m
Guest tycker du ska spela Wolfenstein: The New Colossus och stödja svensk spelutveckling!
Petsson skriver om tv-spel i allmänhet och retrospel i synnerhet på Spelbloggen
Develoop tycker du ska prenumerera på fototidningar
Marwin vill tipsa om sin event/spel-inriktade YouTube-kanal HEJSAN.TV
Paul rekommenderar verktyget IPIP för utvecklare
Anders vill att du ska kolla in en stor LEGO-utställning i Huskvarna 28/29 april
Linus vill tipsa om färska fotografier tagna med kommande OnePlus 6
Philip vill tipsa om sin tech-blogg
Vill du också synas här?

Ny teknik uppmärksammar om utryckningsfordon

Tar över ditt ljudsystem

Fordon / Övrigt

Alex Hedberg och Mikael Erneberg, båda två studenter på KTH, ligger bakom EVAM System. Det är en ny teknik som ska uppmärksamma bilister om att ett utryckningsfordon är i närheten. Precis som när ett vanligt trafikmeddelande tar över din stereo kommer även EVAM att göra detta, och på så vis varna dig att det snart kommer ett par blåljus farande.

"Vi har utvecklat ett smart kommunikationssystem för uttryckningsfordon. Det fyller tre funktioner. Att förbättra framkomligheten för ambulans, polis och brandkår, öka trafiksäkerheten och göra arbetsmiljön i trafiken för utsatta yrkesgrupper bättre. I dagsläget använder EVAM System radiokommunikation och FM-bandet. Meddelanden tas emot oavsett om föraren lyssnar på radio, cd eller Spotify via aux eller blåtand. Det enda kravet är att bilstereon är påslagen, något två av tre förare har i sina bilar."
Tekniken är situationsanpassad vilket betyder att varningar skickas ut tidigare vid exempelvis motorvägar och motortrafikleder där hastigheten är högre. I stadstrafik där hastigheten är lägre kan tidsmarginalen se annorlunda ut. Systemet kan även upplysa bilister om olyckor som inträffat på vägen.

Tester kommer att dra igång under kvartal ett i år och tanken är då att sju till nio fordon utrustade med tekniken ska köra omkring i Stockholm. Läs mer om det hela i pressmeddelandet eller på länken nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nu testas morgondagens blåljusteknik i Stockholm

Flera tragiska dödsolyckor de senaste åren där brandmän förolyckats i trafiken visar att KTH-studenternas nya blåljusteknik behövs. Nu börjar de testa tekniken i både de södra delarna av huvudstaden och innerstaden. EVAM System, som tekniken kallas, är ett nytt sätt att uppmärksamma bilister på annalkande utryckningsfordon.

– Vi har utvecklat ett smart kommunikationssystem för uttryckningsfordon. Det fyller tre funktioner. Att förbättra framkomligheten för ambulans, polis och brandkår, öka trafiksäkerheten och göra arbetsmiljön i trafiken för utsatta yrkesgrupper bättre, säger Alex Hedberg, en av KTH-studenterna bakom tekniken.

EVAM System kräver inte att något installeras i bilen. Istället använder sig tekniken av befintligt ljudsystem i bilen tillsammans Radio Data System (RDS).

– I dagsläget använder EVAM System radiokommunikation och FM-bandet. Meddelanden tas emot oavsett om föraren lyssnar på radio, cd eller Spotify via aux eller blåtand. Det enda kravet är att bilstereon är påslagen, något två av tre förare har i sina bilar.

I och med detta kan flockbeteendet i trafiken nyttjas. Om två av tre personer byter fil varnas den tredje föraren. Dennes uppmärksamhet skärps och vederbörande byter därefter också fil.

– Idag är det inte ovanligt att förare bara har några sekunder på att sig att reagera och väja för uttryckningsfordon. Den optimala tiden är minst 10 till 15 sekunders förvarning. Vi vill med hjälp av Evam System fånga bilisternas uppmärksamhet i ett tidigt skede. Detta så att ingen stress uppstår på vägarna, vilket försämrar trafiksäkerheten, säger Mikael Erneberg, student på KTH.

Varför behövs då EVAM System? En viktig anledning är att våra bilar blir allt bättre på att stänga ute oljud. Biltillverkarna har blivit allt mer framgångrika när det kommer till att ljudisolera personbilar. Därför blir svårare att höra sirener exempelvis.

Tekniken är situationsanpassad till skillnad från ordinarie blåljus och sirener. Det betyder att varningar skickas ut tidigare när hastigheterna är högre, till exempel på motorvägar och motortrafikleder. Inne i stan, där hastighetsgränserna är till exempel 30 eller 50 kilometer per timme, kan tidsmarginalen kortas något.

EVAM System klarar av ett flertal saker, inte bara att varna trafikanter för annalkande uttryckningsfordon. Tekniken kan också upplysa bilister om olyckor efter vägen. På det sättet minskar risken för allvarliga olyckor.

Alex Hedberg ser EVAM System som en naturlig utveckling av att bilar i allt större utsträckning kommunicerar med varandra.

– 10-15 år framåt i tiden kommer kommunikationen att se annorlunda ut. Idag sänder vi på FM-bandet, i framtiden används troligtvis dedicated short-range communication över 5,9 gigahertz. Moderna Volvobilar kan redan idag kommunicera med omvärlden när föraren slagit på varningssignalen vid exempelvis en olycka, säger Alex Hedberg.

Storskaliga pilottester drar igång i Stockholm under kvartal ett, 2017. Det är det tänkt att sju till nio fordon utrustade med tekniken ska köra runt i Stockholm. Allmänheten kommer alltså att märka av tekniken när den används i verkligheten.

– Det handlar om att verifiera tekniken en sista gång innan den tas i bruk. Detta ska bli intressant och superkul. Det finns ett stor behov av tekniken, och blåljusmyndigheter värdesätter den mycket. Vi trodde dock att framkomligheten skulle vara EVAM System största poäng, men det visade sig att trafiksäkerhet och arbetsmiljö är de tyngsta argumenten att använda tekniken, säger Alex Hedberg.

Han lägger till att det i praktiken inte finns många konkurrerande system idag. Tekniken är mer komplex än vad man först kan tro, och marknaden som sådan är hårt reglerad.

– För att lyckas handlar det om att skapa goda relationer med användarna. Vi hoppas på globala framgångar, och vi har en strategi för internationalisering. Det första steget är den svenska marknaden, för lyckas man inte hemma blir det svårt utomlands. Det första inköpare frågar i andra länder är just om man sålt tekniken på den inhemska marknaden.

Grundarna av företaget H&E Solution AB, som står bakom EVAM System, studerar för närvarande maskinteknik på KTH och ytterligare en KTH-student jobbar heltid med bolaget. Man har också anlitat två examensjobbare från lärosätet som för närvarande arbetar med att förädla tekniken.

Här hittar du EVAM Systems webbplats.

För mer information, kontakta Alex Hedberg på 070 - 730 90 07 eller alexhe@kth.se.

Faktaruta:

Här kommer fyra scenarier där EVAM System kan göra stor skillnad:

1. Vid korsningar kan tekniken användas så att den korsande trafiken i god tid uppmärksammas på utryckande fordon för att på så sätt undvika att olyckor inträffar.

2. Vid stora infartsvägar under rusningstrafik kan EVAM System göra så att utryckande fordon lättare tar sig igenom trafiken för att snabbare nå sin destination. Detta genom bilisterna tidigt varnas och på så sätt väjer och skapar en "ränna" med fri väg för uttryckningsfordonet.

3. Vid trafikolycka vid motorväg kan bilister i samma körfält som incidenten varnas om olyckan längre fram.

4. Vid trafikolycka på landsväg kan bilister förvarnas innan de når fram till en olycksplats som kan vara skymd bakom en kurva eller liknande.
Äntligen en ny Range Rover med sex hjul
Har dessutom flak 
31.7°
+
Bobby Green
0
253 personer dog i den svenska trafiken förra året
Lägsta antalet sedan 1940-talet 
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kina planerar att skapa artificiella regn i Tibet
På en yta tre gånger större än Sverige 
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Brittiska skolor börjar plocka ner analoga klockor
Eleverna kan inte tyda dem längre 
-2.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Radiostyrt flygplan flyger tack vare Magnuseffekten
Ser ut som en handgräsklippare 
43.3°
+
Bobby Green
0
Snubbe pekade finger åt fartkameror - åker nu i finkan
Hade laserblockerare i bilen 
47.0°
+
Bobby Green
0
En första titt på Ghibli Park
Konceptskisser på Studio Ghiblis nöjesfält 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lootlådor blir olagligt i Belgien
Anses vara lotteri 
69.5°
+
André Stray
0
Sense8 avslutas 8 juni
Säcken ska knytas ihop! 
41.4°
+
André Stray
0
EU fixar AI-system som kan upptäcka hjärtinfarkter
När man ringer SOS Alarm 
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
De här mobilskalen är gjorda av kraschade bilar
Sluta fippla med mobilen när ni kör! 
45.1°
+
Bobby Green
0
Nu sjösätts Ocean Cleanup
Ska rensa upp Stilla Havet 
68.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige tvåa på pressfrihetslista
Reportrar utan gränser har släppt årets World Press Freedom Index 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Instagram låter dig ladda ner allt du postat
Foton, kommentarer och profilinfo 
42.3°
+
André Stray
0
Drönare ska jaga tjuvfiskare vid Vänern
Så att de låter ålen vara i fred 
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Priset klart för Polestar 1
155 000 euro i Europa 
30.3°
+
Bobby Green
0
Storbritannien funderar på att bygga ett eget GPS-system
Om man blir utsparkade från Galileo 
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är Volvo XC40 som laddhybrid
Kommer som ren elbil nästa år 
45.1°
+
Bobby Green
0
Svenska mediahus lanserar faktagranskaren Faktiskt.se
Från DN, SVD, SVT, SR och KIT 
56.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
WhatsApp får 16-årsgräns i EU
På grund av GDPR 
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lite fakta om antennariidae
Ze Frank är tillbaka! 
43.3°
+
Roger Åberg
0
Men vad säger Mark Zuckerberg i förhöret egentligen?
Bad Lip Reading har gjort sin egna version 
50.9°
+
Bobby Green
0
Tyska Isdera visar eldriven sportbil
Det här är Commendatore GT 
43.7°
+
Bobby Green
0
Forskare vill skapa europeisk hub för artificiell intelligens
Europa halkar efter USA och Kina i AI-utveckling 
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
YouTube raderade 8 miljoner videoklipp i slutet av förra året
Mestadels spam och porr 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
HBO Nordic höjer priset med en tia
99 kronor i månaden 
7.6°
+
André Stray
0
Apa får inte upphovsrätten till selfie
Ingen får upphovsrätten till världskänt fotografi 
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.2°
+
Roger Åberg
0