Se en Lego-Porsche kraschtestas!
Det här är vackert! 
42.5°
+
Roger Åberg
0
Höga halter av mikroplast i vattnet nära Stockholm
Lika höga som nära stadsområden i Kalifornien 
25.0°
+
Frode Wikesjö
0
Se The Cures första TV-framträdande
Med låten A forest 
90kg
+
Roger Åberg

Nya ersättningar i Apples provisionsprogram

Inte lika lönsamt att rekommendera in-app-purchases längre

Visa inte Mac-artiklar
Mac / Övrigt

Apple har sänkt provisionsavgifterna som företag kan få om de, med en speciell affiliate-länk, skickar vidare en besökare till Apples App Store och detta leder till att någon köper en app till iOS eller macOS.

Det handlar dock bara om så kallade in-app-purchase i iOS som påverkas och provisionen på dessa sänks nu från 7% till 2,5% för dem som skickar vidare potentiella kunder till App Store eller iTunes. Tidigare sades det att även provision på appköp skulle sänkas från 7% till 2,5% men så blir nu alltså inte fallet. Provision på musik, filmer och andra medier som säljs via iTunes kommer inte heller förändras utan där kommer provisionen ligga kvar på 7% precis som tidigare.

Exakt varför Apple gör den här förändringen har man ej uppgett men 9to5Mac skriver att det kan bero på att in-app-purchases på iOS oftast handlar om förnyade prenumerationer vilket kanske inte motiverar en lika hög provisions-avgift som vid inköp av en ny app.