Filmfesten är igång!

Film / Nyhet

Cannes har rullat ut den röda mattan och slagit upp portarna till festivalpalatset för 65:e året i rad. Igår anlände filmstjärnorna tillsammans med närmare 4000 journalister från världens alla hörn.

Här på Feber.se kommer du att kunna följa rapporteringen och ta del av recensionerna från MovieZines utsända i Cannes, dagligen fram till 27:e maj. Men vi börjar med att lista de 8 på förhand hetaste titlarna, som vi inte tänker missa - hela listan efter hoppet:

via MovieZine.se www.moviezine.se +
Läs mer...

"Killing Them Softly"

Andrew Dominik som fick oss att dregla med Roger Deakins urläckra foto i "Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford" är tillbaka med en riktigt stor snackis som lär resultera i skyhöga förhoppningar och långa köer till biografen i Cannes. Med Brad Pitt, Ray Liotta, Richard Jenkins och James Gandolfini kan detta helt klart bli en av de största behållningarna i Cannes. Ja, vi gör vårt bästa med att glömma misstaget att överge den superba titeln "Cogan's Trade".

"Lawless"

Mannen som gav oss en rejäl tankeställare med "Vägen" har samlat ihop ett imponerande skådespelargäng. Vad sägs om Gary Oldman, Guy Pearce, Tom Hardy, Shia LaBeouf och Jessica Chastain? Även denna film har bytt titel, tidigare hette den "The Wettest County". Oavsett titel så är vi väldigt nyfikna på vad Hillcoat har att visa oss.

"Cosmopolis"

David Cronenberg har en tendens att överraska och oftast åt det positiva hållet. För vem hade egentligen förväntat sig att han skulle ta med hunken Robert Pattinson i detta hypade drama? Men som tur är får han välbehövlig draghjälp av Paul Giamatti och Juliette Binoche. Detta får man verkligen inte missa i Cannes.

"On the Road"

Förväntningarna är höga även på denna stjärnspäckade, autobiografis road movie genom 50-talets USA. Walter Salles filmatisering av Jack Kerouacs eviga klassiker "På drift" är fylld av stjärnor som Sam Riley, Kristen Stewart, Kirsten Dunst, Viggo Mortensen, Amy Adams och Garrett Hedlund.

"The Paperboy"

Inte en filmversion av det klassiska Nintendo-spelet, men snarare en ny dramathriller av Lee Daniels, som imponerade stort med "Precious" för några år sedan. Där skapade han magi med hjälp av Mo'Nique och Mariah Carey i oväntade roller, nu väntar vi med spänning på att få se vad han får fram för prestationer ur Nicole Kidman, Zac Efron och Matthew McConaughey. "The Paperboy" handlar om en reporter som återvänder till sin hemstad i Florida för att utreda fallet kring en dödsdömd fånge.

"Laurence Anyways"

På sin 30-årsdag släpper Laurence bomben - han vill byta kön och bli kvinna. Hur påverkar det relationen med hans familj, vänner och framför allt hans flickvän? Blott 23-årige kanadensaren Xavier Dolan väjer inte undan tunga ämnen i sina filmer, och hans tredje (som liksom de tidigare får premiär i Cannes) verkar inte som något undantag.

"Rust & Bone"

Regissören och manusförfattaren Jack Audiard är ett namn att hålla ögonen på efter filmer som "Mitt hjärtas förlorade slag" och "En profet". "Rust & Bone" är ett mysterium kring en 25-årig arbetslös man som faller för en valtränare. Matthias Schoenaerts, tokhyllad efter Oscarsnominerade "Bullhead", får sällskap av alltid fantastiska Marion Cotillard.

"Moonrise Kingdom"

Wes Andersons dramakomedi öppnar festivalen och förväntningarna är givetvis skyhöga hos Cannes-besökarna. Som vanligt har Anderson inga problem att få med riktigt bra skådisar eller vad sägs om detta gäng: Bruce Willis, Bill Murray, Harvey Keitel, Edward Norton, Tilda Swinton och Frances McDormand. Vad kan detta utmynna i? Något fantastiskt eller bara bra?

Bubblare: Danska "Jakten" med Mads Mikkelsen och Alexandra Rapaport, "Mud" av "Take Shelter"-regissören Jeff Nichols, Brandon Cronenbergs rysare "Antiviral", Michael Hanekes "Amour" om kärlek på äldre dar, "Beyond the Hills" av förre Guldpalmsvinnaren Cristian Mungiu, "Maniac" med Elijah Wood som seriemördare, och givetvis alla klassikerna på nattbion på stranden.

Följ hela festivalrapporteringen på MovieZines Cannes-sajt.

FOX ger League of Extraordinary Gentlemen en ny chans

Film / Nyhet

2003 släpptes den rätt usla filmen The League som baserades på Alan Moore och Kevin O’Neills seriealbum League of Extraordinary Gentlemen. Tio år senare var det tal om att det skulle göras en tv-serie av källmaterialet men det blev aldrig något med det.

Nu verkar det som 20th Century Fox göra ett nytt försök att få till något vettigt av detta fantastiska källmaterial. Variety rapporterar nämligen att John Davis (The Blacklist) produktionsbolag, Davis Entertainment, håller på att försöka producera en ny League of Extraordinary Gentlemen-film.

Serietidningen utspelar sig i ett alternativt viktorianskt England, där allvarliga hot mot rikets säkerhet får regeringen att samla ihop Mina Murray, Allan Quatermain, Mister Hyde, Kapten Nemo och den Osynlige Mannen för att besegra hotet.

variety.com +

257 svenska reklamkampanjer fällda för sexism sedan 2009

Samhälle / Allmänt

Dagens Media har granska hur många reklamkampanjer som fällts av Reklamombudsmannen sedan denna startades 2009 och totalt är det 588 kampanjer som fällts på grund av att de till exempel varit könsdiskriminerande, vilseledande eller stötande i största allmänhet.

257 av de 588 fällda kampanjerna har fällts på grund av att de varit könsdiskriminerande vilket gör att nästan hälften av de fällande domarna har rört den typen av reklamkampanjer. Tele2 är den annonsör som fällts flest gånger sedan 2009 och Aftonbladet det mediet som fällts flest gånger för smygreklam.

Reklamombudsmannen (RO:s) startades 2009 efter ett initiativ från organisationen Sveriges Annonsörer och tanken är att det ska vara ett organ för självsanering inom reklambranschen. Under "Läs mer" hittas en interaktiv infografik som presenterar Dagens Medias granskning av RO:s anmälningar och fällningar.

www.dagensmedia.se +
Läs mer...

Reklamkampanj i Ryssland döljer olaglig reklam för poliser

Pryl / Mojänger

I Ryssland har det blivit olagligt att köpa in kött av olika slag från EU, vilket har satt käppar i hjulet för butiker i landet som livnär sig på sådant. Som Don Giulio som driver en italiensk delikatessbutik i Moskva till exempel. För att göra det känt för folk att det fortfarande finns kött att köpa i hans butik så han tagit fram en intressant reklamkampanj för att lyfta fram butiken.

Kampanjen går ut på att en affisch har placerats i staden, men för att inte få problem med det polisiära har det riggats en kamera ovanför affischen som läser av vilka som är framför den. Om det är vanliga människor som kan titta på affischen så ser den ut som vanligt. Ser kameran skymten av poliser så rullar affischen runt och en annan reklam visas.

I videon ovan så får ni se hur affischeringen fungerar.

gizmodo.com +

Screentendo gör Mario-banor av skrivbordet

Webb / Verktyg

Screentendo är ett tramsigt litet verktyg som förvandlar valfritt Windows-skrivbord till en Super Mario Bros.-bana.

When Screentendo is launched, a semi-transparent window appears which can be moved and resized over other application windows. After placing the Screentendo window over an area of the screen, clicking inside the window will cause the app to render a game level based on the content beneath it.

En detaljerad process om hur Screentendo fungerar kan man hitta via länken endan och om man själv vill leka med källkoden så kan man hitta den borta på GitHub.

aaronrandall.com +

Allt som är fel med Bourne Identity på elva minuter

Film / Nyhet

CinemaSins har släppt en ny video där gänget går igenom allt som är fel med Bourne Identity från 2002.

youtube.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen