Mässlingen ökar i hela Europa
Flera fall i Sverige under våren 
21.1°
+
Emmy Zettergren
0
Netflix vill låna en miljard euro
För att producera mer eget innehåll 
41.5°
+
Emmy Zettergren
0
Piratskalle graveras in på mynt
Imponerande! 
85kg
+
Bobby Green
Forskare har hittat miljontals år gamla dinosaurieägg
I form av en fossil 
42.4°
+
Emmy Zettergren
0
Öland fick strömavbrott på grund av överskott av vindkraft
Gick inte att skicka vidare 
51.5°
+
Emmy Zettergren
0
Snabbast i världen att få full pott i bowling
Strike! 
138kg
+
Bobby Green

Nu kan du boka eldrivna Audi e-tron quattro

I alla fall om du bor i Norge

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Audi

Audis första rena elbil kallas för e-tron quattro och den tar sig med sitt batteri på 95 kWh 50 mil på en laddning. Är du taggad på en sådan och bor i Norge kan du från och med i dag förhandsboka ett exemplar. 20 000 kronor kostar bokningen och du hamnar då i kön om att få köpa ett av de första exemplaren när bilen väl är här på riktigt, vilket ska vara i slutet av nästa år. Vad totalsumman ligger på får vi inte reda på för tillfället. Väljer man att hoppa av sin bokning får man pengarna tillbaka.

Bilen som är fyrhjulsdriven har 435 hästar, ett vrid på 800 newtonmeter och gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Toppfarten anges till 210 km/h.

carscoops.com +

Nya Civic Type R slår varvrekord på Nürburgring

Snabbaste framhjulsdrivna bilen

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Honda

Nya Honda Civic Type R är nu den snabbaste framhjulsdrivna bilen på Nürburgring då man tagit sig runt nordslingan på tiden 7:43.8. Det är nästan sju sekunder snabbare än föregångaren. Rekordet sattes i en utvecklingsbil med tekniska specifikationer som motsvarar den slutgiltiga produktionsbilen redan den 3 april i år men det är först nu Honda delar med sig av rekordtiden.

Bilen börjar säljas i Europa till sommaren, några svenska priser har vi dock inte än.

Visa
Pressmeddelande
Honda Civic TYpe R 2017, sätter nytt varvrekord för framhjulsdrivna bilar på Nürburgring

Tidsförsöket på Nürburgring satte tiden till 7 min och 43,8 sek
Motorn i helt nya Civic Type R producerar 320 PS och har ett vridmoment på 400 Nm
Avancerad aerodynamik ger den bästa balansen mellan lyftkraft och luftmotstånd i klassen
Nya Civic Type R kommer att byggas i Swindon, Storbritannien. Försäljningen i Europa inleds sommaren 2017
Varvtiderna utfördes i en utvecklingsbil med tekniska specifikationer som motsvarar den slutgiltiga produktionsbilen
Efter att produktionsmodellen gjorde sin debut på motormässan i Genève, 2017, har nya Honda Civic Type R satt en ny referensvarvtid för framhjulsdrivna bilar på Nürburgrings Nordschleife. Den 3 april, 2017 gjorde en utvecklingsbil en varvtid på 7 minuter och 43,8 sekunder på den världsberömda banan.

Varvtiden sattes under den sista fasen av modellens testprogram, på en torr bana med optimal omgivningstemperatur för bästa prestanda hos däck och drivlina. Den nya tiden är en förbättring med nästan sju sekunder gentemot modellens föregångare.

Nya Civic Type R var en del av utvecklingsprogrammet för den nya tionde generationens Civic – det största i Hondas historia – och konstruerades för att leverera den mest givande körupplevelsen i segmentet halvkombi, både på vägen och på banan.

Flera faktorer bidrog till de nya referenstiderna för nya Civic Type R på Nordschleife. Bilens hjärta är den optimerade och förfinade 2.0-liters VTEC TURBO-motorn som producerar 320 PS och har ett vridmoment på 400 Nm. Nya lägre utväxlingsförhållanden i den sexväxlade manuella växellådan förbättrar bilens acceleration ytterligare, samtidigt som det nya omfattande aerodynamiska paketet ger enastående stabilitet i höga farter, med den bästa balansen mellan lyftkraft och luftmotstånd i klassen.

Det väldigt styva chassit i nya Civic Type R är 16 kg lättare än det i den tidigare modellen och har en förbättrad vridstyvhet på 38% vilket ger betydande fördelar för styrkänslan och kurvstabiliteten. En ny fjädring med multilänkar förbättrar stabiliteten vid inbromsning och minskar den totala lutningsrörelsen hos bilen, vilket gör det möjligt att bromsa senare i kurvorna och därigenom åstadkomma högre hastigheter i kurvorna under varvet.

Ryuichi Kijima är chefsingenjör för chassit på Civic Type R. Han förklarar var den nya modellen visar betydande förbättringar runt Nürburgring jämfört med den tidigare generationens bil.

”Kurvhastigheten som uppnås i nya Type R är högre eftersom bilen har bredare däck och ett vidare spår, längre hjulbas, ny fjädring med multilänkar bak samt optimerad aerodynamik som förbättrar stabiliteten, ” säger Ryuichi Kijima. “Förarna kan exempelvis gå in i kurvan efter Metzgesfeld i cirka 150 km/tim. Även i den här medelhastighetskurvan, är hastigheten cirka 10 km/tim högre tack vare den utmärkta stabiliteten i nya Type R. Med denna förbättrade kurvtagningsförmåga, kan vi öka hastigheten genom hela varvet, vilket hjälper nya Type R att åstadkomma en mycket snabbare varvtid.”

Den utvecklingsbil som satte varvtiden motsvarade tekniskt samma specifikation som produktionsbilen. En helt fristående störtbåge monterades av säkerhetsskäl, men dess närvaro gav ingen extra styvhet till ramen. Störtbågens extra vikt kompenserades genom att man temporärt avlägsnade infotainment-systemet och de bakre sätena. Bilen använde däck som är lagliga för gatubruk och anpassade för bana.

Produktionen av nya Civic Type R kommer att börja under sommaren 2017 vid Honda of the UK Manufacturing (HUM) i Swindon – det globala navet för tillverkningen av den tionde generationens Civic halvkombi. Type R kommer att exporteras i hela Europa och till andra marknader runt om i världen, inklusive Japan och USA. Dess ankomst till Nordamerika kommer att bli första gången som en Type R av märket Honda officiellt har sålts där.

Rykte Vill Apple bygga internet i rymden?

Har anställt satellitspecialister som tidigare jobbade för Google

Illustration av en satellit
Visa inte Mac-artiklar
Mac / Övrigt

Nyhetsbyrån Bloombergs rapporterar att Apple har anställt två stycken personer som är specialister på satelliter och som tidigare arbetade för Google och Googles moderföretag Alphabet.

Exakt vad detta innebär är i dagsläget svårt att avgöra men majoriteten av satelliter brukar vanligtvis användas till två saker, att fotografera jorden och andra saker i rymden samt för kommunikation. Det spekuleras om att Apple siktar på det senare, det vill säga antagligen bygga ett satellitnätverk som skulle kunna förse jorden med rymdbaserat internet. Apple har inte velat kommentera sina nyrekryteringar så för tillfället handlar det mesta om spekulationer.

Rymdbaserat internet är för tillfället hett och en mängd företag har uppgett att de planerar att bygga sådana framöver. Bland dessa företag märks bland andra Google, SpaceX, Boeing, OneWeb och Samsung.

bloomberg.com +

Bil med förare i släpas efter lastbil

Chaffisen säger sig inte veta något

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Övrigt

Här ser vi en något märklig olycka som inträffade någonstans i närheten av Cajon Pass i Kalifornien. En bil har råkat köra in i en lastbil och på något vis fastnat med fronten i släpet. Lastbilschaffisen verkar dock inte ha märkt något utan tuffar vidare, tills bilar runtomkring uppmärksammar det hela och till slut får stopp på lastbilen.

Infiniti ska göra verklighet av Q60 Project Black S

Utmanare till Mercedes AMG C63 och BMW M4?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Infiniti

På bilmässan i Genève förra månaden presenterade tillverkaren Infiniti en vassare version av modellen Q60 som man döpt till Q60 Project Black S. Nu berättar Bernard Michel som är produktplanerare hos Infiniti att modellen lär bli av.

Under det aggressiva skalet finns en V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo som ger 500 hästar. Den har bland annat ett KERS-system från Renaults F1-team som tar tillvara på kraften när man bromsar och det snackas om att bilen skulle kunna vara en värdig utmanare till några av Mercedes, Audi och BMW:s värstingvagnar.

När konceptbilen ska bli verklighet är oklart för tillfället.

carscoops.com +