Facebook köper rättigheterna till Skam
Den amerikanska versionen lär bli lättillgänglig 
32.7°
+
André Stray
0
Rykte Northvolts batterifabrik etableras i både Skellefteå och Västerås
Tillverkning i Skellefteå och utveckling i Västerås 
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Två Omega Speedmaster 2915-1 på auktion
Den ena hittades på en vind! 
83kg
+
Roger Åberg

Ny zooooooom från Nikon

18x förstoring

Visa inte Foto-artiklar
Foto / Hårdvara

Med den nya Nikon Coolpix P80 får företagets stall en superzoom med hela 18x optisk zoom. P80 ger 10.1 megapixel och sensorn har Nikons bildstabiliseringsteknik. En centimeters närgräns och ISO upp till 6400 följer också med. Riktpriset ligger på 4200 sek. Den 25 april ska den finnas på marknaden.

via DCVIEWS
RSS 17 kommentarer till artikeln
Wille Wilhelmsson
Jag är lite sugen på antingen denna eller Sony DSC-H9. Någon som har några tankar kring det?
av Wille Wilhelmsson, torsdag 10 april 2008 kl 17:22
Hvdvrk
Ja, köp en D40 istället. Zoom är för rullstolsbundna.
av Hvdvrk, torsdag 10 april 2008 kl 17:24
Djur
Det är väl inget fel på att vara rullstolsbunden? Jag är hellre det än att behöva använda en D40 ;)
av Djur, torsdag 10 april 2008 kl 17:37
Hansen
Varför kan Nikon inte bara göra en bra kamera istället? Är det tvunget att prångla ut sån här skit för att inte gå under eller vad?
av Hansen, torsdag 10 april 2008 kl 17:49
Hansen
Jag menar... ISO6400...?
av Hansen, torsdag 10 april 2008 kl 17:50
Spicey
Nikon D40 finns för 3.900:- nu. Ett bra köp.

Annars är Sony DSC-H9 helt ok. Snygg också.
av Spicey, torsdag 10 april 2008 kl 17:51
Molgamus
Definitionen av en bra kamera är alltid högst personlig, en del vill ha allt automatiskt medan en del vill kunna styra det mesta. En del vill ha en kompaktkamera som har manuella inställningsmöjligheter och hellre zoomar sig nära och väljer därmed lite extra komfort framför besväret att resa sig upp och gå och ta en närbild.

Denna kanske ska ses som ett komplement i sortimentet, alla kanske inte tycker att P5100 zoomar tillräckligt nära...


av Molgamus, torsdag 10 april 2008 kl 18:01
Hansen
Det håller jag med om. Det du pratar om; automatiskt vs. manuella möjligheter, långzoom vs kompakt, är inte det jag pratar om. Det jag pratar om är att ALLA tillverkare (utom möjligen Sigma) sätter specifikationer och siffror framför bildkvalitet. P5100 är också kass. Jag är ledsen. Möjligtvis lite mindre kass. När kommer någon tillverkare att tillverka en VETTIG kompaktkamera där megapixlar, isotal och si-och-så-zoom inte är lika viktigt som bilderna den faktiskt presterar? Någon som kollat på hur en bild på 18ggr zoom tagen med 6400iso ser ut till exempel i ett kantparti med en sån här kamera? För tusan, 1/8-sensorerna producerar ju brusiga bilder redan vid iso400 ifall inte brusreduceringen rycker in och blurrar till hela bilden och på det sättet förstör den.
av Hansen, torsdag 10 april 2008 kl 18:14
Spicey
Bra kvalle tycker jag man får med Canon G9. Kan beställas billigare från US.
av Spicey, torsdag 10 april 2008 kl 18:37
Molgamus
Eller så fotar man med film, billigt i förhållande till kvalitén.

Det en bra kompaktkamera ska ha enligt mig är ett full-automatiskt läge (ifall mindre fotokunniga familjemedlemar vill ta kort t ex.) och ett manuellt läge (PASM). Vidare vill jag ha en fullformats-sensor och möjlighet att ta raw-bilder. Snabb autofokus och försumbart paralax-fel står högt på önskelistan, ett zoomomfång på runt 16-120mm skulle passa bra. Sen ska den vara liten och dra lite ström. Låter smått omöjligt, men det vore trevligt med en sån modell.

Bildstabilisator är också en bra sak. Men egentligen är ju hela debatten kring pixlar hit och dit ganska meningslös, det går att ta superfina bilder med en engångskamera, en bra bild med en engångskamera är bättre än att inte hinna packa upp sin Canon Mark III och inte få någon alls. Det är kanske en annan sak om man fotar i studio, modellen flyger kanske inte iväg som en fågel t ex.

Att sigma skulle vara ett undantag vet jag inte om jag håller med om, DP1 har en 14Mpix. sensor, det hade räckt gott och väl med ~6Mpixlar, så de är med i samma kundkrig men eftersom den har en fast 28mm lins så inriktar de sig nog lite annorlunda. Ricoh GX100 verkar var en trevlig kamera, kostar ~5500:- men det är ju fortfarande 2500:- billigare än sigman.

note to self: måste sluta skriva så långa inlägg!
av Molgamus, torsdag 10 april 2008 kl 21:10
AlleISkellefteå
Hvdvrk:
Den tog ont! Jag har d40, sitter i rullstol och funderar på att köpa sigmas 30/1,4. Haha!
av AlleISkellefteå, torsdag 10 april 2008 kl 21:25
EK
Wille: Sony H50 kommer inom kort. Uppföljaren till H9.
av EK , torsdag 10 april 2008 kl 21:39
Spicey
D40 Rules!!!
av Spicey, fredag 11 april 2008 kl 01:03
Djur
"Vidare vill jag ha en fullformats-sensor...
...zoomomfång på runt 16-120mm...
...en ska den vara liten och dra lite ström..."

Molgamus: Dags att vakna? Vem hade inte köpt en sån :D

av Djur, fredag 11 april 2008 kl 17:47
Fook
Molgamus. Vad blir priset för din kamera då?
Om optiken skall vara av hög kvalité så kommer enbart den gå på ca 10 000 kr. Så där rök din kundkrets. Då är det bättre att göra hus, som det går att sälja separata objektiv till, efter behov.
av Fook, fredag 11 april 2008 kl 19:11
chrullo
Rekommenderat pris: 3990:-

Källa, NIKON.
av chrullo, lördag 12 april 2008 kl 15:32
Tiny
6400 ISO borde vara straffbart. Inte bara för att det är meningslöst utan för att automatiken i kameran tror det är användbart och ställer in sig på skiten för att slippa blixt - med katastrofala bilder som resultat.

EK,
Vet du nåt om skillnaderna mellan H9 och H50? Det enda jag hittade i förra veckan var att ersättaren hade mindre internminne och Sonys "SmileShutter" som knappast kan kallas en anledning att välja den modellen.

Wille,
Köpte en H9 till farsan i torsdags (3485:- på Webhallen) – käns riktigt trevlig. Skillnaden i brännvidd på den här och H9 var ju inte direkt enorm – 31-486 mm mot 27-486 mm...
av Tiny, tisdag 15 april 2008 kl 01:07
Kommentera artikeln