Nördkungen Joss Whedon berättar

Film / Nyhet

Han har kallats för "nördarnas konung", en titel som det råder viss konkurrens om i popkulturvärlden. Men få har en resumé som Joss Whedon. MovieZine träffade regissören för nördsnack i Beverly Hills.

"The Avengers" har alla ingredienser som detta efterlängtade superhjältestorverk bör ha, men de som inte har sett någon av dina tidigare produktioner kommer förmodligen att bli förvånade av att filmen är så humoristisk. Hur ser du på det?

- Idén bakom filmen är egentligen så löjlig, så om man inte erkänner det och har roligt med det faktumet, gör man en miss. Och man vill inte heller vara för seriös, med två timmar där superhjältar tävlar om att prata med den mörkaste rösten. Det som jag tycker särskiljer "The Avengers" i viss mån, är just dess många olika nyanser och lager.

via MovieZine.se www.moviezine.se +
Läs mer...

Fanns det utrymme för skoj och avkoppling på en så här stor filminspelning?

- Det är en utmattande process, men alla skådespelarna hade samtidigt väldigt kul. Delvis för att det finns en liten nörd i dem alla och en känsla av att "jag kan inte förstå att jag får vara med om det här". Och sen berodde det även på det är en film med så många olika karaktärer, vilket gjorde att ingen ett särskilt tungt schema. Utom jag, förstås. Uppenbarligen måste man regissera varje scen (skratt).

Med tanke just på att det finns så många superhjältar i filmen: Var det svårt att hitta en balans så att alla fick tillräckligt mycket utrymme?

- Ja, det var väldigt svårt. Alla karaktärerna är så intressanta och alla skådespelarna är så begåvade, så det var krångligt rent strukturellt att se till att alla fick den betydelse de skulle ha i narrativet och inte bara en cool one-liner och en häftig actionscen. Jag ville att de skulle ha en inverkan på varandra. Sedan fick man även tänka på att lägga sig på rätt nivå gällande varje superhjältes specifika egenskaper. Att till exempel kunna separera vad Thor och Captain America kan göra.

Utöver "The Avengers" har du till i år även varit med och skrivit och producerat den hyllade skräckfilmen "The Cabin In The Woods". Därutöver ligger du bakom "Buffy the Vampire Slayer" och flera andra av de största kultfenomenen inom den samtida populärkulturen. Allt detta har gjort att du själv har fått en väldigt stor fanskara. Hur hanterar du det?

- Min situation är nog egentligen ganska perfekt. Jag får tillräckligt mycket uppmärksamhet för att jag ska kunna hålla mitt ego uppladdat, men inte så mycket att jag inte kan gå ut och slappna av. Och jag är inte en skådespelare vilket är en väldigt stor skillnad, eftersom människor kan utveckla band till skådespelare som ibland kan vara ganska obehagliga. När fans kommer fram till mig så gör de det för att prata om mitt arbete. Vi delar något, för jag tycker om sakerna som jag gör. Jag kanske inte tycker att jag gjorde dem så bra, men jag är ett stort fan av allt jag har gjort, (skratt).

Läs hela intervjun här...

"The Avengers" får biopremiär på fredag.

Spoilers Spana in E3-demot för Uncharted 4: A Thief’s End

Spel / Sony

Under Sonys presskonferens på E3 visade man upp ett hejdundrande demo för Uncharted 4: A Thief’s End. Bakom stängda dörrar på mässgolvet visade man även fortsättningen på detta presskonferensdemot och nu kan alla se denna del i klippet ovan.

Ny trailer för Steve Jobs ute nu

Film / Trailer

Tidigare i år släpptes en kort teaser från den kommande filmen Steve Jobs som kommer att handla om just Steve Jobs. Det var en väldigt kort och rätt intetsägande teaser egentligen, men nu har äntligen en fullängdstrailer släppts och vi får se betydligt mer från Danny Boyles Apple-rulle.

Steve Jobs har premiär 22 januari 2016.

www.imdb.com +

Rapport Warner kan ha känt till problemen i Batman: Arkham Knight

Spel / Multiplattform

Vi har redan tidigare berättat att PC-versionen av Batman: Arkham Knight är så pass trasig att spelet dragits tillbaka från Steam och kommer att släppas igen först när det är stabilt igen.

Nu rapporterar Kotaku att de via en anonym källa fått veta att Warner Bros. kände till problemen flera månader innan releasen. Så här säger källan som ska vara en av spelets testare som jobbat med spelet i flera år:

“I will say that it’s pretty rich for WB to act like they had no idea the game was in such a horrible state. It’s been like this for months and all the problems we see now were the exact same, unchanged, almost a year ago.”

Informationen ska dock komma från två separata källor vilket tyder på att det ligger en del sanning i det hela. Warner Bros. tyckte helt enkelt att spelet ändå var bra nog för release. Warner har inte velat svara på Kotakus frågor men har tidigare släppt ett offentligt uttalande där de ber om ursäkt. De har också släppt en första uppdatering för att inleda arbetet med att laga det som är trasigt.

"We want to apologize to those of you who are experiencing performance issues with Batman: Arkham Knight on PC. We take these issues very seriously and have therefore decided to suspend future game sales of the PC version while we work to address these issues to satisfy our quality standards. We greatly value our customers and know that while there are a significant amount of players who are enjoying the game on PC, we want to do whatever we can to make the experience better for PC players overall."

kotaku.com +

Facebook byter logotyp

Webb / Facebook

Företag byter logotyper lite titt som tätt och brukar oftast göra en grej av det. Oftast i samband med något eldigt tal om att återuppta sin forna glans, eller något. Facebook har dock lyckats göra en logotypändring utan att säga någonting om det. Och utan att någon märkte det. Nästan i alla fall.

Den nya logotypen har ett nytt, snäppet smalare, typsnitt och den största skillnaden är bokstaven A i Facebook har ändrat stil. Som ni ser i bilden ovan är det typ det enda som hänt egentligen. Josh Higgins, Creative Director på Facebook berättar att målet var att modernisera loggan för att göra den trevligare och mer lättillgänglig.

Så. Vad tycker ni om den nya loggan? Bra? Anus?

thenextweb.com +

GTA V Online får ny uppdatering nästa vecka

Spel / Multiplattform

För ett tag sedan släpptes den första delen av GTA V Online-uppdateringen Getting III-Gotten Gaines som bland annat adderade lyxiga privatplan för de med mycket pengar. Nu kommer också den andra delen som fått releasedatumet 10 juli.

Den här uppdateringen för med sig ännu mer fordon samt nya kläder tillsammans med den tidigare PC-exklusiva The Lab-radiostationen. Mer detaljer om ytterligare innehåll ska anlända nästa vecka.

www.ign.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen