m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
The Rock vill bli president i USA
Dwayne Johnson funderar på att ställa upp i presidentvalet 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon börjar sälja Apple TV och Chromecast
Börjar "konkurrera" med sig själva 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Adidas släpper trevlig klocka med retro-design
Denna skulle jag kunna tänka mig 
80kg
+
Bobby Green

Teslas lastbil duger bara till att frakta chips enligt Scaniachef

Konkurrent tycker till om Tesla Semi

Foto: fotoshoptofs
Visa inte Fordon-artiklar
Fordon / Lastbilar

När helt nya instick på marknaden dyker upp så kommer det nästan alltid lite roliga citat från konkurrenter som satsat stora pengar på annan teknologi. Det hände med webben, det hände med iPhone och nu har det hänt med Teslas eldrivna lastbil. Den här gången är det Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania som står för citatet som riskerar att bli en klassiker. Eller en sanning.

– Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik.

Det är i en intervju i Ny Teknik som han säger att Teslas lastbil säkert har sina användningsområden men att den inte löser hans kunders nuvarande problem. Anledningen är rätt enkel, för att få lång räckvidd för en så stor sak behövs mycket batterier och de väger mycket och tar dessutom plats. Och har man redan från start mycket vikt har man inte så mycket vikt över att det man faktiskt ska lasta.

– Vi är mycket positiva till elektrifiering av transporter, men vi vill arbeta med hållbara tekniker, och här ser vi att man kan jobba utan stora batterier. En annan aspekt är att våra kunder inte vill ha en massa död last, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik.

Men problemet gäller bara i Europa - det finns en anledning till att amerikanska och europeiska lastbilar ser så annorlunda ut. Man mäter helt enkelt ekipagets längd från hyttens slut i USA, här i Europa mäter man inklusive hytten. Hur lång hytten är spelar alltså stor roll här, men inte där och det är därför som de ser så olika ut.

Detta gör också att man i europa vill göra så korta hytter som det bara går och med korta hytter har man lite plats för stora batterier. Det betyder att den version av Tesla Semi som man har visat upp nog i sin nuvarande form inte kommer att vara så aktuell för den europeiska marknaden. I alla fall inte för transporter som är så långa.

– Vi kan skapa ett chassi som klarar en räckvidd på 200-300 km, men det räcker inte till fjärrdrift i dag. För att få ned vikten utvecklas avancerade konstruktioner, exempelvis av kolfiber, men då motiverar inte kostnaderna lösningen, säger Nils-Gunnar Vågstedt.

The Rock vill bli president i USA
Dwayne Johnson funderar på att ställa upp i presidentvalet 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon börjar sälja Apple TV och Chromecast
Börjar "konkurrera" med sig själva 
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Harlem Shake-skapare inte nöjd med att Ajit Pai använde hans låt
Vill stämma honom 
62.0°
+
Roger Åberg
0
Så här kommer det var att åka till rymden!
Jag vill, jag vill, jag vill! 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Första telefonen med fingeravtrycksläsare under skärmen
Från Vivo 
47.2°
+
Roger Åberg
0
De här två röstade för nätneutraliteten
Se vad de hade att säga 
41.2°
+
Roger Åberg
0
Teslas nyöppnade servicecenter brann ikväll
Fick inte vara öppet ett dygn ens 
13.7°
+
Roger Åberg
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
33.0°
+
Roger Åberg
0