master
master
master

Christopher Nolan om CGI och 3D

Film / Nyhet

I en intervju med Directors Guild of America berättar Christopher Nolan för första gången varför han inte använder sig av varken 3D eller CGI (computer generated images/datagenererade effekter).

- CGI är ett otroligt kraftfullt verktyg för att göra bättre visuella effekter. Men jag tror på att ha en väsentlig skillnad mellan animering och foto. Oavsett hur sofistikerat din CGI är, om det har skapats från icke fysiska element och om du inte har spelat in med kameran, kommer det kännas som animerat. Man har två olika mål i en film med specialeffekter. Ett är att lura publiken att se något som inte finns och det är därför jag undviker det. Det andra är att imponera på publiken med de pengar man har lagt ner på det visuella spektaklet, och det är jag ointresserad av, säger Nolan.

via DGA www.moviezine.se +
Läs mer...

Nolan avslöjade också under intervjun att han inte är något stort fan av 3D, trots att Warner Brothers hade uttryckt sin förtjusning om att få "The Dark Knight Rises" i det formatet så ändrade han inte sin inställning.

- Warner Bros skulle ha blivit väldigt glada, men jag sa till dem att jag ville att filmen skulle vara stylistiskt konsekvent med de två första filmerna och att vi istället skulle puffa på med IMAX för att skapa en förstklassig bild. Jag tycker att en stereoskopisk bild är för småskalig och skrämmer bort en med effekterna. 3D är en felbenämning. Filmer är 3-D. Hela grejen med fotografering är att det är tredimensionellt. 3D passar bra för TV-spel och andra liknande teknologier, men om man letar efter en upplevelse för publiken, så är stereoskopisk för svår att omfamna. Jag föredrar stora dukar, att få titta upp mot en enorm skärm och på en bild som känns överdrivet stor. När man leker med det stereoskopiskt och vi har gjort en massa tester, förminskar man storleken så att bilden blir ett mycket mindre fönster som du har framför dig, berättar Nolan.

Snuskig reklam från Sony

Spel / Sony

Remote Play är på pappret en cool funktion som Sony verkar börja pusha för nu och ett steg i den kampanjen är den här rätt pinsamma reklamfilmen. Sony släppte den på sin Youtube-kanal men drog rätt snabbt tillbaka den. Frågan är hur den nådde hela vägen dit över huvud taget.

Filmen är gjord av Sony i Belgien och det är ansedda reklambyrån TBWA som ska ha gjort den.

www.theverge.com +

Historien om spelgrafiken

Spel / Multiplattform

Spelgrafiken har kommit långt sedan åttiotalet och i den här dokumentären i fem delar får vi oss en genomgång av dess historia, från Pong till dagens fantastiska spel.

youtube.com +

En titt på IBMs smarta klocka

Pryl / Klockor

Smarta klockor är på allas läppar men ingens armar ännu. Tanken har funnits där länge och i den här videon får vi en enkelt genomgång av en klocka som visades upp 2001. Namnet var WatchPad 1.5 och bakom den stod IBM.

Den började så klart aldrig att säljas men konceptet är på många sätt rätt likt Apple Watch faktiskt.

youtube.com +

Microsoft fortsätter dissa Apple i ny reklamfilm

Mobil / Microsoft

Microsoft har sin egen version av Siri i Windows Phone som de kallar för Cortana och de tycker så klart att den är betydligt bättre än Apples variant. I den här reklamfilmen dissar man nya iPhone 6 Plus rätt hårt som man bara tycker har blivit större, inte smartare.

youtube.com +

Reklamfilm för Candy Crush Soda

Mobil / Övrigt

Mobilspel är big business och då behövs det marknadsföring. Svenska King har slagit på stort för sin senaste produkt Candy Crush Soda och gjort en riktigt mäktig reklamfilm.

youtube.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen