Volvo har tänkt till om insidan på XC40
I alla fall säger de det 
42.1°
+
Roger Åberg
0
Simone Giertz hänger på CERN
Lite studiebesök 
42.2°
+
André Stray
0
T-shirten för oss som gillar svart
Ja, jag beställde en 
79kg
+
Roger Åberg
IBM använder blockkedjan för att hitta dålig mat
Ska bli enklare att följa maten från jord till bord 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ny bild på ökenbanan till PlayerUnknown's Battlegrounds
Hej Peru 
46.6°
+
Frode Wikesjö
0
Så väljer man allt i en Rolls-Royce
Beslutsångest! 
104kg
+
Roger Åberg

Volvo har tänkt till om insidan på XC40

I alla fall säger de det

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Inredningar i bilar är oerhört tråkiga faktiskt. En del är väldigt förarcentrerade och funkar bra om man ska köra snabbt, men vanliga bilar är sällan speciellt smarta. Det finns undantag så klart, men de är inte vanliga.

Volvo släpper nu en teaser till för sin kommande XC40. Här fokuserar man på inredningen, och om de inte bara snackar kan det bli bra. Man har till exempel flyttat högtalare från dörrarna så att man kan placera större saker där, som en dator eller tablet.

Man har också fixat en papperskorg, så att mugghållarna faktiskt kan få vara mugghållare. Mobilen har ett speciellt ställe, där det finns trådlös laddning och USB-kontakter.

Ariel visar bisarr elektrisk bil

Hipercar får 1180 hästar!

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Ariel har alltid varit kända för att göra smått galna bilar som varit onödiga men oerhört roliga. Onödiga i den formen att de inte fungerat att använda mer än på banan, stora och dyra leksaker helt enkelt.

Nu visar man upp Hipercar som är arbetsnamnet på deras kommande elbil. Och den är bisarr. Den har fyra elmotorer och el turbinmotor(!). Varje elmotor är på 295 hästar som, om man väljer den fyrhjulsdrivna versionen, tillsammans ger 1180 hästar. Det kommer också komma en enklare version med "bara" 590 hästar från två elmotorer. Den blir då så klart tvåhjulsdriven. Vridet kommer att vara smått bisarra 1800 Nm.

0 till 100 klarar man av på 2,4 sekunder, 0 till 161 på 3,8 sekunder och 0 till 241 på 7,8 sekunder.

Till allt detta finns en mikro-turbin-motor på 35 kW som fungerar som räckviddsförlängare. Detta, tillsammans med att bilen faktiskt kommer att få ett tag och en rimlig vindruta, gör att bilen kommer att gå att använda som en, nåja, vanlig bil.

Bilen är utvecklad av Ariel tillsammans med Equipmake och Delta Motorsport. Tanken är resultatet av utvecklingsarbetet inte bara ska bli Arielbilen utan också hamna i andra bilar. Till en början bara nichebilar men i senare skeden även bilar som produceras i stora volymer.

Batterierna som sitter i bilen är på 750 Volt och har antingen en kapicitet på 42 eller 56 kWh.

Like other Ariels we want HIPERCAR to represent excellent value for money for the remarkable performance on offer. It will be an expensive car because of the technology involved but when compared to £1m+ supercars, which it will outperform, it’s going to represent excellent value for money. This is the first true electric supercar that will cross continents, drive to town and lap a race track, säger Simon Saunders.

Wow.

Hipercar är som sagt bara arbetsnamnet. En bil med det riktiga namnet som faktiskt har en prislapp och som går att köpa kommer 2019.

Det här är Volkswagen T-Roc

En lite mindre och poppigare SUV

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

VW tyckte att de behöver en till SUV i sitt modellutbud och jag tycker nog att de hade rätt. Förutom det lite krystade namnet T-Roc känns det mesta rätt med den här faktiskt, i alla fall vid första ögonkastet.

T-Roc är en ganska liten, eller kompakt som VW uttrycker det, SUV som placerar sig under Tiguan. Att man släpper en bil i det här segmentet är inte så förvånande, det växer så det knakar och VW själva säger att segmentet kommer att fördubblas under de närmsta tio åren.

Fronten är trots storleken relativt tjock. Det är färgglatt, utan att bli töntigt, och förarmiljön har fått sig ett lyft och är inte riktigt lika tråkig som en del andra bilar i VW-utbudet. Utsidan kan man få i två olika färger, här ovan i svart och gult och här under kan ni se den i blått och vitt.

Grundversionen kallas för T-Roc helt enkelt, men det finns två högre utrustningspaket som kallas för Sport och Style. De innehåller ungefär lika mycket saker, men med olika stil. Sport har till exempel "sport comfort seats" medan Style har lite exklusivare val i inredningen.

Bilen kommer att börja med en prisklass i 20.000 euro-segmentet, då får man manuell låda, framhjulsdrift och och en rätt liten motor. Exakt hur motoralternativen kommer att se ut är inte klart, men man kommer att erbjuda tre bensinare och tre dieslar. Inga hybrider eller elversioner verkar planerade just nu.

Köper man en lite större motor kommer man också att få fyrhjulsdrift och DSG-låda, men då har man nog lämnat det där 20.000 euro-segmentet. T-Roc kommer att lanseras i Europa i november.

Det här är Ferraris nya instegsmodell

Säg hej till Portofino

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Ferrari

När Ferrari släppte sin California var det 2009 och hett med plåtcabar. Modellen har väl aldrig varit en favorit hos speciellt många, även om jag nog skulle varit överlycklig även med en sån. Men nu är det i alla fall dags för en ersättare - Ferrari Portofino.

Portofino är fortfarande en plåtcab men formen är inte riktigt lika säregen från resten av utbudet som California faktiskt var. Jag gillar det jag ser, visst känns vissa former igen från föregångaren, men det är mest på grund av att taket ska ha någonstans att vila.

På insidan känns det igen från andra Ferrarimodeller, roligt är att passageraren också i den här får en egen liten skärm för att se hur snabbt det går.

Motorn är en V8:a på 3,9 liter som ger 600 hästar och 760 Nm. 0-100 går på 3,5 sekunder och toppfarten ligger på 320 km/h. Bilen kommer att visas upp på Frankfurtsalingen och de som då beställer får sina bilar i början av nästa år. Priset är ännu okänt.

Audi förändrar siffrorna på bakluckan

Enklare eller inte?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Audi

De klassiska beteckningarna på en del bilar som berättar hur stor motorvolym en bil har är i dagen värld med hybrider, el och turbos rätt ointressanta. BMW använder fortfarande samma typ av siffror, men en 320 som tidigare betydde att det var en 3-serie med 2,0 liters motor betyder i dag mest att motorn är ungefär i samma position deras stege som 2,0-litersmotorn en gång i tiden var. Ett exempel är 330e där bensinmotorn och elmotorn tillsammans, typ, motsvarar en vanlig 330.

Audi har så klart samma problem och nu förändrar man vad det kommer att stå på baksidan av bilen. Men det blir knappast logiskt, mer än att vissa siffror är högre än andra.

Längst ner i skalan är 30 för bilar mellan 110 och 130 hästkrafter, bilar mellan 230 och 252 kommer att ha 45 på bakluckan och bilar över 544 hästar får 70. Och varianter därimellan får andra siffror. När A8 snart släpps så kommer det inte stå 3.0 TDI utan 50 TDI och istället för 3.0 TFSI kommer det att stå 55 TFSI.

Ingen, förutom Audinördar, kommer att ha koll på exakt vad 55 står för, men gemene man kanske mest bryr sig om att 50 är mer än 30. Varför man har kvar TFSI och TDI är också oklart, man kunde ju ha styrt upp det samtidigt. Kan en tycka.

Frågan är hur viktigt detta är? Tycker du att det är viktigt att visa grannen hur fet din motor är eller känns det som onödigt trams?