Telia och Tele2 tagna på sängen av mobilsurfandet

Kraftigt överbelastade nät drabbar kunderna

Visa inte Mobil-artiklar
Mobil / Business

Telia och Tele2 delar 3G-nät i Sverige och båda har mycket kunder som använder data i deras nät - fler kunder än vad de klarar av har det visat sig. Vi på Feber har själva haft problem och fått mängder av rapporter från andra som upplever samma sak - hastigheterna både upp och ner är katastrofala för Telia och Tele2's kunder i storstäderna och har så varit sedan innan sommaren.

På senare tid verkar problemen dock ha eskalerat. Kunder som betalar för supersnabbt bredband får resultat som ligger på 0.1 mbit upp och ner - något som är långt ifrån acceptabelt, speciellt när det pågår under längre tid.

Wordfeud tydligen en del av problemet
När vi får tag på Tele2:s presschef Annika Kristersson så berättar hon för oss att de märkt av en stor mobilsurfs-explosion under sommaren och erkänner att 3G-nätet är väldigt överbelastat.
"Vi har märkt av en explosionsartad ökning av mobilsurf samt att fler använder Facebook, Wordfeud och andra nätuppkopplade appar på sina smartphones."
Hon påpekar också att de förutspått denna explosionsartade ökning men att den blev intensivare än vad de hade räknat med.
"Detta gäller mest de största städerna i Sverige, det vill säga Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi arbetar dock för fullt med att bygga ut nätet och just nu förstärks de värst drabbade knutpunkterna."
En tidsplan för att lösa problemet finns inte
Vi frågar då om det finns någon tidsplan om när personer i dessa städer åter kan surfa i acceptabla hastigheter och Annika ber hon att få återkomma. När vi frågar om eventuell kompensation till kunder som tycker detta inte är ok så vill hon inte säga mer än att det är upp till varje enskilt fall och tas med respektive kund.

Vad säger Telia?
Telias pressavdelningen verkar inte veta om problemet (inte så troligt), eller så mörkar de bara (mer troligt). Bolagen är så klart rädda för att problemen ska bli vida kända och riskera att tappa kunder.

Istället hänvisar man till Tommy Ljunggren, teknisk chef för TeliaSonera mobila nät i Sverige. Efter många om och men får vi det här svaret i ett SMS.
"Jo vi vet att nätet är mer belastat än vad vi byggt ut för idag. En uppgradering är dock uppstartad och redan förra veckan såg vi en förbättring i den delen av Stockholm där vi hunnit förbättra."
När uppgraderingen ska vara klar och vilken skillnad uppgraderingen betyder har vi inte fått svar på. En förbättring från usel är inte svår att få till, men kommer Telia och Tele2's kunder att få vad de betalar för inom rimlig framtid?

Kan man få kompensation?
Gordon här på Feber har, innan vi insåg att han inte var ensam om problemet, pratat och bråkat med kundtjänst på Telia under en längre tid. Han har verkligen inte kunnat använda sin telefon till annat än att ringa med - till och med att twittra går långsamt - men kundtjänsten svarade bara att "vi kan inte se några störningar i ditt område". Till slut fick han dock ett erkännande från Telias kundtjänst att de har problem. Eftersom kundtjänsten inte själva kunde säga när problemen skulle lösas, och en telefon och en iPad som inte kan använda datatjänster på ett vettigt sätt är värdelösa, fick Gordon kompensation där han slipper tre månaders uppsägningstid och att hans teliabundna telefon blir upplåst utan avgift.

Vågar du välja Telia eller Tele2?
Om du funderar på att teckna nytt abonnemang och datatjänsterna spelar roll för dig kan vi verkligen inte rekommendera varken Telia eller Tele2 - inte innan de har sagt ett datum då problemen ska var lösta i alla de områden som i dag har problem, inte bara i en del av Stockholms innerstad.

Att man har blivit så tagna på sängen av en utveckling som nästan vem som helst hade kunnat förutspå, och som jättar som Telia och Tele2 verkligen ska kunna förutspå, är rent utsagt pinsamt.