Regeringen vill skynda på forskning om antibiotika
Kan komma att ge pengar till läkemedelsindustrin 
43.5°
+
Emmy Zettergren
0
Ny version av AlphaGo tar över rollen som mästare i spelet Go
Har dessutom lärt sig själv 
41.9°
+
Emmy Zettergren
0
Skaparen av Hamdog vill öppna restaurang
Tar hjälp av crowdfunding 
77kg
+
Bobby Green

Ny iPod shuffle!

Nu talar den till dig

Visa inte Mac-artiklar
Mac / Hårdvara

Apple släppte i dag lite oväntat en ny generation iPod shuffle. Den stora nyheten är att spelaren nu talar till dig - smidigt eftersom den fortfarande inte har någon skärm.

Funktionen kallas VoiceOver och spelaren talar till dig när du trycker på fjärrkontrollen. Rösten är olika om du kör Mac eller PC - Mac-versionen låter klart bättre.

VoiveOver kan prata 14 olika språk, bland annat svenska!

iPod shuffle har nu också den trevliga fjärrkontrollen på hörlurarna och eftersom knapparna finns där har Apple fått för sig att skippa knapparna på själva spelaren. Vad jag tycker om det vet jag inte riktigt eftersom det kräver Apples lurar eller nya lurar som har samma funktionalitet.

Den enda kontrollen som finns på själva spelaren är på - spela - shuffle.

Formen är ny och det är också färgerna - eller alla färger har snarare försvunnit. Nu är det bara ljusgrå/silver och mörkgrå/svart som gäller.

En nyhet är också att man nu kan ha spellistor på spelaren. Växlar mellan dem gör man med hjälp av fjärrkontrollen och VoiceOver.

Nya iPod shuffle är rätt mycket mindre än den gamla.

Priset är 895 kronor för 4GB.

Den gamla versionen av iPod shuffle finns fortfarande kvar i 1 GB-version och den kostar 429 kronor.

RSS 75 kommentarer till artikeln
Gurkpinnen
Jag gillade mer den gamla designen och färgerna bättre men den här kanske kan vara bra den med
av Gurkpinnen, onsdag 11 mars 2009 kl 13:44
per
voice over verkar ju vara grymt, men att de satt kontrollen på hörlurssladden gör ju att den går bort
av per, onsdag 11 mars 2009 kl 13:50
Nyarlathothep
Hur kan man göra en mp3spelare som är stor som ett USB.minne som inte har direkt plug till datorn? Nä man måste ha en sladd för att ladda den. Korkat.
Och att sen tvinga mig att ha Apples skithörlurar för att byta låt gör mig bara arg. Mycket dumt.
Min första instinkt var att köpa den men nu går det bort.
av Nyarlathothep, onsdag 11 mars 2009 kl 13:56
Nisse Bergman
Tycker nog den är lite väl dyr om man jämför mot förra generationen. Seriöst mer än dubbla priset? Har en sådan när jag springer, så jag upplever inte utrymmet som det primära med den här modellen utan bara basfunktionalitet och storlek. Men 900 spänn ger jag inte för en spelare jag bara har när jag tränar, allra helst om måste ha Applelurarna.
av Nisse Bergman, onsdag 11 mars 2009 kl 13:59
Gurkpinnen
Och varför gör den inte den i fler färger??
Jag vill inte ha en grå eller svart speare utan en grön eller nåt sånt kuligt
av Gurkpinnen, onsdag 11 mars 2009 kl 14:00
Arru
Koool. Men det där att kontrollerna sitter (endas) i hörluren väcker ju en del praktiska problem. Det blir onödigt komplicerat att koppla in den till externa högtalare eller vavetjag. Känns inte helt genomtänkt, eller så är det nån sorts tillbehör på G som löser detta.
av Arru, onsdag 11 mars 2009 kl 14:12
Bobby Green
Tråkigt att man "tvingas" använda deras lurar för att manövrera. Jag gjorde en egen variant och plockade isär lurarna och lödade dit mina egna. Då funkar fortfarande kontrollerna och man får de lurar man vill ha.
av Bobby Green, onsdag 11 mars 2009 kl 14:13
Jezper
Är 11:e mars nya 1:a april? Skojar Apple med oss?
av Jezper, onsdag 11 mars 2009 kl 14:14
Ragge
Nu känner jag ju mig oerhört glad för att jag köpte en 2GB för några veckor sedan
av Ragge, onsdag 11 mars 2009 kl 14:28
Converge
Som sagt, att kontrollen sitter på lurarna går bort. Jag använder min Shuffle tillsammans med mina Shure-snäckor när jag springer; Apples egna snäckor kan jag inte använda då de ramlar ur hela tiden. Visst kan man köpa deras in-ear snäckor, men då stiger ju priset ännu mer än det redan gjort...
av Converge, onsdag 11 mars 2009 kl 14:31
Apstefan
Snygg, men apples lurar = värdelösa om man inte har rätt öronform. Om jag rör mig en cm efter att ha satt i lurarna åker de ut igen. Det är Koss Portapro som gäller för min del...
av Apstefan, onsdag 11 mars 2009 kl 14:35
Jezper
@Fiskförvaltningen#11: Samma gäller för mig. Mina öron har aldrig gillat öronsnäckor, de faller ur om jag rör mig absolut det minsta.
av Jezper, onsdag 11 mars 2009 kl 14:43
Busen
Så korkat att inte ha någon kontroll på spelaren, då kan man ju inte plugga in den via en minitele->RCA till extern anläggning. Eller är jag alltför old-school?
av Busen, onsdag 11 mars 2009 kl 14:53
Hasselgren
Jag tycker den är läcker, men som många redan sagt; trist att bli låst till ett par lurar. Jag kopplat in jättelurar till min röda iPod Shuffle ibland gillar valfriheten. En sak också; mina erfarenheter sedan jag jobbade i Apple-butik är att dom går sönder väldigt ofta - men det kanske var förra generationens iPod-hörlurar? I vilket fall känns det som att det blir onödigt dyrt om du har en iPod Shuffle av nya modellen så blir den 18 månader och så går hörlurarna sönder. Kostar ett par nya 300-400kr då? :-|
av Hasselgren, onsdag 11 mars 2009 kl 15:00
t K
@Busen#13: Helt rätt! Mest korkade spelarn hittils...
av t K, onsdag 11 mars 2009 kl 15:04
andreasp79
gör om gör rätt...
av andreasp79, onsdag 11 mars 2009 kl 15:24
odbjail
Har varit sugen på en ny Shuffle under en längre tid nu. Använder min 1gb när jag springer, och tycker det är lite trångt på den för att få rolig variation bland låtarna.

Men utan kontroller på spelaren? Det var faktiskt det dummaste jag varit med, tror jag. Det blir under inga omständigheter en sådan.
av odbjail, onsdag 11 mars 2009 kl 15:37
macke
"Funktionen kallas VoiceOver och spelaren talar till dig när du trycker på fjärrkontrollen. Rösten är olika om du kör Mac eller PC - Mac-versionen låter klart bättre. "

fattar inte.. man køper version av spelaren efter val av dator man har hemma, och kør man PC så får man en sæmre røst?

trodde det var en mp3 spelare, men det ær en mp3-dissare?
av macke, onsdag 11 mars 2009 kl 15:37
Nisse Bergman
@macke#18

Som jag fattar det så är rösten olika i spelaren pga att det finns en inbyggd och en som kan läggas till från datorer som kör Leopard. Leopard har en röst och Tiger samt Windows har en annan.

Står dock på sidan att det bara gäller för engelska så hur det är med de andra språken har jag ingen aning om.
av Nisse Bergman, onsdag 11 mars 2009 kl 16:00
tva
Lite kul att "alla" sågat "alla" versioner av shuffle jäms med fotknölarna och lik för¤%&%& så säljer den så bra så den finns kvar i sortimentet (och inspirerar konkurrenter).
av tva, onsdag 11 mars 2009 kl 16:22
Gnibbles
Nää, jag håller mig till min gamla Shuffle gen1. Den rockar fortfarande!
av Gnibbles, onsdag 11 mars 2009 kl 16:33
Frazze
Jag för en använder bara apples hörlurar och tycker den nya shufflen verkar vara en riktig gobit :) Jag tycker det är skitsmidigt med kontrollerna på sladden. Använder det hela tiden på min iPhone, som tyvärr inte har volymkontroller.
av Frazze, onsdag 11 mars 2009 kl 16:36
callefjant
Har inget behov av den, men det är roligt att den särskiljer sig från storebröderna. Ge det några timmar så kommer det en adaptersladd med fjärr.

Betyder det svenskt tal att det är svenskt uttal också, och att det uttalet kommer byggas in i OS X?
av callefjant, onsdag 11 mars 2009 kl 17:41
Smorgos
Alternativet "Kontroller på fjärrkontrollen" > allt
av Smorgos, onsdag 11 mars 2009 kl 17:59
Werzion
Jag funderar lite på om det inte hade bara varit enklare för dom att applicera dit en klämma på iPod Nano istället för att utveckla den här...

Och personligen gillar jag knappen på mina iPhone-hörlurar :)
av Werzion, onsdag 11 mars 2009 kl 18:00
caligo
Herregud, de har släppt en mactini!
av caligo, onsdag 11 mars 2009 kl 18:11
Boström
Eh, 900 spänn för en mp3-spelare på fyra gig och utan skärm? Som dessutom är medvetet programmerad till att bli sämre om man använder den till ett visst operativsystem? Det har varit ett skämt från första början. Jag småler alltid när jag ser nån knallkork som springer runt med en shuffle och tror det är Guds gåva till människan.
av Boström, onsdag 11 mars 2009 kl 18:23
Kaskar
Chhez. Det känns som en rejäl fail. Vem vill ha Stephen Hawking som berättarröst på sin iPod?!? Nä fram med en display istället
av Kaskar, onsdag 11 mars 2009 kl 18:51
Daniel
Boström:

Dock så är rösten en limitation av Windows och inget de medveten har programmerat för att vara elaka mot PC-folket. Rösten genereras med största sannolikhet av iTunes när låtarna syncas och det är antagligen inte världens lättaste grej att porta över Mac OS Xs Voice over till PC bara sådär.
av Daniel, onsdag 11 mars 2009 kl 19:08
Adam K
Boström: Alltså, såhär är det; det är helt ok om du inte tycker om shuffle som koncept. Inga problem. Det fåniga börjar dock när du indirekt kallar folk som råkar gilla den tölpar. Skärpning, snälla!

Kaskar: Vet inte om jag skulle säga att det är fail; folk har alltid dömt ut Shuffle och sagt att ingen minsann kommer köpa den. Är inte det här ett bevis på precis det motsatta?

En skärm skulle inte fungera alls på en sådan här liten spelare. Egentligen, vad skulle du använda skärmen till? Navigera i menyer med hjälp av tre knappar på hörlurarna? Titta vad låten heter?

Personligen förstår jag precis vilken målgrupp Apple alltid har satsat på med shuffle; inte de människor som mer än gärna köper en plastig spelare med skärm på Kjell och Company bara för att den MÅSTE HA SKÄRM, utan en målgrupp som använder sin spelare utan att vilja lägga tid på navigering. Låten direkt i örat.

Visst, som jag sa till Boström, får du självklart tycka illa om den för att den inte passar dina behov, men att påstå att Shuffle skulle varit ett misstag för Apple känns ju lite fånigt och rent dumt.

Tycker om den, men tycker samtidigt att det är synd att knapparna tagits bort. Inget som kommer hindra god försäljning dock...

Hoppas Apple släpper en uppgradering till äldre Shuffles med spellistor och Voice over...hoppas, dock tror jag inte att det kommer hända. ^^
av Adam K, onsdag 11 mars 2009 kl 19:34
fluketheduke
@mykos#19: "Smart nytänkande av Apple, välj låtar o spellistor utan att glo på en skärm". Snälla säg att du driver med oss?
av fluketheduke, onsdag 11 mars 2009 kl 20:03
Jezper
Sen kan man fråga sig, behövde Shuffle verkligen bli mindre? Speciellt på så stor bekostnad vad gäller funktionalitet.
av Jezper, onsdag 11 mars 2009 kl 20:55
Adam K
Tillbehör kommer ju dock så att alla hörlurar fungerar, plus att Apple vill att fler hörlursutvecklare ska satsa på att fixa kontroll på sladden.

www.engadget.com
av Adam K, onsdag 11 mars 2009 kl 21:11
Charlie Bravo
Perfekt när man är ute och springer eller är på gymmet. Personligen så gillar jag att man har knapparna på sladden så man slipper hålla på och leta i fickorna. Kör nästan alltid min iPhone via knappen på sladden och det funkar ju perfekt, så detta borde funka det med, om inte 4GB är för stort för en sådan funktion. Skulle hellre velat se en 1GB för en billig peng, men nu snackar vi Apple och deras prisbild är lite märklig ibland. Ris och ros.
av Charlie Bravo, onsdag 11 mars 2009 kl 21:14
thedervish
Styra från lurarna är bra. Men man kan ju inte ta bort knapparna från spelaren. Idiotiskt tycker jag. Det finns ju många som inte nöjer sig med ljudkvaliteten på Apples lurar men nu har man inget annat val. VoiceOver funktionen verkar skitjobbig. Har man ett antal spellistor tar det ju en kvart att navigera till rätt låt. Nej tack, om jag skulle ha en Shuffle så skulle jag föredra den gamla
av thedervish, onsdag 11 mars 2009 kl 21:26
jonasn
Sover Dorian eller?
av jonasn, onsdag 11 mars 2009 kl 21:33
tva
@thedervish#36: Du vet iPhone. Den har samma "fjärr" (plus mic). Till den finns allt från öronpluggar till riktiga slutande lurar. Dom lär funka kanon. Fast visst är det lättare se oöverstigliga problem än enkla lösningar ibland.
av tva, onsdag 11 mars 2009 kl 21:59
Dorian Grey
@jonasn#37:
Knappast ? jag är i högsta grad vaken, men det är faktiskt inte så lätt att hela tiden kläcka ur sig kritik när de producerar såna här grunkor. (Är dessutom fokuserad på min Mini. Känner splittringen öka nu)
av Dorian Grey, onsdag 11 mars 2009 kl 22:08
Freddan81
Jag såg informationsvideon och där kunde man med spelaren välja mellan olika spellistor som man skapat.
Vad mer behöver man när man är ute och joggar eller sitter på bussen än att kunna byta låtar, byta spel-listor och slutgiltigen funktionen shuffle? (som man nog inte behöver kanske).

mvh Fredde
av Freddan81, onsdag 11 mars 2009 kl 22:14
Evilananas
@Dorian Grey#39: You only get iPod Mini? Everybody know it for girls!
av Evilananas, onsdag 11 mars 2009 kl 22:23
Dorian Grey
@Evilananas#41:
Jag menar inte iPod mini, utan min mini. Dessutom förstår jag inte varför ni hela tiden hackar på mig för mitt kön. Det har väl inget med saken att göra???
av Dorian Grey, onsdag 11 mars 2009 kl 22:30
Boström
Adam K: Jag håller med dig, shuffle är inget misstag för Apple, de tjänar uppenbarligen en del kosing på den. Dock är det ett misstag att som konsument köpa den, då du betalar ett rejält överpris för en spelare som är gravt underutvecklad. Jag tycker att teknik dels ska vara obunden och dels vara i utveckling. Shuffle hade varit häftig om den kom sisådär 9 år sen, men idag? Vad är skillnaderna mot tidigare generationer? Färgbyten, några mm mindre, flytt av knapparna? Kom igen! Jämför bara med hur nanon utvecklats under samma tid!

Kontentan är alltså att shuffle är ett ganska dåligt köp. Om inte för att det är en väldigt primitiv spelare så för att det är en fruktansvärt DYR primitiv spelare. Och jag gillar inte människor som är korkade. Det gör väl inte du heller?
av Boström, onsdag 11 mars 2009 kl 23:20
Adam K
Angående spellistor: man behöver INTE lyssna igenom alla spellistor man har.

1. Först går man in i läget med spellistor (håll in mittknappen till tonen)

2. Först kommer listan du är i, sen "Alla låtar", sen dina egna listor i bokstavsordning och tillslut ljudböcker och podcast

3. Det finns två sätt att bläddra bland listorna:
- Vänta tills din lista kommer
- När du lyssnar på listor, tryck plus eller minus för att hoppa fram och tillbaka mellan listorna

Du behöver alltså INTE fem minuter på att listan "Övriga låtar" (tex) ska komma.

support.apple.com

Ungefär samma sak som det varit förut med lampan. Lite jobbigare att spola i låtar dock.
av Adam K, onsdag 11 mars 2009 kl 23:23
Adam K
Boström: Det enda jag säger är att vissa människor trivs väldigt bra med sin Shuffle och vill absolut inte ha en nano. Det gör dem inte dumma, utan det visar bara att alla har olika krav när det kommer till elektronik.
av Adam K, onsdag 11 mars 2009 kl 23:35
xkm
@Boström#43:

Haha, hur kan du kalla den för underutvecklad?
Apple har precis vidareutvecklat ett koncept de kallar för SHUFFLE.

Det är väl uppenbart att en iPod Shuffle inte passar alla konsumenter. Vill man ha en spelare med display för navigering men ändå i ett litet behändigt format så är iPod Nano ett bättre val.
Men alla har inte det behovet, så att kalla den för underutvecklad när hela produkten har en helt annan målgrupp och koncept tycker jag är felaktigt.
av xkm, onsdag 11 mars 2009 kl 23:36
Infinite
Jag säger bara en sak. Inga knappar. WTF?!

Alla kanske inte vill använda apples hörlurar.
av Infinite, onsdag 11 mars 2009 kl 23:54
Adam K
Infinite: Läs kommentarerna ovanför dig.

Annars kan jag säga igen att det kommer släppas ett tillbehör där du kan koppla in egna hörlurar. ; )

Lite sunkigt även det, men shuffle har aldrig känts som en spelare för de med dyra hörlurar. Eller? :)
av Adam K, onsdag 11 mars 2009 kl 23:58
Zaphod
Den här produkten hade varit perfekt om den bara hade haft några minimala knappar på sidan för att ändra låt (kanske en play-knapp till och med??).
Jag har precis spenderat 600:- för ett par vettiga in-ear lurar till min nano (mina öron är inte kompatibla med några av apples lurar) och har inget intresse av att köpa den här produkten. Och då ska tilläggas att jag ägt följande sorters iPod:
1G
2G
3G
4G
Nano 1G
Nano 2G
Shuffle 1G
och jag har varit ypperligt nöjd med varenda (speciellt nano 1G)

Jag och familjen har ägt nära 30st olika mac datorer och jag har talat varmt om Mac och Apples olika produkter hela mitt liv. Men den här... Det här var ju som att spotta i ansiktet på användarna. Det var verkligen som det där skämtet från The Onion (theonion.com) där apple lanserar en macbook med bara ett skrollhjul och en knapp. "With this device it takes mearly 40 minutes to write an email!"

Detta var fånigt
av Zaphod, torsdag 12 mars 2009 kl 00:26
jehilla
Det går fortfarande att köpa den gamla shuffle för er som är besvikna.
se länk.
av jehilla, torsdag 12 mars 2009 kl 01:02
Zaphod
Jag vill inte behöva köpa den gamla shufflen, jag gillar denna extremt minimala design. Men jag vill kunna koppla in ett par vanliga lurar till den och/eller koppla den till min stereo...

Det jag hör här är personer som, likt mig tidigare, hyllar och försvarar allt Apple gör (läs puck-musen) hur dumt det än är. Att det går att lösa med en liten adapter "så småningom" är bara idiotiskt, det förstör hela minimalismen i produkten. Att tredjepartstillverkare "så småningom" kommer lansera hörlurar som fungerar till produkten känns också som ett idiotiskt försvar då dessa specialiserade produkter kommer att kosta därefter.

Det är tur att Apple är ett företag som förlitar sig på sin försäljning då denna produkt kommer att, i sin nuvarande form, försvinna lika fort som deras tillfälliga syratripp när de designade iMacen i bla flower power färger eller den "tjocka" ipod nanon som bara kändes konstig (har en sådan nu) eller kuben. Denna produkt kommer dö ut efter ett år eller så länge det tar för att de inte ska behöva få det att se ut som ett misstag.
av Zaphod, torsdag 12 mars 2009 kl 01:46
cornerstone
Det var då ett himla gnäll. Många kommer säkert köpa den här och vara jättenöjda. Och om så inte blir fallet kanske de sätter dit knapparna igen på nästa version.

Apple har alltid varit modiga när det kommer till nya lösningar, en anledning till varför många älskar dem, och det här är ett bra exempel på just det. Tur nog är de ju även bra på att göra sig av med sina innovationer, om det väcker missnöje hos kunderna. Det tråkiga är att många tar det som en personlig förolämpning - en spottloska i ansiktet, som någon ovan så överdramatiskt uttryckte det - så fort Apple provar något nytt som de inte anser är helt optimalt.

Chilla! (Som kidsen säger. Eller gör de fortfarande det?)
av cornerstone, torsdag 12 mars 2009 kl 03:50
minibolognini
Snygg.Som flera tidigare nämnt skärmen behövs inte på en så här liten spelare. Själv tittar jag aldrig på skärmen när jag spelar musik på min iPhone, trots det snygga coverflow :)

Har dock väldigt svårt att tänka mig köpa en shuffle, då jag nästan alltid har telefonen med mig, annars har jag en gammal 2G Nano.

Har nyligen införskaffat Apples in-ear lurar till iPhonen, nu ramlar inte lurarna ut när man rör lite på sig. Mina vModa dog oförklarligt, men måste säga att mina öron inte hör någon skillnad på dem som var nästan dubbelt så dyra.

Less is more.
av minibolognini, torsdag 12 mars 2009 kl 06:17
Carl H. Blomqvist
@minibolognini#52: Jag är också väldigt nöjd med Apples nya In-Ear.

Inte de bästa lurar jag har ägt, men helt klart bra för dess pris.
av Carl H. Blomqvist, torsdag 12 mars 2009 kl 08:42
whatever
Jag förstår inte varför Apple inte gjorde istället en kabel med fjärrkontroll på och med ett 3.5mm-jack på så man skulle kunna koppla på valfri hörlur.

Visst, det är lite större och inte lika snyggt men bannemig, skall man prata om användarvänlighet så skulle det varit ett bra mycket bättre alternativ än det här.

Och i ärlighetens namn, hurpass mycket mindre skall grejerna bli bara för att bli mindre? Och blir det nödvändigtvis bättre bara för att det är mindre?

Apple börjar komma till den punkt där minimalismen prioriteras över funktionaliteten.
av whatever, torsdag 12 mars 2009 kl 09:59
Carl H. Blomqvist
@whatever#54: "Jag förstår inte varför Apple inte gjorde istället en kabel med fjärrkontroll på och med ett 3.5mm-jack på så man skulle kunna koppla på valfri hörlur."

Det kommer att komma från tredjepart.

"Apple börjar komma till den punkt där minimalismen prioriteras över funktionaliteten."

Design är funktion.
av Carl H. Blomqvist, torsdag 12 mars 2009 kl 10:03
kendoka
Tre synpunkter:
- Mörkgrå = snygg.
- Synd att vi nu drabbas fullt ut av kronans ras gentemot dollarn. Nya shuffeln hade varit prisvärd (50% billigare) med en normal dollarkurs.
- Bra med kontroll på sladden - men lite väl minimalistiskt att inte ha knappar på spelaren. Hur gör man när man vill koppla in spelaren direkt till bilstereo/stereo/extern högtalare?
av kendoka, torsdag 12 mars 2009 kl 10:16
Arru
Såg på AppleInsider att alla "normala" kontroller, inkl spola fram/bak faktiskt finns med. Gillar idén, men tycker fortfarande att kravet på att man använder en Apple-fjärr är lite begränsande. Vi får se om det dyker upp några 3:e-partsprodukter som löser det.

MEN om det kommer ett hack som låter en välja bland alla VoiceOver-röster, så köper jag den direkt! Tänk att få låtnamn serverade med Bells eller Zarvox!!!
av Arru, torsdag 12 mars 2009 kl 10:23
Ciofey
En elegant splisnål i silver som dubblerar som iPod. Eller en nästan svart iPod som matchar din frack. Det är inte tråkigt, bara elegant, och det kan de nog sälja en hel del på.
av Ciofey, torsdag 12 mars 2009 kl 10:42
oLjud
Riktigt snygg design, men tyvärr lite väl snål på knappar! skulle nog aldrig köpa den här mot för förra generationens! Hel diggar föra generationens Shuffle, enkel och bra. Saknar inte display, man vet vad man lyssnar på och man har bara bra musik!
av oLjud, torsdag 12 mars 2009 kl 11:02
tako
"Limitation"?

Dååårian!!! Har du bytt efternamn?! Varför då?!!!
av tako, torsdag 12 mars 2009 kl 11:49
jonasn
@Dorian Grey#38: :)
av jonasn, torsdag 12 mars 2009 kl 11:59
jonasn
Jag skulle vilja fylla min iPhone på shuffle-vis. Det är så meckigt att skapa random-playlists med max 7 GB musik osv.
av jonasn, torsdag 12 mars 2009 kl 12:01
whatever
@Carl H. Blomqvist#55:
"Det kommer att komma från tredjepart."

Hepp, men varför inte göra det från första början? Varför inte göra det rätt & bra direkt?

"Design är funktion. "

Ord är svammel.
av whatever, torsdag 12 mars 2009 kl 12:12
Carl H. Blomqvist
@whatever#63: Det är din subjektiva åsikt.
av Carl H. Blomqvist, torsdag 12 mars 2009 kl 13:06
tva
...frmp...
av tva, torsdag 12 mars 2009 kl 15:04
tva
...frmp...
av tva, torsdag 12 mars 2009 kl 15:05
tva
@whatever#63 sade: "Hepp, men varför inte göra det från första början? "
För att det kanske är väldigt få presumtiva kunder som bryr sig - så varför krångla med en gång med så få?
av tva, torsdag 12 mars 2009 kl 15:05
Raps
Design är inte per automatik funktion. Design är en process. Funktionalitet är ett mått. IMO.

Snart är den så liten att den kan vara inbyggd i fjärren?
Förresten, varför ha en fjärr öht? Det är ju inte speciellt långt från fjärren till spelaren om man sätter den på kavajslaget.

Fjärr till de större ipodsen, eller iPhone, behövs ju för de har man kanske i fickan.

Kass också att man måste ha en sladd för att koppla till USB-port.

Voiceover verkar grymt och prylen är rätt snygg, men jag är skeptisk till det övriga.
av Raps, torsdag 12 mars 2009 kl 15:18
Adam K
jonasn: Läste något om just en sådan funktion till iTunes 8.1 som kom idag!
av Adam K, torsdag 12 mars 2009 kl 15:36
cloudvii
Men vafan? man vill ju ha In-Ear hörlurarna på alla nya modeller av iPods? nu är det ju de gamla fast med ett reglage på? wtf

Dessa borde det vara.
store.apple.com
av cloudvii, torsdag 12 mars 2009 kl 16:42
Superdude
Shuffle är menad att vara så liten som möjligt och användas när du är ute och springer, till exempel. Det är inte meningen att en Shuffle ska kunna gör allting. Den är onekligen smidigare att ha med sig än en Nano (trots att den är väldigt liten) och det är därför det som de satsar på, att göra den så liten och smidig som möjligt - därför den är så enkel att sätta fast på kläderna.

Det är pinsamt att ni tror att en produkt ska kunna ersätta allt och klara av allt. När MacBook Air var i ropet orkade jag inte ens kommentera vidare efter att ha läst allt. MacBook Air är inte till för att sitta med de fetaste redigeringsprogrammen eller 3D programmen, den är till för att vara portabel och lätt utan att kompromissa allt för mycket på datorkraften, vilket den visat sig vara flera gånger om. Den är tänkt som ett komplement till din stationära dator. Det är den funktionen Shuffle har också, när du inte orkar ha med dig din Nano, Classic eller Touch för att den känns otymplig, exempelvis när du springer, är en Shuffle alldeles utmärkt. När du är hemma eller sitter på bussen kanske inte en Shuffle är lika bra, men då har du en Nano, Classic eller Touch.

Jävlar vad ni typ INTE kan förstå saker.

Dessutom kommer det komma en hel drös med tredjeparts hörlurskontroller, vilket gör att det blir en större marknad för det som faktiskt är otroligt smart. Apple lär släppa en extern de med.
av Superdude, torsdag 12 mars 2009 kl 17:00
EmilAndersson
Så här är det:

Apple säljer produkter i premiumsegmentet. Målgruppen är inte alla människor utan människor som vill betala mer för vissa egenskaper. Ipod shuffle är tänkt som ett komplement till en annan iPod eller iPhone, t.ex. för att användas vid träning. Vid exempelvis träning är det en perfekt lösning att snabbt kunna byta spår via hörlurarna utan att behöva röra spelaren. Ljudkvalitén i Apples hörlurar duger i detta syfte till målgruppen.

Det märkliga i den diskussion som pågår här är att vissa av er inte förstår vad Apple står för. Det finns tusen märken av mp3-spelare på marknaden, Apple utmärker sig genom ren design, genomtänkta lösningar för tänkt målgrupp och genom att ta riktigt bra betalt. Precis som alla andra varumärken i alla produktkategorier, exempelvis Bang&Olufsen, BMW osv.

Kort sagt, ni som inte gillar den och inte tänker köpa den ingår heller inte i den tänkta målgruppen, de som väljer att köpa den trots det tilltagna priset och bristen på knappar är precis dem som Apple vill sälja den till.

Förstår ni nu?
av EmilAndersson, torsdag 12 mars 2009 kl 19:43
Dorian Grey
Inte efternamn samma själv Mac Mini Redmond shuffle grey black splittring sova
av Dorian Grey, torsdag 12 mars 2009 kl 22:23
whitewha1e
Håller med alla som har synpunkter på att de satt kontrollerna på hörluren, och det var en hel del det... Nu har Äpplet legat framme för länge istället för att ligga långt fram tror jag....

Och till alla fanboys och andra som anser att denna "min andra mp3"- produkt fyller ett reelt behov: ge 5 spänn till välgörenhet för varje hundralapp du spenderar på onödig teknikskit. I do.

-----

"Nerds and geeks, wake up and save the world around you."
av whitewha1e, fredag 13 mars 2009 kl 02:18
Allan Rubin
#71

Kritiken mot macbook air exvis var väl inte att det inte gick att köra tunga applikationer på den utan snarare det att för det priset så borde man kunnat ha gjort det.

Att du tror att apple är först med att uppfinna en jätteliten mp3spelare man kan ha i fickan när man joggar är ju hemskt roligt.
av Allan Rubin, söndag 15 mars 2009 kl 18:52
Kommentera artikeln