m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fiat Punto får 0 stjärnor i Euro NCAP
Första bilen med betyget 
31.9°
+
Bobby Green
0
Straffrabatt kan komma att tas bort för unga brottslingar
18-åringar kan få livstid 
67.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Prylarna som matchar din Lamborghini Urus
Ett måste! 
81kg
+
Bobby Green

Vi pillar på MacBook Air - igen

På svensk mark denna gång

Visa inte Mac-artiklar
Mac / Hårdvara

Vi som inte fick vara med i San Fransisco fick i dag chansen att pilla på nyheterna från gårdagens keynote, det gillar vi. Det är inte alltid det kommer produkter till Sverige så snabbt men för en gångs skulle hade vi tur. Men vi fick inte njuta av Steve som berättade om produkterna utan istället genomlida en timme av två sega engelsmän som, minst sagt, inte hade riktigt lika bra presentationsteknik.

I vilket fall som helst så fick vi sedan kasta oss över maskinen. Men eftersom själva ytan är rätt normal så känns den inte sjukt liten utan snarare precis som det egentligen ska vara. Däremot känns en MacBook Pro smått gigantisk! Tänk er före-efter bilder i bantningsreklam.

Formfaktorn är verkligen genialisk. En del hade nog velat haft mindre skärm men när man har datorn uppfälld så vill man ju verkligen inte ha en liten skärm och ett litet, pluttigt tangentbord. Jämför man med en 12" PowerBook så känns PowerBooken ihoptryckt, konstig och inte alls lika bra.

Skärmen är en trevlig historia, LED är verkligen en fördel. Att jämföra med den gamla PowerBookens skärm är nästan komiskt. Tangentbordet vet alla som har en MacBook hur det är, jag gillar det. Bakgrundsbelysningen är snyggare genomförd än på nuvarande MacBook Pro och intrycket är helt enkelt gediget och kvalitet.

En rolig detalj är att tangentbordet har eject-knapp. Om man nu kör så hårt på att det är en trådlös dator på alla sätt och vis så kunde man väl, symboliskt om inte annat, ha skippat den.

Det enda som gör att jag inte beställer en på momangen är grafiken. Testade att zooma lite i iPhoto i översiktsläget och det gick allt annat än smooth. Rätt hackigt och trist faktiskt. Jag som jobbar en del med RAW-bilder vill inte riktigt tumma på det för att slippa släpa med mig lite mer dator.



Jag önskar, och tror, att man snart kommer att släppa en MacBook Pro enligt samma koncept. Större skärm, mer grafik, samma tangentbord och nästan samma vikt. DET kommer göra mig lycklig och jag kommer frenetiskt att trycka på köp-knappen.

Exakt hur snabb/inte snabb maskinen är får vi se när den kommer. Vi lovar att testa den så snart Apple får press-maskiner till Sverige.

Kort sagt så tror jag att Apple har skapat en fullträff. Datorn kommer att imponera häcken av alla som bär runt på tjocka, tunga och plastiga PC-maskiner. Och ni som har beställt en kommer att bli nöjda. Mycket nöjda.

Läs mer
RSS 58 kommentarer till artikeln
danielhedman
Uh det här stillade ju inte ha-begäret det minsta =/ :)
av danielhedman, torsdag 17 januari 2008 kl 01:13
ZerOne
En ren reflektion bara. När någon talar negativt om Mac och jämför med "en PC" så är talibanerna snabba på att påpeka att Mac minsann också är en PC! T.ex. när folk undrar vad talibanerna är på PC-feber och härjar om när dom har denna del. Men när jämförelser skall göras från andra hållet då är det ofta citat;"PC-maskiner", som det bashas på. Och då ska vi inte ens börja med apple's I'm a mac reklam.
Inkonsikvent...
av ZerOne, torsdag 17 januari 2008 kl 01:21
danielhedman
PC = Personal Computer.. så ptja beror ju på hur man ser på saker och ting.
av danielhedman, torsdag 17 januari 2008 kl 01:32
Roger Åberg
Det "korrekta" ska väl då kanske vara
En Mac
En annan PC än Mac

;)
av Roger Åberg, torsdag 17 januari 2008 kl 01:32
Mårten Björk
Dom här bilderna fick mig att förstå just hur snygg den här. Snyggt jobbat! Fast jag blir lite förbannad på er – nu måste jag köpa nytt igen :)
av Mårten Björk, torsdag 17 januari 2008 kl 01:35
Spicey
Fler som pillar. "Oj vad tunn" säger dom (i japansk morgon-TV i guess) -->
av Spicey, torsdag 17 januari 2008 kl 01:54
t K
Fin artikel, men jag tycker feber är riktigt dåliga på att fotografera.
En direktbild på det "snygga" tangentbordet, en bild som visar hur tunn den är.. osv.. istället för femtielva onödiga och nästan likadana vinklar.

Är jag fel ute?
av t K, torsdag 17 januari 2008 kl 02:43
Spicey
Jag tycker det var bra bilder, kul med många vidvinkelbilder som ser skate ut och inte produktbild ;-)
av Spicey, torsdag 17 januari 2008 kl 04:15
Fredrik
Jag är väldigt nyfiken på prestandaskillnader mellan MacBook (2Gb) och MacBook Air.. antar att grafikkortet är sämre på Air.. och att hårddisken snurrar långsammare vet vi ju.
av Fredrik, torsdag 17 januari 2008 kl 04:59
Kirtap
Fredrik: Sitter samma grafikkort i de nyare MacBookarna och Air. X3100.
av Kirtap, torsdag 17 januari 2008 kl 06:35
Hilding
Inte för att det ger folk nått men;
Jag har verkligen inget ha-begär gentemot Air:en. Det där fruktansvärt fula svarta tangentborden påminner om powerbooken för 5(?) år sedan. Sen skulle jag som pluggar/jobbar med grafikdesign aldrig prioritera Air:ens lätta vikt/nätta mått mot min MBP prestanda och stora skärm (17", 2,4ghz, 1920x1200) även om jag tar den mellan skolan och hemmet varje dag. Tack! :)
av Hilding, torsdag 17 januari 2008 kl 07:04
honto
Oj, vad LÄTT den är säger de ju (i japansk morgonTV.)

Jag känner mig ite heller sådär JÄTTEimpad av MBA.
Skulle fortfarande hellre sett en lite mindre skärm och mindre yttermått.
Tjockleken är inget problem och det spelar ingen som helst roll om den är lite tunnare eller lite tjockare när du väl sitter med den på skrivbordet.
En MacBook är helt klart tunn nog.
Men när du sitter där med datorn på flyget skulle det vara trevligare att ha en dator som tog mindre plats.
Hursomhelst tror jag att det blir en succé.

Tangentbordet tycker jag verkar bra. Saknar ibland bakgrundsbelyning på min MacBook (som förövrigt funkar mkt bra).
Håller helt med dig om eject-knappen: Vad skaulle den vara bra för.
av honto, torsdag 17 januari 2008 kl 07:31
neostar
Någon som hört eller sett någon uppgift om batteritiden.

Och då menar jag skillnaden i batteritid på flash och vanlig hårddisk.
av neostar, torsdag 17 januari 2008 kl 07:47
Bobby Bulgur
SVARAT TANGENTER! SER UT SOM EN PC!
Ledesn att jag skriver det ännu en gång, men jag undra ju verkligen vad apples designer tänkte!!??
av Bobby Bulgur, torsdag 17 januari 2008 kl 08:46
Friggi
Jag är lite orolig för hastigheten... Om jag köper en laptop vill jag att den ska klara sig ca 3 år. Vad tror ni om 1.6 GHz och 4200 rpm disk - duger det i framtiden?

Jobbar lite med bilder men inget extremt avancerat - mest semesterbilder. Kör Lightroom. Annars mest surf, mail och iTunes.
av Friggi, torsdag 17 januari 2008 kl 09:00
Roger Åberg
tK: Verkligen inte världens bästa bilder i går, dåliga förhållande och bara ett objektiv med.

Hilding: Jag var tveksam till tangentbordet, trist kombo svart och alu. Men det funkar och är riktigt trevligt tillsammans med bakgrundsbelysningen. Bättre både med och utan belysning än dagens tangentbord till Pron.

honto: Tjockleken på skrivbordet har en fördel: händerna kommer närmare bordsytan och du får en bättre vinkel. Jämför nya vs gamla tangentborden. I soffan eller i sängen eller på andra konstiga platser är tjockleken eller tunnheten så klart skön. En MacBook är sannerligen inte tunn nog!!!
av Roger Åberg, torsdag 17 januari 2008 kl 09:04
Atari130XE
Men kom igen nu.. det är inte alls fult med de svarta tangenterna. Tycker det bryter av väldigt estetiskt med resten av designen. Och den ser definitivt inte ut som en "vanlig PC".

Det enda jag är lite besviken på är priset.. det ryktades ju om att den skulle bli betydligt billigare. En bärbar motsvarighet till Mac Mini typ. Den hade nog kunnat slå väldigt stort bland "vanligt folk" om det varit så, med tanke på hur läcker den är. Men tyvärr: Många som inte är så insatta kommer att jämföra med den senaste budget-Dellen från Siba och avfärda MacBook Air som snuskigt dyr lyxprodukt.
av Atari130XE, torsdag 17 januari 2008 kl 09:18
Ramlösa
Den är inte tunnast i världen!!!
Mitsubishi spöade skiten ur Apple med tio år och en millimeter. Plus att den verkar vara grymt mycket snyggare.
www.idg.se
av Ramlösa, torsdag 17 januari 2008 kl 09:20
Pandolf
Tycker det är lustigt med hur folk klagar. Hade den varit mindre med en 11 tums skärm hade folk klagat på att det inte var 13,3. Hade den varit lite större med cd/dvd brännare hade folk klagat på att det är onödigt...

Och sen alla som klagar på att de inte kan arbeta med tunga program, hur tänker ni? Tekniken finns inte? Apple har gjort det bästa möjliga av dagens teknik till ett bra pris!
av Pandolf, torsdag 17 januari 2008 kl 09:21
Kapris
gilar inte den rundade formen alls, gillar macbook pro betydligt mer. De borde behållt den formfaktorn men bara gjort den tunnare. Kanske inte gick, Men den känns rätt meningslös den här burken måste jag säga. Hur jävla jobbigt är det att ta med sig en vanlig Macbook? Men den här är nog till för folk som vill visa upp sig för andra....blä
av Kapris, torsdag 17 januari 2008 kl 09:25
Atari130XE
Ramlösa: Åtminstone jag tolkar Apples påstående som "tunnast på marknaden idag". Sedan kan ju "grymt mycket snyggare" ifrågasättas en del..
av Atari130XE, torsdag 17 januari 2008 kl 09:27
kendoka
Har en PowerBook G4 (17").

Ska köpa ny bärbar men Air är inte riktigt min grej (hoppas den inte blir en ny Cube för Apple).

Dyr, lite för långsam för krävande arbete + avsaknad av intern DVD-drive (installation, film, rippning av musik, backup) är vad jag tycker sämst om. Saknar åxå Ethernet (anslutning till nätverk hos kunder) och Firewire (för extrern HD och inkoppling av videokamera). Inbyggd CF-läsare (för foto) alt. PC-card plats hade varit fint. Skulle förmodligen kunna leva med liten skärm (om den hade haft grym upplösning).

Älskar dock den nya Air-designen och kommer att köpa en MacBook (till dottern) och en MacBook Pro (till mig själv) när de får en Air-facelift. När?

Svarta tangenter med bakgrundsbelysning är kontrastrikt och stilrent (snyggare än att ha silvriga plast dito ivarjefall, att ha låtsas-aluminium är väl "PC" om något?).

Kul att se att Youtube-japanerna imponerades av Touch-funktionerna. Konstigt att inte fler gör vågen för detta, ett klart lyft.
av kendoka, torsdag 17 januari 2008 kl 09:29
Atari130XE
Kapris: Är också generellt mer för raka linjer än rundande former.. men tycker ändå att Airens design funkar faktiskt. Ser dock ut som att den skall tippa framåt, men man får väl anta att tyngdpukten ligger tillräckligt långt bak för att förhindra det.
av Atari130XE, torsdag 17 januari 2008 kl 09:30
Roger Åberg
kendoka: det du säger är fel med air:en finns ju i vanliga macbooken. till ett bättre pris. bara att shoppa :)
av Roger Åberg, torsdag 17 januari 2008 kl 09:34
iCrap
Avsaknaden av Firewire är förödande. Jag förstår att utrymmet är avgörande. Men varför ordande dom inte en universal adapterkontakt? En minijack av något slag där man kunde få FireWire och några extra USB och ethernet rent av? Något man köper till om man vill.
av iCrap, torsdag 17 januari 2008 kl 10:00
ChristofferWidstrom
Eject-knappen kan vara bra för personer som vill få ut sin cd/dvd skiva från den externa cd/dvd-enheten.

Förstår inte hur vissa kan tycka att den är för dyr. Hur skulle Apple kunna sätta MPA på samma prisnivå som en MB? MPA har i princip samma specs som MB men i ett mycket tunnare utförande.

Och till er som tycker att den är onödig!??!? Jag tycker att senaste snöslungan från Stiga är onödig. Varför!? För att jag inte behöver en.
av ChristofferWidstrom, torsdag 17 januari 2008 kl 10:24
Atari130XE
ChristofferWidtrom: Jo, jag förstår prissättningen. Det vara bara det att det hade ryktats om en budgetdator så man hoppades ju lite på det.
av Atari130XE, torsdag 17 januari 2008 kl 10:32
Flow
Dyr och gammal inuti redan när den kommer? Men den är riktigt snygg!
av Flow, torsdag 17 januari 2008 kl 11:54
jonasn
Wtf! Min PB!!

Roger: Maila mig på jonas snabela smartson punkt se så ska du få en fin bild.
av jonasn, torsdag 17 januari 2008 kl 11:54
hamparep
Är det inte ett jävla snedsteg att ta bort cd-läsare... Okej att de kommit på det här men remoteplayer men det verkar ju bara jävligt knepigt.
av hamparep, torsdag 17 januari 2008 kl 12:18
krokodil
hamparep: Kan inte cd/dvd-enheten ersättas av annan media när man är "on -the-fly"? Om man är i behov av en läsare i övrig så finns ju en sådan att köpa till.
av krokodil, torsdag 17 januari 2008 kl 12:40
jonasn
hamparep: apple var först med att ta bort diskettstationen också. Hur många bärbara datorer säljs med diskettstation idag? Hur många skulle använda den om den fanns?

Du ska se, om några år kommer ingen att tycka det är konstigt att vara utan optisk enhet.
av jonasn, torsdag 17 januari 2008 kl 12:41
Atari130XE
Frågan är ju bara hur de tänkt sig att man skall gå tillväga om man vill installera nytt operativsystem från scratch.. jag menar, man kan ju inte boota upp från en remote-cd. En smart grej (som någon nämnde i en tidigare tråd) hade varit att även börja sälja OS X på bootbara USB-pinnar. Varför tänkte de inte på det?
av Atari130XE, torsdag 17 januari 2008 kl 12:48
Ted
Bra reportage, men tyvärr lite dåliga bilder. Mycket samma vinklar, jag ville se en bild underifrån och en helt från sidan.

Hoppas man själv kan tafsa på den snart irl.
av Ted, torsdag 17 januari 2008 kl 13:14
Friggi
Atari130XE: Verkar som man kan boota från Remote disc:

av Friggi, torsdag 17 januari 2008 kl 13:38
Atari130XE
Friggi: Åh fan. Det var ju bra. Hade dock hellre sett en USB-lösning.. känns lite halvkasst att man *måste* ha tillgång till en annan dator för att installera program mm. Visst, visst de allra flesta har väl det, men ändå..
av Atari130XE, torsdag 17 januari 2008 kl 13:59
aladdin
Alla har inte tillgång till en extra dator. I Sverige kanske det går, men det finns en stor marknade av länder som har det betydligt sämre med nätverk, datorer och annat.
av aladdin, torsdag 17 januari 2008 kl 14:06
Roger Åberg
Atari130XE: Det är inte alls omöjligt att installera os x från en annan disk, den måste vara boot-bar dock. Vet inte hur det funkar att boota från en usb-disk dock.
av Roger Åberg, torsdag 17 januari 2008 kl 14:08
Krull
Det är ju som jonasn säger. iMacen var först utan diskettstation. Förbannat jobbigt var det eftersom den inte ens hade brännare och usb-pinnar knappt rymde någonting. Man fick helt enkelt skita i att flytta tunga grejer från den.

Men någon måste ju vara först, annars blir det ingen utveckling. Och det är ju lite av Apples grej.
av Krull, torsdag 17 januari 2008 kl 14:13
ChristofferWidstrom
"Alla har inte tillgång till en extra dator. I Sverige kanske det går, men det finns en stor marknade av länder som har det betydligt sämre med nätverk, datorer och annat."

Vad syftar du på då för marknader? Jag tvivlar på att de som väljer att köpa en ultraportabel dator för 16.495kr befinner sig i en miljö där det inte finns fler datorer eller nätverk. Och om så är fallet ska man såklart inte köpa denna produkt. Apple har då andra modeller som passar bättre. Detta är ingen produkt för utvecklingsländer.

Jag läser överallt om personer som klagar på att denna maskin inte har optisk läsare, att den är för dyr etc. Sa Steve Jobs att denna produkt ska ersätta hela apple´s produktsortiment?! Behöver man en ultraportabel dator köper man en MBA, om man inte behöver en så finns det andra produkter att välja mellan.



av ChristofferWidstrom, torsdag 17 januari 2008 kl 14:20
K1M
Jobbigt med massa saker i delar, typ dvd spelaren men värst är väl eth via usb adaptern.
av K1M, torsdag 17 januari 2008 kl 14:34
ZerOne
awakeFromNib> Läs om, räs rätt.
av ZerOne, torsdag 17 januari 2008 kl 14:48
Adam K
De svarta tangenterna får en att tänka på iMacen och iPhone; knappast konstigt alls att designen ser ut som den gör.

Personligen älskar jag det!
av Adam K, torsdag 17 januari 2008 kl 16:19
Albert
jag vill inte vara neggig, men vad vet ni om folks tycke om 12" datorer... att ni tycker att 12" datorer är ihoptryckta så visst...


dessutom...
faktum är att när apple jämför med sonys 12" så blir det ju lite att jämföra sig med en helt annan dator... eftersom MB air är så mkt bredare så är den ju inte så mkt mindre än sonys...

tänk er att sonydatorn gjordes om till lera och sen knådar ni ut den till 13,3", då blir även den väldigt tunn
av Albert, torsdag 17 januari 2008 kl 16:22
Mr. Snygg
ar macbook air:en ens några högtalare? ingen har ju sagt något om ifall de existerar men alla kanske bara har tagit dom för givet?
av Mr. Snygg, torsdag 17 januari 2008 kl 16:36
FFaal
Vad gämmför man med när man säjer att det är den tunnaste datorn. Var inte sony vaio VGN-X505 runt cm i tjocklek. Det är väll någon reklam dar den hålls upp jämter en penna eller något.
av FFaal, torsdag 17 januari 2008 kl 16:55
K1M
Mr. Snygg: Built-in mono speaker

av K1M, torsdag 17 januari 2008 kl 17:22
ChristofferWidstrom
Mr.Snygg: Built-in mono speaker
av ChristofferWidstrom, torsdag 17 januari 2008 kl 17:23
K1M
MR. Snygg: Built-in mono speaker

av K1M, torsdag 17 januari 2008 kl 17:23
jonasn
K1M: Rätt pissig ljudkvalitet och dålig maxvolym dock.

Albert: Jag fattar inte riktigt vad du menar, men 12" är väl inte ihoptryckt? Jag har använt en dagligen i 3,5 år och den är alldeles lagom. För mig.
av jonasn, torsdag 17 januari 2008 kl 20:30
jonasn
Ah, nu fattar jag. Antingen är texten i artikeln uppdaterad eller så läste jag inte ordentligt första gången. Och någon redigera-länk syns som vanligt inte till..
av jonasn, torsdag 17 januari 2008 kl 20:43
honto
En annan sak som stör mig:
Det hade varit snyggare om kanterna runt skärmen inte varit så satans breda.
Det är likadant på min MB och det ser för råttigt ut, helt enkelt.
av honto, torsdag 17 januari 2008 kl 21:33
Atari130XE
honto: Håller inte med.. tycker proportionerna är harmoniska. Men sedan gillar jag ju "hakan" på iMac med vilket jag verkar vara rätt ensam om..
av Atari130XE, torsdag 17 januari 2008 kl 21:44
alcapawn
Nu när ni haft chansen att känna på den, hur är känslan i luckan som portarna sitter i? Känns den plastig/flimsig? Jag tycker den ser ut som typiskt en sån grej som fastnar i nånting i väskan - åker upp - och blir full med grus :(

Givetvis har jag inte fullt med grus i väskan.
av alcapawn, torsdag 17 januari 2008 kl 22:26
Hanna Kastås
Haha, Sveriges gladaste macnörd ;)
av Hanna Kastås, torsdag 17 januari 2008 kl 23:59
storabajskorven
Kanske nån annan har sagt nåt liknande redan, men ni som klagar på att tangenterna är svarta: Har ni tänkt på att datorn är i aluminium? Hade det varit snyggare med vita tangenter då? Eller föredrar ni de där på MBP:n i grå-metallic plast? Vad hade ni velat se istället? Röda kanske hade varit lite spejsat, men... nog är svart det naturliga alternativet till en alu-dator?
av storabajskorven, fredag 18 januari 2008 kl 16:04
storabajskorven
Kanske nån annan har sagt nåt liknande redan, men ni som klagar på att tangenterna är svarta: Har ni tänkt på att datorn är i aluminium? Hade det varit snyggare med vita tangenter då? Eller föredrar ni de där på MBP:n i grå-metallic plast? Vad hade ni velat se istället? Röda kanske hade varit lite spejsat, men... nog är svart det naturliga alternativet till en alu-dator?
av storabajskorven, fredag 18 januari 2008 kl 16:04
ChristofferWidstrom
Apples tangentbord är i aluminium. De har vita tangenter.
av ChristofferWidstrom, lördag 19 januari 2008 kl 03:48
Kommentera artikeln







Fiat Punto får 0 stjärnor i Euro NCAP
Första bilen med betyget 
31.9°
+
Bobby Green
0
Straffrabatt kan komma att tas bort för unga brottslingar
18-åringar kan få livstid 
67.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har granen även passerat Feber HQ
Mäktigt! 
51.3°
+
Bobby Green
0
Rovdjuret på ingång till Ghost Recon: Wildlands
Bra combo! 
41.4°
+
André Stray
0
Instagram börjar fylla flödet med "tips"
Inlägg som dina vänner gillat 
13.3°
+
André Stray
0
EU har skickat upp fyra Galileo-satelliter till
Ger ännu bättre positionering 
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.8°
+
Roger Åberg
0