RC-plan som flyger i 727 km/h
Hej! Hej då! Hej! Hej då! 
42.9°
+
Roger Åberg
0
Spotify större än Bonnier
Största mediabolaget i Sverige 
44.8°
+
Roger Åberg
0
En lite vuxnare chokladkalender
Från Chokladfabriken 
91kg
+
Roger Åberg

Sveriges Annonsörer gillar retuscheringsmärkning

Dock oklart om det någonsin kommer införas här

En retuscherad bild
Foto: raheel9630
Visa inte Foto-artiklar
Foto / Bildbehandling

I går infördes det nya regler i Frankrike att alla retuscherade reklambilder på modeller i landet måste märkas. Detta för att man lätt ska kunna se om en modell blivit retuscherad eller inte.

I dag skickade intresseorganisationen Sveriges Annonsörer ett uttalande kring detta där man välkomnar beslutet. Enligt dem är det viktigt att reklamen är ansvarsfull och att man är transparent mot konsumenter samt talar om att en bild är retuscherad. De gillar denna transparens så att konsumenter kan bilda sig en egen uppfattning om reklamen med vetskapen att reklamen har manipulerats.

I Sverige behövs som bekant ingen sådan märkning för retuscherade bilder men tycker man att en retuscherad reklam är missvisande så kan man anmäla den till Reklamombudsmannen.