får han ett epileptiskt anfall som håller på i 30 sekunder. Instruktören lyckas dra fallskärmen vid 1200 meters höjd och vid 900 meters höjd återfår killen medvetandet och kan landa själv.

www.reddit.com +

Gömda koder i trailern för Batman: Arkham Knight hittade

Spel / Multiplattform

Spelare har hittat gömda koder i trailern för Batman: Arkham Knight. Än så länge har man lyckats knäcka tre koder och skriver man in dem på hemsidan kommer det fram en kort presentation av karaktärerna. I bilden ovan kan ni se presentationen av Harley Quinn till exempel.

Koderna ska finnas att se 0:07, 0:25 och 1:47. Första koden har lyckats översättas till "yeah right," den andra till "botanical gardens," och den sista är "your greatest fears."

www.ign.com +

Kvinnlig skönhet runtom i världen

Video / Intressant

Mihaela Noroc åkte runtom i världen och fotograferade kvinnor för att visa hur kvinnlig skönhet ser ut i länder utanför vår lilla bubbla där vi befinner oss. Även om många anser att i vår bubbla (vilket är Sverige) existerar några av de vackraste kvinnorna i Europa.

youtube.com +

Nya Aston Martin Lagonda blir tillgänglig i fler länder

Bil / Aston Martin

Du som blev lite putt för att nya Lagonda bara skulle säljas i Mellanöstern kanske blir glad av denna nyhet. Aston Martin har nämligen bestämt sig för att sälja bilen till fler länder, men du får skynda dig att lägga en beställning för det finns endast 200 exemplar.

Länderna som kommer att få ta del av bilen som nu går att få som både höger- och vänsterstyrd är Kontinentaleuropa, Storbritannien och Sydafrika. VDn för Aston Martin, Dr Andy Palmer, säger följande:
"Opening up the Lagonda Taraf to an increased number of customers around the world was a high priority for me as soon as I joined Aston Martin late last year. I wanted to be able to offer this exceptional saloon to the potential owners from around the globe who have been enquiring about it, and I’m very happy that we have been able to expand the Lagonda proposition."
Skulle man ändå tycka att originalet är bäst dök det faktiskt upp ett exemplar från 1986 på Blocket häromdagen, med bara 738 mil på mätaren!

ASTON MARTIN EXPANDS LAGONDA TARAF LUXURY SALOON AVAILABILITY

New Lagonda Taraf will be offered to customers outside the Middle East
Series production remains limited to 200 bespoke limousines
Super saloon will be available in left or right-hand drive

Aston Martin is today announcing that the luxurious new Lagonda super saloon will be made available, in strictly limited numbers, to more customers around the world.

Aston Martin will now accept orders for the Lagonda Taraf – the latest in a proud line of saloons revered worldwide as ‘the finest of fast cars’ – from prospective owners in more major markets. It is now available to clients in EU legislation-compliant Continental Europe, the United Kingdom and South Africa, with the Lagonda Taraf now re-engineered to be available in either left or right-hand drive.

CEO, Dr Andy Palmer said: “Opening up the Lagonda Taraf to an increased number of customers around the world was a high priority for me as soon as I joined Aston Martin late last year. I wanted to be able to offer this exceptional saloon to the potential owners from around the globe who have been enquiring about it, and I’m very happy that we have been able to expand the Lagonda proposition.”

Initially available only to buyers in the Middle East, where it was launched in Dubai late last year, the Lagonda Taraf is being built in a strictly limited small series of no more than 200 cars.

The return of Lagonda follows in the wake of other bespoke special projects by Aston Martin such as the creation of the extreme Aston Martin Vulcan supercar, Vantage GT3 special edition, One-77, V12 Zagato and the CC100 Speedster Concept.

Based on the brand’s almost infinitely flexible VH architecture, the saloon draws inspiration from the highly sought-after William Towns-designed Lagonda of 1976 and features many of the same cutting edge engineering techniques seen in modern Aston Martin sports cars, such as the extensive use of carbon fibre body panels.

The car is hand-built by the finest craftsmen and women at Aston Martin’s state-of-the-art manufacturing facilities in Gaydon, Warwickshire, in a dedicated building previously given over to the creation of the One-77 supercar.

The 6.0-litre V12-engined super saloon is being offered to clients through Aston Martin’s VIP sales programme with precise pricing details remaining confidential, and likely to be significantly different in each case due to very high levels of bespoke content. Naturally, each Lagonda customer will have the option of ensuring their car is truly unique by personalising it via the popular Q by Aston Martin bespoke service.

Dr Palmer said: “As a result of today’s announcement we anticipate very quick expressions of interest from customers around the world, many of whom will want to add Lagonda to their luxury and sports car collections.

“Aside from its confident style, many buyers will also recognise this Lagonda Taraf as a piece of automotive history, following in the tracks of its distinguished predecessor the William Towns Lagonda.”

He added: “I’m also particularly pleased that we have been able to engineer Lagonda for right-hand drive markets meaning, of course, that I’m sure we will see the car in use on Aston Martin’s ‘home ground’ of the UK in due course.”

Gästrecension Monster Hunter 4 Ultimate

Spel / Nintendo

En båt seglar fram genom öknen. Den flock flygande ödlor som har följt båten varnar om att något inte står rätt till och rör sig bortåt. En 120 meter lång uråldrig drake kastar sig upp ur sanden och flyger omöjligt högt över det i jämförelse mikroskopiska seglet och slår ner på andra sidan. Jägaren måste agera snabbt för att hålla sig kvar och inte kastas överbord.

Så öppnar Monster Hunter 4 Ultimate till 3DS och spelaren slungas in i det som serien gör bäst: Slåss mot riktigt stora monster. Detta är väldigt olikt dess föregångare där man fick plocka svamp och stycka gräsätare i timtal med ett obefintligt berättande. Att träffa sitt första stora monster tog längre tid än en Call of Duty kampanj och de flesta hade stängt av spelet innan dess. Även om tempo är en av många saker Capcom har förbättrat i Monster Hunter 4 Ultimate, krävs det ändå en del tålmodighet och experimenterande för att förstå alla system.


Läs mer...
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen