400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
41.7°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snubbe får lira trummor med Foo Fighters
Verkar ha bra självförtroende 
89kg
+
Bobby Green

Svenska skolor gillar Apple

Mer än 4 av 10 datorer är en Mac

Visa inte Mac-artiklar
Mac / Hårdvara

Att skolor och studenter i USA gillar Apple är ingen nyhet. Vi har väl alla sett fotot från en fullsatt föreläsningssal där så gott som varenda student har en Mac. Och nu ökar Apple även på svenska skolor.

Siffror från Gartner visas att mer än fyra av tio datorer som säljs till det svenska skolväsendet nu kommer från Apple. Apples trevliga ökning - från 26% fjärde kvartalet 2007, till 42% fjärde kvartalet 2008 - sker främst på bekostnad av HP och Dell.

I statistiken som ligger till grund för denna trevliga nyhet, ingår inköp från grundskolor, gymnasieskolor, universitet, folkhögskolor samt vuxenutbildningar.

Hur ser det ut på din skola? Börjar det synas fler och fler Macar, eller är det fortfarande mest andra märken än Apple?

RSS 71 kommentarer till artikeln
Melvin
På min skola (JB) köper skolan in ett parti HP-datorer till alla studenter varje år, dock finns en och annan iMac hos lärarna. :U
av Melvin, måndag 09 mars 2009 kl 13:59
apabepa
I hela skövde kommun har alla Macintoshdatorer skrotats (förutom kanske på mediaprogrammet). Tidigare på min grundskola (se/30 och diverse lc macar) och högstadieskola (färglada imacs) hade de nästan bara macar vilket de inte får ha längre på grund av att kommunens it-chef. Macworld körde några artiklar om detta i början på 2007.
av apabepa, måndag 09 mars 2009 kl 14:28
apabepa
Hihi såg att it-chefen hade blivit utbytt i i början på 2008. Kan alltid hoppas på att den nya it chefen inte ser lika rött då han ser ett äpple på en dator.
av apabepa, måndag 09 mars 2009 kl 14:34
Johan B
Hela min kommun sitter i PC-träsket, med äckel-Novell Workstation på varenda maskin.. :/ Tror ni det är kul att anmärka så fort det blir nåt fel på dem eller? :)
av Johan B, måndag 09 mars 2009 kl 15:03
namie
Min skola hade planer på att "ge" alla elever varsin macbook. Tyvärr blev det för dyrt tydligen. Nu är det så att esteterna använder macar och vi andra får sitta vid windows... Vi har dock ett rum fullt med gamla Classic II som faktiskt fungerar fint =) (Självklart ingen annan än jag som har startat någon av dem på många år)
av namie, måndag 09 mars 2009 kl 15:20
shunsuke
6 av 10 datorer är inte mac!

Jag har en känsla av att det är universitetsväsendet som har en störst andel mac-användare, då apple alltid varit förenad inom universitetsvärlden i stor sträckning.

Statistik går ju att bolla med hur som helst, man kan ju helt enkelt tolka det som att expanderingen av fuskuniversitet i landet i högre utsträckning lett till en ökad mac-flotta i dessa lärosäten, medan gymnasieskolor och grundskolan fortfarande använder sig av Windows, då de traditionellt sätt använt sig just av den platformen, då bl.a. office-paketet, a-cad samt andra skräddarsydda program har sin grund i windows + att eleverna traditionellt sätt använt sig av pc-plattformen hemma för bland annat spel.

Mac är för vuxna intellektuella, Pc är för barn kan man sammanfatta det.
av shunsuke, måndag 09 mars 2009 kl 15:22
Carl H. Blomqvist
Jag är god vän med en gymnasielärare i mälardalen, som har berättat att Svenska Apple har varit på besök. Tydligen så heter Apples projekt "One on One" och har som mål att få skolor att byta till Macar för eleverna (oftast en bärbar Mac som eleverna sedan får behålla).

Den skolan som min vän arbetar hos, har nappat på erbjudandet.
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 16:07
Carl H. Blomqvist
Ett stort hinder att få in Macar i skolor och i arbetslivet är oftast att IT-avdelningen säger nej. Fakum är att det är inte IT-avdelningen som ska bestämma vilka verktyg, som t.ex. lärare vill använda i sin undervisning. IT-avdelningen uppgift är: "make it happen".

Men jag personligen tror också att IT-avdelningar i kommuner m.fl. är rädda för Macen. Detta av två anledningar: 1. IT-avdelning kan outsourcas eller läggas ner om man kör Mac (behövs inte i lika stor grad längre). 2. IT-avdelning vet inget om Mac och är därför väldigt rädd för den (platformsracism helt enkelt).
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 16:11
dj_komodo
åhhh, undrar ivrigt på va Mr. Dorian Gray kommer skriva... så spännande:)
av dj_komodo, måndag 09 mars 2009 kl 16:38
Carl H. Blomqvist
@Dorian Gray#10:

""IT-avdelning kan outsourcas eller läggas ner om man kör Mac (behövs inte i lika stor grad längre). "

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha..."

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha...
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 16:46
Carl H. Blomqvist
Ja, det var just det jag skrattade åt... att du är PC-tekniker och rädd om jobbet ;)
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 17:07
apanapansson
Jag tycker mig se rätt så många macar bland studenterna på mitt universitet. Men det känns fortfarande som det är fler pc-datorer som folk släpar på. I min nuvarande kurs är det bara de med macar som har dem med sig (tror iofs jag sett en EEE någon gång men inte mer än så).
av apanapansson, måndag 09 mars 2009 kl 17:29
Melvin
Det finns ju mycket goda anledningar att sitta kvar på PC, och det är just det faktum att mycket mer mjukvara görs till PC/Windows, och det blir ju lite som en ond cirkel. Ju mer som sitter med Windows, ju färre program görs till andra plattformar, ju svårare blir det att få support till andra plattformar och Windows-världen blir standard helt enkelt.
av Melvin, måndag 09 mars 2009 kl 17:30
Carl H. Blomqvist
@apanapansson#14: Universitet har helt klart en annan fördelning än grundskolor och gymnasium. Det är min uppfattning också.
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 17:40
shunsuke
Ursäkta, men allt ni har sagt har jag redan sammanfattat för länge sedan,

#1. 6/10 använder inte mac, så att det är fler som använder PC på en skola ter sig ju rätt så rimligt.

#2. IT-avdelningen säger nej, inte så konstigt, då de som är anställda där är inlärda på windowsplattform eftersom skolan med största sannolikhet har använt windows när de anställde IT-sektionens tekniker.

#3. Att du ser många macar på ditt universitet, stärker ju min tes om att det är på universitetsnivå som apple sedan tidigare haft en stark bas inom, och att akademikergruppen är apple-trogen.

#4. Många program finns enbart på PC varför många skolor behåller denna plattform.. Detta är också redan sagt, då jag nämnde att historiskt sett så är Office, A-cad och andra program är mer knutna till windowsplattformen.

Jag må säga att det inte finns mycket mer att tillägga i denna diskussion, då allt ni sagt, redan har sammanfattats i mitt tidigare inlägg.
av shunsuke, måndag 09 mars 2009 kl 17:47
Carl H. Blomqvist
@Melvin#15: Ja, men det är inget problem eftersom man har boot camp och VMWare Fusion m.fl.

Sen så ökar antalet utvecklare för Mac OS X (enligt Apple). Det är rätt många utvecklare som ser större fördelar att utveckla för Mac OS X än Windows.

iPhone har en Halo-effekt där, för att locka utvecklare. Att Mac OS X marknaden inte är så mättad som Windows-sidan, gör att det finns mer pengar att tjäna och mindre konkurrens. Sen att Apple gör "The Whole Banana" gör att det är trevligare att utveckla för Mac OS X (precis av samma anledning som spelutvecklare heller väljer konsol före Windows. För att hårdvara och system är lika i stora volymer).
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 17:48
Carl H. Blomqvist
@shunsuke#17: Det tackar vi för...
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 17:49
yo
@Carl H. Blomqvist#8:
"1. IT-avdelning kan outsourcas eller läggas ner om man kör Mac (behövs inte i lika stor grad längre)"

Haha, de va fan det dummaste jag hört på länge, är du ens införstådd med vad syftet med en IT-avdelning är?
av yo, måndag 09 mars 2009 kl 18:38
Carl H. Blomqvist
@user14#20: Dum fråga.
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 18:57
yo
@Carl H. Blomqvist#21:
Haha, din enfald roar mig
av yo, måndag 09 mars 2009 kl 19:08
Carl H. Blomqvist
Din kretinska enfald roar mig.
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 19:16
Touchstone
Är det bara jag som inte är road?
av Touchstone, måndag 09 mars 2009 kl 19:20
Ramlösa
På min tid satt vi i datorsalarna och lirade Quake 2, gta och annat på det interna nätverket det var tider. Alla datorerna kom från det lokala PC-företaget. Då var jag jävligt glad att vi inte hade fikus Imacs, fan vad tråkig skolan hade varit. Macar är bra i skolan, då det inte går att spela på dem så att ungarna gör sina uppgifter.
Stryk det, köp notebooks till dem, de kan ju inte ens spela upp högupplöst video.
Att macar krånglar mindre idag är jag frågande till, förr stämde det nog. idag är hårdvaran till 99.9% samma och snart kan du instalera lika mycket skräp på din mac som på en PC. Tycker apple har stagnerat ungefär som Porsche, de är lika tråkiga år efter år.
PS Macbook air är inte snygg, den har samma fula syndekanter som Acers notebook, dock är acers prisvärd.
av Ramlösa, måndag 09 mars 2009 kl 19:30
Cure
Jo. Apple blir populärare för varje år i skolorna.

Det har vi sett på statistiken :)
av Cure, måndag 09 mars 2009 kl 19:36
quarken
@Dorian Gray#12: Lustigt...för på min arbetsplats är det precis tvärtom.

Ännu lustigare är att en person (jag) sköter om alla 20 macar + Xservrar och nätverk och har ALDRIG på 22 år behövt köpa in extern kunskap p.g.a. strul eller underhåll. Enda gångerna är vid nyinstallationer eftersom sånt tar så mycket tid.

Och vet du...jag arbetar till 80-90 procent som grafiker. Resten är underhåll av maskinparken.

Tjo flöjt!!!!!!
av quarken, måndag 09 mars 2009 kl 19:48
Cure
@quarken#27: Om ni hade haft Windows hade ni kunnat automatisera processen med nyinstallationer och deployments.

Annars får jag väl lita på dig. Mac-admin i 22år är inte så pjåkigt alls.
av Cure, måndag 09 mars 2009 kl 19:57
Raps
@Cure#26:

:)
av Raps, måndag 09 mars 2009 kl 20:05
Carl H. Blomqvist
@Cure#28: Äsch, det kirrar man lätt med Admin tools och Mac OS X Server.

Sen är även applescript och bash en god vän för automatisering.
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 20:26
Netzach
Cure tänker nog på Ghost eller liknande.

Att återställa från en standardskivavbildning bör nog anses som standard i större miljöer. Installationer från optiskt medium och sedan körande av script för att anpassa inställningar etc tar för lång tid.
av Netzach, måndag 09 mars 2009 kl 20:35
Jfm
@Cure#28: Tacka f-n för det. Hur skulle man annars hinna? Kommer väl uppdateringar 2-3 ggr/vecka?
av Jfm, måndag 09 mars 2009 kl 20:36
Cure
@Jfm#32: Blir smidigare så än alternativet. Samla dom på hög och sen ta 1500 spänn för uppdateringen :)
av Cure, måndag 09 mars 2009 kl 20:52
oddprospect
@apabepa#2: Med tanke på att de nyss uppgraderat de flesta datorerna till Vista känns tyvärr det inte som att de skulle byta till Mac nu, fast vi får ju hoppas som du sa. :)
av oddprospect, måndag 09 mars 2009 kl 21:03
Jfm
40 sidor... ;)
av Jfm, måndag 09 mars 2009 kl 21:12
Cure
@Jfm#35:

Tänk om Microsoft hade haft Apples PR-killar. Då hade det kunnat låta såhär:
"Over 700 new features!!"

;)
av Cure, måndag 09 mars 2009 kl 21:15
Jfm
@Cure#36: Hehe
av Jfm, måndag 09 mars 2009 kl 21:19
Charlie Bravo
Dårian din lilla busiga lilla dåre där? Nu sluddrar du igen, vad har vi sagt om att leka med glaspipan?
Kanske ett klipp från verkligheten kan få ditt drogrus att släppa, håll i dig, stoppa en glasspinne i munnen:

***

* Det stora tyska mediebolaget Axel Springer förlag byter ut hela sin datorpark mot Mac och förser samtidigt 500 av sina toppchefer med iPhone. När det gäller datorbytet så handlar det om 12.000 datorer.
Anledning?
Spara pengar, (med hänvisning till TCO, Total cost of ownership), få en rationellare produktion och mer nöjda medarbetare.
Axel Springer förlag publicerar och producerar ett hundratal tidningar och magasin i 30 länder. Macar finns redan för delar av produktionen och för vissa tillämpningar kommer man även i fortsättningen att köra Windows, men då blir det på de nya Macarna.
Läs mer här: www.tuaw.com

* Tidning sparar miljoner. Enligt en utredning från en normalstor landsortstidning sparar man drygt 1 miljon kronor per år genom att välja Mac istället för Windows. Då handlar det enbart om licenskostnaderna!

* Hos NRK styr användarna mot Mac
Enligt Steinar Bjørlykke, avdelningschef vid NRK Production i Tyholt går utvecklingen mot Mac i NRK:s film och ljudproduktion. Men det viktiga är att här lyssnar man på användarna och låter dem i största möjliga utsträckning välja själva. Vi är noga med att de vi anställer varken är Mac- eller PC-folk utan att de är system och applikationsagnostiker?, säger Steinar Bjørlykke. ?Det gör att vi inte har några religiösa konflikter kring applikationer eller operativsystem, men att produktionspersonalen har god kompetens på många redigeringssystem och flera operativsystem.?
Han tillbakavisar även bestämt att det skulle bli dyrare produktion bara för att man jobbar i två olika operativsystem.
När det gäller videoredigering dominerar Final Cut Pro (Mac) och fler och fler väljer detta verktyg.

***
Dårian, behöver du en paus? Jag fortsätter lite längre ner..
av Charlie Bravo, måndag 09 mars 2009 kl 21:45
salad
Förstår inte hur Mac kan gå så bra i utbildningssektorn när Microsoft Office 2008 Mac är så fruktansvärt dåligt i jämförelse med Office 2007 för Windows?
Det är faktiskt en anledning jag måste varna folk för innan de köper Mac.
av salad, måndag 09 mars 2009 kl 22:11
salad
dubbel
av salad, måndag 09 mars 2009 kl 22:11
Charlie Bravo
Dårian,, bit i pinnen så kör vi på..
***

Forts från ovan:
De som väljer Avid får köra detta i Win XP, även om Steinar Steinar Bjørlykke menar att Macversionen av Avid är stabilare. Det är ett val vi gjort av standardiseringshänsyn, säger han.

Kör Windows på Mac
Visst, jag är medveten om att det finns applikationer som inte finns på den ena eller andra plattformen, men då kan man göra som Aftonbladet överväga att köära Windowsapplikationerna i Mac. Det är ju till och med så att Windows Vista (enligt Computer World) snurrar snabbare på än Mac än på en Windoesmaskin.

Aftonbladet överväger att renodla till Mac.
Aftonbladet är redan i dag ett starkt Mac-fäste. Fördelningen är ungefär 80 procent Mac och 20 Procent Windows. Nu utreder man om det är möjligt att gå över helt och hållet till Mac när det gäller hårdvaran.
-Vi använder nästan bara bärbara datorer och en övergång till Mac för alla skulle underlätta för oss på många sätt. Det förklarar Christofer Poijes, supportchef på Aftonbladet. Dels är det en fördel att enbart behöva ha en datortyp på lager. På Windowsdatorerna finns inga digitala utgångar vilket gör att vi måste ha dockningsstationer och annan kringutrustning till dem.
Naturligtvis kommer de som jobbar i Windows (främst administration och säljare) att fortsätta gör det, men då i exempelvis Macbook i kombination med en större skärm på skrivbordet.
-Det finns ju tester som visar att Windows Vista rullar väl så bra i en Mac som i en PC, så för min del ser jag bara fördelar med en sådan här lösning, säger Christofer Poijes. -Det viktiga är att det fungerar bra att administrera.
Christer Lindblom, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet, håller med om att det vore en fördel att helt välja Mac. Han har själv i flera omgångar fått försvara Macens ställning när norska ägarna Schibstedt velat byta till Windows.
Det är helt orealistiskt att byta av kostnadsskäl, säger Christer Lindblom. Varje gång frågan har kommit upp har vi kunnat visa med en TCO-beräkning att Mac är mest kostnadseffektiv..
av Charlie Bravo, måndag 09 mars 2009 kl 22:22
Charlie Bravo
Är du med Dårian? ser lite blek ut..

Vi fortsätter:

***

Det är helt orealistiskt att byta av kostnadsskäl, säger Christer Lindblom. Varje gång frågan har kommit upp har vi kunnat visa med en TCO-beräkning att Mac är mest kostnadseffektivt. Senast vi mätte hamnade vi på en årskostnad på 21.500 per Mac och 34.500 per Windows-dator. Om vi skulle byta till Windows så skulle det ju dessutom betyda omfattande kapitalförluster i hård- och mjukvara och betydande kostnader för utbildning och andra kringkostnader.
För att gardera oss ytterligare när det gäller TCO-beräkningen kollade vi med en annan utredare som gjorde samma sak för ett stort svenskt företag utanför mediebranschen. Han hade fått samma resultat och till och med lite större skillnad till Macens fördel, berättar Christer Lindblom...
***

Ojj, Dårian, vad hände?? Ahh du satte dig ner,, bra tänkt där.. Vadå vill ha mer? vill ha mer? Mer vad,, vill du knastra med glaspipan säger du.. Men det har vi ju pratat om, svaret är:
www.youtube.com
av Charlie Bravo, måndag 09 mars 2009 kl 22:32
Charlie Bravo
Vi kör på,, ligg kvar..

***

* Andelen företag med Mac ökar kraftigt i USA, enligt en artikel i Computerworld. Apples marknadsandel i affärsvärlden har på bara två-tre år ökat från 1-2 procent till mellan 8 och 10 procent. Precis om hos Axel Springer förlag så är det fyra huvudskäl till att företagen installerar allt fler Macar: säkerhet, användarvänlighet, pålitlig hårdvara och möjligheten att när det behövs köra Windowsapplikationer. Till detta kommer sedan de minskade licens- och supportkostnaderna.

* IBM frigör sig från Microsoft och sparar miljarder.??Hos IBM går allt fler anställda över till Linux och Mac samt byter Office mot Symphony. Tanken är att föregå med gott exempel för sina kunder och samtidigt kunna spara miljarder internt.? Det rapporterade Computer Sweden den 1 oktober.?IBM har räknat ut att ett företag med 20.000 anställda skulle spara 80 miljoner dollar (närmare 600 miljoner svenska kronor), bara genom att byta ut Officepaketet mot Symphony.
av Charlie Bravo, måndag 09 mars 2009 kl 22:39
Charlie Bravo
Måste du kräkas säger du? Vänta så hämtar jag en hink, sålänge kan du läsa detta:

***
* Windows Vista duger inte åt HP HPs pc-division planerar för att bygga ett eget operativsystem baserat på Linux Det skriver Computer Sweden. HP tror att en usel användarupplevelse är orsaken till att så många användare valt bort Windows Vista, och att Apples styrka på området gjort att Apple tagit andelar på den amerikanska pc-marknaden det senaste året. Våra kunder vill ha teknik som är galet enkel så att de slipper brottas med den för att lyckas göra något, säger Phil McKinney, teknisk utvecklingschef på HP.
www.idg.se
av Charlie Bravo, måndag 09 mars 2009 kl 22:41
Charlie Bravo
Så hinken är här,, akta ditt skägg och långa hår,, fööörsent,, åhh vad äckligt..

***
Utredning för Mittmediakoncernen?I en rapport från konsultföretaget Paragram från 2004 anpassad för Mittmedia-koncernen säger man bland annat:?Supportkostnader: Datorsupport är normalt dyrare än datorinköp per användare och år. Mycket talar för att support till PC-andvändare på en dagstidning är dyrare än support till Macintosh-användare.?Säkerhet: Windows-datorer kan drabbas av virus betydligt lättare än Macdatorer.?Strategi med en plattform på hela tidningen: Det finns idag många exempel på tidningar i Sverige som använder blandade dataplattformar utan tekniska problem eller att det på något sätt ger större kostnader.?Paragram har även gjort en användarenkät på Svenska Dagbladet. Slutsatsen av undersökningen på SvD:s redaktion var att:?· en klar majoritet av redaktionens medarbetare ville behålla Mac.?· i stort sett ingen uttrycker att de föredrar PC?· den vanligaste motiveringarna mot ett byte till PC var att Mac är enklare, användarvänligare, ger mindre virusrisk och varför byta något som fungerar bra.
av Charlie Bravo, måndag 09 mars 2009 kl 22:41
Charlie Bravo
Dorian,, du har en räka i näsan!! Ussh...

Fortsätter:
***
Paragram skriver också:?Det finns många exempel på dagstidningar i Sverige som använder Mac som användarplattform och som har en liten organisation för supporthantering. En medelstor landsortstidning som Paragram har pratat med har exempelvis 1 tjänst per 100 användare för att hantera all användarsupport och drift av servrar. Det finns inte än någon dagstidning i Sverige (vad Paragram erfar) som använder PC och som har en motsvarande effektiv organisation för supporthantering.
Paragram hänvisar i sin rapport även till andra undersökningar, bland annat en av de som researchinstitutet Gartner har gjort. En rapport som tagits fram i samarbete med ett Universitet i Australien med cirka 10.000 datoranvändare varav hälften har Mac och hälften Windows. Den viktigaste slutsatsen i denna rapport är att totalkostnaden (TCO ? total cost of ownership) för en Macintosh i en organisation är 36% lägre än för en PC. Avseende Aftonbladet (se ovan) blir skillnaden ännu större, nämligen 38% lägre kostnad för Mac.

**
Måste tömma hinken,, och Dorian,, du har en räka i näsan sa jag!! Ta bort den!
av Charlie Bravo, måndag 09 mars 2009 kl 22:46
Charlie Bravo
Men lägg av, du skulle inte äta räkan igen! Fy fan,, det var ju sjukt äckligt!!

***

Slutar med ett citat från Walt Mossberg på The Wall Street Journal: -Om jag ser 15 år tillbaka så har jag aldrig haft något liknande när det gäller mängden epost från invanda Windowsanvändare som nu funderar på att byta till Mac.



För att lägga en siffra som håller sig 100% till ämnet Mac på skolor så kan jag meddela att i USA har Macanvändningen på universiteten på sju år gått från 15 procent till 57 procent, en tendens som syns över hela vårt kalas klot Tellus.



Ahh ha,, du måste spy igen,, jag drar..
av Charlie Bravo, måndag 09 mars 2009 kl 22:50
precis
Jag går på gymnasiet i Skövde 2a året, efter sommaren blev alla utrustade med bärbara mac både elever som lärare, jag har inte upplevt något positivt av dom "helvetes maskinerna" dom krånglar precis hela tiden. tappar jämt kontakten med nätverket, dom väljer att behålla cd skivor man stoppar in i dom ibland så att man helt omöjligt kan få ut dom. dom spricker i plasten som verkar vara en halv millimeter tunn iaf om man ska gå på hur känslig den är, dom blir sjukligt varma så det e jobbigt att skriva på dom, kanterna på dom är vassa så man får ont i händerna, dom blir jätte smutsiga direkt eftersom dom hade valt vita datorer. Det finns ingen höger klick knapp på dom vilket jag iofs kan förlåta även om det är enerverande och jobbigt vid många tillfällen. ofta kan jag inte häller spara filer jag skrivit i neo office det kommer upp någon dum ruta som det står typ "filen går inte att sparas" eller liknande, tidigare idag när ja skulle svarat på det här i skolan så bestämde sig datorn för att frys till i 20 minuter så att det inte gick och göra någonting över huvudtaget, detta var iofs första gången det hände mig men det har tydligen hänt resten av mina klasskompisar ett flertal gånger. jag har då aldrig haft eller sett en dator med mer problem än vad dom här mac datorerna haft och ändå har ja tidigare gått på en annan skola där vi hade windows datorer och det enda som egentligen krånglade på dom var att fläkten gick sönder på några stycken.

Hu mycket klagande blev det, ska tillägga att jag va positivt inställd till mac innan vi fick dom här hade iofs aldrig använt en tidigare men jag ville ha en då mycket hellre än vad jag ville ha en med windows men nu har jag ändrat mig och helst av allt skulle ja inte villja ha en skoldator över huvudtaget
av precis, måndag 09 mars 2009 kl 22:52
B.S.A
10 poäng till harkO för att han kommer med bra argument och fakta att backa upp det med! det är sällsynt. sen kanske jag inte håller med om allt med det är för att jag gilla pc-guy i mac reklamerna, även fast dorian har anklagat mig gör att vara mac-taliban....
av B.S.A, måndag 09 mars 2009 kl 22:56
B.S.A
dubbel:P
av B.S.A, måndag 09 mars 2009 kl 22:57
Krull
@soft#39:
Visst är Office till Mac ett rent helvete. Men sen finns ju iWork som gör ens liv så mycket enklare, programmen läser ju och kan exportera till hemska officeformat om det nu skulle krävas. Fast textredigeraren spöar Pages och Word sex dagar i veckan. På den sjunde måste man kanske ha fotnoter.

Så sluta tuta i folk att man är förpassad till äckeloffice :)
av Krull, måndag 09 mars 2009 kl 23:25
Carl H. Blomqvist
Ja, HarkO får en del av mina akademiska poäng där (jag har många, så det gör inte mig så mycket att bli av med några).

Sakligt och bra HarkO!
av Carl H. Blomqvist, måndag 09 mars 2009 kl 23:37
Carl H. Blomqvist
.docx är öppen standard också... så Word behövs verkligen inte.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 10 mars 2009 kl 01:11
whitewha1e
Debatten mår i alla fall bra av att man numera (förhoppningsvis) tänker funktionsbaserat i designen av större datorreformer inom organisationer som företag och skolor. Följden av det tror jag måste bli att man fokuserar på mjukvara och operativsystem istället för hårdvara, och dessutom delar upp datorer i två kategorier: arbetsstationer och prestandamaskiner.

För övrigt har NeoOffice sedan 2.2-releasen varit min trogna tjänare och aldrig stulit ett tecken av mig. Tack för det. Man tycker ju att det borde ligga i skolornas intresse att jobba mot öppen källkod för att hålla kostnaderna nere.

Hade jag varit skolminister hade jag anställt de vassaste linux- och unixutvecklarna för att skapa en egen linuxdistribution anpassad för grundskolan. Fördelarna är:

1. Billigt - inga företagsintressen inblandade
2. Skräddarsy - integrera nödvändiga program i systemet
3. Skyddat - mindre virus, färre begärliga downloads och annat wärch som elever lägger in på datorerna
4. Standardiserat - alla skolor i sverige använder samma system, förenklar personalförflyttningar och IT-träning samt support.

(Ja, jag anser att skolan inte borde kommunaliserats....)

Sen bör man visst ha lite Mac-burkar i en egen sal för mer krävande arbeten, det vore kanon. Men let's face it. I grundskolan skall man i huvudsak ha datorn till ett fåtal uppgifter:

1. Skapa och redigera dokument
2. Informationssökning via Internet
3. Ta del av media (film, mp3, bilder & bildspel, etc)
4. Fixa redovisningar m. powerpoint.
5. Kommunicera digitalt, främst över mail.

(Det finns säkert viktiga saker jag missat, men jag tror detta är de mest basala behoven mina elever har)

I egenskap av lärare skulle jag se fram emot BEGRÄNSADE system. Leka kan eleverna göra hemma. Vad sägs om en Av/På-knapp för internetuppkopplingen på alla datorer i en given sal? Ska eleverna bara skriva, så stäng av internet. :D

På gymnasierna och universiteten kan man bredda plattformarna, men jag tror ändå grundskolan borde ha nån standard. Utopi?
av whitewha1e, tisdag 10 mars 2009 kl 04:08
lovart
@Carl H. Blomqvist#8:
Jobbar själv på en it-avdelning och vi har hand om ett 50-tal Macbookar för ett gymnasium. Underbart! Inga problem alls. Vi kan ägna oss åt vettiga grejer istället för att fixa 10-15 winburkar som hänger sig vid uppstart (som händer ofta!).
av lovart, tisdag 10 mars 2009 kl 09:14
Charlie Bravo
Dorian = Bagdad Bob 2.0
av Charlie Bravo, tisdag 10 mars 2009 kl 09:51
Desmo
lovart:

Ni saknar tillräcklig windowskompetens, med andra ord?

Och för att stänga den här tråden; om Hitler levt idag hade han kört Mac.
av Desmo, tisdag 10 mars 2009 kl 10:02
B.S.A
jag tror att dorian skulle behöva göra ett besök på Örebro musikhögskola, på hela skolan har dom en it-tekniker som sköter alla macarna jämfört med MDH som har en arme med it-tekniker till ett färre antal pc-burkar. Så du har ju inga belägg för vad du säger. tragiskt men sant.
av B.S.A, tisdag 10 mars 2009 kl 12:05
Vassago
@Dorian Gray#55: "I stormiljö så är PC helt överlägset. Sen kan Carl H. Blomqvist (Humle och dumle) säga precis vad han vill, att han har noll koll är pinsamt uppenbart. "

Macfeber kan nu dra åt helvete om inte denna idiot bannas. Om inte visar ni att detta är ok enligt era värderingar och med vilje gör Macfeber till ett illaluktande sunkig sajt för macanvändare.
Snyggt jobbat Roger m.fl!
av Vassago, tisdag 10 mars 2009 kl 12:39
lovart
@Desmo#58:

Mmmm. Just det. För datorer med Windows krashar aldrig menar du? Hela serier av HP laptops som har samma problem att ladda Windows. Det är nog bara vi som är dumma.
av lovart, tisdag 10 mars 2009 kl 12:55
Desmo
Nej, varför skulle jag mena det? Alla operativsystem smäller. Jag har sett Ubuntu smälla. Jag har sett olika linuxdistar smälla. Jag har sett Windows smälla. Och lo and behold, jag har sett MacOS smälla.

Och det är naturligtvis uteslutet att det skulle vara HP som är problemet när ni har "Hela serier av HP laptops som har samma problem att ladda Windows"?
av Desmo, tisdag 10 mars 2009 kl 14:54
Charlie Bravo
Kan inte Skansen hämta hem Apan?
av Charlie Bravo, tisdag 10 mars 2009 kl 14:55
Desmo
Nej, varför skulle jag mena det? Alla operativsystem smäller. Jag har sett Ubuntu smälla. Jag har sett olika linuxdistar smälla. Jag har sett Windows smälla. Och lo and behold, jag har sett MacOS smälla.

Och det är naturligtvis uteslutet att det skulle vara HP som är problemet när ni har "Hela serier av HP laptops som har samma problem att ladda Windows"?
av Desmo, tisdag 10 mars 2009 kl 14:55
Carl H. Blomqvist
@lovart#56: Det är min erfarenhet också.

@precis#48: Låter som "the shithead behind the keyboard" fel.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 10 mars 2009 kl 16:53
Carl H. Blomqvist
@Desmo#62: Låter som "the shithead behind the keyboard" fel.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 10 mars 2009 kl 16:55
Carl H. Blomqvist
@Dorian Gray#55: Har inte du en massa "proffsarbete" som måste göras på din billiga PC?

Va inte här och se dum ut... gå hem i stället vetja.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 10 mars 2009 kl 16:56
Netzach
"Har inte du en massa "proffsarbete" som måste göras på din billiga PC? "

Manuell filhantering och spel. :-D
av Netzach, tisdag 10 mars 2009 kl 17:53
Carl H. Blomqvist
@Netzach#68: hehe, ja det är väl den bistra sanningen.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 10 mars 2009 kl 18:19
whitewha1e
Det är ju intressant att det överlag slutar i pajkastning mellan Mac och Windows. Vore ju skönt om vi kunde få lite mindre dogmatiska uttalanden från båda sidor, samt få ännu lite mer relevanta kommentarer från folk som arbetar i undervisningsmiljö om deras upplevelser från de olika plattformarna. Personligen tror jag att Apple har en edge i det att de kan köra både Windows och OS X.

Däremot har jag själv upplevt problem med att ha både Mac OS X och Linux på samma MacBook, då de använder sig av olika bootloaders och partitionskartor.

I takt med att priset på vettig men medelpresterande hårdvara går ner borde skolorna kolla på behoven, och som sagt göra distinktion mellan kontors- och prestandamaskin.
av whitewha1e, tisdag 10 mars 2009 kl 20:22
Carl H. Blomqvist
CS utbildning på KTH så är det Mac som gäller.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 10 mars 2009 kl 21:40
Carl H. Blomqvist
@whitewha1e#71: Boot Camp är ingen bra lösning. Virtualisering är det dock.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 10 mars 2009 kl 21:42
quarken
Birgitta på kontoret ringde idag:
"Du...kan du komma och kolla. Jag kan inte skriva ut".
"Hur då inte skriva ut?"
"Det kommer bara inte ut nåt".

Jag går dit och det är som jag misstänker. Det är deras PC som inte kan skriva ut. Utskifterna ligger kvar i listan en stund och försvinner som de ska men skrivaren är tyst. Jag startar om datorn och så fungerar det igen.

Det är denna typ av fel som man upplever med PC-maskinerna. Problemet går oftast inte att ta på utan de får bara fnatt. Denna typ av problem har vi ALDRIG och jag menar ALDRIG men Mac. Macar kan krångla (sällan) men då krånglar de så att man slipper felsöka en hel förmiddag. Det är mycket lättare att gå direkt på felets kärna.

DÄRFÖR behöver vi inte köpa in felsökningspatruller utifrån som kostar multum. DÄRFÖR åtgärdar vi felen själva och har man TUR så räcker det att starta om en PC. Hjälper inte det är det bara att börja sucka...
av quarken, tisdag 10 mars 2009 kl 21:56
Dorian Grey
@Carl H. Blomqvist#67:
Va tusan e det här. Man vänder bort blicken ett par sekunder o så slår ni till direkt!

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha...

Känner splittringen nu, men måste...

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha...

Jag är ju hemma redan, o förresten så e det ingen PC.
av Dorian Grey, onsdag 11 mars 2009 kl 22:17
Kommentera artikeln







400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
41.7°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
28.4°
+
Roger Åberg
0
Järnhalten i sjöar ökar kraftigt i Europa
Binder miljögifter i vattnet 
33.4°
+
Emmy Zettergren
0
Consumer Reports betygsätter Tesla Model 3
Utan att ens ha provkört den 
23.0°
+
Bobby Green
0
Mängden insekter i tyska reservat har minskat dramatiskt
Forskare oroliga för ekologisk kollaps  
25.3°
+
Emmy Zettergren
0